Wie heeft er al Haarlemse project spiegels teruggevangen.

Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

05-09-2003 08:44

Ik heb er zelf al 2 terugevangen ik vroeg me af of er al meerdere waren terug gevangen.

En of er iemand iets kan vertellen over de gewichten en of groei van deze beestjes.

De spiegeltjes die ik gevangen heb heb ik niet gewogen maar wel gefotografeerd.Ze zagen er beiden goed gezond uit.

Vangplaatsen Spaarne en mooie nel

Aangezien beide water vernoemd staan vroeg ik me af hoeveel jullie er gevangen hebben.


Nou ik zie het wel.

mvgr

Guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2003 10:03

Ja, gevangen op 12 pond!!

De vis was wel verkracht, d.w.z. kapot geknipte staart, uitgetrokken schubben en een geperforeerde rugvin, drama dus!
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

05-09-2003 10:26

Marijn dat kan wel kloppen.

dit is het gevolg van het transport. Niet een zieke visser. waar ik wel in geinteresseerd ben was het aan het herstellen.

12 pond is wel zwaar dat zou betekenen dat ze groeien als kool.

Die ik heb gevangen waren +- 6 tot 8 pond

De spiegels die ik heb gevangen zagen er goed uit.

Want de spiegels van sommige uitzettingen zagen er echt niet uit.

mvgr Guido
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

05-09-2003 10:26

Marijn dat kan wel kloppen.

dit is het gevolg van het transport. Niet een zieke visser. waar ik wel in geinteresseerd ben was het aan het herstellen.

12 pond is wel zwaar dat zou betekenen dat ze groeien als kool.

Die ik heb gevangen waren +- 6 tot 8 pond

De spiegels die ik heb gevangen zagen er goed uit.

Want de spiegels van sommige uitzettingen zagen er echt niet uit.

mvgr Guido
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-09-2003 18:00

Guido,

Deze vis was duidelijk verkracht door een of andere idioot die zichzelf thuis karpervisser noemt!
Ik heb al meerdere vissen gevangen met afwijkingen of letsel, en kan heel goe onderscheiden wat door mensenhanden is gedaan of niet, en deze vis was gewoon te triest voor woorden!
Hij was door mensenhanden gemolesteerd en dit kwam echt niet door het vervoer!

Inderdaad, de vis groeit er als kool! Is geen slecht teken in ieder geval, al had ik liever gezien dat ze wat projectspiegels in de westbroekerplas hadden uitgezet...
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

07-09-2003 11:22

Heren, ben do avond op de inloopavond geweest bij de vereniging en we hadden twee terugmeld foto s ontvangen van de projectspiegels.Er is inderdaad beschadigde vis uitgezet zoals Guido meld! Guido hierbij de groeten.
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

08-09-2003 09:56

Ha Peter/ Marijn

Zoals ik hier boven aangeef ik heb ook 2 foto,s zal zorgen dat ze zo snel mogelijk bij de vis vereninging komen. Helaas niet gewogen.


Marijn.

Hoezeer ik het ook met je eens ben over dat soort vissers,Ben ik toch in de veronderstelling dat het niet om een karpervisser gaat die dit beestje te grazen heeft genomen. De vis die uitgezet is sommige althans zag er wel zo uit er zaten er zelfs tussen met halve staarten. misten vele schubben.De ene uitzetting had je meer van deze beestjes dan bij de andere. Maar helaas denk ik dat het om een echte project spiegel gaat. Daarom dat ik ook zo geinteresseerd ben in het herstel van deze beestjes. Zouden ze uitgroeien tot grote monsters of ondervinden ze veel problemen door verandering biotoop enz enz en herstellen die wonden.

mvgr

Guido
Gast

08-09-2003 14:18

Guido,
Marijn is een paar weekjes op vacantie dus het zal wel even duren voordat hij reageert.

