Geen bewaarzakken meer in France?

Plaats reactie
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

06-08-2004 13:51

Las het volgende verhaal op internet :

05.08.04:
In France a new law related to carpfishing by night has been inforced in late june, and I only just read of it a few minutes before leaving for the summer holidays - thus this rather late update on the issue.
This new french law prohibits any retainingm conservation or transportation of carp caught with the rod and line during the nighttime hours. Any carp caught from public waters in the the areas, where nightfishing is allowed - that is from ½ an hr after sunset to ½ an hr before sunrise - is to be put back immediately.
At first glance this might seem quite fair - but then think again!
This messure has been taken to counteract the growing problems with the moving of big carp from public waters being sold off by scroupulous anglers to private venues in order to make more money. - And what a weapon it will surely turn out to be!
Big headlines in the french angling magazines has been the result of this big carp trafic towards mainly waters with brittish owners in the first line - but of course also a few native ones - because of this disgusting, but in fact still not even strictly illegal by law, "stealing" of fish prom public waters in order to make money in an easy way. A pure goldmine, in fact! Sending big french carp to illegal stockings in England is another part of this horrendous ballgame - and no doubts, anyone involved in this trafic is perfectly aware of the fact of this being totally illegal - but it happens all the same!

In my personal view - shared by the majority of french carpanglers and other anglers knowing french carpfishing well - is that this new law will only result in an injustified punishment of the vast majority of all anglers fishing at night, who only keep their catches in a carpsack in order to get better photographs of the fish in daylight in the morning - and who will never even think of moving fish to other waters.
We will be the majority, who are now paying a very high price for the misguided behavior of a few scroupulous individuals, prepared to do anything to make a few extra quidd!
There can be no doubts for any of us, that this kind of people couldn't care less about this new law! They are perfectly aware of the rotten ethics they show by moving fish for money - they are prepared to do anything for money - and clearly completely lacks any trace of morality present!

In other words, this new law will strike on all those of us never even considering moven or stealing fish - while the real purpose of the law will no doubts be a clear miss - full scale!
Mind you, it's still perfectly legal to transport carp in dayligt - and there is still no law directly against moving carp from public to private waters - in daylight!
Gooooood morning, Vietnaaaam!

Even though the word is not directly mentioned in the law text, this means, that the use of carpsacks ("sacs de conservation") is now generally banned at night in France!

I guess this will make lawbreakers out of many of us in the future - without any of the "trafic'ers" even giving this new law another thought - they couldn't care less - and they will still be in much more trouble, if other french carpanglers should get hold of them in connection with this kind of activities!
Normally I'm very law-obaying whereever I fish - but this one I think is a serious step in the wrong direction - and as I do appreciate the early morning lights for the pictures of my fish, I will of course continue to use sacks to the fish I catch at night! - I might just need to take a bit more care to hide them appropiately in case of controls. Call it whatever you like - I guess I've made my oppinion on this insane and no doubts completely inefficient law quite clear!
Politicians! - When will they ever learn?
- Talk to the persons in the know, before making devastating mistakes like this - to the detriment of so many people - and completely missing point with useless laws!
It will take at least 5 years of hard work for the french carpanglers to get this one corrected - if they'll ever succeed!
Unfortunately they're used to it - but derserve all the support they can get!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-08-2004 14:10

Jan,

Ik vind het een nogal overdreven reactie. Als dit een maatregel is waarmee overzetten van karper wordt tegengegaan, en dat zal de komende jaren moeten blijken, dan vind ik het een kleine prijs die betaald hoeft te worden. Blijkbaar verkopen ze in Engeland geen camera's met flitsers...

Groeten,

Mark
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

06-08-2004 15:41

Jan,

Ik heb het ook gelezen.
Zie het probleem echter niet, simpel;
Altijd na de vangst van een vis direct een fotootje maken en terug zetten dat beest(je).

Echter:
Het gebruik van bewaarzakken in Frankrijk is nu enkel 's nachts verboden.
Men denk dus dat er overdag géén karpers gestolen worden!

Mvg.
Martin
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-08-2004 16:14

Dit bericht heb ik zelf al eerder genoemd. Het bericht is afkomstig van mijn Deense vriend Kenth en ik ben het helemaal met hem eens.

Het heeft totaal geen zin deze regel. Nu worden wij er de dupe van en vissen zullen toch echt wel gestolen worden. De vissen verdwijnen meteen in luxe bussen ect en zijn meteen weg, er komt niet eens een bewaarzak bij te pas.

Ik zal zeker gewoon de vissen blijven zakken, net zoals Kenth. Ook ik verstop hem gewoon goed. Als ik gepakt word tja pech.
Ik geef geen duizenden euro's uit om mijn vis niet te kunnen fotograferen overdag. En snachts een foto maken? tja dat kan maar dat geeft niet mijn voorkeur. Gewoon meteen in de ochtend de vis fotograferen en terug zetten.

Mvg
Alex Poot
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-08-2004 16:27

Bijzonder die fransen!! blijft toch geweldig volk :roll:

De ideen zijn bijna goed....

1. Overdag wordt er natuurlijk ook vis gestolen. Kan me alleen wel voorstellen dat dat meer opvalt. Waardoor je al snel van een water wordt weg gepest door andere vissers. S´nachts daar in tegen valt dat wat minder op natuurlijk.

2. Als iemand een vis wil stelen waarom zou hij deze zakken om vervolgens later de vis waarschijnlijk in een tank stoppen in het vervoers middel waar hij of zij mee is. Of te wel waarom gebeurd dat niet direkt?

3. Discussie wel of geen bewaarzak. Er zijn voorbeelden te noemen waarom juist wel een bwaarzak. Bijv. dat de vis onder jouw aandacht niet bewusteloos zal raken met als gevolg een verdrinkings dood. Die zelfde aandacht heb je niet als je de vis terugzet want je ziet hem immers niet meer.

Soms begrijp ik het niet helemaal maar goed. Ik kies toch voor eieren voor m´n geld aangezien een boete nooit kan op wegen tegen een foto op de dag.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2004 20:16

Het gaat niet om de bewaarzak. Het is gewoon verboden vanaf een half uur na zonsondergang tot een half uur voor zonsopkomst karper in bezit te hebben. Jammer dat dit niet voor 24 uur per dag geldt, maar ik begrijp wel waarom men daar niet voor gekozen heeft...
Er is nu tenminste een wettelijke basis om op de tijden waarin meestal de vissen getransporteerd werden/worden in te kunnen grijpen en daaraan ontbrak het in het verleden.
Beter een half ei dan een lege dop...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-08-2004 22:24

Rene,

je snapt het gewoon niet.

Mitsz
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-08-2004 10:25

Dat is bijzonder vervelend Mitsz, afijn als jij het kan uitleggen voor mij zal ik je bijzonder danbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-08-2004 15:10

Rene,

ik vind elk pleidooi ten gunste van het gebruik van bezwaarzakken, altijd onbegrijpelijk. Die dingen hebben gewoon veel dooie vissen tot gevolg............. :cry:

Mitsz
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-08-2004 18:06

Mitsz,

Dank je wel, begrijp nu wat je bedoeld. Wat betreft het gebruik van een bewaarzak, daar liggen onze ideeen nog wel een endje van uit elkaar. Maar dessalniettemin, fransen blijven natuurlijk wel een bijzonder volk met hun regel geving.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Peter Berkhout
Berichten: 24
Lid geworden op: 23-07-2004 12:28
Locatie: Zwartsluis
Contacteer:

09-08-2004 20:59

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik heb mijn bewaarzak al zeker 10 jaar niet meer gebruikt. Niet dat ik geen vis snachts heb gevangen maar:

1. een leuke foto van meerdere vissen betekent meerdere bewaarzakken.
2. de vis ligt s'ochtends echt niet meer rustig op je armen, met gevolg tot vallen en verwondingen.
3. de vis heeft al stress genoeg en mijn persoonlijk ego vind ik dan toch minder belangrijk

Die zak komt bij mij alleen nog maar tevoorschijn als ik meerdere runs tegelijk heb en mijn maat als die mee is hem kan zakken.
Niets is goed of slecht, maar ons denken maakt dat ervan.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

09-08-2004 22:06

Beste medevissers

Het is maar net hoe je met je gezakte vis omgaat.
Uiteraard is het niet goed een vis te zakken voor bijv een foto.
Maar zolang je beheerst en goed hiermee om gaat kan het weinig
kwaad. Zorg dat de vis in het water spartelt, als je hem meteen op de kant legt zal hij ongetwijfeld spartellen. Zorg voor een goede onthaakmat en water, laat de vis even bij spartellen. til hem niet meteen op want hij zal zeker uit je handen springen... ect ect
Ik ben ook geen voorstander voor vissen te zakken, maar een 40 ponder die ik snachts vang verdwijnt toch echt in mijn bewaarzak. tot de ochtend.
Waarna ik mijn foto's kan maken.
Om nu te zeggen 'ik vind het zielig en niet kunnen voor zo' n vis... vis dan niet! haken doet ook pijn...

Alex Poot
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-08-2004 18:23

Alex,

je zit te vissen aan een grote rivier en je vangt midden in de nacht een enorme vis. De oever van de rivier is bedekt met keien en het stroomt er erg hard.

Achter je (zo'n 50 meter) ligt een plas, waar het lekker rustig is. Je kijkt naar je gigant en de kolkende rivier.....

Wat ga je doen?

Mitsz
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-08-2004 20:36

Lekker een foto maken en meteen terugzetten.... heb ik ook gedaan en moet zeggen dat dat heel veel voldoening geeft. Kan je met een gerust hart de vangst nog eens meemaken in je dromen!

Uhhh... 8)

Maar das mijn mening.

Martin
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-08-2004 16:11

Dan heb ik pech, de vis zal meteen op de foto gaan.
Ik zal nooit een karper boven keien zakken en ook niet in stroming, en slepen dat gaat al helemaal niet op.

Tja gewoon pech dan een mooie foto snachts.
Zoals ik al zij ga goed en beheerst met een karper om denk na voor je iets doet. Die situatie die jij opnoemt kan, hopelijk zien anderen dan ook in wat het verstandigs is.

Ik heb veel situatie's meegemaakt dat men verkeerd met een bewaarzak omgaat. Zeker in Frankrijk, een grote karper bewaren op 30cm water, tussen de rotsen, meerdere in 1 zak, zelfs een paar dagen in een zak, ga zo maar door. Tja zulke mensen zouden helemaal geen bewaarzak meer mogen gebruiken!.

Mvg
Alex Poot
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-08-2004 17:03

Idd, met een goed flitsysteem (TTL) en niet zo'n ingebouwd dingetje kun je echt prachtige nachtfoto's maken. Ook met het meest geavanceerde systeem vereist het wat oefening maar het loont echt de moeite. Jammer dat je dit niet droog kunt oefenen omdat niets de lichtreflectie van een vis kan vervangen. Maar om voor die eerste paar mindere foto's vissen in een zak te stoppen..............
Voor het instellen e.d. als je alleen bent ontkom je er helaas niet aan. Maar dat duurt dan ook maar enkele minuten.
Plaats reactie