Het Plashuis in Noorden

Arjan Brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00

09-07-2003 18:15

Wie is er weleens geweest en wat vonden jullie ervan?

Ik wil binnenkort daar effe een kijkje gaan nemen 1 of 2 dagen dus......
Ik vraag geen stekkies of aassoorten of weet ik hget allemaal maar gewoon jullie ervaring daar.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

09-07-2003 18:43

Ik heb je op 2 juni al geantwoord, maar vooruit, nog maar een keer dan:
Het Plashuis is een moeilijk circuitwater geworden. De modernste rigs en duurste aassoorten worden er door de beheerder en een aantal vaste gasten in de winter uitgeprobeerd, zodat ze daarmee het nieuwe seizoen in kunnen. Vorig jaar was Mainline's activ 8 de vanger, gemonteerd aan een ultraklein haakje. Bovendien hebben de vaste gasten 'vaste' plekken, waar ze voeren en vissen. Vorig jaar september drie dagen gevist: een zeelt en een stuk of 15 brasems gevangen. Wel een mooi water, maar meer iets om 's winters te gaan snoeken, want het is bijzonder moeilijk op de bonnefooi de vaste gasten eruit te concurreren...
Veel succes!

Peter
Arjan Brand
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00

09-07-2003 20:22

Ik was er al bang voor dat ik dit al gevraagd had maar ik kon het niet meer vinden vandaar....

Ik ga er heen met iemand die er al vaker is geweest (hij gaat zo'n 2 a 3x per jaar) ik ben uitgenodigd dus ik hoop en ik neem ook aan dat hij de plekkies wel weet daarzo.
Maar ja anders is het een leuk dagje uit en leren we misschien weer wat
jan van kranenburg

13-07-2003 03:00

In eerdere postings heb ik al aangegeven HEEL VROEGER veel op HET Plashuis te hebben gevist. 0ok toen al bevoorrechting van vele notabelen. Kon me geen moer schelen: zocht gewoon een eigen stek. Plaats en karper zat!

Kan me niet voorstellen dat 't nu anders is.
Anne Hogenkamp

15-07-2003 13:41

ik ben er 27 en 28 juli ge weest en 2 karpers gevangen 14 en 20 pond mooie vissen maar je moet in het gat van de smid gaan zitten en dan moet je daar boilies halen die heb ik ook gebruikt werken goed en extra kleine haken maat 6 of 8 maar het is heel leuk en gezellig tussen de middag lekkr eten en mooi veel vragen stellen aan de vaste klanten die mensen hebben er echt veel verstand an moet je doen !!!!!!!!!
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

15-07-2003 17:40

Vind het mede door de verplichte maaltijd wel erg duur allemaal, zie het toch een beetje als betaalwater.
Hoewel de vissen er waarschijnlijk wel zelf opgegroeid zijn.

Richard
brammie drost
Berichten: 56
Lid geworden op: 04-11-2003 01:00
Locatie: waddinxveen
Contacteer:

05-11-2003 16:16

Beste Arjan.
Ik heb er afgelopen week gevist en toen had ik er 5 gevangen.je kan het best achter in gaan zitten en weinig voeren te miste dat was mijn ervaring.
groetjes bram
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

05-11-2003 20:31

Beste arjan


Je hebt dezelfde voornaam als de eigenaar van het plashuis wist je dat.
Het is een heel leuk water maar stel je er niet van voor dat je er even vlug een visje vangt (je hoeft maar geluk te hebben).
Als je een paar dagen gaat is er heel goed een mooie vis te vangen,vis met het aas waar de vaste vissers ook mee vangen of anders met vismeel boilies wel hele grote( 35 mm) en niet teveel voeren 1 of 2 boilies per stek.
Doe er wel 1 kapot knijpen op je stek en leg de andere erbij,vis met minimaal 100 gram en hele sterke lijn(gamakatsu g-line,30 pond)want anders krijg je ze er niet uit, als je tenminste tegen het riet of tegen een lelieveld aanligt.
In het open stuk kun je dunner vissen.
Peil eerst een goed uit rond een lelieveld (zoek de iets diepere stukken op)en ga het daar eens proberen.
Probeer het eens in het gat van de smid tegen de obstals aan.
Als je brasum wilt vangen ga dan met 20 mm boilies vissen en je vangt er genoeg hoor.
Met mais tegen het riet aan met een pennnetje wil wel lukken.
Over dat het duur is kunnen we van mening verschillen als je de vergunning de boothuur en het hele goede eten gaat tellen dan valt het wel mee hoor,wat kost een 3 gangen menu in een restaurant(30,- euro).
Maar ik denk wel als ze het heel goedkoop maakten en het eten niet verplicht was dat er al lang geen normale vis in het plashuis rond zou zwemmen maar dat het op een tweede weddermeer zou gaan lijken en dat is nu zeker niet het geval.
Veel plezier en een goede vangst

gr. huub engelen
jan van kranenburg

06-11-2003 01:30

Door relatief weinig te vragen voor visvergunning en uitstekende boot, maar maaltijd verplicht te stellen, omzeilt het Plashuis de op dit board de niet toegestane defintie van BTW.