Ik ben zelf ook eens op z`n inloop avond geweest en daar werd verteld dat vooral de eerste partij spiegeltjes erg slecht was.
Er zou tijdens het transport een groot gedeelte zijn dood gegaan.
Dit kwam omdat de zuurstof toevoer het had begeve.
De vissen die het wel overleefd hadden waren niet om aan te zien het zou mij dan ook niet verbazen dat het om vissen uit deze uitzetting gaat.
groetjes Erik
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-09-2003 11:47

Heren,

De vis die marijn bedoelde had behalve een ingeknipte staart (of dit nu bij de uitzetting wel of niet was is niet belangrijk), Maar ook een ingescheurde mondhoek. Mijn inziens kan dit nooit door vervoer gekomen zijn. De ingeknipte staart laat ik even in het midden, daar ik niet met 100% zekerheid kan zeggen of dit met het vervoer al gebeurt is.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

17-09-2003 12:21

Ha die Rene,

Ik weet dat je dit antwoord niet leuk gaat vinden maar er zaten karpers tussen die niet eens een bovenlip hadden hoe het komt don't ask me. Maar nu kijk je andere vissers aan op een feit dat zij niet veroorzaakt heeft.
ik denk dat meede uitzetters dit wel kunnen bevestigen.

Je kon je ook wel af vragen of het voor sommige karpers de moeite wel was om ze uit te zetten.
Degene die hier op aangekeken moet worden is de ovb. Zij waren verantwoordelijk voor transport. Naar mijn mening vond ik het echt niet kunnen dat de organisatie ter verbetering van de binnenvisserij zulk prutswerk aflevert. En dat de visvereniging hier de dupe van wordt.

Als iedereen dan toch graag wil zeiken is dit een goed onderwerp voor een discussie dat het orgaan wat hier voor verantwoordelijk is kennelijk de know how niet heeft om vis goed te vervoeren.

P.S. De laatste lichting afkomstig uit frankrijk waren wel formidabel geen valkenswaard maar echte franse spiegels van die halve Manen. Schitterende beesten.
Dat was leuk uitzetten.

Dus Rene en Marijn ik ben van menig dat je de ovb hier op moet aankijken.

mvgr

Guido
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-09-2003 17:15

Heren,

Het vervoeren van karpers, en vissen in het al gemeen.
Daar kunnen zeker vraagtekens bij gezet worden, bij het eerst volgend overleg van het COS komt het zeker aan de orde.
De OVB is geen partij meer heren.

Groeten, Peter
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

17-09-2003 17:21

Guido,

Ik kan jou nooit vertellen wat jij gezien heb. Dus alleen daarom al vind ik je antwoord niet erg.

Ik hoop alleen maar dat je gelijk heb met betrekking tot je stelling dat de vis bij uitzetting al zo slecht was. En dat het daarom dus geen ingesneden hoekmond was van een visser.

Nog even terug komend op het statement OVB. De vis is nu eenmaal uitgezet het heeft geen enkele meer waaarde om nu nog in discussie te gaan met deze instelling.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Arie Visser
Berichten: 69
Lid geworden op: 16-03-2003 01:00
Locatie: Haarlem

18-09-2003 20:35

Dag heren,

Ik ben van mening dat alle vissen die het torpedo-schub uiterlijk niet hebben een aanwinst zijn.

Kan na een aantal van die scubjes van 15 pond nog wel van de dril genieten.
Maar heb soms het idee dat ik 3 keer dezelfde vang.

Heb zelf nog niets te klagen over de 2 spiegels die ik heb gevangen.

Groet Arie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-09-2003 09:49

Guido,

Als wat jij zegt waar is, en ik geloof je, waarom zijn deze kapotte vissen dan in hemelsnaam uitgezet?
Je gaat toch geen beschadigde en kapotte vissen uitzetten in een spiegelkarperproject?
Daar wil je als vereniging toch mooie vissen voor hebben?
De vereniging heeft trouwens getekent voor de zending en die hadden ze mijns inzien ook kunnen weigeren!
Nu zwemmen er projectspiegels rond die door het transport en van nature al misvormt zijn...
Niet echt ideaal dus...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-09-2003 12:58

Menno,

Wat ik dan niet begrijp is waarom een instantie zoasl de OVB dit soort dingen laat gebeuren!
Het gaat toch immers om de vis en die niet alleen om de sportvisser... of zit ik nu helemaal mis?

Een Spiegelproject opzetten is momenteel een soort mode geworden, al is het natuurlijk een goed idee om meer spiegelkarpers in de Nederlandse wateren te krijgen, maar dat willen we toch niet op bovenstaande manier?

Deze vissen ondergaan dezelfde manier van reizen als (gejatte) vissen op BTW...
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-09-2003 16:22

Marijn,

Dat zie je zeker verkeerd want er is één heel belangrijk verschil. De door de OVB geleverde vissen worden steekproefgewijs op ziekten gecontroleerd en het mag duidelijk zijn dat dat in een kofferbak of aanhanger van een beroepsvisser niet gebeurt.

Ook vind ik "soort mode" ongelukkig gekozen. Alle onder de vlag van de KSN opgestarte spiegelprojecten zijn voorafgegaan door zorgvuldig onderzoek naar de draagkracht van het water, aanwezige populatie, etc. Ze worden dus niet zomaar uitgezet, het zal je verbazen hoe ongelofelijk veel tijd, moeite en geld het kost om in overleg met HSV's e.d. zo'n project van de grond te krijgen.

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-09-2003 16:59

Marijn, mode is heel iets anders.

Heb nog nooit een karper met een bontjas zien zwemmen, of een hoedje op van fluweel.
En het jaar daarop met een kamgarenjas aan, anders zwemt die voor l.., dat is mode.

Een (Spiegel)karperproject is in veel gevallen een bitteren noodzaak om op aantal waters nog te kunnen vissen.
Onderzoek naar ontwikkeling van karper in de natuur is nooit gebeurd. Wat is de draag kracht van een water??
Met schubs is het niet te doen, als je ziet hoe moeilijk de herkenning van Spiegels nu vaak al is. Daarbij komt nog dat men ook wel eens iets anders wil vangen dan de gekloonde ovb schubs. De omstandigheden zijn om hier spiegels te kweken verre van ideaal, de Aalscholver vreet alles aan jonge kweekkarper op. Vandaar dat de pootkarper opgekweekt wordt in het oosten van Europa. Na 2a’ 3 jaar komt hij terug, na een onderzoek periode (virussen) onder andere wordt de vis verdeeld. Dat men met het in en uitladen niet op de goede manier met ons speeltje omgaat, is een punt wat zeker voor verbetering vatbaar is.
Invalide vissen door wat voor omstandigheden zullen toch ook moeten eten, of moeten ze afgemaakt worden.
In ons project is het voorstel om zelf de vissen tehalen, minder vissen per kubieke meter is een oplossing onder andere, om beschadiging te voorkomen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-09-2003 09:23

Mark en Peter,

Oke, ik heb beter een ander woord moeten gebruiken dasn 'mode' het is niet mijn bedoeling geweest om elk spiegelproject aan te duiden als mode!
Ik weet ook wel wat er aan voorbereiding moet gebeuren voordat daadwerkelijk een dergelijk project kan worden opgestart.
Wat mij dan zo verbaasd is dat na zoveel voorbereiding en gemaakte kosten, dat het vervoer zo slecht word geregeld... Zoals Peter al zegt dient er beter met ons 'speeltje' te worden omgegaan betreffende vervoer...
Het is gewoon zonde dat er mooie vissen misvormt raken doordat men niet oplet gedurende het vervoer...

Met een graag spiegelvangende groet,

Marijn
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-10-2003 13:20

Guido,

terugkomend op deze Topic...

Rene heeft enige tijd geleden dus die spiegel gevangen, nu staat er op de karperwereld dat de archiefhouder hem heeft herkend en wat denk je... een puntgave spiegel zonder enige verwondingen zie ik op de foto!
Deze vis is dus toch verkracht door een of andere nepvisser en is dus niet beschadigd door het vervoer waar jij zo op hamerde...

Dit even ter info.

Met vriendelijke groet,

Marijn
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

20-10-2003 13:48

Marijn

Dat is zeer triest nieuws.

Helaas is het in deze tijd schering en inslag dat deze dingen gebeuren.

ik hoopte dat het er zo een was.Maar heb me dus vergist.heb zelf nog niet naar de foto gekeken ga ik nu wel effe doen.

met vriendelijke groet guido
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-10-2003 13:50

Op 2003-09-22 09:49, schreef marijn ham:
Guido,

Als wat jij zegt waar is, en ik geloof je, waarom zijn deze kapotte vissen dan in hemelsnaam uitgezet?
Je gaat toch geen beschadigde en kapotte vissen uitzetten in een spiegelkarperproject?
Daar wil je als vereniging toch mooie vissen voor hebben?
De vereniging heeft trouwens getekent voor de zending en die hadden ze mijns inzien ook kunnen weigeren!
Nu zwemmen er projectspiegels rond die door het transport en van nature al misvormt zijn...
Niet echt ideaal dus...



