District de Lot

Plaats reactie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-02-2004 15:47

Beste mensen,
Ik ben op zoek naar alle mogelijke informatie over het plaatsje Puy L'eveque, 30 km van Cahors. Uiteraard over het karpervissen op de Lot:
- hoe ziet het bestand op de Lot er in het algemeen uit en voorzover bekend in de buurt van dit plaatsje? Is er een redelijke kans op een dertiger of wellicht zelfs meer? :o
- wat is een goede aanpak van een dergelijke rivier (ik heb nog bijna nooit op een rivier gevist)? Aassoort, hoeveelheid voer?
- zit op deze rivier ook veel snoek en meerval?
- toerisme en recreatie: kan iemand me vertellen wat in deze streek te doen is?

alle info is welkom!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-02-2004 16:20

Jurgen,

Mijn maat is er vorig jaar geweest en heeft er het een en ander over verteld:
kwa vis hangt het sterk af waar je zit. Er zitten heel veel grote/kleine watervalln in en ook zeer snelle stroompjes waar de karper bijna niet komt. Zoek een wat breder stuk op. hier kunnen ook de wat grotete vissen voorkomen (30+) maar natuurlijk zitten er ook kleintjes.
Aangezien het allemaal (bijna) uit rotsen en stenen bestaat, is gevlochten lijn een must. Mijn maat heeft de 1e 3 dagen gewoon ergens tussen de klezels gevist (wel uitgevaren) op de wat diepere stukken. Dat leverde niets op.
Later is zij grote ondiep liggende stenen gaan zoeken. (groter dan 2 m2!) daat heeft ie savonds ruim 15 kg harde (voorgeweekte) mais gevoerd. het bleef gelukkig liggen ondanks de stroming (op een diepte van een halve tot 1 meter)
volgende ochtent heel vroeg gaan kijken en echt alle korreltjes weg.
in de laaste 2 dagen heeft ie er 6 gepakt (tussen 10 en 20 pond)
nachtvissen was voor hun uitgesloten. ze visten gewoon vavaf de camping, maar het lag er helemaal vol met rotsen. aangezien die spekglad zijn lukte het niet. (zijn pa is nog flink onderuit gegaan en wat kneuzingen aan over gehouden)

Materiaal:
Heeel veel lood en onderlijnen materiaal; Scherpe haken; lood varierend tussen 100 en 200 gram; heel veel kg mais (boilies word heel duur aangezien ze er ruim 15 kg met avond ingooiden.)

Er zit ook veel winde, roofblei en flinke kopvoorns.

Over de omgeving weet ik niet zo veel (mooie bebossingen op sommige plaatsen.)

Ik hoop dat je we wat aan hebt.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-02-2004 23:00

Ik heb wel op een stuk ingedamde Lot gevist, en daar is er geen enkele vis verspeeld door toedoen van tegen stenen kapotgeschuurde lijn...
Na een aantal keren binnendraaien de laatste 2 meter lijn verwijderen kan geen kwaad, maar dat doe ik toch regelmatig, en met een gevlochten lijn vol beschadigingen zou ik ook niet lekker vissen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-02-2005 20:30

Hoi Jurgen,
Ben je nog wat wijzer geworden?
Zelf gaan wij komende zomer met het gezin ook deze kant op, wel helaas maar twee weken.
We staan op de camping bij het plaatsje Duravel wat iets ten westen van Puy l'eveque ligt.
Camping ligt vrijwel direct aan de rivier.
Valt dit stukje rivier bij Duravel ook onder de nachtviszone?
Hoe zijn je ervaringen geweest hierzo?..anderen??
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-02-2005 20:33

luuk schenkelaars schreef:Aangezien het allemaal (bijna) uit rotsen en stenen bestaat, is gevlochten lijn een must.

Beste Luuk,
Waarom is gevlochten lijn een must hier?....let wel...ik gebruik soms ook dyneema...maar volgens mij kun je op een stromende rivier dan juist beter nylon gebruiken i.p.v. dynema
gr
HB
Plaats reactie