Hond mee naar Frankrijk... Hoe en wat?

Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

03-05-2004 13:39

Hallo en goedemorgen deze morgen!

Eind van deze week ga ik naar Noord Frankrijk.

Nu neem ik onze hond, een bullmastiff van 6 maanden ook mee. Op dit moment luistert ze aardig, maar als ze losloopt dan hoort ze mijn commando's niet, zoals "hier".. zeg maar oost-indisch doof! Nu zal ikk haar het grootste gedeelte van de dag aanlijnen zodat ze niet weg kan... Maar ook moet ze af en toe ook los kunnen lopen zonder dat ze TE ver weg gaat. Hoe kan ik het beste zorgen dat ze in de buurt blijft (zeg maar 50 meter ofzo) en weer terug komt als ik dat wil.
Wat ik zelf hier in nederland deed tijdens het vissen, is los laten lopen, regelmatig haar attent maken op mijn aanwezigheid (dmv roepen etc), en als ze te ver weg liep, haar halen en weer vastzetten aan een lijn. Dan een 1/2 uur vast en weer los. Mocht ze dan weer te ver weg gaan, weer halen en vastzetten. En dit dan maar blijven herhalen.

Ik weet dat het vertrouwen in je hond hebben het belangrijkste is, maar in het buitenland wil ik toch goed op haar letten.

Alvast bedankt,
Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-05-2004 14:49

Martin,

Zeker in Frankrijk zou ik beginnen met een gezondheidsverklaring, chippen en alle inentingen.

Van loslopende honden is men in Frankrijk niet gecharmeerd, zeker niet als ze niet (goed) onder appel staan.

O ja: als een hond niet luistert, is dat jou schuld, aldus M. Gaus ;-)

Trainen, trainen en weer trainen. Heb je dan mooi tijd voor.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

03-05-2004 15:37

He Klaas,

ja dat weet ik... inentingen, gezondheidsverklaringen ed is allemaal in orde.. Zal er straks ook wel op neer komen, dat ze de meeste tijd wel vastzit aan een touw, maar wil haar af en toe toch ook echt even lostlaten.

Gr, Martin
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

03-05-2004 17:19

Martin,

Buiten de zaken die Klaas aan haalt zit je nog met een ander veel groter probleem in Frankrijk namelijk; De zogenaamde agressieve rassen zijn in Frankrijk in zijn geheel verboden. Hoe lief jouw hond ook is, hij valt waarschijnlijk wel onder die noemer. Informeer eens bij een kinologenverenging voordat je straks je hond kan inleveren daar.

Ik hoop dat je hiet wat aan hebt.
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

03-05-2004 18:50

categorie 1:
pitbulls, kruisingen van de volgende rassen: Staffordshire terrier (excl. Staffordshire Bull terrier ofwel Engelse Staffordshire terrier) / American Staffordshire terrier - deze worden met pitbulls geassocieerd -, Mastiff (in de volksmond 'boerbulls' genoemd) en Tosa: invoer in Frankrijk en Franse, overzeese departementen (zgn. DOM) verboden.

categorie 2:
rashonden van de volgende rassen: Staffordshire terrier (excl. Staffordshire Bull terrier ofwel Engelse Staffordshire terrier) / American Staffordshire terrier, Rottweiler en kruisingen van Rottweiler (die dus niet raszuiver zijn en niet geregistreerd staan), Mastiff en Tosa worden wel tot Frans grondgebied toegelaten, echter op de volgende voorwaarden:
a) geldig bewijs van inenting tegen hondsdolheid (rabiës) en gezondheidsverklaring (max. 5 dagen oud)
b) verplichte identificatie
c) verplicht aanlijnen en muilkorven op de openbare weg en in openbare gebouwen
d) eigenaar dient verzekerd te zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid.
e) ingeval van definitieve of langdurige vestiging in Frankrijk, dient de eigenaar aangifte te doen bij het gemeentehuis van de gemeente, waar de persoon woonachtig is.

