vissterfte op lac du der

rob versteeg
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-09-2004 15:33
Locatie: Maarssen
Contacteer:

21-09-2004 15:36

beste du der vissers.

ook mij zijn diverse berichten ter ore gekomen omtrent de vissterfte op der.ik heb er de laatste week van mei en de eerste week van juni gevist.de eerste week visten we op stek 20.de vangsten vielen bar tegen.ook onze buren op stek 14 vingen slecht.3 karpers in een week stemt me niet tevreden.daarentegen liep stek 22 sls een trein.de visser in kwestie ving opvallend veel kleine karpers van rond de 7,8,9 kilo.
de tweede week verkasten we naar 23.het weer sloeg om, en het vertrouwen op een betere vangst nam toe.die week vingen we een goed aantal mooie karpers tot hoog in de 30 pond.niks aan het handje zou je zeggen. de stek werd voor eind augustus weer geboekt.tussentijds kwamen de eerste geruchten los over grootschalige vissterfte.nou wordt er veel geluld in het karperwereldje,en wachte het af tot ik weer terug zou zijn.om kort te zijn;het was zwaar klote.een vis van 32 pond op een week vissen was het slechtste wat ik op der heb meegemaakt.drie weken geleden kwam mijn maat terug van der.hij bevestigde de verhalen over dode karpers.vier dagen zat hij op stek 7 op cornee ,en heeft daar ongeveer honderd dode vissen geteld waaronder een aantal zware vissen.dat viel zwaar op mijn dak!verleden week hoorde ik dat Dirk van U.C.P. hetzelfde heeft meegemaakt.het is nu inderdaad afwachten tot er officieel een vissterfte wordt bevestigd.de graafwerkzaamheden tijdens de vidange zouden hier ook debet aan kunnen zijn.wie weet wat er in die prut zit en wat er bovenkomt als het spul omgewoeld wordt? een of andere bacterie die bij een bepaalde watertemperatuur actief wordt?hoe dan ook,het is diep triest!!!we wachten af.iemand anders nog ideeen of iets dergelijks?

groetjes,

rob :roll:
Dirk Huyskes
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-12-2003 21:46
Locatie: Soest

21-09-2004 19:03

wat is mij overkomen??

mvg Dirk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-09-2004 23:45

yoh je wilt niet weten, Dirk. Jij bent nog ooit op du der geweest, ik nog nooit op de kralingse plas....
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

22-09-2004 09:46

Ha die rob,

Nog bedankt voor je koffie op stek 23 en de groeten van mijn vriendin. Ze heeft zich te pletter gelachen met je :)
Stek 20 heb je toen van ons overgenomen in de laatste week van mei.
Euh, maar vorige week was ik er ook een hele week, maar Dirk heb ik toch echt heel erg anders zien zitten dan op het grote Du Der!
De vissterfte is echt klote......Het heeft weinig te maken met het stilhouden van goede resultaten en zo du der rustiger te maken! Het is gewoon slecht en er zijn inderdaad tal van dode vissen aangetroffen. Ik heb er afgelopen week wel slechts eentje gezien maar de locals hebben ze in grote getalen aangetroffen

guido
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

22-09-2004 09:49

Oh ja, en de grote hoeveelheid vis is er volgens monin dit jaar opgezet, 2000 stuks in totaal tussen 7 en 10 kilo! Dit kan natuurlijk een reden zijn om de sterfte te verdoezelen. een ware sterfte zal niet officieel bevestigd gaan worden. Zo zouden ze zich hun eigen ruiten ingooien.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-09-2004 11:03

2000 stuks tussen 7 en 10 kilo??? Waar komen die in godsnaam vandaan???

Wat is het toch vreemd dat op sommige wateren de karpers opeens met hun buik boven drijven. Wanneer leren we het nou eens en stoppen we met dat gesleep!

Groeten,

mark
Rob Dougan

23-09-2004 15:02

Mark, die zullen waarschijnlijk wel van een kwekerij komen, met zulke visjes wordt namelijk niet gesleept, wel met 30igers en veertigers...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2004 16:22

welterusten.

Dus wel. Karpers kweken tot 20 pond. Denk je dat dat kost?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

23-09-2004 16:53

Je hebt altijd mensen die nog in de kerstman geloven :-?


