2e sessie Spaarne

Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

25-08-2003 16:28

Ik heb gisternacht weer een nachie meegepakt op het Spaarne. We hebben 9 aanbeten gehad.
2 brasems en 3 vissen gevangen. En jaja eindelijk een grote van 22 pond (van me vismaat) de rest was ongeveer 10 pond. Nu vond ik iets heeeel vreemd. We hebben dus 6 vissen gemist. Als we een run kregen sloegen we aan voelden we heeeeel even weerstand en weg, alles eraf (lees lijnbreuk). Wij dachten dat het een mosselbank was maar dat weten we niet zeker.

Volgende keer voorslag??? Wie had dit ook op het Spaarne??? Wie vist er nu ook op sommige plekken met een voorslag op het Spaarne???

met afvragende groet
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-08-2003 16:39

Beste Tim,

Viste je met toplood? en hoe oud is je draad wat je gebruikte? ik ken de situatie niet maar kan me voor stellen dat er scheep vaart is en dat je daarom met toplood vist. Een andere optie is geen goede knoop waar dan ook. Misschien heb je wat meer informatie zodat wij onze brein er over kunnen breken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

25-08-2003 16:47

Ik viste met toplood en me maat niet en we kregen het allebei. Lijn is net nieuw. Van me maat ook. Knopen zijn gewoon goed. We visten allebei met: Trilene Big Game 30/00 en 33/00
roy sturmans
Berichten: 45
Lid geworden op: 23-04-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

25-08-2003 16:50

kut lijn pak maar shimano technium 35/oo
3x zoveel trekkracht
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-08-2003 16:53

dat help ook niet tegen een mosselbank

gebruik een voorslag
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-08-2003 21:54

Tim,

Wat ferenc zegt, Ik ken de shimano lijn dan niet maar geen toplood gebruiken, voorslag dus wel en hengels omhoog. Ik denk dat je hiermee de meeste problemen wel oplost.

Voor voorslag kan je bijv. gebruiken de amnesia lijn 9.1kg.

succes,

Rene
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

25-08-2003 22:01

Toplood is daar nodig voor boten.

Gebruik zo licht mogelijk toploop en zet je slip/baitrunner zo licht mogelijk.

Amnesia is ook niet zo scheur bestendig en die van 9,1kg al helemaal niet.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-08-2003 08:03

In zulke situaties gebruik ik een leadcore leader van ongeveer 1 tot 1,5 meter (tenminste als ik niet met toplood vis, want dan loopt de lijn immers over een veel groter stuk over de bodem!). Hierbij dient wel een heel goede safetyrig te worden gebruikt!

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2003 08:17

Ferenc,

Ik heb weer enige kritiek op je... Je moet met toplood vissen op het Spaarne? Geloof me... als je vist met toplood ben je al je vis kwijt en toplood is niet nodig! Al is dit afhankelijk van de stek waar je vist op het Spaarne.
Ik heb wel 1 sessie met toplood gevist, kreeg 8 runs en mocht 6 nieuwe onderlijnen knopen, omdat de lijn achter een mossel blijft hangen, als je een run krijgt.... PATS!

Tim, je moet op het Spaarne NIET vissen met toplood! Als je de top van je hengel een beetje naar beneden zet werkt voldoende om geen boot door je hengel te krijgen of je moet achter de vaargeul gaan vissen, maar ik neem aan dat je dat niet doet!
Je kan een voorslag gebruiken van bijvoorbeeld Red Ant, een lijn van 35 lbs, niet duur en goed schuurbestendig!
Een voorslag van 2 meter is voldoende om lijnbreuk tegen te gaan!
Dat je veel kleine vis vangt op het Spaarne is bekend, maar er zwemmen ook mooie vissen...

Mocht je meer willen weten over het Spaarne stuur dan maar een privebericht!

