vissterfte op lac du der

Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-09-2004 19:58

Zat je op het grote meer Piet en heb je het daar ook over?
piet vlot
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-07-2004 19:03

28-09-2004 20:58

ja bas,ik heb het hier over het grote meer.
dus niet over het noord en zuidbassin.

mvg
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

28-09-2004 22:07

nou die uitgezette visjes zijn dan plotseling in 1 week wel errug snel gegroeid!
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

29-09-2004 13:47

ha ha Chris, die was raak :)

Piet, wat betreft dat koude water! Dat klopt ook of kan kloppen. Daarom stond het water dit jaar ook hoger dan normaal en waren div nachtstekken niet te bevissen in mei. Naar het schijnt hebben ze in mei, weet niet precies wanneer, smeltwater uit een of ander kanaal / rivier in het meer gelaten. Maar hier heb ik totaal geen bevestiging van! ik weet alleen dat het in no time hoger stond en dat er een behoorlijke thermocline laag is ontstaan
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

29-09-2004 23:23

De waterstand zoals die dit jaar was ,is dus de normale waterstand voor du Der. dat het al een paar jaar niet meer zo hoog is geweest doet daar niks aan af.
Alle water in het meer komt via een kanaal dat water uit de Marne aanvoert; anders was er geen lac! kunstmatig reservoir remember :roll:
uitzettingen worden met regelmaat gedaan, maar hoeveel en wat dit jaar is mij niet bekend.in 2002 zijn er wel 2000 kleine vnl schubs uitgezet.Ook in 2000 was er een uitzetting. En ja ze paaien wel eens af. Verder word ik een klein beetje moe van mensen die echt niet weten waar ze over praten,waarschijnlijk omdat ze de situatie ter plekke niet kennen. Als er 1 meer is waar door de jaren heen vis werd gejat is het lac du Der wel,en dus niet andersom zoals ik las in vorige berichten...
Dat er vissen dood zijn is enkel en alleen door de naweeen van de vidange, wat dan de doodsoorzaak is weet ik ook niet,ik ben geen bioloog. feit is wel dat de vidange vorig jaar echt op een slecht moment kwam,temperaturen van over de 40 graden en dat wekenlang! Het water stonk gewoon dit ook door het afstervend wier in combinatie met de funeste temperatuur. In normale doen is Der een kerngezond water,maar ja over 9 jaar is er weer een vidange en ook dan zullen er weer vissen het loodje leggen
Word vervolgd(waarschijnlijk) :-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-09-2004 00:08

Hans, ik heb er nog eens even over nagedacht. Die hete zomer tegelijk met de vidange zal de gezondheid van de vissen zeker niet ten goede zijn gekomen.
Maar dit relatief koude voorjaar en voorzomer, waardoor vaak dalingen en stijgingen van de watertemperatuur, kan ook een reden zijn dat er veel meer sterfte dan normaal is opgetreden c.q. de combinatie van het eerste en tweede.
Hoeveel er precies zijn doodgegaan dar kom je natuurlijk nooit achter. Maar bij een KHV of ander Herpes virus gaat ca. 80% dood en daarvan lijkt mij geen sprake op Du Der.
Nog even iets over de uitzettingen. Op 4800 ha water als Du Der betekent 2000 pootkarpertjes uitzetten 1 pootkarpertje per ca. 2 1/2 ha en dat is t.o.v. de totale oppervlakte maar gering.
De visrechthebbende van Du Der, de UFAAPPMA, heeft genoeg kennis in huis qua visstandbeheer en zal nooit een overbezetting aan karper toelaten, laat staan zelf door overdreven uitzettingen veroorzaken.
jacob vierhout01
Berichten: 11
Lid geworden op: 30-09-2004 20:38
Locatie: zwolle
Contacteer:

30-09-2004 20:47

hoi allen ...

Ik ben net terug van du-der en heb gesproken met Patrick over, en het hoge water en de vissterfte... het extreem hoge water was afkomstig van Madine en ze hadden niet verwacht dat het zo`n gevolg zou hebben. De vissterfte was volgens Patrick normaal ... wat ik niet helemaal geloof! De vele kleine schub schijnt het resultaat te zijn van een goede paai? wat natuurlijk wel mogelijk is!
Wat mij wel opviel is dat de kleine schub van het ondiepe (tot zo`n 3a4 mtr) kwam ... op diepere gedeelte`s hadden wij er geen last van!

Met vriendelijke groet ...