zwaarder materiaal en frankrijk ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-04-2004 20:54

Mannen
Ik verbaas me geregeld over de uitlatingen van mensen betreffende het meenemen van zwaarder materiaal als ze richting frankrijk vertrekken, met name om hier speciaal zware hengels voor aan te moeten schaffen (3 lb en meer)

Graag zou ik van een aantal van deze mensen willen weten waarom ze deze keuze maken en waarop deze is gebasseerd ik ben hier namelijk zeer benieuwd naar.
Voor de goede orde ik vis zelf geregeld op orient (2300ha) en op diverse andere grotere wateren en vis hier gewoon met 2.5 lb stokken.

Op het moment als je daadwerkelijk geen boot mag gebruiken dan kan ik mij voorstellen dat je qua terstcurve iets hoger gaat zitten om er zo voor te zorgen dat je eventueel verder kunt werpen indien dit dan ook nog eens noodzakelijk mocht blijken.

mvg,
Peter
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

29-04-2004 11:59

inderdaad peter je hebt gelijk veel vissers vertrekken met 3.5 lb rommel
naar frankrijk
ik denk dat dit sterk afhankelijk is van waar je vist
orient is een groot water maar stilstaand dus als je daar ver uit de kant vis ga je ten aller tijde je vis halen met de boot.
De rivieren in frankrijk kunnen met regelmaat hard stromen en is er genoodzaakt met zwaar lood te vissen (afhankelijk situatie)
dit geld trouwens niet alleen voor de rivieren in frankrijk
j
e keuze van hengel is afhankelijk van het water waar je vist
je kan niet met een soort hengel alle wateren bevissen

zware hengels om draad strak te krijgen zonder dat je hengel onwijs krom staat is ook een rede

beste is 3 complete sets

penhengel (niet onbelangrijk) ook diverse soorten natuurlijk
2-2 1/4 voor kleine wateren
2.5-2 3/4 voor de kanalen
3.0-3.5voor grote extreme wateren (rivieren enz.)


veel jeugd krijgt tegenwoordig bij het kopen van een hengel een 3.5 lbér in zijn handen geduwd met zo'n weinig mogelijk ogen (lekker goedkoop)
(vlemmix build) haha vlemmix rommel bedoelen ze

geef je wel gelijk veel mensen horen frankrijk en denken gelijk aan 3 pond stokken

zelf vis ik met regelmaat in frankrijk met 2 1/4 gaat ook, maar vaak genoeg moet ik 3 lbérs gebruiken

groet erwin
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-04-2004 12:19

In Frankrijk gebruik ik ook altijd mijn 2.5 ponds KMI-tje van CJW. Op de grote wateren ook. Vis dan meestal wel met 170 gram lood, maar dat roei ik toch uit. Gooien met dat gewicht doe je toch niet.
Weet ook wel zeker dat je beter een wat lichtere hengel kunt gebruik als je de vis met de boot haalt. Lekker parabolisch voorkomt een hoop problemen, waar je met een 3.5 lb hengel wel problemen mee krijgt.

Martin
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2004 12:21

Ik heb de eerste keer dat ik op Orient stond vanuit de boot met een 2 1/4 hengel een hoge dertig ponder op 12 meter diepte van de bodem proberen te liften..... nou, het duurde 70 minuten!

Let wel ik ben geen voorstander van zwaar materiaal, maar dit is een mooi voorbeeld voor mij geweest..

Martin, leuk dat je zwaardere hengels gelijk met minder parabolisch (ik lees stugger) verbindt..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-04-2004 12:34

Naar mijn idee gaat dit 9 van de 10 keer op....

Uitbuigen van haken, lijnbreuk, kapotte lippen tot gevolg.

MArtin
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-04-2004 13:34

Ben ik niet helemaal met je eens, kan allemaal voorkomen worden. Ligt er maar net aan wanneer je het waar en hoe gebruikt.

Maar ik ben het zeker eens dat mensen, op wat voor soort water ze ook gaan vissen, gelijk de zwaardere kant op gaan denken. Dat is vaak niet nodig.

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-04-2004 13:44

Daarom zeg ik dus... gebruik een soepele hengel om vis vanuit de boot te drillen. Voorkomt een hoop ellende.

Martin
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-04-2004 23:25

Beste Erwin,
Ik kan me voorstellen dat je om deze reden zou kiezen voor een iets zwaardere henegl, wel denk ik ook dat dit weer afhankelijk is van de stroomsnelheid ter plekke.

er zijn voldoende rivieren waar je so called barrage`s of noem ze maar stroomdips hebt, hier kun je ook vissen met lichtere hengels.

natuurlijk is het zeer handig om meerdere soorten testcurves te hebben, het enige wat ik me dus afvraag dat frankrijk altijd gerelateerd wordt aan zwaardere hengels.

Lexus,
zou je die vis eerder boven hebben gekregen met 3 ponds stokken? Ik denk dat je hier al een zeer lange discussie over kunt voeren, vergeet niet ga hier uit van de standaard hengels die over het algemeen vrij redelijk over 1 komen. Er zij ook zeker hengels van 3 lb met een zeer parablische actie dat begrijp ik ook.

Met een standaard 3 lb hengel denk ik zelfs dat het grootste gros die vis eerder had verloren zeker daar men de neiging heeft om te gaan sleuren met alle gevolgen van dien.

Begrijp me goed trek je drilkunst niet in twijfel daar ik deze niet ken en hier geen mening over kan vormen maar heb rare zaken gezien.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

24-05-2004 15:09

Tsja zwaar materiaal. Waarom vraag je je af. Voor t ver uitwerpen kan ik t me voorstellen. Vooral op wateren waar je bijv niet met de boot op mag of als je geen boot bij je hebt is t handig.

OK zware vissen haal je met een 3.5 ponds hengel makkelijker binnen dan met een 2.5 ponds. Maar ik heb dit jaar mijn zwaarste vis (50 ponder) met een 2.5 ponds hengel gevangen en dat ging prima. OK dat ding stond wel erg krom maar had er geen moeite mee.

Kortom vertrouw gewoon op je materiaal en laat je niet opnaaien om zwaar materiaal te halen.
To Carp or not to Carp, Thats the question!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

24-05-2004 15:32

Beste Mensen,

In deze moet ik toch echt wel Lexus gelijk geven. Vorig jaar een vis van net 30 pond gevangen in Frankrijk, op een 2,5lbs stok. Van 6 meter diepte geloof mij maar als ik zeg dat ik het minder benauwd had gehad met een 3 Lbs hengel.

In Nederland heb ik ook eens een dertiger mogen vangen op een 2lbs hengel. Maar ik blijf erbij dat je dan totaal de controle over de vis kwijt bent. Laten we wel wezen dat lang drillen echt niet goed is voor een vis. Daarnaast is te kort drillen natuurlijk ook niet goed.

In ieder geval is zo´n zware hengel in 99% van de gevallen te veel. Maar je zou net een veertiger of een vijftiger pakken. Als je de vis niet kan tillen omdat je hengel te licht is? Is lijn breuk toch echt wel een reeele kans ineens. Met als gevolg dat zo´n dikke vis met een stuk lood of draad in z´n bek zwemt.

Een zwaardere hengel kan echt wel mits je weet hoe er mee om te gaan. En zeker dit laatste daar schort het nog wel eens aan. Want ook op die 3 lbs hengel vang je knollen natuurlijk!!

O ja en dan nog een ding. Als een vis een keer of 50 gehaakt is zwemt deze echt niet meer zo hard dan wanneer deze niet eerder geprikt is. Een meer als Orient is dan ook echt niet te vergelijken met een rivier of ander minder bekend water.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-05-2004 16:01

.... een vis niet kunnen "tillen" omdat je hengel te licht is...? yoko yoko hengels misschien, maar moet een fatsoenlijke stok van 2.5 pond kan je prima vissen uitdrillen zonder dat het te lang duurt (neem aan dat we met fatsoenlijk materiaal naar frankrijk gaan)... De hengel vangt de klappen beter op... de dril hoeft er geen seconde langer door te duren hoor (of je nu drilt vanuit de boot of niet). Heb schitterende vissen tot hoog in de 40 pond weten te landen met mijn stokken (KM1 van CJW).

Let wel: Ik doel voornamelijk op vissen drillen vanuit een boot ipv af de kant. Al mijn vissen worden in frankrijk vanuit de boot gedrilt!

Gr, Martin
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-05-2004 13:18

Elke hengel vangt karper, de een beter dan de ander.
Of je nou een zware hengel nodig hebt in frankrijk hangt af van
de situatie waarin je vist.

Vis je op een rivier die stroomt, is het beter en makkelijker om een zwaardere hengel te gebruiken. Het terug drillen van karper is zwaar werk ook met een boot kan dit zwaar zijn.

Vis je op een putje dan volstaat een lichtere hengel prima.

Het ligt er dus aan waar ga je vissen... als het mogelijk is neem beide mee zware hengels en lichtere hengels zo kan je overal uit de voeten.
Ook als je weet waar je naar toe gaat neem zwaardere hengels mee, wie weet kan er altijd wat wijzigen waardoor je op een ander water moet vissen.

Een vismaat van mij wist op Cassien met een 2,5 pond hengels een karper van 53 pond te drillen uit de boot, dit ging prima echter was hij even langer bezig dan als je zwaardere hengels gebruikt.

Zware hengel voordelen:
De vis heb je eerder van de grond af.
De vis wordt sneller moe.
weinig doorbuiging als je met zwaar lood vist
Beter werpen met zwaar lood.

Nadelen zwaardere hengel:
Te zware trekkracht waardoor de haak snel kan uitscheuren.
(dit kan je uiteraard vermijden door de slip)

Voordelen Lichte hengel:
Beter contact met de vis.
Haak scheurt minder snel uit.
betere doorbuiging meer plezier?

Nadelen lichte hengel:
Buigt snel door
Werpen gaat moeilijker (zwaar lood)
trekkracht lager

Dit is natuurlijk genomen het gemiddelde je hebt dure lichte hengels die heel wat kunnen hebben en zware hengels die soepel zijn ect.
Misschien dat jullie het kunnen aanvullen

Mvg
Alex Poot
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

10-06-2004 09:17

mensen...is het dan echt zo`n verschil van een 2,3/4 lb er naar een 3 lb lb er?.... want ik ga in de zomer vakantie naar de Dordonge.[url]http://www.camping-soleilplage.fr/[/url] en zelf heb ik 2 3/4 lb`s hengels maar ik denk wel dat dat zwaar genoeg is. zelf vis ik hier in nl ook vaak op de maas en daar zal het nog wel een stukje hardre er aan toe gaan als daar in frankrijk.

als iemand trouwens nog wat info heeft voormij over de dordonge dan hoor ik deze graag. en als je ze niet zo op het board wilt zetten stuur me dan een pb tje

alvast bedankt
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-06-2004 18:37

Beste Noud,

Dat ligt er aan wat voor type hengels je hebt.
De dordonge zal zeker stromen, ik zelf heb op een aftakking van de dordonge gevist waar het behoorlijk stroomde ik zelf gebruikte toen 2,5 ponds hengels en dit werkte niet. De hengels trokken krom door de zware stroming. Ook als de lijn met de stroom mee stond.

Het zal ook van het jaargetijde afhangen en hoeveel er geregend heeft, maar stromen zal het altijd. Als ik jou was zou ik in de omgeving naar een ander water zoeken, er liggen altijd wel kleine meren en andere wateren in de buurt waar je goed kan vissen.

Verwacht ook geen grote karpers op die rivier, snelle slanke schubs komen daar het meest voor.

Succes
Alex Poot
Jordy Waalderbos
Berichten: 33
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: aalten

14-06-2004 09:26

Hallo.
Naar mijn mening maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit met wat voor hengels je vist.
Ik heb in frankrijk met hengels van 1.75 tot 3 lb gevist en ik kon eigenlijk met alles redelijk tot goed uit de voeten.
Het enige wat ik inderdaad toe moet geven is dat in sommige situaties zoals stroming en begroeing het inderdaad makkelijker is dat je een zwaardere hengel hebt omdat je iets meer reserve hebt.
Kijk gewoon naar wat je persoonlijk fijn vind vissen en maak zo de keus.

nou ik ga het water weer eens opzoeken.

TIGHT LINES Jordy Waalderbos
Plaats reactie