GA NIET NAAR LAC DU CAUSSE!!!!!!!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

21-07-2007 23:24

Dag waarde collega's,

Hierbij wil ik een op zijn zachtst gezegd deprimerende frankrijk ervaring met jullie delen welke direct als waarschuwing telt.

Ik ben zojuist terug gekomen van een weekje vakantie aan het lac du causse. Ik was voornemens om daar een aantal uurtjes te gaan vissen in combinatie met een gezellige vakantie met mijn vriendin.

Ik was echter koud een uurtje gearriveerd in het huisje aan het meer, toen de beheerder mij het volgende bericht meedeelde. Nadat hij mijn spulletjes even had gade geslagen vroeg hij "ga je vissen?" Ik; "ja, dat had ik wel in de planning. Er zou namelijk een mooi bestand aan karper op het meer zwemmen." Beheerder; "vorig jaar nog wel. Het meer is vorig jaar volledig drooggezet om de oevers te verstevigen. Alle karper is er af gehaald, misschien zwemmen er nog een paar, maar dat weet ik niet zeker" Ik; :o :o

Nou dit was het dan..... Uiteraard nog wel geprobeerd. Echter de hele week geen enkele visactiviteit waargenomen. Ook geen piep gehad. Meerdere karpervissers ter plaatse gesproken, waaronder een paar locals ( in de plaatselijke mondial peche) Alle personen bevestigde slechts het trieste feit dat het lac du causse geen noemenswaardig karperbestand meer heeft...

Ik heb wel veel hele jonge vis gezien ( 10cm ) dit in dat er dus waarschijnlijk wel een paai is geweest van wat overgebleven vissen. Wellicht dat over een jaar of 10 het bestand weer enigszinds op peil is. Tot dit tijd, ga niet naar het lac du causse!!!!
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-07-2007 23:40

Dit komt gemiddeld eens per 10 jaar op ieder stuwmeer voor. Ik snap dan ook niet dat je, alvorens een huisje daar te boeken, niet even bij de departementale Visfederatie Corrèze naar eventuele bijzonderheden heb geinformeerd. Met één mailtje had je je deze teleurstelling kunnen besparen...
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

21-07-2007 23:55

Aart..... Ik heb meerdere malen bij de particuliere eigenaresse van het huisje geinformeerd naar bijzonderheden mbt het meer. Reactie. Je kan er prima vissen, er worden geregeld grote karpers gevangen. De mevrouw komt meerdere malen per jaar in dit huisje en is wel degelijk op de hoogte van de situatie van het meer. Dit had ik wellicht even bij mijn verhaaltje kunnen vermelden. Verder kan men mij wellicht alsnog het stempel naief, goedgelovig of stom geven, maar met deze info ga ik ervan uit dat er geen bijzonderheden met het meer zijn. Ik begrijp ook wel dat enige voorbereiding noodzakelijk is voor het slagen van een vistripje :-?
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Frank Heijne
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-07-2007 21:32
Locatie: heemskerk

22-07-2007 21:45

Lennart,

Ook ik ben erin getrapt!! Ook veel informatie gezocht en niet de juiste gekregen, jaja... de beheerder heeft mij exact hetzelfde gezegd NA aankomst! Volgens mij heb ik je gezien met je wit blauwe bootje maar ik heb je niet gesproken. Vorig jaar en drie jaar geleden hier geweest en goed gevangen, mooi meer, goede visstekken en ´s-nacht super stil. Wij hebben het toch 3 avonden geprobeert en 1 goede run gehad, helaas karpertje verspeelt aan de stenen vlak voor de kant. Hierna wel wat aanbeten gehad maar erg veel last van het wier gehad, zelfs nog onderlijnen en lood hieraan verspeelt. Al met al een zeer grote teleurstelling voor mij en mijn zoon, vooral omdat er van te voren niets over is gezegd dat de karpers eruit gehaald zijn. Over een aantal jaar ga ik misschien nog eens langs maar voorlopig niet want als ik alle verhalen begrepen heb gaat het meer dit najaar wederom leeg omdat het niet goed schoongemaakt zou zijn. Erg jammer dat ze het karperbestand niet meer terug brengen want het is een mooi meer in een mooie omgeving.
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

23-07-2007 00:06

Hallo Frank,

Dat was ik idd, met dat blauwe bootje. Ik voelde mij echt behoorlijk genaaid zeg :evil: !! Heb een avondje gevist maar zonder resultaat. Eigenlijk had ik er al niet zo veel zin meer in na al die slechte berichten..

Ik had mijzelf echt verheugt om te gaan vissen op dit meer. Vooral bij aankomst was ik serieus enthousiast door de, wat je zegt, zeer mooie omgeving!

