SOS SOS Met alles in orde en toch een bekeuring gehad !!

Plaats reactie
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

05-09-2005 23:36

Ik ben dit voorjaar met de vriendin naar frankrijk geweest. We gingen op de moeselle zitten omdat ik nog niet in frankrijk op de rivier had gevist altijd alleen maar op meren. We wilden eerst bij metz gaan zitten maar omdat er een controleur ons vertelde dat er veranderingen in dat departement gingen plaatvinden was het nachtvissen er nu tijdelijk niet toegelaten. Wij verder gereden en gaan zitten in Nancy. Eerst bij andere vissers gaan horen of we er mochten nachten waar we wilde zitten ja was geen probleem vertelden ze ons. Ook in het boekje van Aarts lokhorst stond da stuk da je mocht nachtvissen.Toen we de tent aan het opzetten waren zag ik al af en toe vis springen. Na een half uurtje vissen kwam er een lokale fransman buurten. En vertelde dat je er mocht nachten maar wel op moest passen voor stropers. Hij heeft ongeveer 3 uurs staan klappen met mijn vriendin (ik kan geen frans) en had op die tijd 8 karpers gevangen. Hij was onder de indruk en vroeg of hij de volgende dag weer langs mocht komen. Tot daar liep alles goed !! Omdat ik en mijn vriendin alletwee visten hebben we twee vergunningen en vissen we met 8 stokken. Om 1u snachts komt er een auto snel aangereden en omdat we op een doodlopend stuk zaten was dit niet normaal. Het was garde peche en ze vroegen onze vergunningen en begonnen vanalles op te schrijven. We waren op dat moment met 6 stokken aan het vissen (met twee vergunningen). De controleurs waren met drie man twee bijna gepensioneerden en 1 jonge gast. Toen die gasten onder elkaar aan het discuseren waren vroeg mijn vriendin of er eigenlijk iets was. We mochten hier niet nachten en de vergunningen klopten niet vertelde de twee ouderen ons. Je mocht nachten op het gekanaliseerd stuk vertelden ze ons en de vergunning kenden ze niet. De jonge controleur was tegen de ouderen aan het uitleggen dat de vergunningen wel klopten maar die hielden voet bij stuk. Wij duidelijk laten zien op de vergunning voor welke departementen deze waren en dat ze hier wel geldig was. Maar zij kenden alleen een andere kleur van kaart :s Ook zeiden ze dat de vergunning pas telde in de departementen van de datum dat het snoekopening geldig was. Dit staat in KLEINE letters onder de cijfers van de departementen waar de kaart geldig is. DIT STAAT OP ELKE VERGUNNING !!!! Er staat wel geen specifieke datum bij ook niet. Wij vertelden dat er in het groot op staat van 1 januari tot 31 december maar ze waren voor geen rede vatbaar. Ook vertelde we dat er hier wel mocht nachtvissen en dat we er papieren van hadden. Toen vertelde ze doodleuk dat het wel mocht maar ineens 150 m meer naar rechts en 5 min daarvoor was het alleen op het gekanaliseerd stuk :s . Ze vertrokken en we zouden het nog wel horen. Smorgens naar de viswinkel geweest op 2 km van waar we aan het vissen waren. Daar heel het verhaal verteld en hij alles nagekeken en hij snapte het ook niet want de papieren waren er in orde en je mocht daar nachtvissen volgens hem. Mijn vriendin heeft nu blijkbaar haar boete al in de bus gekregen: minnelijke schikking van 170€ voor nachtvissen waar het niet mocht en vergunning niet in orde. Wat kan ik nu het beste doen? Boete betalen of niet betalen en een klachtenbrief schrijven?? Heeft hier iemand al ervaring mee? Als je de boete niet betaald krijg je misschien een hoop miserie en kost het een pak meer?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of meer hierover kunnen vertellen.
Mvg
Ronny Geens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-09-2005 23:41

Ronny, als het goed is moet je een kopietje van het PV gekregen hebben en de eerste vragen zijn wat daar op te lezen staat en wie de verbalisant is.
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

06-09-2005 11:37

Heb in het verleden is ondertussen 4 jaar geleden ook eens bekeuring gehad voor nachtvissen :oops: . Heb deze toen ook thuis gestuurd gekregen en heb deze toen mooi in de prullenmand gekieperd. Nadien nog jaarlijks gaan vissen in Frankrijk en nooit geen problemen mee gehad, nooit niets meer van gehoord.

Mischien heb ik toen geluk gehad, mogelijk kunnen andere vissers dit bevestigen of hun ervaringen meedelen.

