Karperen in Groningen

Gast

09-10-2003 19:44

Tja.. komt door het riool zeg je?! Riool.. een heel erg grote bron van de lelijkste bacterien.. jammer hoor
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-10-2003 20:09

Rustig Dennis, hij zal een riooloverstort bedoelen.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-10-2003 08:52

Aart slaat de spijker op zijn kop.

Het was een bekend probleem in Groningen waardoor al vele vissen de dood hebben gevonden.

De gemeente heeft nu maatregelen getroffen waardoor zoiets niet meer kan voorkomen.

Pascal
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-10-2003 09:03

jah inderdaad was het een bekend probleem denk maar aan de hamburgervijver. daar is werkelijk alle vis kapot gegaan en dat was me een partij ik schrok me wild toen ik het zag langs de hele kant lag het vol met karper. Nu is dat water gewoon verpest en dat is erg jammer want het was er altijd wel leuk vissen. greetz Bart p.s. waar woon je pascal? Greetz Bart
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

10-10-2003 09:23

Zo heb ik een keer 2 dagen zitten vissen in een van de vele vijvers van Groningen en allebei de de dagen geblankt! Wat was er aan de hand? Riooloverstort. Er zat geen levende vis meer in de vijver....
Helaas.
Maar jullie vissen toch niet alleen in de vijvers, hoop ik? Zijn er ook vissers die zich buiten de stad zelf concentreren? Misschien goed idee om eens een keer via (prive) mail wat gedachten uit te wisselen? Peter, jij bent geexcuseerd...Zullen we dit najaar nog een sessie plannen?
Ik hoor het wel....

Gijs
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-10-2003 12:23

Gijs,

Uiteraard vis ik niet alleen in de vijvers van Groningen. Daarvoor hebben we te veel mooi water rondom Groningen!!

Lijkt me wel een goed / leuk plan om wat gedachten uit te wisselen. Misschien een keer samen vissen o.i.d. Let me know.

En Bart,

Na ruim 20 jaar in Vinkhuizen te hebben gewoond, woon ik nu in Hoogkerk.

Groeten Pascal
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

10-10-2003 13:01

Pascal,

ben het helemaal met je eens dat er hier prachtige wateren rondom Groningen zijn...
Ik studeer hier nu al een jaar of 8(!) en begin steeds meer mooie plekken buiten de stad te ontdekken. Met de daarbij behorende vangsten natuurlijk!
Jij zit toch ook achter karpervisersonline.nl of vergis ik me nu?
Goed initiatief en infotmatieve site!

Mijn mail: gjobenhuijsen@hotmail.com

Vr. groet Gijs
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-10-2003 13:29

he gijs gaat lekker met je studie dan zeker hahaha wat wil je worden hartchirurg?????:) maarre lijkt mij ook wel een goed plan ik stuur je nog wel een pb ja? greetz Bart
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

16-10-2003 15:26

Mooie visplekken zat rond stad groningen, wij hebben zelfs nog een maagdelijk water kunnen vinden met een supermooi bestand aan spiegels, nu een paar keer gevist daar en de resultaten zijn te vinden op http://groups.msn.com/FCCarpTeamNoord
Neem es een kijkje zou ik zeggen.

Groeten
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

16-10-2003 22:14

Eddy,

leuke site met mooie foto's! Goede sfeer foto's ook. Ik denk dat er nog wel meer maagdelijke wateren hier te vinden zijn. Ik ben nog steeds door de provincie aan het rijden op zoek naar...
Tegenwoordig ben ik van de kleinere putjes en meertjes afgestapt en vis ik het liefst op het kanaal. Maar dan wel de kleinere afwateringskanalen die met de grotere in verbinding staan. Hier zit een bepaalde uitdaging aan!
Ik zag trouwens ook een paar mooie foto's van Peter op jullie site. Het is wel goed vissen daar in oost Groningen he?
Misschien spreken we elkaar wel aan de waterkant of kunnen we eens ideen via mail uitwisselen?

Vangse,

Gijs
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

19-11-2003 20:07

ik vis ook altijd al op karper! en ik dit jaar heb ik me gericht op sashein noord daar heb ik vele mooie karpers gevangen soms wel 20 op een dag!!!!
dus daar kan je veel vis vangen en anders heb je nog yde de punt ook vele dikke vissen in,
maar kijk eens om je heen pak een kaart en de auto en ga rond kijken.
als je wat wilt wten van de stekken mail me dan !
joentje007@hotmail.com
vr.gr jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-11-2003 20:28

Beste Jeroen, als je daar zo gemakkelijk 20 karpers op een dag kunt vangen is er zeer waarschijnlijk heel wat mis t.a.v. ecologisch verantwoord visstandbeheer.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

20-11-2003 00:20

Dit is ook algemeen bekend, probeer de zoekfunctie maar eens, er is al meer over sassenhein geschreven. Maar wat ik begrepen heb zijn ze ermee bezig om de boel daar te verbeteren, Mark Noorman kan je hier meer over vertellen wat ik begrepen heb. In ieder geval een goed punt dat eraan gewerkt word.

Heb er vroeger ook mooie vissen gevangen maar ook veel vissen die beschadigd waren. Vooral met uitgescheurde bekken. Naar mijn weten is vissen met weerhaak al verboden en onthaakmat al verplicht gesteld.

_________________

Lot mie mor mooi aant woater zittn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy Norder op 2003-11-20 00:21 ]</font>
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-11-2003 00:30

Eddy,
Op sassenhein zijn voor zover mij bekend een groot aantal regels van kracht die ook worden benoemd in de ksn gedragscode.
Deze worden ook door de controleurs streng nageleefd voor zover ik dit begreep.

jaques kruller en mark noorman met een aantal maten hebben zich hier ook sterk voor gemaakt toen de tijd tijdens een ledenvergadering, ook Jan Meier is hier een voorstander van.

groet,
P

p.s zie regelgeving hieronder;
REGELS VOOR HET KARPERVISSEN OP DE NOORD - EN ZUIDPLAS
Karpervissers op de Noord – en Zuidplas dienen zich te houden aan de volgende regels:
* om onnodige beschadiging van de vis te voorkomen is het gebruik van de onthaakmat verplicht;
* met uitzondering van nachtsessies en wedstrijden is alleen het gebruik van bewaarzakken toegestaan;
* is het gebruik van bent-hook vishaken, waarbij het laatste gedeelte naar de punt overzij is gebogen,en vishaken met weerhaak niet toegestaan;
* moet gebruik worden gemaakt van visveilige loodsystemen. Het toepassen van de volgende systemen is daarom niet toegestaan:

Driewegwartel-constructie.
Bij lijnbreuk geen loodverlies, omdat het lood aan de constructie vastzit.

Lead-core.
Het lood zit vast aan de onderlijn, waardoor bij loodverlies een karper het lood niet kan kwijtraken.
Loodstop. Bij lijnbreuk blijft bij deze constructie spanning op de lijn staan, waardoor de karper ook hierdoor het lood niet kwijtraakt.

Voorslagen.
Bij het gebruik van voorslagen ontstaat een dikke knoop op de hoofdlijn, waardoor het lood bij lijnbreuk vast komt te zitten op deze knoop en de karper wederom het lood niet kwijtraakt.

Daarom raden we U aan om voor aanvang van de vissessie altijd te controleren of
* er geen zwakke plekken in uw lijnen zitten;
* de onderlijnconstructie en de haak voldoen aan de hierboven gestelde eisen;
* uw hengels in orde zijn en slipinstelling van uw molens goed zijn afgesteld;

Houd bij een aanbeet ten allen tijde de spanning op de lijn en zorg daarmee dat de vis vermoeid raakt. Doe geen overhaaste dingen die tot lijnbreuk kunnen leiden en land tenslotte de karper rustig in het schepnet.