De Franse V.D. adviseert de Nederlandse toerist, die naar Frankrijk gaat met een hond die veel gelijkenis vertoont met honden, zoals beschreven onder 'categorie 1' -doch niet tot deze categorie behoort-, door een Nederlandse dierenarts een verklaring (in Engelse of Franse taal) te laten opstellen, waaruit duidelijk blijkt, dat de hond niet beantwoordt aan 'categorie' 1 (voor veterinaire, fysieke omschrijving van de honden, wordt verwezen naar wettekst van 27 april 1999, gepubliceerd in het 'Journal Officiel' van 30 april 1999, zie website: http://www.legifrance.gouv.fr
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

03-05-2004 19:14

Bart en anderen..

klopt allemaal! Heb zelfs de ambassade gebeld en zij vertelde dat de bullmastiff geen probleem is als ik maar al het papierwerk bij me heb en de hond goed is ge-ent. Dit is allemaal geregeld en kan dus met een gerust hart naar frankrijk.

Gr, Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-05-2004 08:20

Martin,


Dan zou ik wel de rasnaam in paspoort laten veranderen. Mastiff is dus verboden.

Platbektekkel of zo? :-)


Rare lui hoor. Beste advies? Thuis laten, voorkomt veel problemen of kan het althans.

Of Frans moest je moedertaal zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-05-2004 08:34

Klaas,

mijn hond zit in categorie 2: RASHOND. BullMastiff is geen kruising maar een rasechte rashond.
Ook de ambassade verteld dat de bullmastiff geen probleem is en er is zelfs geen stamboomboek nodig.

Gr, Martin
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-05-2004 09:25

Onderstaand stuk van de website van de franse ambassade gehaald (en ook nog even nagebeld):

Er gelden bijzondere maatregelen voor zogenaamde "aanvals- en verdedigingshonden" waarvan bekend is dat ze gevaarlijk kunnen zijn :

Honden zonder officiële stamboekpapieren en die qua uiterlijk lijken op de volgende rassen behoren tot de eerste categorie (aanvalshonden) : Stafford Terrier, American Stafford Terrier ("pit-bulls"), Mastiff ("boer-bull") en Tosa. Het is verboden deze honden mee te nemen voor een verblijf in Franrijk of ze mee te nemen bij een doorreis door Frankrijk.


Honden van het ras Stafford Terrier, American Stafford Terrier, Rottweiler, Tosa en honden die lijken op het Rottweilerras behoren tot de tweede categorie (waakhonden en verdedigingshonden). Verblijf in Frankrijk wordt toegestaan, maar de volgende voorwaarden dienen in acht genomen te worden : in openbare gelegenheden is het dragen van een muilkorf verplicht en moeten de dieren aangelijnd zijn, de houder / eigenaar moet minstens 18 jaar zijn, en het dier moet verzekerd zijn.

Staffordshire Bull-terriers en honden van het zuivere Mastiffras worden niet gerekend tot honden van de eerste of tweede categorie.

>> De laatste regel verteld dus dat een hond van het zuivere mastiffras toegestaan is en zelfs niet in 1 van de categorien valt.
Een paspoort met de vactinaties is voldoende. Ook moet men voor de zekerheid een muilkorf meenemen.

Ik kan met een gerust hart de hond meenemen, maar wel aangelijnd houden.

Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-05-2004 11:13

Martin,

Ik zou de Franse vertaling meenemen.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-05-2004 19:59

Beste Martin,

Niet alleen in het buitenland je hond aangelijnd houden hier ook.

mvg,

Peter
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-05-2004 23:29

Gelukkig dat het onder de 2e categorie valt, want als het categorie 1 betreft mag je niet eens nachtvissen :p
jan van kranenburg

05-05-2004 02:20

Wil,

Als 't over honden gaat, lees je dit. weet ik gewoon.

Jij mag je honden dus niet meenemen naar Frankrijk?

"Bull" toch?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-05-2004 07:47

Ik zat ook al te wachten op een antwoord van onze boerboel-man als ik eerlijk ben Jan. :D

We wachten gewoon even af!

Gr, Martin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-05-2004 09:07

Sorry voor het wachten maar ik lees de topic Frankrijk nooit :oops:
Ben attent gemaakt in de aas topic hierover kun je nagaan.

