Nash schuwt blijkbaar 'het grote geld' ook niet!!!

Plaats reactie
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

23-01-2004 16:54

Klaas van den Herik schreef:Lorenzo,

Als je er op binnen loopt, lijkt me logisch dat je goed voor je waar zorgt.

En binnen lopen doet het.

Een bekend meer met een R.

90 vissers aanwezig a eur 500 per week= eur 45.000 voor een weekie.

OK stel 20 vissers gemiddeld voor 40 weken is 4 ton per jaar.

Kosten? een mensenleven is minder dan eur 20.

Dacht je dat zo 1 opgaf?

Stel nu 1 van ons heeft bewijzen... vul het verhaal zelf verder in en kleur de plaatjes .. (freek)


Maar wie zich wil laten belazeren, moet dat vooral doen.

MVG

Klaas


hallo,

ik zeg niet dat het goed is wat hij doet..
maar bijna ieder mensen die zo'n grote kans om binnen te lopen
zou hem aanpakken met beide handen

Gegroet
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

23-01-2004 17:37

hoy,

ik kijk er eerlijk gezegd niet meer van op dat weer eens een van de grotere namen van engeland een eigen water onder beheer heeft.
hij is gewoon de vele anderen gevolgd: Rob Hughes, simon crow (lees de international carper eens je staat versteld wie er allemaal een water heeft) en al die andere H*fters hebben het makkelijke geld ook al een tijd geroken.

Maar je kan er toch niks aan doen, t is wat stefan al eerder zij, het gros van de mensen schud hem nog steeds de hand en koopt zijn spullen bij de vleet. net zoals andere weer eens gezellig naar een lezing van simon crow en de rest van die mafia gaan luisteren.
met geiriteerde groet rob
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

23-01-2004 19:29

Beste Mark,

Ik scheer al deze mensen JUIST over een kam ( en ik wist dat er op minstens een comentaar zou komen :wink: ) Dit zijn de mensen die in onze karperbladen lopen te pronken met grote vissen en machtige verhalen maar die zich wel (mijn mening) verlagen om op een betaalwater te gaan zitten of er eentje onder beheer te nemen. Ze zullen allemaal wel wat verschillen. Wat betreft Hoogendijk zat ik mischien fout, ik lees het wel hoe hij er nu over denkt, maar in zijn laatste (?) artikel in de Karper huurde hij toch maar de nachtstek daar bij du der. Ik vind zoiets jammer om te lezen. Zal wel aan mij liggen.

MVG Thijs

p.s: We gaan weer richting discussie over betaalwateren done/not done
maar toch even over Villedon he: Ik heb gehoord dat villedon een hele zooi kleinere karper uit het meer heeft gehaald omdat het gemiddelde gewicht te laag lag. Hoezo slecht omgaan met vis? eersdt transporteren-->uitzetten dan weer eruithalen en weer transporteren-->uitzetten of afmaken. Mijn mening: Gestolen vis of niet..NOT DONE
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

23-01-2004 23:43

Hoe je ook denkt over Nash en "betaalwater-consorten", feit is volgens mij dat het opzetten en beheren van betaalwateren (met bijbehorende grote karpers) alleen interessant is doordat, en nu generaliseer ik uiteraard, de karpervisser tegenwoordig alleen maar geinteresseerd lijkt te zijn in grote karpers.

Kijk maar naar onze karperbladen; je moet al heel goed zoeken om een vis van onder de 20 pond aan te treffen. Bijna elk artikel lijkt te gaan over het vangen van specimens, een personal best of de "topvis" in een water. Ik concludeer dan ook dat de (betalende) karpervisser schuldig is aan de initiatieven van een Nash. Als de vissers niet komen opdagen aan de oevers van de betaalwateren, zullen de commerciele boys een en ander niet in gang zetten. Het lijkt me goed om de hand wat dit betreft in eigen boezem te steken, en niet meteen met het vingertje naar enkele individuen te wijzen.

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-01-2004 00:52

Beste Peter,
je verwart toch werkelijk het woord cultuur met zijn eigenlijke betekenis, je duid meer op cultuurhistorisch. Het woord cultuur betekent in principe niets anders dan: geheel van voortbrengselen van een gemeenschap

Met cultuur gaat dus waar ik al na refereerde een cultuuromslag gepaard ofwel een verandering van normen en waarden in een maatschappij, bijvoorbeeld binnen een bevolkingsgroep.

maar goed om duidelijk te zijn wat ik en volgens mij ook Kees aan proberen te geven is dat de engels cultuurkring anders over deze zaken denkt dan wij.

Even voor de goede orde
cultuurkring: geografisch gebied waarbinnen een zekere homogeniteit van cultuur heerst.

Goed dit was mijn laatst posting betreffende het zoveelste btw verhaal.
gegroet,
Peter
Marcel Smit
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-12-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer

24-01-2004 16:02

OK Mensen,

Hier komt de stelling: het hele gezeik over "Karpervissen en betaalwateren" komt mij nu echt de strot uit.

Als wij allen (!) nu eens niet de kilo's achterna waren gerend in het kielzog van alle bekende namen, ik ken ze (helaas) niet persoonlijk maar noem er toch een paar: Kevin Maddocks, Rod Hutchinson, Rini en Bram Groothuis, Leon Hoogendijk, Rob Schneider, John van Eck, Erwin Kwint (om er een paar Nederlanders in te vermelden) Alijn Danau, Frank Warwick, Kevin Nash, Ken Townley, Ronnie de Groote, Andy Little, Luc de Baets, en nu vergeet ik er bewust nog een hele hoop, dan hadden wij karpervissers ook de discussies m.b.t deze onderwerpen niet hoeven voeren. Het fenomeen betaalwater is helaas niet alléén ontstaan uit geldzucht hoewel dat in de discussie vaak wordt verzwegen. De betaalwateren die wij nu zo bekritiseren zijn het gevolg van het feit dat er karpervissers bestaan die minder tijd hebben als bovengenoemde bekende vissers (welke aan de waterkant wonen of woonden) en toch op de alles bepalende foto met een joekel van een karper willen staan. Het najagen van deze jachttrofee (de foto, dus) heeft mijns inziens onze sport niet veel goeds gebracht. Waar je vroeger (hoe lang geleden?) met een zware twintiger een hele jongen was binnen "de karperscène" is de laatste decennia via de 30er, 40er en 50er, 60er en 70plusser (jaja!!) de grens aardig verschoven. Via verschuiving van de normen en waarden hebben wij plotseling te maken met een vraag en aanbod verhaal wat we eigenlijk niet hadden willen hebben. De karpervisser wil "de jachttrofee", de markt levert er de spullen voor. Zo simpel steekt onze westerse markteconomie nu eenmaal in elkaar. Dat dit helaas heeft betekend dat er onwelriekende praktijken gebeuren met bovengenoemde gewichtige karpers is uiteraard te betreuren. (als alle "indianen verhalen" waar blijken te zijn) Het vraag- en aanbod verhaal gaat echter iets verder dan het verslepen van zware karpers van het ene naar het andere water. Sommigen van ons kunnen zich uiteraard de tijd nog wel herinneren dat je op een oude stretcher, met van die veertjes, (auw, je vel ertussen) lag te wachten op een aanbeet. Die je via het ratelen van je slip op moest merken want Delkim’s waren te duur en die rotzooi van Optonic moest je niet hebben, dat regende net zo snel vol als een regenton! Er is veel veranderd de afgelopen jaren. Alle betrokken partijen hebben zich vol overgave gestort op het fenomeen “Karper”. Wij als karpervissers enerzijds met investeringen in ons materiaal (stoelen, stretchers, tenten, molens, hengels, piepers (geen aardappelen), via luggage (Engels voor sjouwen!), endgame, Dyneema, bite indicators en wat dies meer zij, anderzijds de markt met aanbod van bovengenoemde artikelen. Met daarbovenop, als de bekende kers op de taart, het belangrijkste onderdeel van het geheel: “de nog door U te vangen karper”. Via vele wegen is onze sportvis aldus verworden tot een economische waarde en hoe zeer mij dit ook spijt, het is niet anders. De door ons allen (en dat betekent: niemand uitgezonderd!) ingeslagen weg dienen we nu zo goed mogelijk te bewandelen. Mijns inziens houdt dat in dat we moeten stoppen met discussiëren over de voor- en nadelen van betaalwateren maar dat we moeten komen tot stringente regulering van deze. Strikte regelgeving m.b.t. het beheer van dit soort wateren. Verbod op het verplaatsen van karpers, dit niet in de laatste plaats met het oog op het verspreiden van ziektes. Verhoging van de strafmaat ten aanzien van het illegaal vervoeren van karpers. Regelgeving, niet alléén in Nederland, maar ook in het buitenland, m.n. Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Hongarije ten aanzien van de aankoop en exploitatie van “karper- en meervalwateren”. Uiteraard zijn diverse partijen bezig met dit hete hangijzer, VBK, KSN en E.C.H.O. om er een paar te noemen. Wordt dus lid en steun je bestuur met raad en daad.

Met betrekking tot correcte behandeling van gevangen karper gooi ik nog een knuppeltje in de vijver. Als we brommercertificaten, vaarbewijzen, rijvaardigheidsbewijzen, zwemdiploma’s en dergelijke in de wereld hebben geroepen lijkt een “viscertificaat” mij een goede oplossing voor problemen die ik nu wel eens aan de waterkant zie gebeuren. Laat vissers een proef van bekwaamheid ten aanzien van respectvol (vroeger weidelijk geheten) omgaan met vis afleggen. Met dat certificaat (per jaar voor een paar euro’s te verlengen, opbrengst NVVS, ook weer verdient) kun je vergunningen bemachtigen. Als je met een geweer wilt jagen dien je je ook aan zeer strenge regels te houden en het verschil tussen een kogel en een peertje lood van 60 gram wat wordt weg gezwiept laat ik even in het midden.
Ten aanzien van de controle heb ik persoonlijk ook nogal wat noten op mijn zang. Ga als bevoegd controleur of opsporingsambtenaar niet alléén controleren of je een sportvisakte en vergunningen in je koffer hebt. Controleer nu eens de wijze waarop gevist wordt!! Is die onderlijn wel de zwakste schakel in het geheel, laat het lood inderdaad los als het vast komt te zitten, schuift die voorslagknoop wel door je safety clip, voldoet dat 3 jaar geleden opgespoelde nylon nog wel, heeft de visser een afvalzak bij zich en gebruikt hij of zij die ook? Laat die derde karperstok gewoon op de steunen liggen mits je er als controleur van overtuigd bent dat degene achter de hengels weet waar hij of zij mee bezig is. Vertel vissers waarom het voorzichtig behandelen van vis op den duur zichzelf terugbetaald. Vertel vissers waarom ze geen bewaarzakken moeten gebruiken als er kans bestaat dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor de gezakte vis. Vertel vissers dat het gebruik van een onthaakmat voor- en nadelen kent. Bescherming voor de vis is OK, verspreiding van ziektes via slecht schoongemaakte matten, zakken of netten is uiteraard niet de bedoeling.

Kom nou toch eens tot consensus m.b.t. het nachtvissen want ik weet het niet meer. Ik heb het zelf meegemaakt: vissen met drie stokken uit, buiten het nachtseizoen (Oktober) op een uiteraard wel keurig opgeruimde stek (!) en de jongens van Staatsbosbeheer wensten mijn maat en mij iedere ochtend een goede vangst en iedere avond bij het weer langsrijden een goede nachtrust toe. Waar ben ik nou aan toe, mag het daar (ik zeg niet waar) als je alles keurig opruimt allemaal wel, en hoe zit het dan komend seizoen als er overplaatsing bij Staatsbosbeheer heeft plaats gevonden? Krijg ik dan een douw van hier tot Tokio? Volgende voorbeeld: ik wordt met drie poken uit gecontroleerd, ken de controleur op dit water niet, laat mijn bundel vergunningen zien, hij bekijkt alleen de grote vergunning en zegt vervolgens: "tsja, met de grote vergunning mag je met drie stokken vissen". Ik weet het echt niet meer, hoor. Als Joost het weet mag hij me mailen.

Het feit dat er heel veel geld omgaat in de hengelsportbranche heeft bovenstaande feiten in de hand gewerkt. Waar komt al dat geld eigenlijk vandaan vraag ik me dan af? Dat komt toch uiteindelijk uit jou en uit mijn zak vandaan of mis ik nu iets? Als we het karperen, in al zijn facetten, willen verbeteren, zullen we mijns inziens bij onszelf te rade moeten gaan. Het hele verhaal begint namelijk bij onszelf, het kunnen opbrengen van respect voor de biotoop waarin wij leven. Ik weet ook wel dat we met 6 miljard verwarde zielen een vervuilde, onbewoonbare planeet aan het creëren zijn. Erger nog, ik doe er zelf aan mee. Rijdt in mijn volgestouwde koekblik ook vanuit Zoetermeer naar Friesland en Frankrijk om eens lekker te vissen. Daar is de lucht zo lekker schoon en het water zo verschrikkelijk mooi.
Ja ja, en ik maar discussies uitlokken met een pak boter op mijn hoofd.
:wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-01-2004 16:31

Marcel zou niet meer reageren maar deze moet even. :P

Sluit me volledig bij je stelling aan!
verder zeg ik niets ook al ben ik het met sommige zaken niet helemaal eens :o
groet,
Peter
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

24-01-2004 17:03

oh
Laatst gewijzigd door Frans Knijff op 25-01-2004 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Carp anglers do it all night long with ...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-01-2004 17:17

De betaalwateren met grote gestolen vis hebben we inderdaadook een beetje aans onszelf (nou jah, de meeste van ons) te danken. Bijna iedereen wil grote vis vangen in een weekje frankrijk. En zover ik hier op de meeste wateren de mensen ken, gaan die ook niet reizen voor een 20 ponder.

Maar ik moet toegeven, hoezeer ik ook uit mijn dak ga met een mooie 15 ponder, groot zal ook mijn voorkeur geven. Maar niet zozeer dat ik op gestolen of ongezonde vis ga vissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-01-2004 18:59

Beter hardop gediscussieerd dan stilzwijgend gedogen.
Marcel Smit
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-12-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer

24-01-2004 19:41

Hoi karpervrienden,
de discussie moet m.i. nu stoppen. Ik hoor via verschillende wegen, verschillende verhalen omtrent betaalwateren en meer het betaalwater van K.N. Mijn bovenstaand verhaal vind ik persoonlijk genoeg. Laten we wat meer tijd gaan besteden aan het "denken" over het karperen dan onze tijd verdoen achter deze k... computer. Zie alweer, ik geef commentaar op de rest en doe het zelf ook!!! Stoppen met discussieren en beginnen met nadenken, dat lijkt mij althans een goed begin van 2004!! Wat anderen van het karperen wensen te maken moeten zij maar weten. Kijk eens naar het IJsselmeer, ik heb er diverse malen een triathlon afgelegd. Iedere keer tijdens het zwemonderdeel dacht ik A) hoe haal ik de finish en B) hier moeten toch gigantische jongens (lees Karpers) hun baantjes trekken !!! Kap met dat geOH over Frankrijk, ga vissen met een doel, gooi je stokken in het IJsselmeer en wacht gewoon af wat er gaat gebeuren!!

Tight lines voor 2004 laat anderen hun ding doen (in wat voor vorm dan ook) Iedereen komt bij Petrus en die maakt echt wel uit wie door de poort mag en wie niet. Als we allemaal dood zijn en allemaal in de hemel terecht komen vissen we toch ook allemaal op een topwater!! Tenminste, ik ga dat echt als voorwaarde stellen voordat ik naar binnen stap!! :D
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-01-2004 19:51

Marcel

Waarom zou de discussie moeten stoppen, omdat jij je zegje hebt gedaan?

Elke dag zijn er nieuwe gebruikers , misschien hebben die wel wat waardevols toe te voegen? Misschien vinden die het nog wel interessant?

Je kan de discussie toch verder mijden, je hoeft niet het niet te lezen en/of mee doen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2004 00:51

Sorry Marcel, maar persoonlijk zal ik blijven ageren tegen dergelijke uitwassen waar dat maar mogelijk is.
Rob: ik stel geen vraag over stek x op betaalwater y, wellicht zit daar het verschil...
jan van kranenburg

25-01-2004 02:26

Marcel Smit,

Top posting. Uit je hart gegrepen.
Niet met alles ben ik 't eens.

Even dit, discussieren leidt tot nadenken, en/of omgekeerd
Hou dat even vast, svp.

mvg

Jan
Marcel Hoefman

25-01-2004 12:42

Aart Lokhorst schreef:Sorry Marcel, maar persoonlijk zal ik blijven ageren tegen dergelijke uitwassen waar dat maar mogelijk is.
Rob: ik stel geen vraag over stek x op betaalwater y, wellicht zit daar het verschil...


Je hebt gelijk Aart: in de huisregels staat dat het niet is toegestaan om specifieke info te vragen over betaalwateren.
Tegelijkertijd is dit wel het zoveelste topic over betaalwateren met de steeds weer herhaalde voor-en tegenargumenten die inhoudelijk weer helemaal niets nieuws bieden t.o.v. de eerdere discussies. Ik schat in dat jij wel in staat bent om meer constructieve bijdragen aan dit board te leveren dan het initiëren van de zoveelste BTW-discussie...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

25-01-2004 13:23

Marcel Hoefman en Rob,

M.i. laat Aart dmv dit topic alleen maar zien hoe zwak het vlees is en hoe sterk het geld kan zijn als ons zoveelste rolmodel als in dit geval Nash ons ook al ontvalt.
Dan kan ik persoonlijk meer respect opbrengen voor een hardwerkende Engelse arbeider die met z'n gezinnetje iets probeert op te bouwen in Frankrijk en zelfs z'n zuuverdiende MG'tje opoffert
Dit in tegenstelling tot de hr. Nash, die z'n inmiddels verdiende respect bewust in de waagschaal meent te moeten stellen in ruil voor een NOG hoger positief banksaldo.
En zo te zien kan 'm dat niet snel genoeg gaan.
Groet,

John
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-01-2004 14:08

De site is overigens al van internet afgehaald. Misschien is het nieuws in Engeland ook niet in goede aarde gevallen. :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-01-2004 16:22

Opmerkelijk, niets meer van te vinden op internet. En de Nash tackle site waar een link stond meldt: Server Down For Maintenance. Ik ben benieuwd.

Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-01-2004 16:46

Ja ik zei al Kees:"Misschien is het nieuws in Engeland ook niet in goede aarde gevallen. "
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-01-2004 16:52

Ontvangen Bas. Maar ik was benieuwd naar discussies op de Engelse forums. Kan niks vinden echter.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-01-2004 17:00

one down, many to go...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-01-2004 19:24

Helaas te vroeg gejuichd KLaas,

nashresort website is weer bereikbaar, kennelijk toch alleen onderhoud geweest.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

26-01-2004 20:07

hacken? :roll: :roll:

Moet je niet bij mij zijn.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-01-2004 08:14

Niet hacken, gewoon niet meer spekken...

Groeten,

Mark
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

27-01-2004 09:02

Effe een vraagje tussendoor.
Volgens de site heeft het meer een bestand van minimum 100 40ers, met daar bovenop nog een aantal 50ers en 60ers. In hoeverre is dit, van nature uit, mogelijk op dat water?
Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.