Heb er vroeger met heel veel plezier gevist; en zal dat zeker weer gaan doen.
Het Plashuis is m.i. een goed voorbeeld hoe een BTW beheerst kan worden.
Veel aandacht (dus geld) voor onderhoud van oevers en eilanden. Uitstekend visstand-beheer.
Door het aantal huurbootjes beperkt te houden, hoeft niemand elkaar in de weg te zitten.
Opties genoeg!
Vangen doe je er vrijwel altijd.
Karper bedoel ik.

De "vaste" gasten (lees aandeelhouders) genieten een bevoorrechte postie, dat is juist.
Heb daar geen probleem mee, Het is tenslotte hun water.
Nog steeds spijt van het feit dat ik destijds niet in een aandeel heb geinvesteerd.

mvg

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-11-2003 00:34

Jan, dat uitstekende visstandbeheer kun je vergeten! Verder wil ik daarover op dit board niet uitwijden.
jan van kranenburg

07-11-2003 01:52

Doe dat maar via p.b, Aart.
after all, je hebt me nu erg nieuwsgierig gemaakt.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
raymond van der burgh
Berichten: 90
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: rijswijk

09-11-2003 12:11

gejate vis !!!!!!!!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-11-2003 13:16

Hoe kom je aan die wijsheid Raymond???

Dat is wel een (aardige) beschuldiging.


RC
jan van kranenburg

12-11-2003 01:58

Aart,

Wacht nog op je Plashuis-commentaar via PB.

mvg

Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-11-12 01:59 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-11-2003 23:33

Jan,lees in eerste instantie in het nieuwe KSN boekje nr. 62 maar eens de verslagen van regio Den Haag.
jan van kranenburg

14-11-2003 01:34

Heb ik gelezen, Aart.
Je doet voorkomen of daar iets afgrijselijks te lezen valt.
Heb er niks schokkends in kunnen vinden.

Men koopt Karper van beroepsvissers. So what?
Noch het een, noch het ander is verboden.

Ik wil Het Plashuis ook niet noch veroordelen, noch de hemel inprijzen.
Heb alleen vast willen stellen dat er een goed visbestand is, en dat veel aandacht wordt geschonken aan beheer van de omgeving.

Dat dit laatste een zakelijk belang dient, geef ik gaarne toe.
Als 't daar zo'n zooitje zou zijn, waarom gaat de KSN- Afd. Den Haag daar in godsnaam vissen? En waarom wordt dan het verslag daarvan geplaatst in " Karper"?

Ik ben van mening dat je of je aantijgingen hard moet maken, ofwel moet toegeven dat je
vooroordelen onvoldoende grond hebben.

mvg

Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-11-14 01:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-11-2003 08:17

Jan,

De regio Den Haag komt daar niet meer sinds deze praktijken aan het licht zijn gekomen. Met het kopen van grote karpers van beroepsvissers is heel veel mis. Ten eerste vraag ik me sterk af of de beroepsvisser in kwestie wel schubvis mag vangen. Is dat niet het geval dan is de hele actie illegaal. Ten tweede kun je je afvragen waarom volwassen karpers gekocht worden en geen jonge schubs of spiegels. Misschien om de klanten tevreden te houden met lekkere grote karpers? Winstbejag dus. Als derde moeten die vissen ergens vandaan komen en worden op die wateren dus karpervissers direct benadeeld. Ten vierde en zeker niet het onbelangrijkst, durf ik grote vraagtekens te zetten of de gekochte vissen op ziektes gecontroleerd zijn. Is dat niet het geval dan is het niets meer dan het overzetten van karpers waar we allemaal zo tegen zijn met alle gezondheidsrisico's vandien. Overtuigd?

Groeten,

Mark
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

14-11-2003 13:25

Jan, je maakt je druk om een oude foto waar een karper in een houten meethokje ligt, en commercieel overzetten van karper keur je goed.
Moeten we je nog serieus nemen?

Jos
jan van kranenburg

14-11-2003 14:57

Dat wel of niet serieus nemen, moet je maar zelf beoordelen, Jos.
Ik probeer het in ieder geval, soms met vallen en opstaan, WEL te zijn.

