Wat voor nylon in frankrijk welke mm 30/00..................

Plaats reactie
Gast

01-05-2002 10:57

wie weet wat voor een nylon je voor frankrijk moet hebben kan iemand mij dat dan vertelen. oke bedankt klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-05-2002 13:23

Klaas, beetje vreemde vraag! Zonder verdere toelichting is hier geen antwoord op te geven. Als je daar net gaat vissen als hier weet je het zelf toch wel?
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

23-05-2002 09:30

Gebruik altijd 30/100 in Frankrijk voor open water.... Nooit lijnbreuk gehad...

gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-05-2002 20:35

Klaas,

Je lijkt enige onzekerheid met betrekking tot je lijn keuze te hebben. Omdat je niet de precieze omstandigheden geeft is er moeilijk een antwoord te geven. Maar in zijn algemeenheid dan:

Op mijn molens zitten standaard nylon lijnen van 0.30 mm. De reserve spoelen zijn gevuld met nylon lijnen van 0.35 mm. Verder zit er altijd een klos Amnesia 9.1 en 11.4 kg in de tas. Dit gebruik ik, zo nodig, als voorslag voor respectievelijk de 0.30 en 0.35 mm hoofdlijnen. Twee keer de lengte van de hengel is meestal voldoende. Nog nooit ben ik omstandigheden tegengekomen waar ik niet met deze lijnen uit de voeten zou kunnen. En ik vis al heel wat jaren op zeer diverse wateren, dus je mag aannemen dat deze keuze enig stand houdt.

Bovenstaande afgezien van de visserij tussen obstakels, zoals onder water liggende bomen en dergelijke. Het is mijn bewuste keuze niet op dergelijke plekken te gaan vissen. Dit omdat de garantie dat je de karper binnen krijgt te klein is, en de kans dat een karper met de losse lijn in de bek tussen de obstakels vast loopt te groot is. Dit vind ik een onverantwoorde visserij. Verder zijn gevlochten lijnen beperkter inzetbaar dan sommige voorstanders doen geloven. In de meeste omstandigheden bieden ze geen werkelijk voordeel boven de mono nylon lijnen. En tussen obstakels zijn ze net zo kwetsbaar.

Wat merken betreft heb ik heel lang gevist met Berkley Big Game en ben nu al weer enige tijd over op Sufix Synergy. Maar dit is minder belangrijk dan je denkt, er zijn heel wat goede lijnen op de markt. De meeste lijnen liggen lang niet zo ver uit elkaar, dan sommige verhalen doen vermoeden. Lees maar eens een testverslag van lijnen. De gemeten verschillen zijn zelden zeer groot. Mijn belangrijkste voorwaarde is dat de lijn in bulk spoelen is te verkrijgen voor een redelijke prijs. Gevolg is dan dat ik wat vaker de lijn kan vernieuwen, zonder me financieel zorgen te maken (ook een minpunt van gevlochten lijnen). En als het tegenvalt kan ik makkelijk overstappen op een ander merk. Overigens gebeurt dat niet zo vaak. Beide genoemde lijnen zijn de uitkomst van de laatste 10 jaar karper vissen. Daarvoor heb ik heel lang met DAM en Maxima lijnen gevist.

Van groot belang is wel dat je de lijn voorzichtig behandeld en steeds controleert op beschadigingen. Dat doe ik door regelmatig de lijn tussen de vingers of een doekje binnen te halen en vooral de laatste meters goed met het oog te inspecteren. Verder moet je goede knopen gebruiken en het kan bij nylon lijnen geen kwaad om een enkel druppeltje seconden lijm in de wikkelingen te laten lopen. Dit voorkomt dat de knoop onder belasting gaat slippen en daardoor op de knoop breekt of gewoon los laat. Goede knopen vind je vaak in de verpakking van nylon of in de karperboeken. Probeer ze nauwkeurig na te maken zodat de wikkelingen na het aantrekken netjes naast elkaar liggen en maak de knoop vochtig bij het aantrekken. Veel beter nog is het om een plantaardige olie te gebruiken in plaats van spuug. Sommige krijgen met bepaalde knopen een beter resultaat als anderen met dezelfde knoop. Test de knopen dus uit door ze even op spanning te brengen. Als de knoop niet in orde is, breekt de lijn al heel snel.

Misschien helpt bovenstaande je verder?

Mvg Kees
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-06-2002 17:56

Probeer ze nauwkeurig na te maken zodat de wikkelingen na het aantrekken netjes naast elkaar liggen en maak de knoop vochtig bij het aantrekken. Veel beter nog is het om een plantaardige olie te gebruiken in plaats van spuug. Sommige krijgen met bepaalde knopen een beter resultaat als anderen met dezelfde knoop. Test de knopen dus uit door ze even op spanning te brengen. Als de knoop niet in orde is, breekt de lijn al heel snel.

Misschien helpt bovenstaande je verder?

Mvg Kees



Kees mag ik vragen hoe jij op het ide bent gekomen om olie gebruiken? Ik heb het namelijk nog nooit ergens gelezen.

MVG JoHaN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-06-25 17:57 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-06-2002 22:31

Natuurlijk Johan,

Plantaardige olie overigens. Van onder andere de master himself, Jim Gibbinson. Gelijk naar het keukenkastje gelopen en geprobeerd. De wikkelingen vallen inderdaad veel soepeler op de plaats. Sindsdien gebruikt ik het heel vaak, vooral bij lastige knopen met veel wikkelingen, zoals voorslag knopen.

Groeten Kees
Euchaire van der Straeten
Berichten: 43
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Biddinghuizen
Contacteer:

03-07-2002 21:20

Probeer s dyneema..direkt kontakt met de vis ..ook op verre afstanden

Greetz
Plaats reactie