Beaumont de Lomagne

Plaats reactie
Pierre Bley
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-08-2002 02:00

29-11-2002 10:58

Hallo,
zijn er personen die mij aan info kunnen helpen i.v.m. een water dat ginder gelegen is.
Naar het schijnt zou dit water vanaf een camping bevisbaar moeten zijn.
Dank bij voorbaat.
Pierre.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-12-2002 10:47

Beste Pierre,

Ik wil even reageren op Beaumont de Lomagne. Ik heb in een andere topic al gelezen over dat er op Beaumont gestolen vissen zouden zwemmen. Laat ik eerst even zeggen Beaumont is toch een soort betaalwater. Je moet nl. betalen om vanaf de kant daar te vissen, of je nou een huisje huurt of een tent neerzet. Het water is verdeeld in stekken, je betaalt voor een stek, maar het is heel flexibel: je kunt zonder problemen na een paar dagen naar een andere stek verhuizen. Let wel op: de info die ik nu geef dateert van 1999. Even over de historie: in de beginjaren 90 was dit een van de topwateren van Frankrijk. Er zwommen op dit water diverse 25+ kilo karpers. Helaas zijn deze vissen verdwenen door diefstal en sommige vissen stierven een natuurlijke dood w.o. de laatste 25 kilo vis. Toen in 1996 het meer beheerd werd door nieuwe eigenaren die er lucht van kregen dat er behoefte aan was om op een veilige manier te kunnen nachtvissen werden er helaas een groot aantal schubkarpers toegevoegd aan het natuurlijke bestand. Waar deze schubs vandaan zijn gekomen weet ik niet precies maar het waren er zoveel dat ik zeker weet dat het van een broodvisser of evt. van een kweker moet zijn geweest. Ook zijn er heel wat kleinere schubkarpers vanuit het snelstromende riviertje, dat langs het meer loopt, door overstroming in het meer terecht gekomen. De grote vissen die er begin jaren 90 inzaten zijn er natuurlijk ook niet vanzelf ingekomen. Dit gebeurde door lokale vissers uit Toulouse. Die vissen werden dan bijv. gevangen in de Lot of in de Tarn en vervolgens door hen uitgezet in meertjes als Beaumont en Parisot. Nu moet je weten dat als je daar problemen mee hebt je eigenlijk in geen 1 grindgat langs een rivier in Frankrijk kan zitten. Omdat ik zeker weet dat heel wat Fransen gevangen vissen uitzetten in kleinere wateren. Natuurlijk ben ik het daar niet mee eens, maar het gebeurt nu eenmaal en dat gebeurt niet alleen in Frankrijk hoor, ook in Nederland èn België gebeurt dat nog steeds op grote schaal. Dus als je daar moeite mee hebt kun je beter stoppen met karpervissen want dan kun je nergens meer terecht. Nogmaals: ik ben het niet mee eens. Nog even terugkomend op een reactie in een andere topic dat er in Beaumont op het ogenblik gestolen vis wordt uitgezet, dan vraag ik mij nu eerst af: wat is gestolen vis? Als er vis door een broodvisser geleverd wordt die anders de vissen verkoopt aan een visboer of viskoekjes fabriek kan ik ermee leven dat die vissen dan geleverd worden aan een meer zoals Beaumont. Ik kan me niet voorstellen dat er vissers zijn die kleine schubjes op een ander water zouden stelen en dan met veel moeite zouden uitzetten op Beaumont de Lomagne want de grote vissen die er nog steeds opzitten w.o. nog ongeveer 2 à 3 20 kilo vissen zijn gelukkig nog van het oude bestand. Ik heb deze vissen zowel in 1999 als in 1997 gevangen. En ik heb deze vissen ook op foto's van diverse andere vissers zelfs uit eerdere jaren gezien. Ik heb nog steeds geen nieuwe topvissen van Beaumont op foto's gezien. Hopende je een klein beetje op de hoogte te hebben gebracht. Wil je nog meer weten, mail mij dan nog even.
Groetjes,
Piet Vogel.
Arjan van den Berg

02-12-2002 11:57

Hallo Piet,

Bedankt voor je informatie.
Ik wil even op een punt ingaan waar jij groot gelijk in hebt.
Rivieren worden vaak als de wateren gezien. Maar in de praktijk worden enorme bergen grote vissen uit alle rivieren gehaald en netjes in putten gestopt. Dit hoeven geen betaalwateren te zijn.
Ik vis zelf ook regelmatig op een rivier en steeds meer fransen beproeven er ook hun geluk. Ze vangen er ook grote vissen.
Echter de laatste keer zat een groot aantal van deze lokale Fransen niet meer op de rivier maar ze zaten allemaal op een puttencomplex waar plotseling hele grote vissen zwommen. Echte riviervissen wel te verstaan. En zo gaat het bij elk dorp aan een rivier. Zo snel er een karper op de rivier wordt gevangen gaat die vis enkele reis richting putje.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

03-12-2002 20:38

heey Pierre,

Ik heb je net een privé-bericht gestuurd.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

10-12-2002 01:09

http://www.info82.com/beaumont/lacanglais/tarifs.htm

Hoop dat je hier wat aan hebt. Volgens mij staat het regelement ook wel ergens. Het vissen is trouwens redelijk streng geregeld. Toch ga ik er weer heen in begin mei.

Groetjes,
Harald
Pierre Bley
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-08-2002 02:00

11-12-2002 13:15

Hallo iedereen,
bedankt voor de reacties.
Sorry voor de late reactie van mijnentwege.
Groetjes.
Pierre.
Plaats reactie