aan alle karperaars!! een vraag.

HansPeter van Ee

21-11-2002 23:10

John

Ik vind dat jij wel heel kort door de bocht gaat wat betreft de spiegelkarper-projecten in Nederland.

http://www.karperwereld.nl/kub/cos/bijzondere1.php

Zo is de hoofdreden van de spiegelkarper uitzettingen weldegelijk om de diversiteit te waarborgen d.m.v. de spiegelkarper.
Wat Joris en Aart doen is alleen maar toe te juichen.
En John probeer maar eens een paar van die spiegels te vangen op de IJssel, kan je wel eens tegenvallen.

Het klopt wel dat er in Nederland HSV'en putten bezitten die zwaar overbezet zijn.
Volgens mij vaak een gevolg van niets begrijpen van visstand-beheer als rechthebbende, het blijft echter dierenmishandeling.

Op een betaalwater wordt deze situatie bewust en vanuit financieel oogmerk gecreeërd.
En erger nog, op Domain des Forges(zet maar op je lijst Danny!!) gooide men er gewoon een vijftiger van een kanaal bij op.
Boeken hoeft niet meer hoor, de vis is reeds dood...

met nog-steeds-niet-begrijpende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-11-2002 01:03

John, wellicht is het goed dat je de 'Handleiding Spiegelkarperprojecten' eerst eens zou lezen. Even heel kort, er worden alleen spiegeltjes uitgezet als:
- de natuurlijke draagkracht van een water dat toelaat (dus uitdrukkelijk niet om maar zoveel mogelijk karpers in bepaalde wateren te krijgen)
- er op grond van onderzoek gevreesd moet worden dat op termijn de spiegels in bepaalde wateren door natuurlijke oorzaken uit zouden sterven c.q. slechts een klein percentage van het huidige karperbestand uit spiegels bestaat

Diversiviteit qua karperbestand is dus hoofdzaak (nogmaals, mits ecologisch verantwoord). En natuurlijk is het ook leuk later een mooie spiegel te kunnen vangen.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

22-11-2002 19:47

Hi Aart,
waar wordt die toekomstige lijst op gebaseerd? Op de bestands gegevens die in de brochures en op internet staan? Op de grote van het water in combinatie met het bestand? Hoe zit het dan met een water met veel natuurlijk voedsel waardoor de hoogte van het gemiddelde gewicht van het bestand misschien wat hoger is (tot op zekere hoogte natuurlijk!). Ik bedoel hiermee, hoe kun je een water beoordelen als je nooit terplekke bent geweest. Ik neem aan dat je niet alle betaalwateren afgaat om te bepalen of het er wel of niet pluis is. Begrijp me niet verkeerd Aart ik vind het een fantastisch idee en wat mij betreft kan die lijst mij er niet snel genoeg komen. Ik hoop dat het een hoop misverstanden uit de wereld helpt die er helaas over een aantal betaalwateren bestaan. Uiteraard hoop ik ook dat het die paar slechte betaalwateren eens flink aan de kaak stelt zodat de mensen niet de fout maken om deze wateren te bezoeken.

m.v.g.,
Remco

ps.: keep up the good work!!! :lol:
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

22-11-2002 20:50

he remko wat je ook kunt doen is lid worden van de KSN dan wordt je op de hoogte gehouden van dit soort zaken.De KSN heeft een lijst met vragen samengesteld met betrekking tot het visstandbeheer en deze opgestuurd naar de beheerders (uitbaters) van betaalwateren het is nu ff afwachten wat daar de resultaten van zullen zijn.

met vrg r v/d veen
carpbusters groningen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2002 00:04

John, ik begrijp nu in welke context jij het bedoelde. Verder wat mij betreft voorlopig geen commentaar.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-11-2002 06:17

Remco,

Richard heeft gelijk.

Even doorklikken en je bent lid. Op Carp 2003 en nu in Utrecht, is het laatste nummer van De Karper te verkrijgen. In dit nummer staat de door ons opgestuurde enquete. Inmiddels een respons van rond de 35%. Als je met matketing te maken hebt, weet je dat dit een zeer hoge respons is.

Op de laatste landelijke meeting heb je, van een betaalwater-eigenaar, kunnen horen, dat op een bet-water eigenlijk geen verantwoord karperbeheer mogelijk is.

