Het roer om RTL 4

Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-04-2003 15:56

Ja dat is een goede indicatie van Madine. Ik vroeg me af wat het ongeveer kost om over zo'n klein putje de visrechten te krijgen want dat vertelde ze niet in het programma, en vroeg ik me ook af wat fisherman moet betalen voor de licensie of rechten die zij moeten betalen over 4800ha van lac du der. Of geld er een rekensom dat het per hectare betaald moet worden of iets dergelijks.. Enig idee...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2003 16:05

Beter kijken en beter lezen. Vijf reacties terug de kosten die Clearwaterlakes aan de gemeente afdraagt.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-04-2003 20:34

Op 2003-04-22 08:56, schreef Kees Ouwehand:
Alex, onze Kevin draagt 60 euro per visser af aan de gemeente. Hij betaalde 260,000 euro voor landgoed en water.


Oke hij draagt dus gewoon per visser een jaarvergunning af aan de gemeente dat snap ik. Dat hij voor 260.000 het hele landgoed koopt prima. Ik bedoel wat kost het je, om zo'n (licensie)te verkrijgen dat je karpervissers mag huisvesten op jou landgoed. Zoals Aart al zei betaald AAPPMA (HSV) ca. 24.000 Euro per jaar voor de visrechten van Madine. Oke duidelijk. Maar voor dit water werd dit dus niet in het programma verteld. Of hoef je omdat je het land gekocht hebt dat niet te betalen ?.
Want de gemeente deedt erg moeilijk over de vergunning af tegeven.

En dat hij inderdaad zo duur is oke dat komt omdat hij het rendabel wil houden, hij moet er (3 meiden) van onderhouden, de gemeente een vergunning afdragen en ze kosten eruit halen van ze karper ect ect ect. Maar het blijft inderdaad veels te duur...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2003 21:56

OK Alex,

Inderdaad hoeft Kevin als eigenaar kennelijk het water niet te huren. Hoe de Franse visserijwetgeving precies in elkaar zit weet ik niet. Maar duidelijk leek wel dat hij met de verstrekking van visvergunningen van zijn verpichtingen naar de overheid voor wat betreft de visserij af was. De verder verwachting was met 62,000 euro inkomsten uit de verhuur van stekken rond te kunnen komen. Moet nog wel belasting en onderhoud vanaf. Maar al met al een mooi inkomen voor een vrij bestaan dunkt mij?

Groeten, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-04-2003 01:25

Kees/Alex: Kees, ik heb dat programma niet gezien. Als ik het bovenstaande echter lees staat er dat die Kevin het water heeft gekocht. Sowieso gaan ontvangen gelden voor visvergunningen niet naar een gemeente. Bovendien hoeft hij, als hij zelf eigenaar van het water is, helemaal geen visvergunningen te verkopen.
Wat hij aan de gemeente afdraagt zal m.i. een bepaald bedrag per visser per nacht zijn (iedere camping in Nederland moet ook voor hun gasten per overnachting wat betalen aan de gemeente,ik meen dat dit officiëel toeristenbelasting heet)'.
Alex: FH heeft helemaal geen visrechten op Du Der (of licentie, zoal jij het noemt), maar FH is destijds door de betreffende visrechthebbende gevraagd om nachtvisstekken voor hen te verhuren. FH zal gewoon voor iedere verhuring van een nachtvisstek een bepaalde vergoeding ontvangen.
FH heeft dus geen enkele zeggenschap over Du Der!

Nog iets over de Franse vergunningen: in de prijs van iedere visvergunning zit ca. 23,00 Euro die door de federaties/hsv-en afgedragen moet worden aan de controlerende instanties. Het komt er dus op neer dat je in Frankrijk bij aankoop van de visvergunning meebetaalt aan de controles op de naleving van de voorschriften t.a.v. het vissen. In heel Frankrijk zijn ca. 600 Gardes Pêche, die dus hoofdzakelijk vissers controleren en daarnaast het watermilieu in de gaten houden.
Als je dit omslaat naar ons land (Frankrijk is ca. 13 x zo groot) zouden we hier dus ca. 46 man moeten hebben die full-time controleren op visvergunningen en ook de beroepsbinnenvissers controleren.
Was dat maar zo! Maar wij betalen daar ook niet voor........
jan witter

24-04-2003 08:06

Nee helaas niet was het maar waar ...!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

24-04-2003 08:11

Maar Aart als elke sportvisser 1 euro extra betaalt voor zijn vergunning dan hebben we toch een potje van een slordige 1.000.000 Euro ?

1.000.000 / 50 controleurs = 20.000 euro de man = zo'n 1650 euro maandsalaris...trek daar nog wat andere kosten af dan zou er nog een redelijk goed salaris overblijven toch?

Of zie ik alles nu heel zwart-wit?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-04-2003 10:42

Inderdaad Aart, het werd visvergunning genoemd maar had volgens mij te maken met het kamperen. In ieder geval was de gemeente zeer in haar nopjes met deze nieuwe activiteit in het dorp. Zuiver commercieel, enige controle op wat de man precies uitspookte was er niet.

Grappig dat FH en ook CC steeds weer in dit soort discussies terugkomen alsof ze betaalwateren zouden runnen. Beide organiseren slechts visvakanties en hebben afspraken met eigenaren van betaalwateren over de verhuur van stekken.

Ongeveer 50 controleurs betaald uit de vergunningen zou heel mooi zijn. Moeten we wel de regeltjes naar onze hand zetten.

Groeten, Kees
ronnie vontsteen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: uithoorn
Contacteer:

30-04-2003 14:44

wie kan mij helpen aan de video band van het programma het roer om (in Frankrijk)ik betaal alle kosten mail me dan even als je mij wil helpen. met de groeten van ronnie