Groetjes,

Marijn
Gast

26-08-2003 08:27

Tim,
Het is op het Spaarne ook niet nodig pm heel ver uit de kant te vissen.
Zo heb je al minder last van boten.
Doe je dan wat Marijn zecht je toppen onder water dan scheelt dat een heleboel lijnbreuk.
Ik zelf gebruik bijna nooit toplood alleen wanneer het echt niet anders kan.
Wil je je lijn de eerste meters over d bodem hebben dan is leadcore een optie maar dat is vrij duur.
Zelf gebruik ik een flyingbacklead of in het nederlands een schuifloodje op de hoofdlijn.
Deze gaat tijdens het inwerpen een stuk naar achter waardoor de eerste meters mooi op de bodem blijven.
Groetjes Erik
Peter Schuurmans
Berichten: 111
Lid geworden op: 02-07-2003 02:00
Locatie: HAARLEM

26-08-2003 19:15

Er zitten op het Spaarne inderdaad mosselbanken en dat is dan ook je probleem geweest.De vis is vanaf een vlakke plaat een talud afgedoken en hierop gaat je lijn door.Dus een voorslag gebruiken en bijeen run je hengel hoog houden.Toplood op het Spaarne heb ik nog nooit gebruikt als je vist zoals Marijn al meldde is dit niet nodig.Ook kan het nog zo zijn dat je lijn over een scherp obstakel ligt dan krijg je hetzelfde effect.Ik heb zelf een keer vanaf de vuilnisbelt daar gevist en daar ligt me een rotzooi we verspeelden veel vis
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

26-08-2003 20:53

Ik vis nooit met voorslag...als de lijn breek kan je de desbetreffende karper ten dode opschijven! Deze raat de lijn nooit meer kwijt..zonde toch! Dan maar wat meer onderlijnen knopen!

Hoe denken jullie over voorslag?

ciao Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2003 21:29

Niek,

het vissen met en voorslag is helemaal niet verkeerd en de karper is ook niet ten dode opgeschreven!!
Met een goede voorslag voorkom je juist dat de karper met haken en onderlijnen in zijn bek zwemt!
Zoals je hebt gelezen hierboven werden er 6 vissen gemist vanwege lijnbreuk, dat betekent dat er 6 karpers de avond rondzommen met een haak in de bek en een stuk lijn erachteraan! Dan hoop ik dat er met een safety clip is gevist en neit met tubelood...

Met een voorslag voorkom je juist deze lijnbreuk op voornamelijk mosselbanken of andere obstakels!
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

26-08-2003 21:32

Ok dan zit zeker een kern van waarheid in. De kans dat je lijn breekt is natuurlijk nihiel!

groeten
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

26-08-2003 21:49

Wie vind amnesia 9,1 kg een goede voorslag? Of toch maar Red Ant doen????

Ik weet niet welke ik moet kiezen wie heeft er meningen over???? En hoe lang moet dan je voorslag ongeveer zijn????

P.S. ik viste met safety clip ja
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

26-08-2003 22:16

Marijn,

een inlinelood-montage heeft niets te maken met de gevolgen ná de lijnbreuk. Er zit geen knoop op de hoofdlijn, dus kan de lijn gewoon vrij door de inlinelood-montage heen. De lood-montage moet daarintegen wél aangepast worden, als er met een voorslag gevist word. Omdat de knoop namelijk niet door de tube/tubeconnecter/)en daardoor inline lood) heen kan, blijft de karper met het lood rond zwemmen, wat het kwijt raken van de haak zeer bemoeilijkt. Oftewel júíst in deze situatie moet er met een safetyclip gevist worden!

Zijn er nog meer adviezen voor de heren die toch voorslag willen gebruiken en dit nog nooit gedaan hebben ? Gaarne even reply'en, de karpers waar Tim op gaat vissen hebben er baat bij!

Gr,

Christiaan.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-08-2003 08:07

Christiaan,

Hoe ik vis(te) met inline lood was deze dmv een wartel boven het lood bevestigen zodat mijn lood niet kon schuiven, aangezien ik meerdere varianten op deze manier heb gezien dat het inline-lood niet van de hoofdlijn kan schuiven gaf ik deze opmerking! Tuurlijk zijn er voldoende andere mogelijkheden om dit wel te bewerkstelligen!

Tim,

Als voorslag zou ik Red Ant gebruiken omdat dit vele malen schuurbestendiger en sterker is dan de Amnesia 9,1 kilo! Deze Red Ant is 35lbs, een stuk sterker dus!!
Gast

27-08-2003 08:30

Tim,
ik zou zelf ook Red ant gebruiken.
Maar laat je wel goed informeren over de knoop waarmee je de voorslag aan je normale lijn knoopt,dit is namelijk vaak het zwakste punt.
zelf gebruik ik de Mahin voorslagknoop.
Deze is al een aantal keer in de bladen omschreven door oa piet vogel.
En vis dan zonder weerhaak of knijp deze plat dan is de vis bij lijnbreuk eerder het hele zooitje weer kwijt.
Een andere oplossing is om een dikker hoofdlijn te nemen bv 35/100ste supper G line dan heb je geen voorslag nodig in de meeste gevallen.
groetjes Erik
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

27-08-2003 15:37

En hoe lang moet die voorslag zijn???? En nog iets. Me maat viste wel zonder toplood maar die kreeg het zelfde probleem :grin: en die kan de toppen niet echt omlaag doen. Nee jongens ik heb geen zin om een nieuwe rodpot te kopen. Dat doe ik wel als ik wat ouder ben (en meer geld heb :grin: ).

En Ferenc, ik kan me baitrunner niet echt los zetten want ik viste 1 tot 2 meter voor die palen bij zo'n brug dus dan lijkt me het niet verstandig om me baitrunner zo los te zetten.

Ik hoop dat ik ook op deze vragen weer antwoord krijg

bedankt alvast
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-08-2003 16:09

Door het gewicht van de lijn zal over het algemeen (afhankelijk van de afstand waarop je vist) altijd enkele meters lijn over de bodem lopen, die beschadigd kan worden door mossels. Ik zou in eerste instantie uitgaan van een voorslag van zo'n 10 meter (ik gebruik hoogst zelden voorslag, maar als dan gebruik ik de 30lb korda shockleader).

Kun je overigens dan niet gewoon 4 losse banksticks kopen? kosten geen drol en als je een lange achter gebruikt en een korte voor kun je ze zo laag instellen als je wil.

groeten,
karperlimbo
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

27-08-2003 17:08

voor een voorslag kun je het beste gewoon een dikkere soort nylon pakken 45/00 of dikker vraag gewoon bij de hengelsport zaak welke het meest schuurbestendig is je moet dus een harde lijn hebben

succes
Gast

27-08-2003 17:17

rick,
Red Ant is ook nylon het is alleen speciaal gemaakt om als voorslag te gebruiken.
Het is dus erg sterk en slijtvast.
Groet Erik
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-08-2003 18:31

Tim,

je kan gewoon 2 buzzerbars de grond in stampen, zo heb ik tot dit jaar nog altijd gevist! Ik heb een RVS rodpod staan maar ik vind het een gammel onding en vis gewoon liever met 2 buzzerbars en daarop kan ik heel mooi mijn toppen iets laten zakken!
Wat betreft de Red Ant, het is wat erik zegt, en supersterke nijlon die gemaakt is om te gebruiken als voorslag en is tevens erg slijtvast!!
Als je maat ook lijnbreuk had kan het zijn dat zijn lijn ook over een mosselbank lag, als de karper een run neemt en een dieper gedeelte induikt, dan scheurt je lijn in een keer kapot op de mosselen!
Ik gebruik voor het Spaarne een voorslag van 12 meter, is erg lang, maar dan heb ik in ieder geval geen (weinig) last van lijnbreuk!

Marijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

28-08-2003 16:10

Marijn,

ok, op de mannier van jou met een wartel erboven moet er inderdaad ook gevist worden met een safety-systeem, daar had ik niet aan gedacht.

Tim,

vantevoren had je dit al enigsince inmoeten zien, dat als je bij brugpijlers ging vissen, dat er een ander systeem aan toegepast moest worden. In de je eerste posting was dit niet duidelijk, maar later vertelde je dit dus wel.

Weet je trouwens wel hoe de bodem loopt ? Want ik heb het iedee dat als je óver een 'bult' heen vist, waar de mosselbanken opzitten, dat je een voorslag kan gebruiken wat je wil, maar als de karper erachter schiet, ben je nergens, zelfs niet met het schuurbestendigste materiaal! En als je dan blijft verspelen, verneuk je alleen maar meer karperbekken als je het materiaal nog niet aangepast heb, en dus op safe speelt.

Marijn nog maar een keer,

waarom speciaal omlaag vissen, en niet omhoog ? Deze logica (m.b.t. het ontwijken van de mosselbanken) begrijp ik niet helemaal.

Gr,

Christiaan.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

28-08-2003 16:22

Boten mischien :wink: