Waar met warm weer?!?!?!

Plaats reactie
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

02-07-2003 16:22

Het probleem op veel rivieren in Frankrijk is alleen dat er zoveel wier ligt (zeker in de zomer).

De 2e week van juni had ik er al last van aan de Saone dus ik ben een beetje huiverig voor augustus.
Maar misschien dat er wat minder wier groei in andere rivieren is (de Yonne zag er ok uit toen ik er afgelopen najaar viste...)

Heeft misschien iemand nog nuttige info welke rivieren niet compleet vol met wier liggen in de zomer?!?!

Groeten,
Sjoerd


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Koster op 2003-07-02 16:23 ]</font>
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2003 18:23

Theoretisch gezien lijkt het te kloppen wat je aanhaalt Aart, maar wat mijn ervaringen op rivieren zijn gedurende de zomer, dat ze vaak in een ondiepe zijarm/kom liggen te zonnen en zich 's nachts laten afzakken tussen het overvloedige wiergerij wat zich in het ondiepe heldere water bevind, laten we niet over de rivierkreeft beginnen..
Op een afgesloten putje, zit je ten alle tijden "op de vis", aantrekkelijke valstrikken zetten, weinig voeren en bingo...

Dit is uiteraard mijn ervaring, ik moet zeggen dat ik de laatste jaren zowiezo de zomer maanden mijd ivm de warmte, mindere resultaten op visgebied, en het aanbod van andere vakantie orden :smile:
Rob Cuyten

07-07-2003 21:34

We halen hier veel te veel theorieen aan. Rivieren zijn altijd een probleem.
A: Hoe hard stroomt de rivier
B: Waar zit de karper op het moment dat je er aankomt.
C: In welke zijarm of in welk grintgat moet je gaan zoeken als het te hard stroomt.

Daarom denk ik dat de meeste riveieren het best te bevissen zijn in het najaar. Zeker als het een droge zomer geweest is dan stroomt de rivier langzaam en je kan de mooiste stekken uitkiezen die zichtbaar worden door de lage waterstand in de rivier.
Daarom geef ik tijdens hoog zomer de voorkeur aan een gesloten watertje met een goed bestand aan karper. Deze moeten toch aan voedsel zien te komen en zeker als de temperatuur van het water hoog is en dat is tie tijdens de Franse zomers dan is de spijsvertering van de karper op zijn snelst en moet hij toch regelmatig gaan azen om aan zijn voedsel behoefte te voldoen.
sander nugteren
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: denhaag
Contacteer:

17-07-2003 11:39

nou geloof me maar de seine tuusen vernon en stroomafwaarts heel erg goed vissen is in augustus persoonelijk zou ik daar me geldt op zetten oke je zal niet al te grote vissen vangen (maar het zwemt er wel) IK HAD IN 4 DAGEN 32 VISSEN MET 4 HENGELS IK BEN OOK EIGELIJK ELK ZEISOEN GEWEEST HERFST VOORJAAR NAJAAR MAAR AUGUSTUS RULES
Niels Rijerse
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: Breda

17-07-2003 13:33

Ga eens vissen bij de barrages...... met dit weer moet je ze daar erg goed kunnen vangen. En seine/yonne/moselle valt wel mee vwt wier.

mijn voorkeur voor zomer in la france-> rivier
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

17-07-2003 13:45

Bedankt allemaal voor de info.
Ik heb samen met die maat van me een aardig "plan de campagne" gemaakt en mocht er een leuk karpertje of wat uitkomen dan laat ik het nog wel weten als ik terug ben!

Groeten,
Sjoerd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Koster op 2003-07-17 13:45 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-07-2003 00:13

Niels, vissen bij barrages (50 meter ervoor en erna) was altijd verboden. Sinds medio vorig jaar mag dit met 1 hengel.
wim veenendaal
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00
Locatie: beesd

16-08-2003 22:01

Ben net terug van Lac de Bouzey,daar is het zelfs verboden met één hengel richting Barrage te vissen, zelfs met een toploodje houd je die controleurs daar niet voor de gek, doe je dat toch kost het je 500 euro per hengel!! gelukkig waren er ook nog andere mooie stekken.Ondanks een watertemp. van 27 graden kreeg ik s'avonds heel veel aanbeten op een plateau van 1.5 meter diepte! Hoezo diep vissen met warm weer??

