Vissen op de Mosselle

Plaats reactie
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

02-04-2004 14:23

Beste Boarders,

Ik ga in mei een weekje naar de Mosselle , Eigenlijk voor het eerst ik ben wel is eerder naar franktrijk geweest maar dit was naar een stuwmeer in midden frankrijk.
Ik moet zeggen dat ik in Nederland alleen maar vis op het openwater want dat heeft iets magisch vind ik persoonlijk. Mischien is de Mosselle wel iets te ambitieus voor mij aangezien ik drie 2 ¾ hengles heb en die misschien ook wel wat te licht zijn al aijn ae wel hartstikke stug. Ik werk full time dus echt veel vrije tijd heb ik niet meer. Toch wil ik liever niet op een klein etangetje vissen en trekt de rivier mij dus erg.
Veel mensen met wie ik er over spreek zeggen dat ik dat niet moet doen met mijn hengels ik denk dat er altijd wel een mou aan te passen valt ik heb namelijk wel 1 zwaardere hengel die afstand zou kunnen vissen.Ook lees je overal dat het een drukte van je welste is. Is dit ook zo of valt het aan Mosselle wel mee. Want wat ik het liefste wil is gewoon lekker vissen en een visje vangen maakt mij niet uit hoeveeel het weegt als er maar iets leuks rondzwemt.
Zoals je kan lezen ben ik echt zeker van de aanpak. Ik heb het boekje Nachtvissen van Aart ik denk dat als je daar bent dan is het super om te hebben. Maar als je er nog niet zeker van bent vind ik het wel leuk maar heb je er niet veel aan.
Ben benieuwd of iemand mij een beetje kan helpen.

Mvgr

Guido
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-04-2004 14:42

Guido,

In een oudere Karperwereld heeft Luc van Litsenborg een zeer nuttig artikel geschreven over zijn aanpak en ervaringen op de Moselle. Ik zou zeggen, probeer die te bemachtigen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
vincent apro
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-04-2004 14:37
Locatie: zoetermeer

02-04-2004 14:48

Goeiedag

Ik denk dat je niet al te moeilijk moet nadenken over je materiaal.
Want vrienden van mij gaan regelmatig die kant op (rivieren) en vissen bijna op de zelfde manier als hier in nederland.
Ik ga zelf eind mei de saone op en ik vis met 3 ponder's dus die 1e kwart moet niet echt veel uitmaken.

Hoop dat je nu wat meer vertrouwen heb

vangse

vincent
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

02-04-2004 15:01

He bedankt voor de reacties komt de gemoeds rust ten goede.Maar er blijven nog een hoop vragen over?

Mark weet je ook welk nummer??

En stroomt de mosselle niet harder in het voorjaar in verband met smelt water en dergelijke.

Mvgr

Guido
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2004 15:28

Guido,


Ik had op het examen antwoord C: Regenrivier.

Dus "en dergelijke" is regen. Hoe harder...

Als je de loop van de rivier naar de oorsprong volgt, zie je weinig bergen met sneeuw.

Hoe verder je trouwens rijdt hoe minder vissers.

Bertil weet in elk geval een stek, waar ze heel goed op je spullen passen :cry: (zelf, thuis dan).

MVG

Klaas
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

02-04-2004 18:44

hallo Guido,

er is voldoende informatie op het internet te vinden over de Moselle maar toch eventjes het volgende.
Als je doorrijdt tot het plaatsje Toul (net voordat de peage begint) en je neemt afslag 15 kom je bij de camping Villey le Sec. De camping ligt direct aan de Moezel en is zeker in mei nog erg rustig. Vanaf de camping kun je vissen maar links en rechts van de camping liggen ook nachtviszone's. Weet niet of je vanaf de camping mag nachtvissen.
De moezel is hier niet veel breder als 80 meter dus afstandvissen is niet echt nodig. Wel is er scheepvaart op de Moezel dus je moet met toplood of backlead vissen. Het kan behoorlijk stromen maar als er weinig scheepvaart is valt het wel mee. Er liggen verschillende sluizen in de rivier en die halen het echte snelle stromen er voor een deel uit.

groetjes Hans
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

02-04-2004 18:52

Guido,

probeer hetvolgende eens:
Google - Moselle - zoeken in het Nederlands - zoeken binnen resultaten - vissen. Meteen de bovenste hit biedt al een hoop informatie. (Dutch Carp club artikel Moselle.)

veel plezier ermee

Hans
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-04-2004 20:20

Moselle stroomt bijna nooit zo hard dat er niet valt te vissen, alleen je moet de juiste stukken er even tussen uit zoeken, smalle stukken zullen altijd meer stromen dan de bredere stukken. Van boten kun je veel last hebben dus neem een dag de tijd om stekken te zoeken waar bij voorkeur vaargeul niet strak onder eigen kant loopt. Stuk van thionville naar grens is stuk met erg grote en lange schepen, kom je metz voorbij is het aantal erg grote schepen al stuk minder. Neem bij voorkeur zwaar lood mee tussen 6-8oz. Neem veel voer mee ook partikels, riviervissen moet je vaak afstoppen en dan helpt 1-2 kilo voer niet!

Heb jongens gesproken welke per nacht 25kilo voer te water laten, dit is dan wel op momenten dat de vis aanwezig is en duidelijk goed aan het vreten is!

Neem veel extra haken mee, haken zijn erg snel bot!

Hengels is geen enkel probleem, meestal hoef je de vis niet echt te sturen op een rivier of je moet echt dicht bij obstakels vissen.

Pas wel op met drillen vanuit de boot, grote schepen zien zo'n zodiac bootje makkelijk over het hoofd.

Op de rivier is het wel zoeken naar vis 1-2 dagen niks vangen verkassen! dus niet echt geschikt voor even lekker makkelijk weekje weg vakanties.

Koop gedataileerde kaarten van gekozen gebied.

In mei zit de karper vaak op paaiplaatsen dus het is op de moezel dan vaak wel alles of niets! In september/oktober is het waarschijnlijk makkelijker om vis te vangen op de moezel

Dit was het eerst wel weer hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten Ulco,
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-04-2004 21:53

Hans,

Erg behulpzaam van je om deze info open en bloot op het board te zetten!
Ik denk dat dat ene plekje in de, volgens jou rustige (?) Meimaand wat vorig jaar al niet meer beschikbaar was nu zeker niet meer beschikbaar zal zijn.
Je bedoelingen zullen best wel zuiver zijn al vermoed ik dat je tweede posting van 17.52 uur alleen minder weerstand zou hebben opgeroepen.
Wellicht een (duur) leermoment voor je om in het vervolg dit soort info per mail of pb. te verschaffen.

Dit is absoluut geen vage manier om mensen af te schrikken maar ik heb de nachtviszone's daar ervaren als prachtige omgeving.
Helaas door velen, vooral Nederlanders gebruikt als openbaar toilet annex vuilstort.

Guido,

Ik zou de globale maar belangrijke info van Ulco ter harte nemen.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-04-2004 22:19

De nachtvisregels verschillen per jaar, en aangezien er dit jaar geen 'Nachtvissen in Frankrijk' is uitgebracht, zou ik ik me daar niet al te zeer aan vasshthouden, maar proberen de nieuwe nachtviszones te achterhalen...

vr gr Sjoerd
erwin snaaijer

02-04-2004 22:53

de moselle is kweet nie hoe lang. en als hans er een klein stukje van verteld is geen probleem, het is zoiezo geen makkelijk water om vis te vangen en ik snap nie dat daar zo moeilijk word over gedaan kijk ,als het nou je thuis watertje was maar dit is zoon grote rivier.en er is plek zat ook met nachtzones alleen je moet ff vragen waar hoe of wat en tenslote waar is dit forum anders voor
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-04-2004 23:36

Snaaijer,

Mijn reply ging over de twee stukjes nachtviszone van amper vierhonderd meter totaal bij de camping die al overbezet zijn en niet over de rivier de Mosselle in z'n geheel.
Of is jouw reactie een 2 April grap?

J:evil: hn
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-04-2004 03:14

Sorry,

Ik skop geerne.

2 stukjes van 400 meter. Het wordt bekend gemaakt. Route beschrijving :roll: Maar je kunt/kon er lekker vissen. Zoals verteld...het is er nu al vet druk. De rivier is vet lang...waarom niet blij dat die mensen daar gaan zitten zodat jij lekker in je eentje in de nog onbekende stukken kunt gaan vissen?

Ik begrijp dat je tegen stekinfo bent. Maar....Grow up(heb ik even lef) en zie dat de gemeenschap veranderd. Er wordt gewoon stekinfo gegeven. Opzich een nobel gegeven. Zeer sociaal. Not done..omdat er mensen met verkeerde bedoelingen kunnen meekijken. Ik zeg niet dat het zo af en toe de stekinfo niet tot onzedige praktijken voortdrijfd. Maar dat je gewoon moet aanpassen.....hoe vreselijk ook.

Dressuur..hoe vreselijk ook...nog nooit iemand echt over gemopperd. Het gebeurt gewoon, evenals de slechte praktrijken langs de waterkant. Je kunt niet altijd tegen de toekomst aanschoppen, het verleden is niet meer, nostalgie voor in de plaats.

mvg

Koen

En toch voel ik me ganz kloten omdat ik dit zeg ondanks mijn leeftijd. Ik mag dit niet... :cry:
Kick me if you can cq. want!
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-04-2004 09:17

Koen,

Wat heb je gedronken?
Grow up, kan ik dat nog dan? Nostalgie, toekomst, nobel, tegenaan schoppen, sociaal!!!

Waar the fuck heb je het over???
:o
Lees m'n posting nog maar eens als je weer bij je positieven bent, wellicht zie je dan wel dat ik de goede man niets kwalijk neem!
Ik zoek wel een ander plekkie hoor.
Maar zo eng sociaal als ik ben denk ik ook nog aan m'n collega's die daar, om wat voor reden ook binding hebben met DAT stuk van de Mosselle en die dus niet zo makkelijk kunnnen/willen verkassen!

Het feit dat je je ganz klote voelt zou weleens een hele andere reden kunnen hebben dan je voor doet komen
De groeten lefbekkie :lol:

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-04-2004 22:26

John,
Voor de "heren verzamelaars" en "alternatieve shoppers" biedt het bekendmaken van verzamelplaatsen en grote groepen vissers dan ook zeer lucratieve mogelijkheden, helemaal wanneer er een snelweg evenwijdig aan het water loopt!?

Is veel voor te zeggen hoor, je "andere Plekkie" 8) .

Hahahaa, en dan roept zo'n rotjong; Grow up! :o
We did, jou will! I shurely hope so!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

04-04-2004 15:59

He jongens bedankt voor de reacties en de info.

By the way, de info die gegeven is omtrend de nachtvis zone's is simpel te vinden op internet.

Maar bedankt voor de reactie ik ga het gewoon proberen. Ik weet het is link in verband met de paai maar niet geprobeerd is helemaal niks vangen.
En het boekje van aart plus de michelin gids zijn uitwijk mogelijkheden.

Als ik de dikkerts aan de schubben kom zal ik het laten weten. als iemand verder nog info heeft hou ik me van harte aanbevolen.

mvgr

Guido
Paul Kuijten

18-04-2004 20:22

Ik wil je niet ontmoedigen maar in Mei zitten ze op dat plekje dat Hans beschrijft zeker niet, weet ik uit ervaring :(
erwin schot
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2004 13:04
Locatie: scheveningen

19-04-2004 13:43

Paul Kuijten schreef:Ik wil je niet ontmoedigen maar in Mei zitten ze op dat plekje dat Hans beschrijft zeker niet, weet ik uit ervaring :(


dan heb je slechte ervaringen
of je ervaringen zijn gebaseerd op een of twee keer vissen
ik heb ze namelijk wel in mei daar gevangen wel eens waar geen super vissen, maar zaten mooie bij
alleen als de omstandigheden tegen zitten vang je nergens wat (behalve op pisputjes zoals die van fishermann holidays natuurlijk)


de rivier moet je ontdekken en niet op de ervaringen van anderen afgaan
gewoon rijden, verkennen en vissen (is nog het leukste ook)
afrijden van verschillende nachtviszone's als je twee dagen niets vangt verkassen
de rivier is gewoon hard werken (en afzien) en zeker niet te vergelijken met een stuwmeer of een betaalwater

in het boekje van aart staan echt genoeg nachtviszone's aan de mosselle makkelijker kan niet
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

31-05-2004 19:19

beste mensen,

Nou ben terug van de mosselle.

Moet zeggen dat ik vanaf metz tot villey le sec gereden ben en ook op verschillende gebieden gevist heb. ik heb enorm veel hulp gehad van de garde de peche heel aardig daar. ook de franse karper visser was enorm aardig ik had tot 175 gram lood bij me en dit was dus niet voldoende om op de afstand te vissen waar ik wilde.ik kreeg toen lood van een plaatselijke visser die hij zelf had gemaakt van 275gram en die goed bleef liggen.Geloof me ik ben diep gegaan ben tot 5 keer verkast in 9 dagen en ben vermoeider terug gekomen dan ik ben weg gegaan. feit is wel dat ik enorm veel wijzer ben geworden omtrend de rivier. Nu ik er geweest ben snap ik de poe ha om de nacht stekken helemaal niet meer. ik sprak met franse karpervissers die ondanks dat ze stront ziek werden van de voornamelijk nederlandse karpervissers. Het toch nog over hun hart konden verkrijgen om te helpen en tips te geven. Ik heb foto's gezien van vissen dat wil je niet weten. De garde de peche die we tegen kwamen in de viswinkel bracht ons naar een goede stek plus nacht vis zone. De periode was moeilijk de beste man kwam elke avond langs om te kijken of we al wat hadden gevangen klasse die vent. We hadden vanaf nederland een tip gekregen over een eilandje waar je niet mocht nachtvissen maar toen we dit met hem bespraken mochten we ook wel daar gaan zitten. maar na het zien van de vele foto's die op onze stek waren gevangen zijn we daar toch gebleven. We zaten daar niet in de beste tijd van het seizoen maar de aardige houding en het elkaar gunnen van een vis viel me echt op in positieve zin.

Ik ga zeker nog is terug.

Ook al kan de rivier onverbiddelijk zijn.

Met respect voor de franse karpervisser en de natuur aldaar. En ik moet zeggen dat de garde de peche nog nooit heeft moeten ingrijpen dus de nederlanders die daar vissen houden zich allemaal netjes aan de regels en dat is zeer zeker een goede zaak. Dus als de fransen het kunnen delen moeten wij dat zeer zeker ook kunnen of niet dan.

met vriendelijke groet Guido
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

31-05-2004 21:11

guido
je bebt een pb van me

mvg marc
Plaats reactie