Vissen in Friesland

Plaats reactie
Tom hofland
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-03-2003 01:00

09-07-2003 20:31

Hallo Ik wil graag weten of er grote karper in Friesland zit,want ik ga daar namelijk volgende week op vakantie. Of misschien kunnen jullie zeggen of er nog andere grote vis zit zoals Zeelt. Groetjes Tom
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-07-2003 21:59

Zit er wel dus de hengels mogen mee, alleen niet vreemd opkijken als je een week niks vangt, want er is extreem veel water dus niet overal zit evenveel vis!

Ik zou zeggen gewoon hengeltjes mee en proberen kom je er vanzelf achter of er wat zit.

Groeten uit Friesland
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-07-2003 22:36

of er grote vis zit in friesland??? tja waar zit geen grote vis..denk dat elke provincie wel zijn grote vissen heeft!

mvg martijn
Taeke Botenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Drachten

25-09-2003 22:48

Heeft iemand ooit us gevist in een afgraving in de buurt van beesterzwaag.
Zitten daar karpers.


mvg,
een karpervisser
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

26-09-2003 11:27

Kijk in karperwereld nr weet ik hoeveel!
daar staat een stuk in van herwin kwint met de geheimen van friesland over cees van ringelenstijn die er een vijftiger ving. Ook al is het redelijk lang geleden, een provincie met zoveel water moet wel dikke karpers bevatten. Enne in speurtocht naar giganten van evert Aalten staat ook een stuk over friesland. Enne verder gewoon proberen een stek te bevissen die op het oog er goed uitziet (mooie rietkraag, overhangende takken noem maar op) dan zit je vaak wel goed denk ik...... Nou ik hoop van harte dat je wat vangt Greetz Bart.

p.s. Heb wel respect voor de plaatselijke vissers aldaar.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

26-09-2003 12:24

Ja, er zit grote karper in Friesland, en ook grote platten, zeelt en vooral snoek.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-10-2003 20:44

Goede en gezonde vispopulaties dreigen te verdwijnen uit het waterrijke Friesland


Sportvisserij kan niet zonder een goede en gezonde visstand waarin ook voldoende volwassen vissen rondzwemmen. Er zijn echter plannen om de grote vis in Friesland weg te vangen om zo meer kleine vis in het water te krijgen. Dit is goed voor een maximale economische benutting omdat kleine vis nu eenmaal snel groeit en daarmee veel visvlees produceert.



Dit is een vorm van bioindustrie onder water.



Onze sportvisserijbelangen zullen hierdoor ernstig worden geschaad!!



Steun onze oproep. De verzamelde reacties zullen samen met een schriftelijke petitie aan de Provinciale Politiek worden aangeboden. Dit ter ondersteuning van onze argumenten voor de Provinciale visserijnota die in januari 2004 vastgesteld wordt.



De volgende stellingen worden voorgelegd:



Het grote recreatieve en economische belang van de sportvisserij verdient een belangrijke plaats binnen het Provinciaal beleid.



De sportvisserij ontleent haar bestaansrecht aan een duurzame- en ecologische visstand waarin ook ruimte is voor grote volwassen vissen.





Ondersteun deze stellingen door hieronder een reactie achter te laten

Lees de petitie voor verdere informatie
http://www.visseninfriesland.nl/petitie.htm

Mannen, steun die actie, vandaag daar morgen hier.

Dit is mijn bijdragen.

Mijne, Heren

Grote vissen kan men vergelijken met wat de formule 1 is onder de autosport.
Als er geen formule 1 is, komt de rest van de autosport zondermeer in het slop.
Met grote vissen is dat precies het zelfde, de hengelsport zit niet te wachten om alleen kleine vis te vangen. Veel vissers zullen de pijp aan Maarten geven, is tevens de doodsteek voor de karpervisser. Wat gebeurd er met de grote vis, de meeste verdwijnt naar de vismeelindustrie. Een karper die er vele jaren overdoet om een redelijk gewicht te krijgen wordt op geofferd door een stel goedwillende ambtenaren. Die helaas geen verstand hebben van een goed visstandbeheer. Want dat moet het uitgaanspunt zijn heren. Raad u aan een cursus te doen bij de OVB.

Peter
Willem Barnas

19-10-2003 22:02

Even:

Ik hoorde Joris Weitjens tijdens een aflevering van 'De wereld volgens Dummer' (o.i.d.), kijkend in de kabbel van het IJsselmeer, huilend om de komende verloedering van zijn avonturenland eens zeggen:

"God vergeef het ze want ze weten niet wat ze doen."

Het enige doel dat ze voor ogen hebben wanneer ze de grote vis weg gaan vangen, is het op poten zetten van een productiepopulatie/-proces, anders ga je namelijk niet te 'verjongen' (zoals dat in sjieke, natuurbeheerstermen heet, maar dit plan heeft niets met natuur te maken). Ruimte voor jonge vis is snellere groei, latere verjonging zal noodzakelijk zijn en daar gaan we; wildwatervisindustrie, de zee raakt uitgeput, dus dan maar naar het zoete water.
Op de grote open wateren in Friesland zullen populaties zichzelf redelijk reguleren. Natuurlijke verjonging cq. aanwas is er vaak, de balans wordt beter door de verbetering van waterkwaliteit (waterplanten > helderheid > zichtjagers - snoek, baars), verbraseming valt enorm mee en zal ook nog eens minder worden als dat nieuwe mestplan er door komt. Als laatste heeft een beroepsvisser meer aan een natuurlijke populatie waarbij visrecht goed afgestemd wordt op allerlei zaken en eerlijk verdeeld is. Een natuurlijk op peil gehouden populatie is duurzamer en gezonder, daar heeft een beroepsvisser veel langer baat bij!

Maar nee, het moet snel, veel en financieel aantrekkelijk, een mensenleven is immers maar kort. Helaas laat natuur zich in deze tijdspanne niet goed sturen (met duurzaamheid in het achterhoofd) en zullen we moeten delen (met de natuur en onze kinderen), maar bovenal geduld moeten hebben en op langere termijn moeten leren denken... Jammer dat de mens anders is.

WB :cry:

PS: Misschien ietwat rommelig geschreven, maar toch...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-10-2003 16:42

Wakker worden, (heren)

Is wel triest dat er maar een reactie op komt, is veel interessanter om te O.H. over ff afkicken: p

Peter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-10-2003 18:15

Heb ook gewoon de petitie getekent Peter.

Hoop dat het jullie lukt de pennenlikkers te overtuigen!

Koen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-10-2003 19:06

Oké Koen,

Stuur je karpermaten aub een e-mail dat ze er ook op reageren.
Dat zou een ieder moeten doen om de jongens in Friesland nog lang een mooie grote karper te gunnen.

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-10-2003 10:13

tjah je kan toch beter reageren op een topic over een rig??
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

21-10-2003 10:27

Peter. ook ik heb getekent.. succes ermee!

Frank
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-10-2003 10:50

Al woon ik in het andere uiteinde van het land, ook ik heb de petitie ondertekend en op de stellingen gereageerd.

Het is in ons aller belang om een gezonde vispopulatie in Friesland (en overal) na te streven. Ik heb afgelopen weekeinde in Friesland gevist (voornamelijk op witvis) en niets gevangen! Tekenen aan de wand toch....? :smile:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Plaats reactie