Als eerste een Mastif is geen Boerbul ( is trouwens voor de duidelijkheid Boerboel)
De Boerboel is in Frankrijk een verboden ras terwijl de Bull Mastif een toegestaan ras is.
Probleem is echter de gelijkenis voor een leek,een Boerboel naast een Bull Mastif dat is geen probleem en zijn de verschillen wat uiterlijk betreft wel zichtbaar,problemen onstaan pas als er geen vergelijkings materiaal aanwezig is.

Je hebt 2 problemen Martin.

Het eerste is dat je je hond nog niet volledig onder controle hebt,beestje is nog jong en luisteren moet nog komen(zal wel luisteren daar twijfel ik niet aan,probleem is echter dat dit niet altijd gebeurt maar dat heb je al aangegeven).
Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken als in een onoplettend moment je hond de benen neemt en jij moet gaan zoeken in een vreemd land,de kans is groot dat je je hond nooit meer terugziet.

Probleem 2 is dat hoewel je wettelijk gezien in je recht staat totaal afhankelijk bent van de persoon die je controleert,maw er kunnen wel degelijk problemen ontstaan als bv een politie agent jouw Mastif niet als Mastif herkent,dit komt vele malen meer voor dan je denkt.
Je kunt dan wel gaan zwaaien met een papiertje waar op staat dat het een rashond betreft maar dit is in het Nederlands(Zuid Afrikaans voor een Boerboel)maar de kans dat je een Fransman treft die Nederlands kan lezen is bijzonder klein.
Gevolg veel problemen,visvakantie bedorven en met een beetje pech hond in beslag genomen(je krijgt hem wel terug maar dit is echt geen pleziertje)

Het euvel wil nl in Frankrijk de eerste categorie wel eens zijn : HONDEN DIE LIJKEN OP.....
Het is dus de betreffende controlerende persoon die beslist dat jouw hond ergens op lijkt,jouw taak is het dan om die persoon te overtuigen dat het een rashond is,een taak die in de praktijk veel moeilijker is dan zo op het eerste gezicht lijkt.

Weet waaraan je begint ik ken mensen die zonder problemen hun hond mee hebben kunnen nemen op vakantie in Frankrijk maar helaas ook een behoorlijk aantal dat nogal wat problemen heeft gehad in Le France met hun hond door het feit dat de controlerende persoon zoveel verstand van honden had dat ie nauwelijks een Poedel van een Bouvier kon onderscheiden.

Persoonlijk zou ik de hond niet meenemen zeker gezien het feit dat ie nog niet altijd luisterd maar de keuze is natuurlijk aan jouw.
Denk er wel goed over na want wettelijk gezien sta je wel in je recht maar praktisch gezien kun je nogal tegen wat problemen aanlopen.

Wil die het inderdaad "bull"vind dat zijn lieve Boerboeletjes niet mee mogen op vakantie.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-05-2004 09:34

He Wil,

heel duidelijk verhaal en je roept precies de zaken aan waarover ik twijfel. Een ander bijkomend probleem is dat als ik weg ben de hond dus veel alleen thuis zit, aangezien mijn vriendin ook gewoon werkt.

Maar iig bedankt voor je heldere antwoord. BullMastiff is inderdaad gewoon toegestaan, maar aangezien ik die stamboompapieren ook nog niet heb is het wat lastiger.

De hond zal wel gewoon aangelijnd blijven zolang ik aan het vissen ben (als'tie uberhaupt nog mee gaat, maar dat laat ik wel horen!).

Gr, Martin
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

05-05-2004 11:17

Martin Doelman schreef:....maar aangezien ik die stamboompapieren ook nog niet heb is het wat lastiger.....



Uit je eerder bericht: (04 Mei 2004 09:25 )

Martin Doelman schreef:Honden zonder officiële stamboekpapieren.....
Het is verboden deze honden mee te nemen...


Hier zit hem het grootste probleem want zonder die stamboompapieren kan je het gerust vergeten. Helaas, maar ik zou het risico niet gaan lopen.


