Vissen in de IJssel

Plaats reactie
Paul Mekes
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-07-2003 11:56

Hoi hoi,

Ik ben van plan komend weekend aan de IJssel te gaan zitten. Omdat ik geen ervaring heb met rivieren heb ik enkele vragen. Ik zou bijvoorbeeld graag de volgende dingen willen weten:
- Moet ik de zaak stroomafwaarts ingooien?
- Hoe kan ik de hengels het beste afsteunen?
- Welk loodgewicht gebruik ik? En een bepaald soort lood?
- Herkennen deze karpers boilies al als voedsel?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Alle tips zijn welkom!

Bedankt!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-07-2003 13:06

kijk hier eens:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.totalfishing.nl/karper/ijsselkarper/ijsselkarper1.asp" target="_blank" class=bericht>http://www.totalfishing.nl/karper/ijsselkarper/ijsselkarper1.asp</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.totalfishing.nl/karper/ijsselkarper/ijsselkarper2.asp" target="_blank" class=bericht>http://www.totalfishing.nl/karper/ijsselkarper/ijsselkarper2.asp</a><!-- BBCode auto-link end -->
groeten,
Daaf
Paul Mekes
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-07-2003 13:10

Daaf, bedankt, dit had ik reeds gevonden. Blijven nog steeds mijn vragen staan denk ik

Paul
Cor Blokhof

23-07-2003 14:54

Paul,

Die vragen kom je toch vanzelf achter :)

Lijkt me niet meer dan een beetje logische n
adenken allemaal hoor.

Groeten,

Cor
Paul Mekes
Berichten: 80
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-07-2003 15:30

Cor, bedankt voor je constructieve bijdrage. Dus wat jij zegt is dat ik alle soorten lood maar moet aanschaffen en dat ik mijn spaarzame tijd die ik kan gebruiken om te vissen eigenlijk maar moet gebruiken om dingen te proberen? Met daarbij kans te lopen op verlies van lood, onnodig aanschaffen van bepaalde soorten lood, geen kans op vis vanwege verkeerde opstelling/teveel lijnduk etc.?

Of begrijp ik uit je antwoord dat jij het ook niet weet? Of vind je het soms een schande dingen te vragen die je niet (zeker) weet?

Hopende op meer constructievere bijdragen van andere forummers,

mvg,
Paul

/edit
spelfoutjes, maar er zullen ongetwijfeld nog meer in zitten

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Paul Mekes op 2003-07-23 17:35 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-07-2003 16:00

Paul,

Gewoon platlood, of een plat geslagen wartel
lood! De gewichten die je gebruikt hangt een
beetje af van de stroming, denk aan gewichten
tussen de 100 a 200gr. Ik gebruik meestal lo-
den van zo'n 140gr. Het is aan te raden om
de loden aan een safety clip te vissen, en de
inline loden achterwege te laten!
Ik zou de hengels hoog met de de toppen in de
lucht afstellen, dit vanwege de stroming en
de basalt keien!

groetjes Benny
Hugo Bovenmars

23-07-2003 18:37

He Paul,

Ik heb zelf geen ervaring met riviervissen maar ben zelf ook van plan om t binnenkort eens op de IJssel te proberen.
De tips die Benny geeft lijken me wel okay. Verder DENK ik dat de richting waarin je ingooit (stroom op- /afwaarts) niet van belang, de druk op de lijn is hetzelfde volgens mij.
Over de boilies: een flink gezoete (het liefst zowel in poedervorm EN vloeistof) boilie (natuurlijk home made!) lijkt me een goeie keuze.

Succes ermee!

gr. Hugo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hugo Bovenmars op 2003-07-23 18:38 ]</font>
Hugo Huzen
Berichten: 44
Lid geworden op: 11-01-2002 01:00
Locatie: Almen

23-07-2003 21:49

Hallo Paul

Vorige week hebben mijn maat en ik een 4 tal nachten gevist op de ijssel.
We hebben daar 5 dagen gevoerd met mais, hennep, en onze eigen boillies..
We hebben platgeslagen ,lood gebruikt tussen de 90 en 150 gram.
Hengels als een raket opstelling aan de waterkant.
Ik moet je wel vertellen dat het vissen op de ijssel ZEER veel doorzettingsvermogen kost! onderschat dit niet! Ik zelf heb in die 4 nachten alleen 4 platten mogen vangen:( Mijn maat 5 platten.
Het slechte resultaat heeft misschien meerdere mogelijk heden...Water staat er nu al zeker 2 weken extreem laag, dit is missschien ook 1 van het slechte vangen, en de stek keuze is ook Zeeer belangrijk. Goed zoeken dus.
Voor de rest wens ik je veel visplezier, en dat jij wel het geluk hebt om een mooi exemplaar te vangen.
mvg,
Hugo
Cor Blokhof

23-07-2003 22:15

Paul,

Ik zei logische nadenken
Of wil je alles voor gekauwd hebben soms ?

