Steen + elastiek, lood + breeklijn of Steen + breeklijn

Plaats reactie
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

04-03-2008 21:41

Iemand ervaring met het vissen op kleine riviertjes met grote keien als bodem in frankrijk wat betreft lood/steen aanbieding?

Lood via safetysysteem gaat niet echt want dan raakt het vast tussen de keien en krijg je het zelfs met een safety systeem niet los zonder lijnbreuk.

Zat zelf aan 3 dingen te denken:

1. Steen en elastiek/fietsband:
Zat er zelf aan te denken om een steen dmv een reepje fietsband te bevissen en zo dat na de aanbeet de steen eruitvliegt. Heb hier echter geen ervaring mee en de omstandigheden tot testen zijn er ook niet naar hier in Nederland.

2. Steen en breeklijntje
Andere optie lijkt me om met een breeklijn rond een steen te gaan vissen zodat bij de aanbeet het breeklijntje knapt. Weet echter niet hoe zwaar dit breeklijntje moet zijn om het toch rond de steen te houden en toch nog makkelijk te breken is door de karper (zat zelf aan 0,16mm te denken)?

3. Lood en breeklijntje
Laatste optie is om met gewoon lood te gaan zitten en een breeklijntje tussen het lood en het safety systeem maken. Dit wil ik niet doen ivm breeklijn die met rig in de war vliegt en onnodig loodverspilling.

Alle tips zijn welkom en mijn dank is groot.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Danny Mieremet

07-03-2008 14:12

Ik zou voor optie 2 gaan.

Breeklijntje van 12 a 16/100 aan een steen. Dit alles is wel lastig te water laten van je montage.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

10-03-2008 19:06

Weet het. Zat zelf ook aan optie 2 te denken. Uitvaren en heel beheerst de montage naar de bodem laten gaan dan moet het wel lukken. Ook hopen dat er niet veel stroming staat zodat het redelijk gecontroleerd richting bodem gaat.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

11-03-2008 00:46

Gewoon rising lood (vastmaken aan de hoofdlijn (wartel) met draad van +- 1,5 kg) gebruiken en dan met een helikopter rig vissen.Ge kunt ook een stuitje op 10-20 of 30cm van het lood zetten zodanig dat de rig speling heeft.Hebben zo gevist op de Lot (geen nachtviszone) en wel veel vis gevangen en weinig lood verspeeld.
Plaats reactie