Mvgr


Frans
Carp anglers do it all night long with ...
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

23-09-2004 18:00

mensen ,
er worden inderdaad kleine vissen gevangen ,maar die zijn echt een stuk kleiner dan het genoemde gewicht van 7/10 kilo. eerder de helft.
de vissen in de categorie 7/10 klio zijn waarschijnlijk van de uitzetting in 2002.
mvg
hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

23-09-2004 19:13

De uitzettingen van die schubkarpers zijn mischien wel te verklaren door het feit dat Monin een enorme voorliefde heeft voor schubs?
Rob Trommelen
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-06-2002 02:00
Locatie: Tilburg

24-09-2004 07:15

[quote="Dirk Huyskes"]wat is mij overkomen??

mvg Dirk[/quote]

Tsja, Dirk,
Jouw een beetje kennende (Is dat uberhaupt wel zo ???) weet jij meestal niet wat (jezelf) overkomt.
Vis je trouwens ooit wel eens???
Tof dat er andere mensen zijn die gelukkig nog wel weten wat jouw overkomen is !!!
Zal wel met overmatig misbruik van je eigen whisky flavour te maken hebben, of te veel garlic bollekes ineens gedraaid te hebben! Mij is immers opgevallen dat ze bij intensief gebruik ook mijn hersencellen aan tasten.
Maar zoals gezegd, het is goed dat er mensen op dit forum precies allemaal weten wat je doet/ deed en gaat doen.

Zie je vandaag nog???

Groetjes, Rob.[/u]
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-09-2004 08:16

De 2000 uitzetjes, inderdaad ook van veel lager gewicht, komen uit de eigen kweekvijvers van Du Der. OIk wist hier ook niet van tot vorige week. Maar de "vereniging", als daar al sprake van is, neemt de vis dus uit haar eigen kweekvijvers.
De hele kleintjes 2 - 6 kilo zouden eigen kweek uit het Lac du der zelf zijn. Hier geloof ik natuurlijk helemaal niets van en zullen het ook wel uitzetjes zijn die goedkoop op de kop getikt zijn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2004 08:32

Guido,

die kweekvijver, ligt die vlak naast die vijver met 40 ers? Zeg maar het reserve bestand? Als de vis ff niet meer wil?

Ik heb in horton mogen zien hoe men daar, bij / voor RMC Angling, karper kweekt. Er komt nog al wat voor kijken om een aantal mooie vissen te kweken.

Ik wil het best geloven, maar dan wil ik wel bewijzen zien. Voor mij komen dit soort vissen van de rivieren ect.. Al dan niet illegaal. Menig geweten wordt ook gesust met het verhaal, dat de karper "anders toch maar de pot in moet" of "het water meot leeg". De ellende die er van kan komen? Zie de diverse sites.

MVG

Klaas
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-09-2004 08:37

boh Klaas,

Ik kan het je niet zeggen, ik moet ook maar aannemen dat de directe informatie van Monin de juiste is! Ik twijfel er natuurlijk ook aan. In zijn situatie zou ik waarschijnlijk het zelfde zeggen.

bewijzen zullen we niet krijgen

het enige bewijs is ; dat het zich amper loont een sessie naar het grote Du Der te maken
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2004 09:36

Het trieste bewijs zijn de dooie vissen. Hoe vaak moet men zich branden?

Het is dus al erg, dat jou favoriete vissen niet meer op jou ( lees oorspronkelijke water) rondzwemmen. Het wordt nog erger, als jou vissen op "hun" nieuwe thuiswater op hun rug zwemmen, een beetje dood te zijn. Als dan de oorspronkelijk populatie ook nog eens het loodje legt?

Het is te triest om te zeggen, doe het ook niet, maar ken een spreekwoord. Iets met dikke bult...

MVG

Klaas
Rob Dougan

24-09-2004 14:01

gasten, niet ALLE vis die uitgezet wordt is gestolen!

En waarom in godsnaam kan een water als du der geen eigen kweek voortbrengen??????? Nog nooit gehoord van de paai
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-09-2004 14:12

Rob,

Zoals Klaas al aangaf, geen kweker die op zulke grote schaal vissen van 7 tot 10 kg kweekt. Enig idee wat een vermogen dat moet gaan kosten?

Guido had het over kweekvijvers en dus niet over paai.

Groeten,

Mark
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

24-09-2004 16:23

omdat ze er vorig jaar niet gevangen werden!

t wordt weer tijd me hieruit terug te trekken, ook deze topic wordt nu geteisterd door aanvallen naar elkaar, jammer
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2004 00:29