Ben
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-09-2005 17:09

Ben,

Totdat je een keer aan het einde van de tolweg in een fuik, van de gendarmerie, rijdt en ze je gegevens gaan checken.
Kun je flink schokken ben ik bang.

Hoop voor jouw dat dit niet gebeurd maar de kans bestaat wel degelijk.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 18:17

Dat hoeft nog niet eens Arno. Ook de Gendarmerie en de Gardes de Pêche beschikken over die gegevens. Als iemand even oplet is hij bij een volgende controle al de klos. En dan gaat het niet zoals hier in Nederland, maar gelijk in beslagname van alle visspullen...(zo niet erger b.v. boot en auto) en dan komt het niet hebben betaald van de bekeuring hem alsnog erg duur te staan 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-09-2005 18:31

Ach je hebt dan je verhaal toch 4 jaar mooi kunnen vertellen dat is ook iets waard toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

06-09-2005 20:30

Heb de brief nu in mijn handen maar moet het door de vriednin laten vertalen want ik ken spijtig genoeg geen frans (waarom vertikte ik het op school ook om het te leren he :oops: ) Kan ik hem mss eens naar jouw doorsturen Aarts ? Kan jij me mss verder helpen.

gr ronny

Ps: weet niet of je bedoelt of we toen een kopietje hebben gehad want da was zeker niet het geval moest ook niks tekenen toen.Ze zeiden gewoon da we het later wel zouden merken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 20:36

Stuur maar Ronny.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

07-09-2005 16:30

ik heb ook een bonnetje gehad in frankrijk ik heb echter hier in holland nog nooit niet iets gezien

ben wel erg benieuwt waar dit precies was want ik heb ook een nachtzone op het oog voor october november in de buurt van nancy

bij het dorpje FLAVIGNY ofzo

er loopt daar ook een kanaal in de buurt met ook een nachtzone ´
vandaar dat ik het even vraag kan je mij dit even laten weten ronny alvast bedankt !!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

09-09-2005 01:31

Aarts pv zal nog een dag of twee duren voor ik het opgestuurt krijg. Net verhuisd en scanner heeft het blijkbaar begeven. Moet het nu bij mijn schoonouders inscannen.Barry zal je dit ook bij de volgende melding zeggen. Vriendin houd de papieren bij en heeft een plan waar de plaatst juist opstaat. Normaal moet da ook ingescant worden en zal ik je het eventueel ook doorsturen heb je ineens een topstek ( 8 vissen op 3 uur).

gr ronny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2005 21:51

Oké Ronny, ik wacht het wel af. En maak je om die 'topstek' niet druk, daar vis ik toch niet.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-09-2005 12:23

ík heb ook al een stek in gedachte maar ik vraag me af of dit juist over die stek gaat

groetjes barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

11-09-2005 23:33

Scanner bij de schoonouders doet het ook al niet meer dus eerst iemand zoeken waar ik het kan inscannen en anders wacht ik wel tot mijn vriendin gaat werken (woensdag). En had trouwens in de papieren gezien dat het 8 vissen waren op 2 uur vissen. Maar een topstek is het voor mij niet meer eerder een meserie stek :s.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

15-09-2005 13:26

Aarts Kan je mss je je email een doorgeven zodat ik het je kan opsturen.

Alvast bedankt al

mvg ronny geens
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-09-2005 22:45

Kijk maar in je mailbox Ronny.
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

16-09-2005 00:25

nog niks te zien Aarts :(
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2005 01:28

Inmiddels heb ik de scans van Ronny ontvangen en helaas voor hem hadden die controleurs gelijk. Ronny en zijn vriendin waren daar op 5 mei j.l. aan het vissen toen ze gecontroleerd werden. Hun vergunningen hadden ze in een ander departement gekocht, met die vergunningen mochten ze wel op de plek vissen waar ze aan het vissen waren maar dat inderdaad alleen maar vanaf de opening van het snoekseizoen in dat departement en die opening was op zaterdag 14 mei j.l., hiermee was hun vergunning dus nog niet geldig op 5 mei.
Met een vergunning van de visrechthebbende op het stuk water waar zij zaten op 5 mei hadden zij daar dus wel mogen vissen, alleen niet met de door hen gekochte vergunningen in een ander departement.

Voor Franse begrippen is de opgelegde boete erg laag te noemen, een geluk bij een ongeluk voor Ronny, waarschijnlijk omdat Ronny en zijn vriendin te goeder trouw meenden daar wel te mogen vissen met de door hen aangeschafte vergunningen.
Tja, ook de kleine lettertjes tellen mee op de Franse vergunningen...
Plaats reactie