Foute praktijken, gerucht bevestigd!!

Plaats reactie
Peter Berkhout
Berichten: 24
Lid geworden op: 23-07-2004 12:28
Locatie: Zwartsluis
Contacteer:

30-09-2004 15:44

Afelopen frankrijk trip vertelde enkele franse karpervissers dat zij door engelse BTW eigenaren zijn benaderd om gevangen vis elders (kanalen en rivieren) aan hun te verkopen. Het gaat om vissen boven de twintig pond waar al snel € 750,- of meer voor wordt gegeven.

Ondanks hun jeugdigheid en beperkte budget (lees zakgeld) hebben ze dit geweigerd. Natuurlijk erg verleidelijk voor die doelgroep om snel een nieuwe uitrusting, scooter of iets anders te verdienen. Daarnaast zouden deze jongens het risico lopen van de boetes van €3500,- indien ze worden gepakt.

Ik snap ook niet dat zo'n BTW eigenaar het risico van het overbrengen van ziektes wil nemen.

Al met al gaan sommige BTW eigenaren wel erg ver om hun water rendabel te houden (korte termijn visie) en is de ethiek ver te zoeken.

Hulde aan de franse karpervissers die zich niet laten verleiden!!!!

Groet Peter
Niets is goed of slecht, maar ons denken maakt dat ervan.
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

30-09-2004 18:14

OLÉ voor onze franse collega's :lol: :lol: :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-10-2004 14:45

Peter, jammer genoeg is dat niet nieuw, is al jarenlang aan de gang...
Helaas zijn er nog veel karpervissers die dit niet geloven of nog erger die dit niets uitmaakt. Gelukkig maken niet alle B-water eigenaren / exploitanten van de momenteel ca. 440 Franse B-wateren zich hieraan schuldig, anders was het karperleed niet te overzien. Het is zelfs zo dat tot enkele jaren geleden de besturen van de meeste Franse departementale visfederaties ontkenden dat zoiets in hun departement voorkwam (hoe onnozel kan men zijn...) maar dat is gelukkig inmiddels niet meer zo. Er wordt momenteel, meer dan ooit, met name door de Gardes Pêche, gecontroleerd op dit soort praktijken, maar het is onmogelijk dit totaal uit te bannen.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-10-2004 16:44

IDD Bart,

Een sterk staaltje van ruggegraat tonen !



Aart,

Typisch struisvogelpolitiek gevalletje.............
Maar met het nieuwe bewaarzak verbod is toch wel een trend gezet in het legaal tegen kunnen gaan van dit soort malafide praktijken !

Er zijn dus toch meer "goede" fransen !
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-10-2004 21:41

Foos, het verkopen van gevangen vissen door sportvissers was al jarenlang verboden. De boetes hiervoor bedragen nu ca. 3500 Euro.
Branislav Banjanin
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-11-2003 01:00
Locatie: Mijdrecht

02-10-2004 00:07

Wat is dan waar over de geruchten dat de vissen, en niet de kleine ook, uit Du Der aan de Engelse worden verkocht?! Ik heb gehoord dat in 2002 en na de Vidange in 2003 een hoop vissen zijn noordvaarts gegaan. Er zijn, volgens de geruchten, de vrachtwagens vol met Der vissen aangehouden bij de grens met Belgie. Zelfs tijdens het inladen op de Der zelf. Dit jaar, dus 2004, was volgens de vele het meest beroerde jaar, wat vangsten betreft dan op de Der. Ik heb dan alle mogelijke theorieen gehoord, van deze dus, tot het overvloed van natuurlijke voedsel, een hoop zieke vissen enz... Is dan een van de mooiste wateren in Frankrijk voor de lange periode verpest!? Weer door de mens....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-10-2004 00:40

Beste Branislav, geruchten zat maar hopelijk weet je ook hoe geruchten steeds meer aangedikt worden.
Vervoer van levende vissen is vrij binnen de EEG, aangehouden bij de Belgische grens lijkt mij een van de fabeltjes die nergens op gebaseerd zijn.
Of de visrechthebbende op Du Der, de UFAPPMA, karpers verkoopt weet ik niet, is in ieder geval niet erg waarschijnlijk daar de vergunningenverkoop op Du Der al een enorme som geld opbrengt en dat zullen ze niet in de waagschaal stellen door de verkoop van grote vissen waardoor de inkomsten uit de vergunningenverkoop terug zouden lopen.
Legaal bekeken lijkt mij die geruchten lariekoek, illegaal (maar dan niet door de visrechthebbende) zal er, gezien de oppervlakte van Du Der, altijd wel wat gebeuren wat het daglicht niet kan verdragen. Vanwege de de vele betaalwateren is karper immers (dure) 'handelswaar' geworden...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

02-10-2004 06:39

Aart,
de verkoop van vissen door niet beroepsvissers was al verboden. Ik doelde er meer op dat je als pleziervisser een karper dus heel lang in een bewaarzak kon laten hangen, wachtend op transport. De kans dat je dan gepakt word is natuurlijk uitermate klein.

Met de nieuwe wet, dat je een karper niet eens gezakt mag hebben ( 's nachts dan ) , vergroot de kans natuurlijk enorm om in overtreding te zijn !
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-10-2004 20:21

Dat klopt Foos, wat mij betreft had dat voor 24 uur (dus dag en nacht) mogen zijn, maar dat was geen haalbare zaak.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

02-10-2004 20:26

Maar het begin is er !, en dat geeft dus ook aan dat men de problemen onderkend en bereid is er iets aan te doen !

Al met al dus toch een positieve ontwikkeling.
CarpeR Diem
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-10-2004 00:59

Foos, dit is alleen maar te danken aan CAMOU, inmiddels de Franse vereniging van karpervissers UNCM, die onophoudelijk HSV-en, federaties en de Franse NVVS hierop gewezen hebben en door de medewerking van de Franse karperbladen die op hun verzoek hier ook diverse malen aandacht aan besteed hebben.
Dat dit heel veel tijd en inspanning heeft gekost zal iedereen hopelijk wel duidelijk zijn en als er in Frankrijk geen vereniging van karpervissers geweest zou zijn dan was dit nooit tot stand gekomen en ook de verscherpte controles niet.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

03-10-2004 09:08

Tuurlijk, als niemand iets zegt of onderneemt, gebeurt er natuurlijk ook niets !

Of eea wordt aangestuurd door de CAMOU, UNCM of onze eigen KSN, maakt niet zoveel uit. Door deze mensen word er voor gezorgd dat er aandacht word geschonken aan dit soort malafide praktijken, en gelukkig uiteindelijk ook een wet die dit ( deels ) tegengaat .

Ook OLÉ dus voor iedereen van de CAMOU / UNCM ! Natuurlijk ook de KSN, maar daar ging het nu niet over.
CarpeR Diem
Peter Berkhout
Berichten: 24
Lid geworden op: 23-07-2004 12:28
Locatie: Zwartsluis
Contacteer:

06-10-2004 16:12

Over een 1,5 week ga ik weer naar Frankrijk. Ik zal de jongens jullie complimenten overbrengen.

Hoewel ik zelf geen BTW aanhanger ben, is het mooi dat er ook een hoop goede BTW wateren zijn. stel je voor dat al die vissers op de openbare wateren zouden gaan vissen. Het wildkamperen zou dan misschien wel vaker issue worden.

Blijft vaag hoor, ik mocht de laatste keer wel blijven vissen en nachtvissen, ondanks dat de plaatselijk politieambtenaar, moeite had met het tentje.

Ik heb maar een deal met hem gemaakt, dat ik nog twee dagen zou blijven.

Wat overigens erg hielp, was dat we de plek keurig op orde hadden en er nergens afval o.i.d lag.

Komische was dat mijn vergunning niet voor dat departement geldig was, maar dat hij niet in de gaten.

Het wildkamperen was zijn echte probleem.

Aart, enig idee of hij ons echt had kunnen wegsturen.

Groet,

Peter
Niets is goed of slecht, maar ons denken maakt dat ervan.
Marty van Asperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-10-2004 15:46
Locatie: Veghel
Contacteer:

22-10-2004 10:18

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het gebeurd. Ben vorig jaar tijdens het karperen in Frankrijk aangesproken door 2 engelsen in een forse bestelbus. Er werd me geld geboden voor élke vis. Sterker nog, ze gaven me hun telefoonnummer !!! Ze legden me uit dat dat de karpers waren voor een nieuwe put in ENGLAND !!, die ze via Calais zouden vervoeren. Hun auto was omgebouwd tot een soort kwekerij met bakken en pompen....... Hun telefoonnummer heb ik daar aan een controleur gegeven die me later kwam controleren. Héééél triest.

Gr.Marty
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-10-2004 18:50

5 jaar geleden ving ik 5 vissen per dag.
Gem gewicht zo'n 26 pond.
6 dagen x 5 is 30 vissen.
30 x 500 Euro= 15000 Euro minus boete van 3500 = 11500 aan Euro's welke ik niet verdiende.

Beter is het de boete op te trekken tot 35000 Euro.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-03-2005 23:41

In het nieuwe nummer (april/mei) van Top Carpe (een Frans karpermagazine) is het volgende te lezen:
Zelfs op het 'centre de pêche' Pescalis (een soort vakantiepark, met een behoorlijk meer erbij, waarin m.i. ook overdreven veel karper zit) is bij de vidange van het grote meer ontdekt dat er enige topvissen van het water 'verdwenen' waren, terwijl dit toch een afgesloten water is met het nodige toezicht op de vissers.
De redacteur van Top Carpe vraagt zich dan ook af, als dit zelfs op een dergelijk water gebeurt, hoeveel grote vissen er dan wel niet 'verdwenen' zullen zijn van de openbare wateren (die niet afgesloten zijn en waar nauwelijks of geen toezicht is) de laatste jaren :evil:
Dirk van der Veen
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Waddinxveen

22-03-2005 09:33

Beste mensen,

Wordt het niet eens tijd dat we met z'n allen de regel van verader aan de kant zetten, en we daar waar we kunnen middels foto, internet, en andere media dit soort gasten aanpakken!!!
Ja ik weet het dat zal niet meevallen maar het zijn wel die gasten, die het voor ons en alle andere goed willende en bedoelende medevissers verpesten. En geloof me als dit, al is het maar subtiel, wordt gedaan dan zal je na verloop van tijd effect krijgen. Je moet maar zo denken elk incident is er 1 te veel, en als niemand iets doet wordt het alleen maar erger. En let wel ook in ons eigen landje gebeuren al jaren dit soort praktijken.

Werkend aan meer visplezier wens ik jullie het beste.
Dirk
Plaats reactie