MVG

Klaas
HansPeter van Ee

23-11-2002 09:32

Klaas

Zo ken ik een aantal wateren in Nederland waar geen verantwoord visstand-beheer mogelijk is.
Ten eerste interesseert het de HSV geen zier.
Ten tweede blijft men daar maar slepen met vissen van de éné vijver naar de andere vijver.

met vis-vriendelijke groet

HPE
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

23-11-2002 12:01

Klaas, Aart,

Da's goed nieuws. 35% is niet mis. Ik heb inmiddels de nieuwe "DE KARPER" ook ontvangen en het enqueteformulier eens aandachtig door gelezen. Aan de hand daarvan durf ik toch enige twijfels te stellen aan de eerlijkheid van de antwoorden! Doet de KSN/CBB dit ook?
Dat er slechte bet. wateren zijn weten we allemaal zo ook betreffende beheerders. Ik kan me daarbij goed voorstellen dat zo'n beheerder nattigheid voelt en niet van plan zal zijn eigen ruiten in te gooien door naar alle eerlijkheid te antwoorden waar zijn 30ers en 40ers vandaan gekomen zijn zo die er voorheen niet op zijn water zaten.
Daarom denk ik dat er vele zullen zijn die het enqueteformulier zullen misbruiken als een soort van reclamefolder om hun water op te vijzelen tot het beste van het beste, want die mogelijkheid is naar mijn mening wel degelijk aanwezig.

Groet,

Hans
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

23-11-2002 19:23

beste hpe,
zo'n water heb ik in zeist ook, maar daar kan
de plaatselijke hsv niets aan doen
het waterschap is hier verantwoordelijk voor
en die halen nonchalant hun neus op!
het slib wat hier ligt en ieder jaar dikker
wordt heeft een vervuilings graag 4. ik weet niet of ik het goed uitleg, maar in een woonwijk was die graad net zo hoog, het stonk, klachten van bewoners, en het werd gebaggerd.
in onze vijver niet!
vindt men niet intressant.
wat kan een hsv hier dan nog aan doen? niets!
mvg marcel v eck
HansPeter van Ee

23-11-2002 19:52

Marcel

Bij ons ligt de schuld grotendeels bij de HSV.
Ooit hadden zij een putje op de Ginkelse Hei, de Kreelse Plas (Zie het boek van Bald de Boer).
Dit water valt tegenwoordig onder een natuurgebied en als alternatief kreeg de HSV een 3 ha grote vijver midden in de gemeente Ede.

Deze vijver bevatte toen ongeveer vijftig karpers met als top een 29 ponder.
De OVB heeft van deze vijver de visstand gecontroleerd en de uitkomst was dat het water eigenlijk al overbezet was.
De HSV viste echter het oude water af en gooide zonder pardon 300 knollen bij het oude bestand op hunnieuwe water.
En wij zijn toen ook op de vergadering geweest (Mark van de Made geloof ik ook, al moest hij eerst wakker gemaakt worden :smile: )
en hebben ook gezegd dat ze dat niet hadden moeten doen.
Het heeft echter niets geholpen en men zette er afgelopen winter er weer 200 knolletjes bij.

In Ede is het echter ook mode om elke karper die gevangen is in vijver A over te zetten op vijver B.
Alle wateren op Ede bevatten tegenwoordig een groot overschot aan knolletjes afkomstig van de HSV.

Eén vijver uitgezonderd dan, het is de vraag na de sterfte afgelopen zomer of er nog wel vis zit. Dit water lijkt morsdood en heeft ook een gigantische sliblaag.
De gemeente doet hier echter niks en een visrechthebbende is er niet.

