Blauwalg

Plaats reactie
joachim stelma
Contacteer:

08-08-2003 13:35

Hier in de omgeving in alle wateren, en ook in de rest van Nederland denk ik is er heel veel blauwalg aanwezig. Er wordt zelfs een negatief zwemadvies gegeven.

Heeft dit invloed op de vangsten of op de karper zelf?

Groenten, Joachim
Aart Lokhorst

08-08-2003 13:46

Dat heel veel valt best mee tot nu toe. Voorzichtigheidshalve wordt er al vrij snel een negatief zwemadvies gegeven.
Op rivieren en redelijk stromende kanalen heb je er sowiezo geen last van.
Zoals het tot nu toe is zal dat, op wellicht enkele uitzonderingen na, niet van invloed zijn op de vangsten.
Martijn Huisman

08-08-2003 14:45

voor zover ik weet niet joachim,
ik heb de karper er op mijn thuiswater vorig jaar meerdere malen van zien vreten!!!!
Ik denk dus niet dat het echt schadelijk is,
blauwalg komt wel opzetten met langdurige warmte en dit bevordert de vangsten zeker niet.
mvg,

martijn
Bartel Gevers

08-08-2003 16:24

hallo beste mensen, ik hoorde gister van een visser dat het verboden is om te voeren, is dit waar?
schijnt dat het rotproces vele malen sneller intreed door blauwalg.
weet iemand hier meer van? vangze allemaal mvg bartel
Henk ter Maat

08-08-2003 16:58

Blauwe alg (Cyanobacteriën = Blauwwieren)

Blauwwieren zijn eigenlijk bacteriën die eruit zien als wier. Als ze gaaf zijn, hebben de meeste blauwwieren een blauw-groene kleur. Enkele zijn rood-bruin.

Drijvend aan het wateroppervlak vormen ze een laag die op olie lijkt. Als deze laag dikker wordt en het wier dichter op elkaar drijft, sterven de blauwwieren af en vormen een stinkende brei. Bij het afsterven produceren sommige blauwwieren giftige stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.

Giftig

Vergiftigingen door blauwwieren komen alleen via de mond tot stand. Het gif dringt niet door in de huid. Ernstige vergiftigingen doen zich bij mensen zelden voor, omdat zij niet veel water binnen krijgen bij het zwemmen. Kleine kinderen zijn kwetsbaarder, omdat zij meer water binnen krijgen en eerder ziek worden door vergiftiging. Binnen twaalf uur na het zwemmen in water met blauwwieren kunnen mensen last krijgen van de volgende verschijnselen: hoofdpijn, huiduitslag op armen of benen, maagkramp, misselijkheid, braken, diarree, koorts, een pijnlijke of rode keel, oorpijn, oogirritaties, lopende neus of gezwollen lippen. Deze verschijnselen houden ongeveer vijf dagen aan en verdwijnen vanzelf. Blauwwieren hoeven niet altijd de oorzaak te zijn van bovengenoemde ziekteverschijnselen. Ook andere bacteriën en virussen zijn een mogelijke oorzaak; de klachten zijn vaak hetzelfde. Raadpleeg in deze gevallen daarom altijd uw huisarts.

Voor actuele informatie over zwemwaterkwaliteit en veiligheid kunt u, bellen naar de "zwemwatertelefoon van de provincie Noord-Holland": 0800-998 6734 of de "zwemwaterlijn van de provincie Utrecht" : 030-2582158.

Sportieve groeten Henk
Henk ter Maat

08-08-2003 17:01

Hier vindt je vast wel iets over het wel en niet eten van blauwalg door vissen..
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.aqua-archief.nl/forum1113.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.aqua-archief.nl/forum1113.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Plaats reactie