Ik ben nog in de buurt op een klein meertje gaan vissen en heb, jawel, een vis van 3 pond gevangen.... Ach ja, in ieder geval niet visloos heengegaan :roll: .

Ik weet in ieder geval dat ik niet meer terug kom bij dit lac. Ook zal ik in het vervolg de tip van Aart opvolgen om mijn info bij de plaatselijke visverening/waterschapsbeheerder te halen en niet meer te vertrouwen op de integriteit van de verhuurder(s).

Ik wens je in ieder geval succes met je verdere visserij in nl. en met de volgende trip naar du causse.

Groeten!
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

27-07-2007 22:06

Aart Lokhorst schreef:Dit komt gemiddeld eens per 10 jaar op ieder stuwmeer voor. Ik snap dan ook niet dat je, alvorens een huisje daar te boeken, niet even bij de departementale Visfederatie Corrèze naar eventuele bijzonderheden heb geinformeerd. Met één mailtje had je je deze teleurstelling kunnen besparen...


Een stuwmeer wordt in Frankrijk een 'retenue' genoemd. Dit meer staat te boek als een 'lac'. Daar zit een wezenlijk verschil tussen en dus gaat de stelling niet op dat het vanzelfsprekend is dat er eens in de tien jaar een verplichte vidange plaats vindt. Stuwmeren worden eens in de 10 jaar afgewaterd. Dat is verplicht en daarbij wordt door de (inmiddels) particuliere eigenaren van de barrages geen rekening gehouden met de visstand en de vissers. Die mensen moeten nl aan hun inkomsten denken en daar is geen ruimte voor de wensen van vissers. Ik vind het dus een beetje 'natrappen' en zeer kort door de bocht om die jongen in te wrijven dat hij 'het had kunnen weten'. Zijn mooie vakantiedroom is gewoon in het water gevallen en dat is klote. Sensitiviteit. Weleens van gehoord?
rutger de bruyn
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-06-2006 14:19
Locatie: den haag

27-07-2007 23:30

Ik had ook naar een huisje geinformeerd op dat park,
via marktplaats zag ik het staan
bij meerdere particulieren verhuurders

Ik had geluk dat de gene die ik benaderd heb,
meteen zei dat het meer was droog gelegd en dat de vis eraf was

Weet iemand mischien een leuk altanatief ???

groetjes
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

28-07-2007 00:36

Maarten Wilmink schreef:
Aart Lokhorst schreef:Dit komt gemiddeld eens per 10 jaar op ieder stuwmeer voor. Ik snap dan ook niet dat je, alvorens een huisje daar te boeken, niet even bij de departementale Visfederatie Corrèze naar eventuele bijzonderheden heb geinformeerd. Met één mailtje had je je deze teleurstelling kunnen besparen...


Een stuwmeer wordt in Frankrijk een 'retenue' genoemd. Dit meer staat te boek als een 'lac'. Daar zit een wezenlijk verschil tussen en dus gaat de stelling niet op dat het vanzelfsprekend is dat er eens in de tien jaar een verplichte vidange plaats vindt. Stuwmeren worden eens in de 10 jaar afgewaterd. Dat is verplicht en daarbij wordt door de (inmiddels) particuliere eigenaren van de barrages geen rekening gehouden met de visstand en de vissers. Die mensen moeten nl aan hun inkomsten denken en daar is geen ruimte voor de wensen van vissers. Ik vind het dus een beetje 'natrappen' en zeer kort door de bocht om die jongen in te wrijven dat hij 'het had kunnen weten'. Zijn mooie vakantiedroom is gewoon in het water gevallen en dat is klote. Sensitiviteit. Weleens van gehoord?


ik ben geen kenner maar op de lacs die ik bevist heb houden ze de dammen ook graag bij.
Frank Heijne
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-07-2007 21:32
Locatie: heemskerk

28-07-2007 11:32

Rutger,

Dan heeft het toch gewerkt. Ik heb een lid van de vereniging van eigenaren gesproken en verteld dat iedere verhuurder de huurders op de hoogte moet stellen van het feit dat er (voorlopig) niet gevist kan worden op Karper. Dit om teleurstellingen zoals Lennart en ik hebben gehad te voorkomen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-07-2007 23:16

Beste Maarten, bespaar me s.v.p. je wijsheid dat een stuwmeer alleen maar als retenue wordt aangeduid, is n.l. onzin.
Denk hierbij b.v. aan Lac Du Der, Lac d'Orient etc. etc. etc.
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

29-07-2007 02:22

Goede actie van je Frank. Daarmee zijn meerdere teleurstellingen bespaard gebleven!

Maarten, bedankt voor het begrip.
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Plaats reactie