Saone???

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

21-06-2004 17:52

Hoi mensen,

Na veel zoeken en reacties van fellow carp vissers ben ik tot de Saone gekomen...
Allereerst een vraag, is de Saone hetzelfde als de Rhone???
Op de site karpervisvakanties lijkt het er wel op nl....
Is er iemand die nog meer ervaring heeft met dit water???
En dan met name in het najaar. Is er hier een gesloten sezoen??
Boot zal wel geen probleem zijn neem ik aan...
Waar moet ik het ongeveer gaan zoeken???
En hoe...

Alvast, en nogmaals bedankt allemaal...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2004 19:01

Beste Bart, kijk eens op http://www.unpf.fr en daar het departement Saône-et-Loire aanklikken. Bij reglemententions kun je daar de data en de diverse nachtviszones vinden.
En de Saône is een andere rivier als de Rhône, komt wel bij Lyon in de Rhône uit.
Ik hoop dat je enige ervaring met het vissen op een rivier hebt want als het daar in het najaar behoorlijk stroomt (op die 10-12 meter diepte), met meedrijvende waterplantenresten is dat nog niet zo gemakkelijk. En mocht het veel regenen in die periode dan is er soms helemaal niet te vissen door de dan zeer sterke stroming inclusief de zooi die je dan in je lijnen krijgt.
De Rhône loopt door 6 verschillende departementen met elk hun eigen regels (ook 2 waar je alleen maar in het weekend mag nachtvissen!).
Ik heb geen tijd om dit hier allemaal voor je uit de doeken te doen.
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

22-06-2004 20:15

Aart bedankt voor de genomen moeite, ik ga gewoon s kijken op die site, en hartelijk bedankt voor je info...

Grts
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

27-06-2004 09:53

Beste Bart,

De Saone en Rhone is 1 pot nat, het loopt gewoon in elkaar over ter hoogte van Lyon. Toch zit er wezenlijk verschil qua bestand in de verschillende 'panden'. Ik bedoel hiermee de te zeggen dat het waterniveau gereguleerd wordt door sluizen. Zo heb je verschillende gedeeltes tussen de sluizen waar het barst van de kleine schubs. Dit is vooral aan de orde in de omgeving van Macon/Tournus. Toch worden daar ook mooie vissen gevangen echter het gemiddelde gewicht varieert nochal per 'pand'.

Vergeet niet dat deze rivier veel meerval vissers trekt. Ik heb de indruk dat de meervalvisserij zicht wat zuidelijker afspeelt, vanaf Chalon sur Saone. M.a.w. er wordt dus veel s'nachts gevist en vaak zie je dan een toename van de controle hierop. Je kan je echter prima verstoppen maar zet je auto op een camping of zo. Er zijn voldoende nachtviszones trouwens, mocht zo'n zone niet lopen gewoon overdag vissen op 'dagplekken'.

Groet,

Herwin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-06-2004 23:32

Dat is wel erg kort door de bocht Herwin. Naast de verschillen per 'pand' is het zo dat op het laatste deel van de Saône meer spiegels voorkomen dan daarboven.
Ook in de Rhône is het bestand aan spiegels groter, bovendien komen in de Rhône nogal wat meer rivieren uit als alleen maar de Saône. En het verschil tussen de Haut-Rhône (boven Lyon) en de Bas-Rhône (onder Lyon) qua visbestand mag ook niet verontachtzaamd worden.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2004 08:12

Herwin,

In principe zou dan ook de Moezel en de Rijn hetzelfde zijn. Met als verschil dat het laatste stuk van de Rijn (Iffesheim - zee) een groot sluispand is.

Idem Main, Donau, IJssel, Nekkar en een aantal kanalen.

De Franse rivieren en kanalen staan weer in verbinding met de Maas, Saone, Moezel. nog wat verbindingen van Parijs naar Brussel en weer van Brussel naar antwerpen en bij Luik, via AK weer in de Maas.

Hebben we ff een bak water?


MVG

Klaas
Plaats reactie