Beste John, wat de oorzaak van de sterfte op Du Der is geweest weet ik niet. Wellicht inderdaad vanwege de vidange (toen veel vissen op een relatief kleine oppervlakte met altijd stress als gevolg) in combinatie met de extreem hoge temperaturen. Maar het uitzetten van pootvisjes van elders kan ook een oorzaak zijn.
Voor het overige wil ik toch graag wat rechtzetten:
- die vereniging is geen visrechthebbende, zet zelf dus nooit karpers uit...!
- het verband tussen spiegelkarperprojecten en de vissterftes van de laatste jaren bestaat niet voorzover die pootspiegeltjes door Valkenswaard zijn geleverd. Bewijzen: geen vissterfte op de A'damse boezemwateren, geen vissterfte op de IJssel etc. waar de laatste jaren de meeste pootspiegeltjes zijn uitgezet. Deze visjes worden vooraf op SVC en KHV gecontroleerd, 100% zekerheid bestaat niet, nooit en nergens. Als je 100% zekerheid wilt hebben kan nooit ergens meer vis worden uitgezet en zal de karpervisserij, afgezien van de grote watersystemen en wat polderwateren, binnen ca. 40 jaar afgelopen zijn omdat er simpelweg geen of bijna geen karper meer voorkomt.
- om uit te zoeken wat echt de oorzaak van een bepaalde sterfte is geweest ( behoudens SVC of KHV) zou een bedrag van ca. 700.000 dollar kosten, dus onmogelijk.
- alleen al in Nederland worden per jaar (volgens een LNV schatting) ca. 11,5 tot 17,5 miljoen zoetwater siervissen per jaar verkocht voor aquaria en tuinvijvers waar geen enkele of vrijwel geen enkele controle qua visziekten op van toepassing is. En een deel van die vissen komt uiteraard (als 'men' ze zat is of ze zijn te groot geworden) weer in het oppervlaktewater terecht. Dit zou ook wel degelijk de oorzaak van onbekende ziektes kunnen zijn en veel meer voor de hand liggend dan die ca. 10.000 spiegeltjes die via Valkenswaard (dus wel op SVC en KHV gecontroleerd) per jaar worden betrokken en door HSV-en en in het kader van Spiegelkarperprojecten worden uitgezet.
- bovendien worden vissterftes ook steeds vaker gemeld (gelukkig maar) waarbij niet vergeten moet worden dat jaarlijkse karpersterfte door SVC op een aantal wateren in feite normaal is aangezien SVC in vrijwel ieder water voorkomt (je zou kunnen zeggen dat SVC bij karper hoort zoals griep bij de mens...)
- feit is ook dat hoe groter het bestand is op een bepaald water des te eerder ziekten zich zullen voordoen (en voor een goed begrip, overbezetting is op Du Der niet aan de orde)

In Oost-Europa zijn inderdaad voor weinig geld spiegeltjes te koop, die worden echter nooit vooraf op ziekten gecontroleerd. Nooit kopen dus, is levensgevaarlijk!!!. En...voor 25 of 50 dollar kun je in bepaalde Oost-Europese landen net zoveel gezondheidscertificaten krijgen als je maar hebben wilt, maar die visjes zijn nooit op ziekten gecontroleerd, heeft alleen maar met de nog steeds daar bestaande corruptie te maken.
Helaas worden visjes vandaar nog wel aangeboden door enkele Belgische kwekers/handelaren en in het verleden ook door enkele Nederlandse beroepsvissers/handelaren...

Ook op de grote Franse (stuw) meren zou geen karper voorkomen als die daar nooit zouden zijn uitgezet of in een zo'n geringe mate dat het vissen op karper er niet de moeite waard zou zijn.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-09-2004 18:55

al mijn vissen waren kerngezond deze week die ik heb gevangen.
heb nergens dode vissen gezien, en volgens mij zit er nog genoeg vis op.
groeten
chris
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-09-2004 12:39

Bedankt voor de goede en juiste info John.

Snap alleen niet dat er vis van het Zuid het grote meer op kan zwemmen. Dan moet het water op het Zuid ook zo immens hoog hebben gestaan. Was dat ook zo?

Groeten,

Bas
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

28-09-2004 13:00

Bas, op het hoogste punt dit jaar kon je over de dam lopen met het water tot iets onder de knie. Voor de gemiddelde volwassen mens dus een cm of 40!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

28-09-2004 19:10

Een vriend van mij is net terug van een weekje du der.
Hij heeft ook haast geen dode vissen zien liggen, hem werd natuurlijk ook niks verteld van de vis sterfte. Hij kreeg het daar te horen van anderen vissers, de dode vissen waren waarschijnlijk al allemaal opgeruimt zodat het niet zou opvallenen dat er vissers blijven komen voor die ene big (als die er nu nog zitten na die sterfte). Er was hem wel verteld dat er een nieuwe uitzetting was geweest. En dat waren geen vissen van 7 t/m 9 kilo. Het waren schubjes van niet zwaarder als 4 kilo en het waren er 2000 :o je gaat je nu dus denk ik scheel vangen aan kleine schubjes. En dat zal mij ook niks verbazen. Verder weet ik er niet meer over.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
piet vlot
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-07-2004 19:03

28-09-2004 19:37

ben er 2 weken geleden geweest,en een franse "local' karpervisser
vertelde mij van deze vissterfte dat het waarschijnlijk kwam omdat de vis
niet goed afgepaaid was(versteend kuit)door toevoer van veel koud
water dit jaar. :roll:
dit lijkt me sterk.....maar ik deel alleen maar mee wat ik te horen heb gehad.

heb inderdaad veel schubjes in mij landingsnet mogen begroeten,
in de klasse van 2 tot 10 kilo.
er zaten plaatjes van schubs bij en ook hele lelijke(vooral in de lagere gewichts klasse!)
maar er zit nog volop mooie en zware spiegels op du der!!!

mvg