Bart
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-05-2004 11:30

Martin Bas heeft gelijk als je de papieren van je hond nog niet in orde hebt ben je zelfs in overtreding van de Franse wet en kan de hond zonder meer in beslag worden genomen,een risico dat ikzelf niet zou nemen.
Jij weet wel dat je een rashond hebt maar je kunt dit niet waarmaken doormiddel van een stamboom register tegenover de controlerende instantie in Frankrijk.
Is dit met papieren in sommige gevallen moeilijk,zonder deze papieren is het absoluut onmogelijk.

Het wat langer alleen blijven van de hond thuis is nog altijd beter dan langer alleen blijven in een of ander Frans asiel.

Wil
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

05-05-2004 11:41

een kennis van me gaat 3 keer per jaar naar frankrijk en heeft 4
amerikaanse staffords. hij neemt ze altijd mee en nog nooit problemen
gehad daar.maar als je papieren niet in orde zijn .heb je in ned ook een
probleem.maar als je je hond wat ruimte wilt geven waarom maak je dan niet een lijn van een paar meter.
ik zelf heb ook een am stafford.die mogen zoiezo niet los.dus ik heb
tijdens het vissen een lijn gemaakt van een metertje of 8.ruimte zat toch.
moet je natuurlijk wel zo opstellen dat ie niet door je hengels heen kan.
gr.
groeten nico
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-05-2004 13:19

Heren,

allen zeer bedankt... maar heb schi*t aan jullie advies..... :wink:

Nee effe serieus. Heb geprobeerd Raad van Beheer op te bellen, maar ze zijn dicht ivm bevrijdingsdag. Papieren regelen wordt dus niks meer, helaas. Heb daarna de fokker nog eens gebeld, en volgens hem kan het zonder problemen zonder stamboompapieren.

Maar ik ga het risico niet lopen, en zal haar dus niet meenemen. (Moet het nog wel even overleggen thuis, er zal wat geregelt moeten worden!)

Niet normaal trouwens, dat het zolang duurt alvorens de papieren binnen zijn, volgens de fokker heel normaal, kan tot ruim een 1/2 jaar duren! :evil:

Dan maar zonder hond en met zn 2-en in de alhambra van.. Hoeven we iig niet achter elkaar aan te rijden naar Frankrijk.

Tjuus en zeer bedankt voor jullie adviezen!
Martin

PS
Bart, wat jij gequote hebt is voor honden van de 1ste categorie. Hier valt de bullmastiff niet onder. In geen van beide categorien zelfs!
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

05-05-2004 14:16

Martin,

Dat heb ik inderdaad gequote want er staat letterlijk:
"Honden zonder officiële stamboekpapieren en die qua uiterlijk lijken op de volgende rassen behoren tot de eerste categorie."

Een Bullmastiff lijkt voor een leek, qua uiterlijk, op die beestjes uit categorie 1. En zonder zijn stamboom is jouw hond de klos want dan valt die ineens onder categorie 1.

Maar ik zie genoeg reacties hier... is er niemand die een week Martin zijn hond een leuk logeeradres kan geven?

Bart
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-05-2004 14:22

Zal eens aan mijn Boerboels vragen of zij een loge op prijs stellen :o
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

05-05-2004 14:48

He Wil,

mijn hond hoeft geen hondenvoer te worden hoor!! :o :wink:

Nee, waarschijnlijk gaat ze gewoon een paar keer mee met een uitlaatdienst bij ons in de buurt.. Ze gaat daar wel eens vaker mee. Verder kan ze dan lekker tot rust komen.. beetje lounchen enzo! :wink:

Bart,
stel je reactie zeer op prijs, maar uitlogeren doen we niet... Krijg ik haar straks kwijlend, 10 kilo te zwaar en verwend terug. Lijkt me niet!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

06-05-2004 07:18

Het oordeel is geveld en ze blijft definitief thuis. In Augustus en Oktober mag ze weer mee.. dan ziijn haar papieren iig helemaal in orde en zou het geen probleem meer moeten zijn.

Allen bedankt,
Martin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-05-2004 16:17

Wijs besluit Martin.

Trouwens mijn Boeletjes vinden het bijzonder spijtig dat je hond niet op visite komt :wink: