Voor de ongelovigen onder ons!!

Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

07-01-2003 10:42

Dan mag ik hopen dat al die betaalwateren snel op de fles gaan, zodat wij ECHTE AVONTURIERS weer opgelucht adem kunnen halen.
O nee da's waar ook alleen op betaalwateren kan de talentloze karpervisser nog kans maken op een leuke gejatte zwaar geprostitueerde dag in dag uit zwaar bestookte zielepoot dertiger/veertiger.
Zodat het waarschijnlijker is dat er alleen nog maar meer van dit soort organistie's / betaalwateren worden opgericht om toch maar vooral te kunnen profiteren van de drang die onder bepaalde figuren heerst om met zo min mogelijk moeite kans te maken op dit soort vissen.
Als je het mij vraagt is er maar een manier om het echte karpervissen te beleven en dat is in de vrije natuur op een water ergens in de binnenlanden van frankrijk, waar misschien niet veel informatie over voorhanden is, maar waar naar mijn mening het echte avontuurlijke gevoel in de echte karpervisser naar boven komt.
HansPeter van Ee

23-02-2003 12:39

Heren

Carp Connections blijft mij verbazen.
Ze zouden Horse-Lake uit hun pakket verwijderen, dus niet!!

Volgende voorbeeld: Lac de Villedon

De beheerders kwamen die middag nog even langs en brachten ons op de hoogte van nieuwe uitzet die de afgelopen maand, na de vidange had plaatsgevonden. Hoeveelheden werden niet genoemd maar we mochten wel rekenen op vissen tot over de 20 kg. Ze vertelden dat in deze periode van het jaar veel privé meren worden genet. De afgevangen vissen worden deels verkocht voor de consumptie en deels voor uitzet in openbaar water. De laatste jaren wordt de “grote” karper vooral verkocht aan exploitanten van karperviswateren waar ze vroeger gewoon vernietigd werden omdat niemand ze wilde kopen. Van de opbrengst van de afgelopen vidange op Villedon waar veel kleine snoek, kleine snoekbaars en kleine karper is verkocht is grote karper aangekocht ter aanvulling van het originele bestand dat voor een aanzienlijk deel uit karper tussen de vier en zes kilo bestond. Er zaten wel degelijk voldoende grote exemplaren tussen en het potentieel van de overgebleven “middelmaatse” karper van 8 tot 12 kilo is zeer veelbelovend maar de vissers op Villedon willen ook toppers kunnen vangen en die kans moet reëel zijn tijdens een weekje vissen. Al snel kwam het gesprek op “verantwoord visstandbeheer”. Onze mening was dat als je van een water dat een “natuurlijk” evenwicht heeft (dus gezond zonder voedselmatige tussenkomst van vissers) 8 ton vis van een soort afhaalt dat je er ook zeker de helft, dus 4 ton, van dezelfde soort zonder problemen in terug moet kunnen stocken, en dat de groei explosie die je dan krijgt door het overschot aan natuurlijk voedsel ook aanzienlijk zal zijn, om het extra voer van de visser nog maar niet mee te rekenen. Einde discussie, we zijn karpervisser om te vissen en niet om te ouwehoeren.

Tja...

met misselijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

23-02-2003 16:30

Op 2003-02-23 15:07, schreef Jos Schipper:
In allerlei takken van de hengelsport werken de betaalwateren prima. Alleen binnen de karperwereld schijnt dit toch problemen te geven.
Groeten. Jos




Over welke takken van hengelsport heb je het nu?
Vissie kump zo!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-02-2003 17:29

Jos,

Er is een heeeel klein verschilletje:

Forrelllen worden uit gezet en dan mag je erop vissen. Heb je er 1 mag je mhem opeten.

Die forellen leven maar een paar jaar.

Met karpers heb je weleens, dat ze heeeel groot worden. duurt soms jaaaren maar het lukt.

Soms wil het dan ook weleens, dat zo'n vis gevangen wordt en... opduikt in een ander water.

Vliegvisserij: al eens opgevallen hoe streng de regels zijn?

Wat denk je als je op het Oostvoornse meer betrapt wordt met een forel in de koffer?

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2003 01:00

Jos, met je tweede alinea kan ik het vrijwel eens zijn. Per land is er echter wel een groot verschil in mentaliteit van de karpervissers t.a.v. dit soort (karper) betaalwateren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2003 14:15

Ik neem je wel serieus Jos. Gewichten zijn niet zo boeiend. Maar m.b.t. het bovenstaande is Engeland de grote uitzondering.