lac de aiguebelette

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-06-2002 00:13

Hallo Luitjes,
Ik ben eigenlijk naar wat info op zoek betreffende lac de Aiguebelette, het ligt in de savoie.

hoef geen stekken / campings / dieptes of persoonlijke gegevens betreffende gebruikte rigs of voer, daar kom ik wel uit als ik er ben :smile: wil ook graag zelf nog iets uitzoeken :smile:

gewoon de vraag of iemand hier al eens gevist heeft / of het mogelijk is om er te vissen / regels betreffende nachtvissen.

Bij voorbaat dank voor jullie eventuele medewerking en tight lines

het ligt in de savoie

Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2002-06-11 00:18 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2002-06-11 00:19 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-06-2002 08:06

Beste Peter, Gezien jouw vraag ook al op het andere board stond en ik die daar toevallig het eerst had gelezen heb ik je daar een antwoord gegeven.
Jos de Jong

11-06-2002 08:41

dan kan je het hier toch ook gewoon nog een keer geven? kopieren en plakken?

groeten jos
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-06-2002 23:46

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit meer mog niet zo heel erg bekend bij de grote massa. is het dan niet verstandig om dat zelf in stilte uit te zoeken? Zodat als er daadwerkelijk karper zit, je er eerst zelf de vruchten van kunt plukken?

Grtz

Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-06-2002 08:33

Sjoerd, omdat je er niet 's nachts mag vissen is het bij de massa van karpervissers niet zo bekend, echter gezien de vele duizenden Nederlanders die in hun vakantie daar wel eens geweest zijn is dit meer heus wel bekend hoor. En dat er karper zit, dat kan ik je verzekeren!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-06-2002 11:39

voor de frans sprekenden onder ons ..

Pour les pêcheurs, la réputation du lac n’est plus a faire : ils sont plus de 1500 par an à s’adonner aux joies de cette pratique, dont 700 de manière coutumière. Le lac d’Aiguebelette est en effet un lieu privilégié pour la pêche : il est peuplé de poissons blancs (gardon, ablette, tanche, carpe, brème), de carnassiers (perche, brochet, lotte) et de salmon dés (omble chevalier, truite, lavaret). Le lavaret, poisson réputé du lac et spécialité culinaire du coin, est le nom local du corégone. Il se pêche à la gambe.

La pêche au Lac d’Aiguebelette peut se pratiquer du bord comme sur l’eau. De nombreuses techniques peuvent être mises en pratique : pêche au coup, au leurre, à la traîne, au vif ou encore à la sonde. La richesse halieutique du lac tient à la qualité de l’écosystème lacustre, soutenue par l’effort de la pisciculture située au port de Lépin, gérée par la société de pêche locale, l’A.A.P.P.M.A. Des frayères artificielles, aménagées sur le lac, et les bassins de la pisciculture contribuent à produire des milliers d’alevins qui permettent de compenser les captures des pêcheurs mais aussi de soutenir la reproduction naturelle du poisson lorsqu’elle est déficiente.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

12-06-2002 18:07

en nu voor de nederlanders sorry voor sommige zinnen....

Voor de vissers is de reputatie van het meer zeer hoog: er zijn er meer dan 1500 per jaar (jaarvergunning) en 700 per dag die deze hobby uitoefenen. Het meer d'aiguebelette is in feit een perfecte plaats om te vissen, er zitten witvis:voorn, bliek, zeelt, karper en brasem, en roofvis snoek, snoekbaars en baars en zalm soorten meerforel, forel en beekridder. De meerforel is ook een plaatselijk keukenspecialiteit, en heeft de lokale naam coregone. Men vangt deze met de vlieg.

Men kan vissen vanaf de kant of vanaf het water (met boot). Men kan veel technieken in praktijk uitoefenen: met de vaste stok, al spinnend, al trollend met boot, vliegvissen etc. De rijkheid aan soorten onderhoud het ecosysteem van het meer,er zijn kweekbassins in de haven van Lepin, geleid door de vereniging van lokale vissers, de A.A.P.P.M.A.. de kunstmatig voortgebrachte visjes, onderhouden het meer, en de bassins van de kweekvissen dragen bij aan de productie van duizenden kleine vissen hetgeen ervoor zorgt dat de gevangen vis door beroepsvissers wordt gecompenseerd maar ook om de natuurlijke reproductie van vissen te ondersteunen want dat is moeilijk.

Groet josse
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2002 10:24

Toch keurig gedaan, Josse. Alleen weet de schrijver van dit reclameverhaaltje niet echt veel van vissen af, want de naam coregone is niet alleen plaatselijk, zoals hij schrijft.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-06-2002 13:00

Aha, ok. dan heb ik niks gezegd hoor :smile:

Sjoerd
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-06-2002 17:48

Hoi luitjes,
sorry voor die iet wat late reactie maar ja druk druk.
Ik wil iedereen bedanken voor de input die er geveven is betreffende mijn vraag.

En sjoerd even een aanvulling op aart zijn commentaar:er zijn een hoop visser die afhaken op het moment dat er s`nachts niet mag worden gevist.

uit ervaring weet ik dat je jezelf behoorlijk te kort kunt doen op deze wijze.
begrijp me niet verkeerd

Even als voorbeeld: van 09 t/m 18 Mei hebben we op een meer net boven frankrijk gezeten, de aasperiodes hier waren vanaf 07.00 tot 10.00 in de ochtend en s` avonds van 20.00 tot 22.00. In de nacht geen enkele aanbeet.

Dus nachtvissen hoeft geen garantie te geven voor meer aanbeten.


groetjes en bedankt,
Peter

p.s aart heb jij nog hetzelfde mailadres ?heb nog een vraag betreffende een meer in de vosges
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-06-2002 22:55

Ja, Peter.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-06-2002 08:25

Oke aart,
stuur ik je deze week nog even een mail.

groet,
Peter
Plaats reactie