vergunningen Frankrijk

Plaats reactie
Peter van der Vaart
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-09-2005 13:34

08-08-2006 10:14

Goedemorgen,

Ik ben, na een paar maal BTW, aan het zoeken naar een paar leuke openbare wateren in Frankrijk. Voor het vissen in Frankrijk hebben we als ik het goed begrepen heb een Carte de Peche complete avec taxes nodig als we willen (nacht)vissen. Op veschillende sites oa unpf kunnen we dan in Frankrijk verschillende wateren/zones vinden waarop we mogen (nacht)vissen. Zijn de wateren die hierop aangegeven zijn werkelijk alle wateren waarin gevist mag worden of is het zo dat de Carte de Peche gezien kan worden als een grote vergunning in Nederland en dat er indien aanvullend een vergunning van een vereniging genomen wordt op meer wateren gevist mag worden die de betreffende vereniging niet ingebracht heeft in de Carte de Peche, en kan het dan zo zijn dat er in dat departement met zo'n aanvullende vergunning ook op meer wateren 's nachts gevist mag worden als aangegeven op de site van bijvoorbeeld de unpf ?

groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-08-2006 00:11

Peter, ter verduidelijking:
- de Carte de pêche avec taxe complète heb je inderdaad nodig om 's nachts te kunnen vissen
- in principe geldt deze vergunning voor één departement. Daarnaast zijn er enige samenwerkingsverbanden waardoor je, met de aankoop van een extra zegel op de vergunning (die kost dit jaar 16,50 Euro), in vrijwel het hele zuiden en in een groot deel van midden Frankrijk, zonder verdere bijbetaling kunt vissen
- via de unpf site en nog een andere site kun je per departement zien in welke wateren je 's nachts mag vissen. Maar....alle nachtviswateren staan daar lang niet op, daar sommige Franse HSV-en hun wateren c.q. nachtviswateren niet in de Federatieve vergunning hebben ingebracht. Voor al die gevallen moet je dus nog weer een aparte vergunning van de betreffende HSV kopen
- het is gewoon practisch onmogelijk om na te gaan hoeveel en welke Franse HSV-en hun nachtviswateren niet in de federatieve vergunning(en) ingebracht hebben. Dit omdat er in totaal ca. 3000 Franse HSV-en zijn
Peter van der Vaart
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-09-2005 13:34

09-08-2006 08:11

Aart,

Bedankt voor de reactie.

Als ik het goed begrijp heb je dan als je wilt vissen in bv depardement l'Aube en 3 maanden later in het departement Nord, voor ieder departement een apparte Carte de Peche nodig, en in veel gevallen betaal je hiervoor dan de volledige kosten van de Carte. Enige goede manier om erachter te komen op welke wateren we wel of niet mogen (nacht)vissen lijkt mij dan om gewoon te gaan, wateren te bekijken en daarna informeren van welke HSV het betreffende water is, als dit water niet bij de federatie is ingebracht. Het kan volgens mij dan best een kostbare zaak worden (in vergelijking met Nederland dan) om op verschillende wateren te willen (nacht)vissen. Daar staat dan tegenover dat de kosten van een aantal vergunningen, waarschijnlijk niet op zullen wegen tegen de kosten van een week vissen op een BTW
Weet iemand ongeveer de gemiddelde kosten van een vergunning van een HSV in Frankrijk, of zijn de prijzen per HSV zo verschillend dat het moeilijk is hierover iets te zeggen ?
En een vraag voor de frankrijkgangers:
Wat zijn jullie per jaar ongeveer kwijt aan vergunningen voor het vissen in Frankrijk en hoe dikwijls wordt er door jullie met deze vergunningen in Frankrijk gevist ?

Met vriendelijke groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Mark Heppe
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-05-2005 20:48
Locatie: Geervliet

09-08-2006 18:47

Peter,
Ik ben al wat jaren op de openbare franse wateren aan het vissen, en ben altijd rond de Euro 63,- kwijt geweest voor een compleet jaarvergunning. Soms is het trouwens wel mogelijk om een vergunning voor 2 weken aan te schaffen, een zogenaamde "La carte federale sans taxe". Deze vergunning kost ongeveer de helft van een jaarvergunning. Let wel op: Soms mag je hiermee niet nachtvissen!

Groeten,

Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-08-2006 21:23

Peter, de gemiddelde vergunning (voor het nachtvissen) kost iets meer dan 60 Euro. Als je elders wilt vissen en daarvoor een vergunning moet kopen hoef je daar niet weer het volledige bedrag te betalen (globaal ongeveer de helft).
Maar Peter er zijn al zoveel wateren die je met één vergunning + de genoemde extra zegel mag bevissen dat jij die allemaal in je hele leven nog niet bevist zult hebben...
Lisez bien et le monde s'ouvrier à vous :lol: (oftewel: als je goed leest zal er een wereld voor je opengaan...).
Nogmaals, in kort bestek: http://www.gncarpe.com/PDN/Secteurs_2006.htm
Peter van der Vaart
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-09-2005 13:34

10-08-2006 12:36

Dank voor jullie reacties tot zover, tot nu toe al veel aan gehad.

Je hebt helemaal gelijk Aart, wat beter rondkijken en lezen (al valt het niet altijd mee in het Frans) en je komt weer wat meer tegen.

Klaas, ik kwam net voor ik je posting las op dezelfde site terrecht maar toch hartelijk dank. Ongelooflijk wat een groot stuk van Frankrijk je mag bevissen met die ene zegel extra.

Nu nog even verder zoeken wat de mogelijkheden zijn in het Noorden van Frankrijk mbt eventuele samenwerkingsverbanden van verschillende departementen/verenigingen. Midden- en Zuid-Frankrijk is natuurlijk schitterend voor wat langere sessies. En dit zullen we zeker doen. Maar Noord-Frankrijk is natuurlijk veel aantrekkelijker qua afstand en rijtijd om voor 1 of 2 nachten te gaan.

Alle info blijft welkom

Salut,
Pierre
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-08-2006 23:47

Peter, als je via http://www.unpf.fr de sites van de visfederaties in de Noordelijke departementen napluist kun je daar ook een samenwerkingsverband vinden. Maar dat geld alleen voor openbare wateren, zoals rivieren en kanalen en niet voor verenigingswateren.
Plaats reactie