De vraag in dit geval is "Handelt HET PLASHUIS illegaal.". Bewijzen hiervoor heb ik niet gevonden.
Als het illegaal blijkt te zijn, dan zal je me er nooit meer aantreffen, ondanks het feit dat ik daar heel prettig heb gevist. En vele malen!

Als er echter legaal karper wordt betrokken van beroepsvissers, wordt het voor mij een andere zaak.
Dan moet je niet koper en verkoper afbranden, maar het systeem zien te veranderen. En ik weet dat daar druk aan wordt gewerkt!
Maar zolang er vissen en mensen bestaan, is er handel in vis geweest.
Beroepsvisserij bestaat al sinds mensenheugenis.
Dat deze beroepsvissers ons, sportvissers, aardig dwars zitten is mij bekend.
Indien beroepsvissers hun (schubvis) rechten
gaan opgeven, zullen ze schadeloos moeten worden gesteld. Gebeurt ook!.

Blijft over dat er Zware karper aangekocht wordt door het plashuis. Overigens ook kleiner spul!

Winstbejag, stelt Mark. Kan dat niet tegenspreken. M.i. is Plashuis een onderneming met als doel winst maken.
Als je 't water kent en de zorg ziet waarmee alles onderhouden wordt; met veel aandacht voor het natuurbehoud van de plas, dan zal het duidelijk worden dat ook aan
dat aspect veel geld wordt uitgegeven.
Heb geen idee of aangekochte karpers gecontroleerd worden op ziektes; lijkt me niet.
Plashuis is een afgesloten water, dus risico voor evt. verspreiding van ziektes naar elders, is niet of nauwelijks aanwezig.
Blijft toch een heikel punt.
Kortom commerciele overzetting zou niet mogen, maar de wet staat het toe.

En Jos, dat die plank-foto "oud" was, bleek pas tijdens de discussie.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-11-2003 15:17

Jan,

Dat de wet het hele gebeuren toestaat is nog maar de vraag! Het uitkopen van het schubvisrecht van de beroepsvissers is tientallen jaren geleden al gedaan. De kans is groot dat deze beroepsvisser dat recht niet heeft.

Het Plashuis kan wel een afgesloten plas zijn, maar dat garandeert toch niet dat die vissen die van een heel ander water komen geen ziektes meedragen waarmee ze de aanwezige karpers dodelijk kunnen besmetten?

De eigenaar/beheerder is ook actief op dit forum en heeft Aart's vraag waar de karpers vandaan komen alleen nog maar met stilte beantwoord. Waarom dan, als je niets te verbergen hebt?

Groeten,

Mark
jan van kranenburg

14-11-2003 15:32

Mark,
Even nog kort.

Je praat over "is nog maar de vraag", en
"de kans is groot".
Das nou juist mijn punt. Niet afbranden VOODAT je zekerheid hebt.
Is die zekerheid verkregen, loop ik met jou en anderen, voorop in een anti-plashuisoptocht.

Voor het overige ben ik 't geheel eens met je.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-11-2003 19:55

Jan,

Mooi dat we al bijna op één lijn zitten :smile:

Zou jij, als je beheerder van een dergelijk water was, niet ALLE twijfels en discussies willen voorkomen en volledige openheid van zaken hierin geven? Tenminste, als er niets aan de hand was...

Ik ken niet alle feiten, Aart, Klaas en de mannen uit het Haagse ongetwijfeld wel.

Groeten,

Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-11-2003 22:45

Jan, op Het Plashuis zijn een aantal zaken gebeurd die absoluut niet stroken met de KSN opvattingen m.b.t. dergelijke zaken.
Ik vind dit board niet het medium om hier verder over uit te weiden. We spreken er volgende week zaterdag wel even over.
jan van kranenburg

14-11-2003 22:53

Mark, ik zou volledig open kaart spelen.
Sterker nog, als beheerder, zou ik proberen ervoor zorg te dragen dat er een goed overleg mogelijk was met instanties die de sportvisserij een warm hart toedragen, zoals de KSN.

Aart, indien mogelijk toch graag via pb of directe mail wat info.
Ben wel van plan naar Leerdam te komen, maar trek 't zeker niet een volle dag.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-11-2003 23:24

100% illegaal of net niet helemaal illegaal, daar heb ik ook geen antwoord op. Maar wat mij wel opvalt is dat grote karper als consumptievis helemaal niet interessant is. Bij mijn weten wordt daar een formaat van zo'n 50-60 cm voor gebruikt.

Dit is dus iemand die, los van het feit of hij het recht wel of niet heeft, bewust grote karpers vangt omdat hij donders goed de weg naar water(en) weet die deze karpers wel van hem willen overnemen.

Alleen dat feit al, toegestaan of niet, maakt voor mij al dat ik het Plashuis niet meer wil bezoeken

vr gr Sjoerd