Allerlij info gevraagd!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

22-03-2007 17:09

Ik ga in mei naar een water in Frankrijk van +/- 150/ 200 HA.
Met 3 man sterk gaan we het water aanpakken. Ik ben voorzien van een zodiac.

ik vroeg me echter toch het een en ander af.

- Is een boot voor 3 man te weinig? 12 hengels dus?
- voldoet een goedkope EAGLE visvinder?
- Wat zijn de verschillen met een duurdere Eagle of Lowrance? Zijn deze beter.
- Is het noodzakelijk de vissen vanuit de boot te drillen?
- Verder moet ik ook een Electro-motortje halen
Voldoet een Minn Kota Endura? Of weten jullie iets beters?
- Hoeveel accu's moet je hebben voor een week varen (3 man)?
- Zijn markers een must?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Dit is het enige wat ik zelf niet kan beantwoorden.

Pb is ook welkom

Groeten Niek
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

22-03-2007 19:12

Nou daargaat ie.
Een boot kan voldoende zijn, als een stek kiest met geen opstakels kun je van de kant drillen, en als je dan ook nog op werpafstand vist, dan is het alleen maar voeren met de boot, wel een reddings vest mee (en aan)
en een koort om je lijf en aan de boot vast (er zijn al genoeg verzopen)
Een simpel dieptemeter is voldoende het is doorgaans alleen maar voor de diepte's, de bodem, tableau's, geulen enz en mooi om te zien als hij vissimbolen aangeeft.
Alleen van uit de boot drillen als het echt moet door opstakels en dan alleen als zie hier boven en s,nachts bij voorkeur met 2 man, en niet staan in de boot en 1 bij de spullen met een lampje.
Roeien zoveel mogelijk roeien dan zie ook het meest, motor alleen als het moet.
Op de meeste waters is een benziene motor verboden, bijna alle electr motoren zijn wel goed maar de Minn Kota is zeer goed (lees duur)en met 2 grote volle akku's kom je de weel wel door
Als het zonder kan geen markers, voeren en event uitvaren op de dieptemeter en als markers moet, dan staafmarkers ook zo min mogelijk, het zijn alleen maar opstakels,
Als je nog iets wil weten en ik kan je helpen dan trek je maar aande bel.
Sucses en bon peche
Gr CN
Unicorn Carp Fisching
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

22-03-2007 22:21

een aanvullig op cor:

zorg voor gel-accu's deze zijn wel duurder maar gaan veel langer meer als de conventionele accu's.
tevens is een aggregaatje erg handig om je accu's te laden. Helaas weer meer gesleep maar als het hard zou waaien dan vaar je toch sneller dan dat je roeit, en verbruik je dus ook meer stroom.

1 boot met 3 man is inderdaad mogelijk, houd er wel rekening mee dat als je met 2 man op het water aan het drillen bent ,( en je niet dus niet vanaf de kant kan drillen ivm obstakels) , en je krijgt op een andere hengel een run dat je je niet gaat haasten en rare dingen gaat doen om maar zsm aan de kant te komen om nummer 2 te drillen. Beter die vis verspelen dan verzuipen door rare fratsen.

Een goedkope dieptemeter voldoet prima, het is natuurlijk perfect als je een goede grey-line hebt, maar is niet persé noodzakelijk. Om te testen of er wier of een laagje plantengroei is, wat je dus niet kan zien op je dieptemeter doe je het volgende :

koop een ankerlood voor de zeevisserij, knoop dit aan je hoofdlijn, laat dit zakken en trek het een meter naar links of rechts, ophalen en kijk of er planten of wier aan je ankers zit, zo weet je of je stek "schoon" is.

Op deze manier kan je ook mosselbankjes vinden :wink:

Markers: Cor zegt zo weinig mogelijk, ik zeg staafmarkers.
Als ik me niet vergis heeft Piet Vogel op een DVD een systeem waarbij de marker als deze geraakt wordt door lijn tijdens dril of run deze omklapt en zo je lijn niet veward raakt in je marker.

voor meer vragen kan je ook mij altijd een PB sturen.

succes in la France !
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

22-03-2007 23:48

Oké beide alvast hardstikke bedankt.