Gr Wim
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-08-2003 23:34

Beste Wim, vissen op minder dan 50 m van barrages, sluizen etc. was altijd al verboden volgens de Franse visserijwet.
Maar.... sinds eind juli 2002 is deze wet gewijzigd en is het toegestaan met één hengel binnen deze 50 m te vissen (de andere hengels moet je er dan wel uithalen!). Kennelijk zijn de controleurs daar nog niet helemaal bij de tijd....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

17-08-2003 08:24

wim veenendaal schreef:

"Ondanks een watertemp. van 27 graden kreeg ik s'avonds heel veel aanbeten op een plateau van 1.5 meter diepte! Hoezo diep vissen met warm weer?? "

Wim, wie zegt er dan dat je met warm weer diep moet vissen. Ik vang al mijn vissen nu echt allemaal onder het kantje, geen stootje, piepje of wat dan ook als ik wat verder invis.

mvg
stefan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-08-2003 14:25

met de warmere temp. moet je juist ondiep vissen.. water is daar het warmst.. kan wel zeggen hoe ondieper hoe beter
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

17-08-2003 17:58

Wij zijn pas terug van een 8 daagse trip op een Frans water (stuwmeer ), mijn ervaring daar heeft me geleerd dat de wind een zeer belangrijke factor kan zijn bij dergelijke temperaturen ( vooral dan op groot water ) , de eerste 2 dagen visten we ook s'nachts en kregen we geen bliep ( watertemperatuur bij aankomst 25.5°C , bij vertrek was dit al 31°C , luchttemp tussen 38 en 42°C !!! ). Na twee dagen dus verkast naar de gans andere zijde vh water ( windkant dus ) , s'nachts geen bliep , van op het moment dat de wind op kwam zo meestal rond 10u in de morgen stond de boel niet meer stil tot s'avonds als de wind liggen ging , we vingen er 84 vissen op 6 dagen en heus geen kleintjes , de topvissen bleven echter wel uit , 71 twintigponders , waarvan 14 dertigers met top 19.8kg , dus als je de vis vindt kun je wel degelijk bij dergelijke temperaturen iets bereiken !
wim veenendaal
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00
Locatie: beesd

17-08-2003 20:34

Hoi Stefan, Bas Hofkens schreef hierboven;

Ik zeg er gelijk bij; ik ben nog nooit in frankrijk geweest. Maar als ik jou was zou ik een water kiezen waar ook behoorlijk DIEPE STUKKEN in voorkomen, omdat (een deel van) de vis zich hier zal ophouden i.v.m. hoger zuurstofgehalte. Dit heb ik al in verschillende boeken en bladen gelezen, dus het zal wel ergens op gestaafd zijn.

Vandaar mijn opmerking.

Gr Wim
_________________
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-08-2003 20:36

Op 2003-08-17 14:25, schreef Lexus Cuyten:
met de warmere temp. moet je juist ondiep vissen.. water is daar het warmst.. kan wel zeggen hoe ondieper hoe beter


Als er genoeg zuurstof is wel ja
wim veenendaal
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00
Locatie: beesd

17-08-2003 22:09

Volgens Aart en ook volgens andere theorieen voelt een karper zich bij hoge watertemp perfect in zijn element(inderdaad wel bij voldoende zuurstof natuurlijk, ook verloopt de spijsvertering bij een karper bijzonder snel. Waarom vallen de vangsten op sommige wateren bij hoge watertemp. dan zo tegen???
Kreeg op de linge tot een watertemp van 21 graden gemiddeld 3 runs per nacht, nadat de watertemp nog verder was gestegen was het ineens gedaan met de aanbeten! Beetje tegenstrijdig niet ??? Iemand een verklaring??

