Beginnen in Frankrijk

Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

05-01-2002 21:23

Ik ben van plan om dit jaar voor het eerst naar 'Het Karpermekka' te gaan. Voor de eerste keer ben ik op zoek naar een water in Noord-Frankrijk of eventueel iets verder. Weet iemand een leuk water dat niet de moeilijkheidsgraad van Cassien heeft?
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2002 21:26

Probeer de Veilles Forges eens nu niet moeilijk meer met 1000ende knollen

s6
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

05-01-2002 21:30

Ik was er nog vergeten bij te vermelden dat ik niet naar frankrijk ga om knollen te vangen. Vissen van enig formaat zou leuk zijn. Heeft iemand goede ervaringen met betaalwateren mischien? (Weet eigenlijk zelf nog niet wat ik daar van moet denken).
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-01-2002 21:32

Kelly,

Lac Vouglan.

Mooi meer met een groot bestand. en dikke vissen. Is ongeveer, vanuit Rotterdam, 1000 kilometer rijden. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arno Spruit op 06-01-2002 17:46 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

05-01-2002 21:56

Beste Zoetermeer,
probeer eerst eens je persoonsgegevens aan te passen zodat er een naam komt te staan in plaats van een plaatsnaam. Het is altijd prettig om te weten met wie je praat.
Terug op je vraag.
Ik denk dat je weinig relevante informatie zal krijgen. Ik heb ook geen zin in een "betaalwaterdiscussie".
Ga naar het Franse VVV bureau in (oa) Amsterdam en vraag een lijst met campings aan het water.
Koop een Michelingids en zoek de wateren op.
Dmv een telefoontje en/of het boekje "nachtvissen in Frankrijk" van Aart Lokhorst Kan je alle informatie vergaren die je nodig acht. Ik denk dat het je niet zal lukken een water te vinden ZONDER karper.
Moet jij eens opletten hoe groot je voldoening is als je vangt (als het je in Nederland lukt moet het daar ook lukken).
Met motiverende groet,
edwin
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2002 21:57

Beste Zoetermeer???,

Idd is de tip om het boekje over nachtivssen in Frankrijk te kopen het beste!

Daar staan zeer veel Noord Franse wateren in en ook nog wat tips van de auteur Aart Lokhorst!

Daar zitten ook zeker wateren bij met vissen waar we allemaal van dromen...

Suc6

Bertil
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2002 22:15

Zoetermeer? unaniem? Hou ik niet zo van!
Arno heeft het over Lac de Vouglans, maar ik wil je alvast waarschuwen dat nachtvissen daar verboden is.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2002 22:20

idd Aart, dat anonieme willen wij ook niet..

Wordt aan gewerkt!

Gr.
Bertil
Pieter de Jongh

06-01-2002 00:09

Beste?
Lezen en proberen dat is de enige manier om te slagen.
Tips zijn maar betrekkelijk en zullen ook nooit de voldoening geven als het zelf proberen.
Hoe zelf te proberen.
U vraagt en wij draaien.
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

06-01-2002 01:54

Excuses voor het ongemak omtrend mn username, ik heb inmiddels mn naam doorgegeven aan Menno. In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

06-01-2002 11:55

Voor je je echt vastbijt op een water is het slim om ook te onderzoeken waar en wanneer je de benodigde papieren kan krijgen. Deze moeten immers ter plekke aangeschaft worden.
Papieren op zaterdagmiddag of zondag scoren is erg moeilijk, omdat ze daar ook winkelsluiting hebben.

Jos
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-01-2002 13:27

Aart je hoeft niet altijd s'nachts te vissen toch. Meestal "verlies"je slechts een paar uur terwijl je toch gewoon lekker relaxed kan pitten zonder er over in te zitten of je mel of niet gepakt word. Er komen meer stekken tot je beschikking als je het nachtvissen niet perse als een must zie.
Gast

06-01-2002 16:53

Op 05-01-2002 21:30, schreef Kelly Adegeest:
Ik was er nog vergeten bij te vermelden dat ik niet naar frankrijk ga om knollen te vangen. Vissen van enig formaat zou leuk zijn. Heeft iemand goede ervaringen met betaalwateren mischien? (Weet eigenlijk zelf nog niet wat ik daar van moet denken).


Ik denk dat de laatste jaren door veel karpervissers een grote fout wordt gemaakt om naar "het karpermekka" (is Frankrijk dat nog wel) te gaan om grote jongens te willen vangen.

Ik ga zelf sinds een paar jaar naar Frankrijk. Ik ga daar naar toe om te genieten van de rust, het lekkere weer, verse stokbrood enz. Natuurlijk, als ik een zware karper vang ben ik heel erg bij, maar als ik een mooi spiegeltje vang van 15 pond kan ik dat ook nog steeds waarderen. En daar ontbreekt het bij veel mensen aan: RESPECT.

ps. Kelly, zie dit niet als een persoonlijk aanval, ik praat hier in het algemeen...
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

06-01-2002 17:16

Beste Joost,

Ik heb inderdaad niet de illusie om meteen zware jongens te vangen. Ik zou zeker ook blij zijn met een 15-ponder, maar als je weet dat er grotere vissen zwemmen maakt dat alles toch een stuk spannender. Als je weet dat de grootste vis op een water 20 pond is, zie ik dit niet echt als een uitdaging om voor naar Frankrijk te gaan.
Sowieso is het begrip 'zware jongens' ook erg relatief. Mijn pb is momenteel (slechts) 25 pond, vandaar dat een hoge twintiger voor mij ook al een 'zware jongen'is.

met vr.gr Kelly
Gast

06-01-2002 18:03

Deels ben ik het ook wel met je eens, maar als ik naar Frankrijk ga kan ik een leuke vakantie gehad hebben zonder een 20+ of hoger te vangen.

De laatste jaren zijn er steeds meer vissers die vissen onder de 20 pond niet meer mee tellen... Als zij terug komen van een weekje Frankrijk en alleen maar "knolletjes" hebben gevangen, hebben ze een k#tweek gehad (vinden ze), maar ik denk dat er meer aspecten van het vissen zijn behalve met die grote jongens op de foto.

Nogmaals, ik praat in het algemeen...
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

07-01-2002 03:17

hallo colga.s
ik heb een vraag. weet iemand of lac madine
in 2002 weer geheel geopend is. dus geen prive stekken meer. aart mischien weet jij er iets van. als ervaren frankrijk ganger:)
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

08-01-2002 00:31

hallo bart
deze nachtstekken op madine zijn toch weer voor de vrijen karper visser. ik bedoelden of alle prive stekken weer opgedoekt zijn in 2002. want ik ben in het voorjaar van plan om weer enkele sessie te gaan maken op lac de madine
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-01-2002 03:01

hoi luitjes,
ik zie toch nog veel de term knollen voorbij razen.

ik vind dit persoonlijk een benadering van niets, de meeste mensen vergeten dat ze ook ooit blij waren met een kleine voorn of een brasem.

iets meer respect voor de vis is wel op zijn plaats in mijn optiek.

en is het niet veel spannender als je niet weet wat er aan gewicht rondzwemt, dit maakt het des te leuker, tentje aan tentje is niets voor mij.

maar goed das is ieder voor zichzelf, in ieder geval wens ik iedereen een goed karperend 2002 :smile:

met vr.gr,
Peter
Gast

08-01-2002 19:37

Op 08-01-2002 19:24, schreef rudie ter horst:
ikzelf vindt vissen in frankrijk meer dan alleen die ene grote willen vangen.
als je naar frankrijk gaat, dan kun je ook zeker genieten van de natuur en van de vissen natuurlijk. laten we dit vooral zo houden en laten we het niet verpesten voor onszelf en voor diegene die na ons komen.

Respect voor dier en natuur.


Dit is precies wat ik met eerder geposte reactie bedoel. Gelukkig zijn er nog meer vissers die er zo over denken...
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-01-2002 14:07

tja, ik hoop het ook niet.
prive not ok! :sad:
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 23:57

Ik geloof dat we nu echt af gaan wijken van het onderwerp!! De vraag van Kelly was:een water in noord frankrijk (oof iets verder).Waarom niet een rivier???? Er lopen prachtige rivieren in noord frankrijk.Denk aan de Meusse, Mosselle, l'Oise, Marne, Seinne, Yonne, Somme etc. Vele rivieren bezitten een zeer goed bestand aan karper, van kleintjes toot zeer grote. Het is altijd een verassing wat je vangt, maar de twintig ponds grens is makkelijk haalbaar. Je hoeft niet al te moeilijk te vissen en de meeste rivieren hebben, als je geen risico's wilt nemen een nachtviszone. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat vaak in het voor en najaar de rivieren enorm kunnen stromen. In deze periodes is het een stuk moeilijker vissen. Mij persoonlijk trekt het riviervissen in frankrijk het meest. Het heerlijke wilde karakter, het kunnen varen met een boot met motor ,de rust en de stilte en je kan altijd wel een goede stek vinden die niet eens bezet is, het is hier niet tentje aan tentje. Ik heb diverse rivieren in frankrijk bevist en heb maar zelden gehad met een blank thuis te komen. Een water als bijvoorbeeld Orient is een water met avontuur, maar de rivieren vind ik net zo avontuurlijk. Probeer het eens, het is zeker de moeite waard. Je zal misschien ook veel kleine vissen vangen, maar je kan er zeker ook menig biggetje vangen. Als je maar plezier in je visserij blijft beleven, succes!!!
Met de groetjes van Ed.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 04:23

Sorry voor het opnieuw afwijken, Ed.
Kan het niet laten!
Ben inmiddels al een aantal keren in Frankrijk geweest en mijn mooiste sessie in Cassien gehad in '97.
We hadden 14 dagen de tijd maar helaas was het erg druk aan het meer en was dit net na een enduro waar 200! vissers aan hebben meegedaan. Men had goed gevangen en dit bericht had zich snel verspreid.
Heerlijk weer, 25 graden in November maar alle stekken bezet. Hopeloze stek opgezocht en vissen maar.
We konden door de drukte maar 1 keer verkassen en hebben uiteindelijk na 9! dagen onze eerste run gehad. Het weer sloeg langzaam om en de vis kwam los.
Uiteindelijk 4 runs in het totaal en alle 4 op een bijleggertje "om de hoek" (Richard Walker no.2, lang verhaal :smile: ). We hebben uiteindelijk 1 vis geland van 14 pond, omgedoopt in Monsieur Pannekoek(spiegeltje die nu waarschijnlijk al een dikke 30 is, de potentie had zij in ieder geval wel).
Aan de overkant zaten 2 vissers uit Vlaardingen. 1 run en een schitterende spiegel van 49 1/2 pond met nadruk op dat halve pondje, eerlijke wegers. Na ons vertrek hebben Engelsen onze stek overgenomen en 3 vissen van boven de 40 pond gevangen.
Moet ik hier nou ziek van zijn.
Een duidelijke NEE van mijn kant.
We hebben ondanks het gebrek aan gevangen vissen zoveel geprobeerd, meegemaakt en bovendien met zijn tweetjes enorm veel plezier gehad (wilde zwijnen).
Dat op dat moment eigenlijk alles tegen zat wat er maar tegen kan zitten, deed niks af aan het fanatisme en de motivatie waar wij mee hebben zitten vissen.(de video doet niet onder voor het ergste EO docudrama, bedankt voor het compliment...)
De sfeer van Cassiën, een goede vismaat(vriend) en het ongewisse van wat er evt. toch zou kunnen gaan gebeuren maakte deze sessie tot iets unieks.
De illusie dat je naar Frankrijk gaat en enorm gaat slachten.......hmmmm. Er zijn er meer teruggekomen met blanks dan met een PB.
MAAR elke sessie Frankrijk, of andere landen, het blijft een avontuur waar je ondanks/mede je resultaten moet van genieten.
groet MB
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

14-01-2002 10:14

Joost (en anderen),

Natuurlijk gaan we naar Frankrijk om te genieten van de natuur. En liefst gaan we naar een water waar we zonder concurrentie ons ding kunnen doen. Ik heb in 2000 en 2001 mijn eerst stapjes in frankrijk gewaagd, die tweede trip dit jaar hebben we lekker gevangen, geen grote maar ik heb er toch ongelofelijk van genoten. Maar langs de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat iemand die elk jaar een vijftal keer naar Frankrijk gaat echt wel voor de grote vis gaat, en als die alleen lage twintigers vangt kan ik me heel goed voorstellen dat ie uiteindelijk op zoek gaat naar een ander water, hoe mooi dat water ook mag zijn. Er zijn genoeg mooie wateren in Frankrijk en er zwemmen beslist hele dikke vissen, waarom dan beide niet combineren? Dikke vissen en mooi water?
Kelly, noord frankrijk ligt vol water, klein-groot, rivieren plassen alles wat je wil. Kies er gewoon eentje uit wat jou interessant lijkt en ga van start. Denk niet dat je door gedetaileerde info te krijgen over een bepaald water hier op het net, dat je daar meteen gaat "slachten". Frankrijk is in geen enkle opzicht makkelijker (soms zelfs heel wat moeilijker) dan de nederlandse en belgische wateren.

Jan Van Calenberg