<

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-11-20 00:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-11-2003 07:52

"education, not condemnation"

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

20-11-2003 12:19

aan die regels hou ik me wel en over dat het
dat het ecologish niet in orde is dat is onzin want ik had laast een sessie en had maar 1 dus het hangt gewoon af je hebt geluk of niet maar jha ik vind dat ze op sasshein VAKER mogen controleren !!!! ik heb nu dit jaare 15 tot 20 keer gezeten en 1 keer gecontroleerd en dat was in april maar in juni jullie augustus september en oktober niet! toe zaten er juist veel mensen te vissen !!!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-11-2003 12:32

maar jeroen dat het mogelijk is om 20 te vangen (ik heb er ook een keer 17 gevangen komt omdat er gewoon wel teveel vis op zit er zaten 3000 karpers op ongeveer 8 hectare en dat is echt teveel. en veel vissen daat zien er ook nog niet uit ook. maar als het daar leuk vind vissen moet je daar zeker gaan zitten.
Greetz Bart

p.s. waarom zou je op een overbezette put gaan zitten als je ook op een prachtig kanaal of onbeviste plas kunt vissen.......
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 13:28

Peter,

prima werk, zo'n specifieke karper-vergunningvoorschriften.

Alleen neem ik aan dat deze regel niet zo in de voorschriften staat: "met uitzondering van nachtsessies en wedstrijden is alleen het gebruik van bewaarzakken toegestaan" ??

Maar zonder controle heb je helaas niet veel aan mooie regels.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-11-2003 15:12

jurgen
naar ik weet en wat ik ondervonden heb wordt er wel degelijk gecontroleerd en ook regelmatig (eigenlijk elk weekend 2 a 3 keer) en doordeweeks ook wel af en toe.
dus de regels zullen ook wel nageleefd moeten worden anders kun je er niet vissen. Greetz bart
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-11-2003 15:37

Jurgen,

Die opmerking van Aart onzin noemen getuigt van kortzichtigheid. Je kunt zelf ook inzien dat er veel te veel karper zwemt waardoor het vangen van een wat zwaardere karper op dat water een utopie is. Gelukkig heeft het bestuur dat ook ingezien en wordt er niets meer uitgezet en zijn er plannen om er karpers af te vissen.

Zoals Bart al aangeeft zijn het niet alleen maar mooie regels maar wordt er ook wel degelijk op gecontroleerd. Als je het clubblad eens had gelezen had je dat ook kunnen weten.

Groeten,

Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mark Noorman op 2003-11-20 15:37 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 17:02

Mark,

zitten we op hetzelfde board :? Over welke reactie ten opzichte van een opmerking van Aart heb je het?

Of heb je het tegen Jeroen?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

20-11-2003 17:24

dat is een slim idee om ge4en nieuwe vissen er in te doen! maar mark weet jij hoe diep het is op sassehein zuid? er zijn verhalen van 15 meter en ook van 35 meter ! ik weet het niet meschien weet jij het? ik zie het wel maar de controlle op sassehein mag wel wat vaker zijn dat vinden meer mensen !!

groeten jeroen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-11-2003 19:34

Jurgen,
ik quote de regels van de site van de club dus neem aan dat het ook zo in de regels staat op de vergunning.

heb zelf geen idee, woon wel in de buurt maar vis er niet.

MVG,
Peter
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-11-2003 09:59

Jeroen de zuidplas is niet te vergelijken met de noordplas. Zuidplas is idd ongeveer 15m diep en er zwemmen per ha lang niet zoveel vissen als op noord. Zuidplas staat zomers ook vol met waterplanten etc. volop voedsel dus. Noordplas is gewoon een ondiep prut vijvertje met duidelijk te veel vis.

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2003 10:50

hee jeroen
in de zuidplas heb je twee diepe putten beide zo'n 17 meter diep. ook zit er veel meer natuurlijk voedsel in en is de plas veel schoner. Toch zit er ook op de zuidplas nog redelijk wat vis en ook best veel kleine maar daar zitten wel groten en op noord niet.
Greetz bart