En dan Marijn?
Die vissen dood laten gaan omdat ze niet mooi genoeg voor de foto zijn? Nu hebben ze in ieder geval een kans. Zoals gezegd was de zuurstof pomp kapot en anders waren ze dus allemaal overleden.

Hier ben ik het dus echt NIET mee eens.

vriendelijke groet,
Koen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-10-2003 14:06

Koen,

ik denk dat je mij een klein beetje verkeerd bergijpt!
Natuurlijk laat je die vissen gewoon zwemmen in een water waar ze zich lekker bij voelen, maar de essentie van bovenstaand stuk gaat erover dat de HSV kapotte vissen aanneemt, zij hebben getekent voor ontvangst terwijl dit niet de levering is geweest wat zij wilden!
Je gaat geen kapotte vissen bestellen en die dan gebruiken als spiegelkarperproject, je bestelt mooie en gave vissen zodat de visser vol trots met zo´n vis op de foto kan!
Ook al i een vis niet moo, gaat hij ook bij mij gewoon op de foto, zo kan ik controleren of de beschadigingen genezen met de tijd, mocht ik de vis later terugvangen, of iemand anders!

Koen, het gaat erom, dat er slechte vissen zijn afgeleverd, en dat is nou juist niet de bedoeling van zo´n duur project.
dat is wat ik bedoel, hopelijk begrijp je mij nu beter!
Guido Ven broek
Berichten: 52
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: Haarlem

20-10-2003 14:50

Marijn

Heb de foto bekeken en kan niets anders zeggen dan dat ik niet zie dat die spiegel zwaar beschadigd is. niet om hier te stoken maar ik vind de vis er het zelfde uitzien.
Kan me vergissen.

Jij omschreef een ware sadist in actie maar op de foto kan je dat niet zien dus of het een gaaf exemplaar is???

even inhaken op bovenstaande.
ook een zuurstof pomp kan stuk gaan maar mag niet. Ik zit in de export maar als ik zoiets verkoop dan weigert de klant de goederen die kan ik dan claimen bij de verzekering en dan van dat geld nieuwen vissen naar de afnemer sturen.DENK MAAR AAN DIE SCHAPEN ZO GAAT DAT HET IS IMMERS HANDEL EN GEEN DIERENLIEF HEBBERIJ.

Sorry ik ben het helmaal eens met marijn.
Als je iets dus blijkelijk niet kan moet je het niet doen als je iets zegt te kunnen dan moet je het goed doen. Ik heb bij de vereniging een aantal vissen uitgezet waar niemand zich goed bij voelde.

Een zuurstof pomp bestaat niet teveel vissen in een bak dat bestaat wel. zuurstof komt in het water door beweging in het oppervlakte water en een karper is als sterkste opgewassen tegen zuurstof arm water.
Ik persoonlijk vind dat van een kapotte zuurstof pomp geen argument maar goed wie ben ik.

ik ben blij dat er een project is opgestart.
En ik snap dat degenen die het organiseren ziek worden van al die kritiek. Maar als visverenigingen commecieele bedrijven waren geweest had ovb het net zo hard retour gehad als ze het verstuurd hadden.(schapen) Het verschil is vissers houden van die beestjes die willen toch wel kijken niet of alles goed is die kijken wat er te redden valt.
Want het gaat je toch aan het hart die beschadigde visjes.WIJ ZIJN WEL DIERENLIEFHEBBERS.

Even voor de duidelijk heid dit wat er nu gebeurd was absoluut niet mijn bedoeling om met deze topic te bereiken maar ook hier kan je de frustratie goed voelen en merken om het vangen van een beschadigde spiegel.en wordt er flink gediscussieerd niks mis mee mijn inziens.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-10-2003 17:17

Marijn,
De posting van je begrijp ik nu indd beter.
Maar het kwam bij mij een beetje anders over. En als de karpers wel waren teruggestuurd, dan zouden ze nog erger beschadigd raken.
Tuurlijk heb je gelijk wat betreft de slechte levering. Er werden frisse onbeschadigde vissen besteld. Maar we hebben het wel over levende wezens. Daar moet je ook goed aan denken. Die kun je eigenlijk niet gewoon ff terugsturen omdat ze een schubje missen. Dan gaan ze kapot.

Hoop dat je mijn mening ook begrijpt.

vriendelijke groet,
Koen Workel