Probleem met gesteende dijk.

Plaats reactie
Michel Zoet
Berichten: 60
Lid geworden op: 03-08-2004 18:19
Locatie: Almere

07-09-2004 11:05

Beste medevissers,

Ik ga over drie weken naar frankrijk om daar een weekje mijn geluk te beproeven. Samen met twee maten die er al vaker gezeten hebben. Nou wil het probleem dat je daar op een onderwater liggend dijkje vist, met een hoog bestand aan steen aan de zijkanten. Wat hun hebben meegemaakt is dat de vis die je haakt direct over de dijk naar beneden duikt om vervolgens de lijn te breken. Dit wil ik graag voor zijn, voor mij en voor de vis.

Ik zoek dus een goeie oplossing om ervoor te zorgen dat de vis niet naar beneden kan duiken. Mijn twee vismaten hebben ieder een piepschuimbal gekocht die ze aan de lijn gaan bevestigen om zodoende de lijn hoog te houden. Echter ik vraag me af of het niet anders kan. Ik heb er ook aan gedacht met een ballon te werken dus die op de lijn te bevestigen alleen ben ik bang dat de hechting het zal begeven bij het druk zetten door de vis.

Mijn vraag is dus wie kan mij een goeie en betrouwbare oplossing bieden.

Met dankende groet,

Michel Zoet
Maarten Taal
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-01-2004 21:56

07-09-2004 15:55

Michiel,

De vis beletten naar beneden te duiken kun je niet. Wel kun je het navolgende proberen:

Koop bij een bouwmarkt kurken schuurblokken. Verdeel zo'n blok over de lange kant in drie delen en snijdt vervolgens een zo'n deel over de lengterichting voor de helft in met een stanleymes.

Zet het blokje op de lijn en maak hem zwaar schuivend door er een ptt elastiek omheen te wikkelen, kies je lood een ounce zwaarder als gebruikelijk en stel de aanbeetslip lichter af als gebruikelijk.

Zet het blok op 1 meter onder het wateroppervlak en span normaal de lijn op. Bij een aanbeet de vis onder geringe druk volgen en pas boven of voorbij het obstakel de dril aanvangen.

Succes,

Martin Taal
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

07-09-2004 16:36

Gelijk de boot in bij een run en proberen zsm voorbij het dijkje te komen, zodat je de vis recht onder je hebt.
Michel Zoet
Berichten: 60
Lid geworden op: 03-08-2004 18:19
Locatie: Almere

07-09-2004 18:12

Maarten,

Dank je wel voor je tip ik denk dat ik het ga uittesten op mijn plaatselijke water. Alleen een vraagje hoe moet ik dat elastiek om dat blok heen wikkelen dan ? En het aanslaan wanneer dient dat te geschieden ?

Wesley,

Dit is helaas niet mogelijk vaak is de lijn al gesprongen na twee piepjes. De vissen zitten om een rivier en zijn erg vel en "slim" ze weten precies waar ze moeten zijn.
Maarten Taal
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-01-2004 21:56

08-09-2004 09:29

Michiel,

Ik verhoog het loodgewicht bewust met een ounce vanwege het drijfvermogen van het kurk en omdat ik, in tegenstelling tot een normale run, de haak niet zet na de aanbeet.

Het blok kurk (circa 10*5*5 cm.) zet je op de lijn door de lijn in de snede in het kurk te trekken, wikkel vervolgens het ptt elastiek een slag of 4 om het kurk tot het goed strak zit en monteer dan pas je onderlijnmontage en lood.

Ten slotte nog het advies om het rubber van de loodclip slecht voor de helft aan te drukken, zo komt het bij problemen vlotter vrij.

Martin Taal
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

08-09-2004 14:14

Hallo Maarten,

Dat is een interessante tip, ik zal er dan ook zeker mijn voordeel uit proberen te halen binnekort

guido
Plaats reactie