De IJssel stroomt aardig dus zou ik lood nemen met een platte vorm wat het beste blijft liggen. Korda heeft zelfs speciaal lood voor stromend water.

Dit had je zelf toch wel kunnen bedenken ?

Maar goed je hebt wel gelijk dat ik misschien wat minder bot kan zijn :smile:

Over die bollies. Karpers zijn meesters in het herkennen van voedsel. Ik zou als ik jouw was een bollie nemen gebasseerd op granen (tarwemeel, maismeel, griesmeel etc.) Dit omdat de instant response hoger is en dat volgens mij krabben die er geheid zullen zwemmen een voorkeur hebben voor vismeel.

Als je niet al te veel witvis wilt vangen zou ik voor een flink formaat bollie gaan. Tot misschien wel 35 mm.

Gegroet,

Cor

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cor van Steenoven op 2003-07-23 22:23 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-07-2003 23:27

Paul,

Doe maar net wat Cor zegt, een boilie op ba-
sis van koolyhdraat rijke ingredienten, en
maak deze maar eens flink zoet! Wat het formaat betreft zou ik ook niet te kleine
boilies nemen, maar hier is niet mee gezegd
dat je dan geen witvis meer vangt, alleen heb
je met grotere boilies een stuk minder last
van witvis. Zelf vis ik meestal met 2x 20mm
of 2x 25mm op de hair.

groetjes Benny
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

26-08-2003 13:35

Vorig jaar 7 nachten aan de IJssel gevist, niets gevangen, alleen brasem en kopvoorn/winde. Dit jaar 4 nachten gemaakt aan de IJssel, zelfde verhaal als vorig jaar. Twee weken geleden heb ik een nachtje op paling gevist. Vriendin was ook mee dus de karperhengels er ook maar bij. Wat schets mijn verbazing, na nog geen kwartier ligt er een karper van 14 pond op de onthaakmat. Dit keer niet gevoerd, geen tactische plek voor de karper opgezocht, geen kilometers hoeven lopen. Zou dit toeval zijn of zou er meer karper op deze plek zwemmen.

MVG Jaco
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2003 13:59

Jaco,

Zelf vis ik redelijk mobiel op de ijssel! Ik
geef een stek maximaal 2x een nacht een kans!
Heb ik dan nog geen beet gehad dan ga ik na
een andere stek!
Als ik b.v. een week vis op de ijssel, dan
geef ik een stek 24 a 48 uur de kans, afhank-
lijk van de activiteit! Daarna verkas ik ze-
ker als me de activiteit tegen valt, ik zoek
ze als het ware op!
Wat voorvoeren betreft, ik heb het weleens
gedaan, maar ik heb geen verschil kunnen mer-
ken met instant vissen! Voer je voor dan is
2 a 3 dagen voldoende!

groetjes Benny
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

27-08-2003 10:07

Goedemiddag,

Twee weken terug nog ff een weekendje op de ijssel gevist.

In de eerste nacht,vissend met alléén stringers,zowel mijn eerste ijssel twintiger als een heuze barbeel !!! De tweede nacht bracht echter alleen 2 "snoteys" voor mijn maat.

Ik viste tegen de stroom in,net over de stroom-naad heen vissend en mijn maat met de stroom mee.Beiden gebruikten we 3oz,zéér lichte stroming.Geheel tegen mijn principe in hebben wij met Ready Mades gevist,MoCrab van Attractor Range.

MVG "GRUM"
Hugo Bovenmars

27-08-2003 17:07

Ja Grum! , WANNEER je met ready's vist, zou ik idd ook voor die boilies kiezen. Mijn vismaat vist me er INSTANT ook wel eens uit met zijn MSB monstercrabbies :evil: . Je vraagt je dan soms af waarom je zo lang in de keuken gestaan hebt, gelukkig wordt die vraag meestal in de daaropvolgende voorbereide sessie beantwoord :grin: .

Instant zijn ze zeker niet slecht, dat is zeker!

groeten, Hugo
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

27-08-2003 19:53

Goedemiddag,

Normaliter vis ik alleen maar met Home Mades,maar had helaas niks meer in de vriezer.Vandaar dat wij met Ready mades hebben gevist.Waarom de MoCrab ? Trok mij het meest aan....

Volgende weekend weer ff een nachie,ditmaals met een eigen vismeel-brouwsel....

MVG "GRUM"
Plaats reactie