Gr Wim
Cor Blokhof

18-08-2003 00:26

Wim,

Omdat er gewoon onvoldoende zuurstof aanwezig is gok ik.

Bij watertemperaturen van + 23 graden zijn er maar weinig wateren waar nog voldoende zuurstof is hoor.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-08-2003 12:04

Wim,

Ik blank nu ook al 4 nachten... Zit op een plateau te vissen van 2 meter diep op een kanaal! Er komt niks geen vis meer vanaf... voig jaar rond deze tijd was het een gekkenhuis met een minimum van 8 runs per nacht... nu met die hoge temperaturen valt er niks te beleven op mijn stekkie...

Tegenover mij zaten een paar gasten te vissen in de vaargeul en die pakten behoorlijk wat vis aan de optonics van hun te horen...
Op mijn stek is er gewoon te weinig zuurstof en trekt de vis naar plaatsen waar nog wel voldoende zuurstof in het water zit...
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

18-08-2003 14:25

Ben onderhand terug van de trip in frankrijk.
5 dagen op rij temperaturen ver boven de 35 graden, het water werd met de dag warmer en warmer lekker is anders zullen we maar zeggen.
Gelukkig ben ik nog terug gekomen met zeggen en schrijven 1 karper... maar wel een dikkertje! Me vismaat is visloos gebleven... Voor de rest amuseer ik me altijd wel in het franse land...

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

18-08-2003 15:01

J. Pannekoek ook
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

18-08-2003 15:37

Ik ving me afgelopen weekend op een water helemaal klem. Misschien dat met het iets koelere weer de vis beter aast. De watertemp was nog 24.6 graden, toch had ik 16 runs binnen 24 uur. 's nachts heb ik zelfs de hengels nog ingehaald om nog iets te kunnen slapen. Dus eigenlijk zijn de geviste uren slechts 20. Normaal krijg je hier misschien 5 runs in dezelfde tijd.

Geen klagen dus voor mij. Wel kwamen alle runs op eentje na van de voerstek die ik een week aanvoerde met 2 kg tijgers per dag. De andere hengel leverde slechts 1 run op. Mijn maat had niet gevoerd en had 5 runs.

Gr. Raymon


Gr. Raymon
wim veenendaal
Berichten: 22
Lid geworden op: 14-07-2002 02:00
Locatie: beesd

18-08-2003 20:45

Hoi Marijn, verbaasd mij niks dat je vangsten uitblijven, bij dergelijk extreem hoge watertemperaturen heb ik ook nooit goed gevangen(uitzondering daar gelaten maar dan betrof het vaak de wat kleinere vissen, verbruiken minder zuurstof dan grote). Een sluis of gemaal kan soms wat water in beweging zetten en zo zorgen voor wat extra zuurstof, dit levert je misschien wel vis op (mits er een sluis of gemaal is aanwezig natuurlijk).
Vermijd met dit weer s'nachts plaatsen waar veel lelyblad staat, deze ontrekken namelijk s'nacht nog wat extra zuurstof uit het water.
Misschien is het verstandiger om nu te investeren in het bekijken van wateren en het zoeken en peilen van stekken, kun je deze straks in de goede periode bevissen. Je moet immers het bekende ijzer smeden als het heet is, je kunt wel tegen beter weten in doorvissen maar op deze manier gaat alleen je vertouwen en plezier in het vissen verloren.

Succes!
Paul Kuijten

19-08-2003 08:21

Vorige week met een dieptemeter zowel een put bij de Rijn als half Vinkeveen afgeweest. Werkelijk de enige plekken waar we visjes op het scherm kregen, was tussen de 15 en 25 meter, op beide lokaties.
Voor mij ondersteunt dit wel redelijk de theorie dat de vis bij aanhoudend warm weer de dieptes opzoekt, misschien omdat daar nog wat zuurstof in het water zit ?
Overigens geen staart gevangen in 4 dagen, ik denk dat ze niet echt azen ook.

Paul
Plaats reactie