Zaten een paar goede tips bij die ik zeker kan gebruiken.

De minn-kota die ik had gezien kost € 200,-.
Zijn er dan goedkopere Cor met dezelfde kwaliteit?

Aggregaat hebben we ook!

Volgende vragen:

- Als ik over de grote plas kijk lijkt het me wel moeilijk om iedere keer weer perfect boven de stek terug te varen. Vandaar de Wakers eigenlijk.
is hiervoor een andere oplossing. Heb geen GPS.
- Bij het uitvaren nemen jullie dan de hengel mee in de boot beugel open en terugroeien? of anders?
- Bekijken jullie ook spronglagen bij de stekkeuze?

Groeten Niek
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

23-03-2007 09:49

Niek,

wat wij doen tijdens het uitroeien is het volgende :
Mijn vismaat blijft op de kant met de hengel in zijn hand (verrek dat rijmt ), beugel van de spoel open. op deze manier vaar ik naar de stek toe.
Op de stek aangekomen, laat ik handmatig, dus ik trek de lijn van de spoel en laat zo mijn lood zakken, laat daarna mijn maat de lijn strak draaien, en dan bedoel ik STRAK, compleet uit het water en laat dan de lijn los.

Niet bang zijn dat je lood met aas nu weer 30 meter richting de kant getrokken wordt, dit is absoluut niet het geval.
Beetje voer erbij en klaar. Maak niet de fout om gelijk 2 kilo te voeren...

Ik kijk op de dieptemeter ook wel naar de spronglaag, maar als jij een goedkopere uitvoering hebt vraag ik mij af of je deze wel hebt op jou dieptemeter. Ik heb nog geen significante verschillen opgemerkt vwb de vangsten. Ik heb hengels uitgeroeid rekening houdende met de spronglaag, en hengels neergelegd op voor mij interessante plekken, beide liepen net zo hard, of vingen even weinig.
Let op, dit is geen statement maar mijn ervaring !!!

200 ha is voor frankrijk nog makkelijk te overzien. Als je mij het water wilt meededelen in PB kan ik je misschien verder helpen, het zou zomaar kunnen dat ik er gevist heb :)

gr. Toine
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

23-03-2007 10:05

Toine, Ik kom hier later op terug met een PB!

Gr niek
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-03-2007 10:17

Beste Niek,

Het steeds op dezelfde stek je aas terug leggen is een utopie. Zelfs met een marker blijft dat lastig. Oké hij ligt dan wel het dichts in de buurt maar toch. Hoe je dit beter op kan lossen is als volgt; Gespreid voeren!! Hiermee bedoel ik dat je je aas in flinke stroken of vierkanten of wat dan ook verspreid. Steeds een handje voer op vele plekjes. Hiermee voorkom je dat alles op een grote hoop komt te liggen. Het bijkomende voordeel is dat je geen markers hoeft te gebruiken (kan wel om de grenzen van je voergebied aan te geven). Je rig ligt in ieder geval altijd tussen het aas in. De vis gaat, als alles volgens plan verloopt, op zoek naar de losse boilies en komt jouw rig ook dan wel tegen.

Ik maak uit een ander topic op dat je naar La liez gaat. Een erg mooi water absoluut. Wees je er echter wel van bewust dat de vis daar echt van alles al heeft gezien en dat er veel dressuur heerst. Ook die eeuwige verticale lijnen waaraan de markers vast zitten kennen ze wel als gevaar. Dit zal denk ik ook gelden voor de staafmarkers. Markers trekken ook andere vissers aan als jij succesvol bent. Ook iets om rekening mee te houden.

Succes in mei!!

Vr. gr,

Arno.
Gebruikersavatar
paul bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-03-2007 12:00
Locatie: Poortugaal

23-03-2007 10:49

Beste Niek,

als je een minn kota gaat kopen dan moet je voor de maxxum gaan.
Die verbruikt minder aan stroom. Als je vol vermogen vaart dan vrbruikt ie het meest, maar als je half gas vaart, dan verbruikt ie minder.
Dat in tegenstelling tot de endura versie, die verbruikt altijd max aan ampere, waardoor je accu's sneller opgaan.

En wat dieptemeter betreft voldoet een goedkope best, maar het gaat uiteindelijk om het aantal hertz dat wordt uitgezonden. Hoe hoger hoe hoe meer details. En wat ok wel belangrijk is is dat je in kan zoomen, waardoor je de bodemstructuur beter kan zien.

Hoop dat je er iets aan heb,

Grt,
Paul
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

23-03-2007 11:40

Liez, staat idd op mijn lijstje.

Of dit hem gaat worden is niet zeker. Ben momenteel tussen 3 aan het twijfelen.

Jullie horen van me
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

23-03-2007 11:49

paul, hoe lang vaar je op een accu van de minn-kota enduro?

De maxxum is wel erg duur niet?

Vanaf welke prijs heb je zo'n dieptemeter?

Gr niek
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

23-03-2007 11:59

Niek ik zou eens kijken voor een shakespear motor.

Kijk maar eens op goedkopervissen.nl

Ik heb zelf ook een 54 Lb versie gekocht, en is echt degelijk materiaal...

Wat betreft een dieptemeter koop een eagle cuda 168 bij Dave in Helmond of zo ben je 100 euro kwijt..

Suc6 ermee Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

23-03-2007 12:12

haal altijd alles zowieso bij Dave.

Ken hem goed.

Vanaf hoeveel LB is een electromoter voldoende?
Is dat de stuwkracht?

Gr niek
peter andrae

23-03-2007 12:21

zou toch minimaal voor een 40 lb gaan,maar met 3 man 1 boot ik weet het niet hoor vind het wel weinig of je moet echt op een stuk gaan zitten waar je de vissen vanaf de kant kunt drillen of in een waadpak.
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

23-03-2007 12:42

Peter,

Ik heb geen idee ofdat het water obstakelvrij is.
Verder weet ik ook niet of het daar mogelijk is de vis vanaf de kant te drillen.

Gr niek
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

23-03-2007 13:07

Je krijgt er idd spijt van als je een motor onder de 40 Lbs koopt....

Suc6 Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
peter andrae

23-03-2007 14:44

Ik weet natuurlijk niet op welk water jullie gaan zitten maar ik zou het er toch nog maar even over hebben met de andere 2 misschien even als optie een opblaas bootje mee kan er 1 roeien stel er krijgen er 2 tegelijk een run en je hebt maar 1 boot,zo ben ik op mijn bek gegaan op Orient,was meteen een goede les alhoewel ik achteraf dacht het was niet nodig geweest want je wist het peet.

Ook wij waren met zijn 3e.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

23-03-2007 19:24

Je word nu overladen met tips en goed bedoelde adviezen, maar ik wil je er toch wel op enkele nadelen wijzen. Bv de boot als het om een opblaasboot gaat neem een merk rubberboot en géén Bart Smit type een scherpe steen of tak een schelp, of zelfs met drillen als de haak los schiet, één luchtbel en je zakt naar beneden zeker met dikke kleding en je komt nooit weer boven, het zelfde met een waadpak of lieslaarzen,de hele dag geen bliep en dan opeens staat er een optonc te gillen zonder er bij na te denken hup de boot in écht levensgevaarlijk.
Je gaat in de maand Mei zie ik, neem dan een lekker warme slaapzak mee, in het voorjaar kan het weer overdag lekker warm zijn ,maar s;nachts kan het zelfs vriezen.
Als je bij het water aankomt ga eerst je papieren in orde maken, je kan zo maar gecontroleerd worden en als je Franse taal ook niet echt beheerst heb je een probleem, en mocht je gecontroleerd worden blijf vriendelijk en beleeft daar schort het nog wel eens aan ( zeker bij Ollanders), ook naar je colega's en Franse hengelaars ook al dobberen ze boven je stek begin niet te schelden en te schreeuwen, blijf kalm rustig en bedaard je bent tenslote maar te gast in een ander land.
Zelf vis ik al meer dan 20 jaar in Frankrijk en heb nog nooit geen last gehad maar ik pas mij dan ook aan, vis met gezond verstand, als je je daar aan houd gaat het zeker lukken. :wink:
Gr CN
Unicorn Carp Fisching
peter andrae

23-03-2007 22:16

Cor ze hebben 1 zodiac dat is te weinig met 3 man.

Daarom zeg ik ik weet niet waar ze gaan vissen maar op sommige wateren hoef je niet in de boot daar is een waadpak genoeg,en idd je bent niet tof als je met een waadpak in de boot stapt ik denk dat ik het anders had moeten neerzetten.

Ik zou gewoon een 2e rubberboot proberen te regelen wat doe je bijvoorbeeld als je alle 3 je spullen moet overvaren met 1 boot,hoeveel accuu,s zijn er beschibaar enz niet voordat je eindelijk zit je voor de rest van de vistrip moet roeien.

1ding scheelt wel je hoeft niet meer naar de sportschool :wink: .
Gebruikersavatar
Mark Heppe
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-05-2005 20:48
Locatie: Geervliet

24-03-2007 13:06

Niek,
Terugkomend op het uitvaren van je lijnen: Ik vaar altijd uit met de hengel in de boot mee naar de stek. Je kunt op deze manier perfect peilen en voelen op de bodem, zeker op dieper water is dit veel beter. Verder kun je je lijn ook strakker terug varen naar de kant, zeker als recht naar je stek varen lastig is en een harde wind voor onnodige bochten in je lijn zorgen. Bon peche!

Mark
Gebruikersavatar
paul bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-03-2007 12:00
Locatie: Poortugaal

26-03-2007 09:26

Hoi Niek,

zelf heb ik de lowrance x-52 dieptemeter. Dat is een beest van een ding, kost ook wel wat ongeveer €300 maar dan heb je ook wat.
Je kan beter iets meer betalen en dat je dan meteen goed zit. Dan dat je later een betere moet halen. maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken!!!!

Hij zend 2400 hertz uit, als je een eagle cuba 128 koopt bijvoorbeeld, die zend maar volgens mij 800 uit. Nu denk je wat maakt dat uit maar als je het verschil hebt gezien dan snap je het meteen. Veel meer details en het is makkelijker af te lezen. Het beeldscherm is ook een stuk groter.

Ook voor je motor zou ik die extra kosten overwegen, koop meteen de krachtigste op 12volt, anders moet je met 2 zware accu's gaan sjouwen en daar wordt je ook niet vrolijk van. Qua accu's weet ik het niet, je kan accu's sparen door heen te peddelen en terug op half gas te varen. Kan je wel in een mooie recht te lijn varen, ideaal!!!!

grt,
paul
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

26-03-2007 09:53

bedankt,

Kan je die elektro motoren ook huren!!

Gr niek
Gebruikersavatar
paul bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-03-2007 12:00
Locatie: Poortugaal

26-03-2007 09:57

dat weet ik eigenlijk niet......

als je veel info wilt hebben...even naar http://www.evin.nl gaan.
Heb je meteen alle prijzen en dergelijke

grt,
paul
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

26-03-2007 09:59

bedankt paul!!

ga je zelf ook nog naar viva la france?

Gr niek
Gebruikersavatar
paul bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-03-2007 12:00
Locatie: Poortugaal

27-03-2007 11:24

graag gedaan,


ga zeker eind sept naar France, op de rivier vissen en misschien nog 1x eerder.
Je weet het nooit, toch??

Veel succes met alles en vang ze!!
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

27-03-2007 11:45

Tja.. rivier vissen is ook mooi en een stuk gemakkelijker in de uitvoering niet?

Gr niek
Plaats reactie