-maagdelijke zandafgraving-

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

28-07-2003 16:22

Heeft er iemand tips voor het bevissen van een maagdelijke zandafgraving?
Het gaat mij dan voornamelijk om het aas, hoe het te introduceren, welk aas, hoeveelheid voer etcetera.
En misschien heeft er iemand nog andere tips die bruikbaar kunnen zijn?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Johan Colbers
Berichten: 98
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Panningen

28-07-2003 16:59

Ik zou eerst een ff kijken naar de dieptes van het water, en het bestand aan karper wat erop rondzwemt.
jan witter

28-07-2003 17:31

Van de diepte's dat snap ik nog, maar hoe moet hij op een maagdelijk water zonder te vissen achter het bestand komen. Of is het niet meer maagdelijk weet jij meer van dat water :smile: Johan...

Maar als ik jou was Stephan zou ik niet al te veel voeren in het begin, veel observeren ook nadat je hebt gevoerd kijk of je reactie in het water zie.

Veel suc6 en Bonne peche
Hugo Bovenmars

28-07-2003 17:32

Stephan,

Dat het een maagdelijke put betreft zegt op zich nog niet zo heel veel. Het wordt pas lastig wanneer het water dun bezet is en rijk is aan natuurlijk voedsel. In dat geval zul je met kleine aassoorten de vissen het snelst tot azen aan kunnen zetten, denk hierbij aan particles of boilies tot 20 mm.

Anders wordt het als het water een behoorlijk bestand heeft aan wat kleinere karper. Vaak zijn dit de wat nieuwere zandputten met weinig natuurlijk voedsel of met een slecht roofvisbestand. Op dit type wateren zul je de maagdelijke vissen veel sneller aan het azen krijgen en hoef je dus niks geks te doen. Wanneer je ook nog eens last hebt van witvis kun je het jezelf wat makkelijker maken door met iets groter aas aan de slag te gaan.

Trouwens, als de zandput (zoals jij aangeeft) echt maagdelijk is, doe je er goed aan om op de juiste plaatsen (lokaliseren) de juiste hoeveelheden te voeren (eerst een schatting maken van het bestand, dus weer lokaliseren). Wanneer andere karpervissers ontbreken zul je vaak merken dat je op dit soort wateren op deze manier een behoorlijke concentratie vis op je voer-stek/strook krijgen. Hou dit 3 dagen vol en op dag 4 vang je jezelf helemaal scheel. Oja, als je toch de enige visser bent, vis dan de hengels zo ver mogelijk uit elkaar, dan ga je geheid meer vis op de kant trekken.

succes ermee!

groeten, Hugo
Ron Hazenbroek
Berichten: 4
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: Alkmaar

28-07-2003 17:48

Ik ga verhuizen naar Alkmaar en werk in Zaanstad (omgeving beverwijk heemskerk) nu zou ik graag willen weten waar je mooie karpers kan vangen in deze omgeving.
Ik vis altijd met pen ?
Als iemand mooie pen stekkies weet dan kan hij me mailen op <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:detoekomst@tiscalimail.nl" class=bericht>detoekomst@tiscalimail.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

alvast bedankt allemaal en veel succes met het vissen.

Groetjes

Ron Hazenbroek
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-07-2003 07:49

Ik ben er al een paar keer geweest om te observeren.
Stekkeuze is al gemaakt, het water is ongeveer 100 bij 400 meter. Het is maar langs één kant bevisbaar. Ik heb al een mooie stek gevonden, achter de bosjes, het is namelijk privé-water, dus ik word liever niet gezien. :wink:

Maar welk aas is het snelst geintroduceert op een maagdelijk water?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

29-07-2003 09:03

zonder twijfel: mais
maar het ligt een beetje aan de witvis stand of het verstandig is.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-07-2003 18:10

Mannen, alvast bedankt voor de reacties!
Van het witvisbestand weet ik ook niets af. Er zit trouwens wel forel in. Dit heb ik uit zeer betrouwbare bron, iemand die er jarenlang gestroopt heeft en fuiken gezet heeft. Hij heeft er ongeveer tien jaar geleden ook een hoop (volgens hem zeer grote) karpers in uitgezet, die uit een meertje kwamen dat drooggevallen was... Er zwommen trouwens zeer grote groepen jonge visje langs de kanten, de keren dat ik er was, ik weet niet wat voor visjes het waren.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2003 18:24

Prive water van 100 bij 400 meter. Je mag er niet vissen. Gestroop met fuiken. Gesleep met karpers. Zal je vijver maar zijn. :sad:

Tijd voor wat waakhonden.

Kees
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-07-2003 18:41

De eigenaars komen er nooit voor zover ik weet, die wonen er 'n paar km vandaan, er wonen wel mensen vlakbij. Maar ja blijft voor mij toch uitkijken, maar 't is toch 'n mooie uitdaging eej?!
Dat stropen is al meer dan 10 jaar geleden by the way.
Waakhonden leid ik systematisch om de tuin :grin: .

Vrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

30-07-2003 21:41

Heeft iemand ooit soortgelijke wateren bevist?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
roberto di kappa
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: Zwolle

03-08-2003 20:11

Op 2003-07-30 21:41, schreef Stephan van den Boom:
Heeft iemand ooit soortgelijke wateren bevist?

Mvrgr,



Overleg met de "eigenaren" van dit watertje kan denk ik geen kwaad.
Zit je ook een stuk rustiger. :eek:
[ Dit Bericht is bewerkt door: Roberto di Kappa op 2011-01-01 00:01 ]
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

06-08-2003 06:48

Ik heb gehoord dat ze dat absoluut niet tolereren, zodra ik 't gevraagd heb zullen ze er alleen maar op gaan letten.

Ik heb vannacht trouwens 'n nachtje op 't bewuste water gezeten (overigens zonder problemen, zo min mogelijk meegenomen, gewoon op de grond geslapen. Aankomst vlak voor donker, vertrek bij dageraad.), geen piepje gehad, maar dat boeit niet. Zonder blanken zou 't karpervissen toch 'n deel van z'n charmes verliezen. Ik heb wel veel informatie over het water vergaard.
Rollen en springen dat ze trouwens deden! Af en toe net of er 'n stoeptegel in 't water gegooid werd! (En nee, dit was niet 't geval :roll: ) Ik heb weer heel wat moois zien springen...

Ik kan weer met 'n gerust hart gaan werken.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Plaats reactie