Voor karpervissers is dit vechten tegen de Bierkaai en ik geloof niet dat er ooit verandering in komt.
Wij hebben het geprobeerd in het verleden met een man of zes op de vergadering maar volgens mij is het hopeloos.

met vissende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2002 21:56

t.a.v. Hans van Moorsel: Hans, wat jij stelt is tot nu toe vrijwel niet gebeurd. Bovendien zijn er nog andere 'bronnen' om het een en ander te achterhalen. En neem van mij aan dat als iemand doet wat jij veronderstelt hij gelijk door de mand valt....!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2002 22:08

HPE, je hebt groot gelijk. Ook t.a.v. het visstandbeheer (of beter gezegd het gebrek hieraan) van een groot aantal HSV-en is er nog het nodige 'missiewerk' te doen. Helaas is dit altijd 'lange termijn' werk en ook helaas zijn er maar zo weinig vissers die een cursus visstandbeheer hebben gevolgd. Qua karpervissers wordt dit langzaam wat beter, maar nog steeds een druppel op de gloeiende plaat...!
HansPeter van Ee

24-11-2002 13:18

Aart

Mij verbaasd het altijd een beetje dat zo weinig HSV'en zo weinig verstand hebben van het beheren van de visstand.
De simpelste zaken weten ze niet eens.
Als men ze verteld dat een goede snoekstand de sterkhouder van de algehele visstand is dan kijken ze je ongelovig aan.
Schijnbaar hebben ze allen belang bij brasem en voorn.

Dat terwijl een goed visstand ook de HSV ten goede komt.
VOP in Ede weet alleen wat ze ooit betaald hebben voor al die karpers die op de Kreelse Plas zijn uitgezet.
Zij zien het als een verliespost om deze vissen ergens anders uit te zetten.
Dus alle vissen zijn maar op hun nieuwe water gegooid.
Mijn argument dat een overbezette put een veredelde vorm van dierenmishandeling is werd als nonsens afgedaan.

met ongelovige groet

HPE
HansPeter van Ee

24-11-2002 13:27

Michiel

Stuur anders een privé berichtje naar Piet Vogel en vraag eens aan hem wat er van waar is.
Het voorkomt misschien misverstanden want de één zegt nu van niet en de ander zegt wel dat er gestolen vis zwemt op Beaumont.

Een betaalwater is volgens mij de enigste vorm van vissen waarbij men zo'n beetje een vangstgarantie krijgt.
Net als bij het forelvissen trouwens.
Men zal er dan ook voor moeten betalen.

met in-vrijheid-vissende groet

HPE
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

24-11-2002 17:56

Bij alle HSV's waar ik lid van ben (geweest) was het nog zo dat de ledenvergadering vroeg om voorn, en zij kregen voorn. Waren er snoekbaarsvissers aanwezig werd er besloten om snoekbaars uit te zetten.
Visstandbeheer, veel besturen spreken erover, maar doen er niks mee.

Jos
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2002 00:45

Jos,mag ik het ook anders zeggen: veel vissers (ook de meeste karpervissers) spreken wel van visstandbeheer maar doen er niets mee (of aan). En..in een democratische vereniging heeft het bestuur maar uit te voeren wat de meerderheid van de leden wil...! Gelukkig maar dat er ook verenigingen zijn waar wel een deskundige visstandbeheercommissie actief is. Zolang ca. 99 % van alle vissers alleen maar 'zelf lekker willen vissen' en al het overige hen een zorg zal zijn zullen dit soort misstanden blijven bestaan!
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-11-2002 03:37

Beste Aart,

Volgens jou moeten we allemaal lid worden van een HSV. (en de KSN)

Wij, de karpervissers, willen uiteraard Karper vangen dus kaarten wij dit aan bij onze plaatselijke HSV.

Zij gaan akkoord met het uitzetten van bijv. 60 karpers van een pondje of 6.
Wat resulteerd in een overschot aan karper en voedselnijd.

En uiteindelijk zijn "wij" de karpervissers diegene die verantwoordelijk zijn voor het overschot aan karpers....????

Lijkt mij dat de betreffende HSV dan dus niet akkoord had moeten gaan met "ons" voorstel en dit had moeten verwerpen ivm. een gezond visbestand.

Een korte conclusie uit bovenstaande berichten:

Karpervissers worden lid van een HSV. Zij willen graag karper vangen dus de HSV zet karper uit. Vervolgens is het hele visstand naar de kloten en is dit uiteindelijk de schuld van de karpervissers die om een "gezond" karperbestand vroegen waar de HSV mee akkoord ging.....?????

Met niet begrijpende groet, MB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2002 08:35

Beste Michael, iedere visser is lid van een HSV (anders kom je ook niet aan een vergunning). Wat ik wil zeggen is dat vissers hun verstand moeten gebruiken daar overbezetting de groei van vissen belemmert en in mijn ogen ook een vorm van 'dierenmishandeling' is. En helaas komt dit nog maar al te vaak voor. En nogmaals, gelukkig zijn er ook HSV-en met een actieve visstandbeheercommissie die niet op absurde eisen van leden ingaan, alleen nog veel en veel te weinig.
Mark van der Made
Berichten: 39
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

25-11-2002 09:32

hans (m.b.t. 23-11-2002)

Als ik m'n mond dicht hou betekent dat niet dat ik slaap. Zou je ook eens moeten leren wat vaker je mond houden haha!!

met uitgeruste groet,

Mark
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

25-11-2002 15:31

mark,

dat zeg je nu wel............

morgen......

bel ff
HansPeter van Ee

25-11-2002 19:12

Aart

Waar het op neer komt volgens jouw, is dat de karpervissers de macht maar moeten grijpen want anders komt het nooit goed.
Witvissers en roofvissers zijn nu al procentueel minder geïntresseerd in het beheren van de visstand.
Op mij komt het soms over alsof wij (de karpervissers) de kar moeten trekken.
En de rest van vissend Nederland heeft deze verplichting niet t.o.v. de vis en een optimale biotoop ?
Als wij (iedereen met een visvergunning en niet specifiek de karpervissers) op termijn de strijd willen winnen met de DB dan zullen een aantal HSV'en maar eens goed de hand in eigen boezem moeten steken.

met karpervissende groet

HPE
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

25-11-2002 21:38

zeg het niet snel maar moet hpe gelijk geven
ook hier is het een zooitje

met groet marcel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2002 22:15

HPE, ook een groot aantal serieuze snoek- en snoekbaars vissers denken net als wij.
HansPeter van Ee

25-11-2002 22:50

Aart

Hoeveel roofvis-vissers zijn er en hoeveel wit-vissers ?
Juist die witvissers zorgen soms voor onverkwikkelijke zaken.
En ze zijn heel sterk in het wijzen naar vooral de karpervissers.
Als er één groep vissers is die nadrukkelijk rekening is gaan houden met het afval aan de waterkant en het welzijn van de vis, dan zijn Wij dat.

Witvissers zijn alleen tevreden als hun HSV tonnen councours-brasem dumpt op het favoriete trainingswater.
Wat dat met de visstand doet dat boeit ze weinig.
Het welzijn van de vis is bij bepaalde HSV'en nou niet iets wat bij hun de aandacht heeft.
Ik zeg dus duidelijk bepaalde, dus niet alle HSV'en, want zover ik het begrijp wat betreft slot Zeist (broodnodige baggerwerkzaamheden) ligt vooral de gemeente dwars.
Correct me if I'm wrong, Zeister Hengelaarsverbond :smile: .

met zeurende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-11-25 22:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

25-11-2002 22:55

Inderdaad Aart,
je moet lid zijn van een hsv om aan een vergunning te komen,
maar wat ik in het algemeen lees is dat het de schuld is van de hsv als er dingen verkeerd gaan.
maar zelf actief zijn binnen de hsv dat hoor/lees ik niet.
Iedereen heeft wel een excuse om maar niet actief binnen de vereniging te zijn.
Wij hadden in Leiden een karpercom. die zelf de vrijheid had om tot bepaalde hoogte een
karperbeleid in de regio uit te voeren.
maar ook hier weer geen tijd/zin om dit beleid uit te voeren. wel kregen wij een groot pak papier over een beleidsnotitie van de KSN en of het bestuur van de hblo dit maar over wilde nemen.
Mischien vreemd dat we dit maar niet gedaan hebben ,echter zoals met veel zaken ,veel ideen maar geen commisieleden,hee dat rijmt!
de papieren leden of te wel leden alleen voor de vergunning schreeuwen het hardst,maar zelf hebben zij geen tijd.
Nu ik mijn gal gespuwd hebt ,

Wil ik het bestuur van een hsv die wel een visbeheersplan of een VBC willen opstellen maar niet weten hoe of wat , kunnen bij ons hengelaarsbond voor Leiden en omstreken te voorschotenweg 8a Leiden ter atentie van de heer de Wit visstandcomm, schriftelijk om raad vragen.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend