Bewaarzaken snachts verboden Frankrijk

Pieter de Jongh

06-09-2004 21:51

Hoi luuk, is je onderschrift wel passend hier?? :P

C U

pieter
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-09-2004 22:53

Ik heb dit inderdaad weleens eerder aangekaart. Het zakken heeft wel voordelen. (jaja mits het correct gebeurd) Dit jaar nog had ik een vis de bewusteloos raakte. Het water waar ik hem ving heeft misschien 50 cm water onder de kant staan dus kon toen nog zien dat de vis niet wegzwom. Dat wordt natuurlijk anders wanneer het 3-4 meter diep is onder de kant. De vis zakt weg en wanneer deze bewusteloos is, is het toch wel mooi gebeurt met de vis. Dat probleem zou je dus niet hebben wanneer je de vis zakt. Voordat ik de vis laat afzakken kijk ik eerst of die op eigen krachten weg kan zwemmen.

Normaal gesproken ga ik als volg te werk na het scheppen van de vis.

-leg de vis op de mat, met daaronder nog het schepnet
-verwijder de onderlijn van de hoofdlijn en daarna de haak
-haal het schepnet onder de vis vandaan
-weeg de vis indien noodzakelijk
-eventueel nog een foto
-maar dan gaat de vis terug via hetzij de weegzak of de onthaakmat.

In dat laatste schuilt dan toch wel het gevaar. De vis glijdt van de mat of weegzak zo de diepte in. Maar of de vis bewusteloos is of niet dat weet je dus niet. Ik begrijp natuurlijk wel dat de meeste de vis eerst van de mat afhalen en dan zelf weer te water laat. Maar dat gaat nou eenmaal niet altijd.

Ik blijf van mening dat zakken zeker kan voorkomen dat vissen een verdrinkings dood onder vinden.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
jan van kranenburg

07-09-2004 02:11

Frankrijk of waar dan ook.

Bewaarzakken dienen m.i. maar 1 doel; nl. het vastleggen op foto van een fors formaat karper bij daglicht. Soms voor eigen archief en genoegen, soms ook om de omgeving te tonen wat je nu weer voor een prestatie heb verricht. Niemand "zakt" een karper van zeg 10 pond.

Die handeling (bewaarzak) kan nooit bevordelijk zijn voor de karper zelf.

Ben absoluut tegenstander van "zakken". Flitsen kan ook een pracht foto opleveren.
Genoeg voorbeelden gezien.

mvg

Jan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-09-2004 07:38

Rene ik doe precies hetzelfde, maar is het nog mogelijk om de vis bij het terugzetten nog vast te houden (aan z'n staart oid) totdat hij teken van zwembewegingen geeft en hem dan los te laten? Dat doe ik iig

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-09-2004 09:28

Lexus,

Dat zei ik dus... het is niet altijd mogelijk!! Daarnaast zie ik de nodige vissers nog weleens de vis terugzetten d.m.v. het schepnet. Daar geldt dan ook het zelfde voor natuurlijk.

Of ik er nu helemaal tegen ben of helemaal voor...tja ik weet het gewoonweg niet. Kan me alleen wel situaties bedenken waarin het misschien wel een voordeel kan opleveren.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

07-09-2004 13:49

[quote="Pieter de Jongh"]Hoi luuk, is je onderschrift wel passend hier?? :P
[/quote]

Haha, scherp opgelet Pieter!

Misschien beter de Netten Vullen :wink:
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

07-09-2004 14:14

Als we het dan toch over het zakken hebben. Kijk hier eens naar:
http://www.karperwereld.nl/foto2004/september1.php
De foto's van Marcel. (4e en 5e foto van boven)
Dan maakt ie snachts een paar foto's en dan vervolgens nog in de zak. Als je dan de tijd neemt om de vis snachts te fotograferen, dan vind ik het eigenlijk overbodig om OOK nog overdag foto's te maken. En zo'n slechte foto is het niet die nachtfoto!

Ik verwijt verder niets naar Marcel. Ik weet dat het genoeg gebeurt, maar hier even een voorbeeldje...

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper