vraag

Plaats reactie
TEUN DE BOER
Berichten: 36
Lid geworden op: 31-03-2011 21:13

18-06-2014 22:20

Ik vis de laatste tijd op het Markermeer en heb daar afwisselende resultaten.

Wat me frusteerd is als ik daar vis(of op een ander groot meer) ik te maken heb met waterplanten en daar kom je niet onderuit.
Het punt is,als ik dan gooi in het gebied van de vaargeul dat ik voor de vaargeul meestal te maken heb met de waterplanten.
Echter als ik een run krijg verspeel ik vaak mijn materiaal...Ik voel de karper wel als ik aanslaan maar na een paar keer gedraaid te hebben met de molen verspeel ik alles.(Dus lood en onderlijn en vis met 35 Honderste)
Is er een manier om dit te verhelpen???
Want zo wordt het wel frusterend vooral omdat ie meestal snachts afgaat en je weer een compleet systeem moet maken om weer te kunnen vissen.
Ik hoop op nuttige reacties
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-06-2014 22:45

welke combinatie gebruik je?
in willekeurige volgorde en vast niet compleet:
* hengel: parabolisch, of niet, hoeveel lbs
* lijn: welke lijn en in welke dikte, nylon, gevlochten of...?
* welke rig gebruik je met welke haken en materiaal?
* gebruik je voorslag?
* vis je ver uit de kant?
* vaar je de lijnen uit?
* ga je het water in/op als je een vis eraan hebt?
* Wat verspeel je? hele stukken hoofdlijn? of "alleen" de rig en/of voorslag?
Het wordt makkelijker als je meer informatie geeft.
TEUN DE BOER
Berichten: 36
Lid geworden op: 31-03-2011 21:13

19-06-2014 01:28

hengel: parabolisch, of niet, hoeveel lbs parabolisch 2.75 lb
* lijn: welke lijn en in welke dikte, nylon, gevlochten of...? 35 shimano technicum
* welke rig gebruik je met welke haken en materiaal? Combirig haak 6 onderliin piet vogel
* gebruik je voorslag? Nee
* vis je ver uit de kant? Ja
* vaar je de lijnen uit?nee
* ga je het water in/op als je een vis eraan hebt?ja
* Wat verspeel je? hele stukken hoofdlijn? of "alleen" de rig en/of voorslag? alles dus incl lood

Ben benieuwd
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

19-06-2014 09:09

Weet je zeker dat het waterplanten zijn, en geen mossels? Zo snel alles kwijt raken in planten lijkt me stug. Het kan ook zijn dat je knopen niet goed zijn.

Probeer is een sterke voorslag erop.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

19-06-2014 09:17

In ieder geval stoppen met vissen zoals je nu doet.

Ik heb niet echt veel ervaring met vissen op groot water maar zou zeggen, schuurvaste ( dus nog dikkere) hoofdlijn en gebruik maken van een bootje om de vis te kunnen halen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

19-06-2014 09:18

Geen druk zetten op de vis , pas als je erboven zit met de boot.
Dan pas beginnen met drillen.
En inderdaad dikkere nylon of gevlochten hoofdlijn icm met nylon voorslag gebruiken.
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

19-06-2014 12:18

Op het veluwemeer heb ik dit ook wel vaak....
Probleem is als ik in een bepaald gebied mijn aas wil hebben wacht ik altijd dat alles op de bodem ligt en trek ik meestal effe aan mijn lijn om het aas even op te lichten.
Als ik dan vast komt te zitten weet ik al hoe laat het is.......
Heb het al vaak geprobeerd om hem dan zo te laten liggen maar als ik dan beet heb en doe mijn waadpak aan en sta dan in het water verspeek ik de vis 99procent zeker.....
Mossels liggen er niet zijn gewoon planten.
Voorslag gebruiken vind ik niet handig aangezien je niet weet hoe groot het gebied met planten is???
Ik stap denk ik over op gevlochten lijnen....is de kans toch kkeiner denk ik
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

19-06-2014 13:32

Dat meer ligt letterlijk vol met mossels, zonder voorslag vissen is (naar mijn inzienst) niet goed. Gevlochten lijn gaat je daar niet in helpen.

Je zou de vraag ook anders kunnen stellen; welke plant is er zo scherp dat je direct na het contact je hele goedje verliest? Dan zijn het toch echt obstakels, mossels of iets anders wat scherp is. Planten zou je direct moeten voelen, en zal de vis zich vast zwemmen i.p.v. lijnbreuk.
Hoe dan ook, er ligt iets wat scherp is, en dus doe je er dan zowieso verstandig aan een sterke voorslag in te zetten.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-06-2014 14:27

Heb je een semi fixed loodsysteem? Als je je lood na een run eens direct kan lossen, zou de vis zich een stuk minder snel "vast" kunnen zwemmen.
Ik twijfel alleen of de vis zichzelf vast zwemt of dat je lijn plots breekt. Bij het tweede zie de reacties hierboven..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-06-2014 17:25

50/00 cheap ass zeelijn zal je wel verder helpen.
Beschadigde lijn kun je meteen er af trekken en voor 3 tot 5euro draai je een spoel vol.
Ben zelf goed te spreken over Berkley Trilene daar heb ik zelfs al eens wat basaltblokken mee omgegooid.
Lood lossen laat je dan maar aan die Engelsen over :evil:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-06-2014 19:26

Het is niet alleen het lood, de karper sleept ook telkens een lang stuk nylon achter zich aan.

Ik lees dat anderen zeggen dat het alleen waterplanten kunnen zijn, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat de waterplanten ook vol kunnen zitten met mosselen, zoals ik dat eerder (20 jaar geleden) in Frankrijk heb meegemaakt (Lac de Madine). Waardoor de lijnen doorgesneden werden door mosselen. Gevlochten lijnen wel te verstaan.

Op te lossen door bijvoorbeeld het ouderwetse Kryston Quicksilver te gebruiken, en/of hele dikke nylonlijnen te gebruiken (deden wij ook zeker 45/00 (zoals hierboven genoemd: Trilene, is ook nog betaalbaar)). Of Kryston Quicksilver (gold) nog verkrijgbaar is: jazeker! 35 lbs gebruiken als voorslag (let op: de hele spoel gebruiken van 25 meter).
Ik ging dit opzoeken in dit prachtige forum en vond er twee topics over dit vervelende onderwerp, en de Topicstarters dachten er hetzelfde over:
* viewtopic.php?f=38&t=38727&st=0&sk=t&sd=a (uit 2007)
* viewtopic.php?f=36&t=41820&start=0&st=0&sk=t&sd=a (goh ook uit 2007)

PS Kryston Quiksivler is te koop bij o.a. Hengelsport Vught
http://hengelsportvught.nl/onderlijn-ma ... uicksilver en die schrijft:

Super Sterk, gecombineerd met een kogelvrije slijtvastheid, beschermt deze legendarische onderlijn je tegen kiezels, mosselen, scherpe obstakels, lelies, dicht wier, en andere obstakels waar andere opgeven.
en:
Quicksilver is verkrijgbaar in 25lb, 35lb & 45lb op 25 meter spoelen en is neutraal van gewicht in het water.


Lijken mij heel geschikte topics om van te leren, lijkt mij. Dus niet opgeven, maar bestellen en vissen, of uhhhh vangen wordt het dan hopelijk :)

Tip : een boot zou niet verkeerd zijn om vanuit te drillen.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

19-06-2014 20:35

Allemaal goede tips en Hopelijk ben je van de draadbreuken af.
Waar ik heel erg op let als ik mijn lijnen uitloop om het laatste stukje onderhands over de rand te gooien zijn de schelpen stroken!
Aangespoelde bbq's tuinstoelen en autobanden vol met mosselen ontwijk ik ook liever.
Wat een zooi vind je onderwater op de meren zeg bizar.
Mocht je op je stek ook SNOTALG hebben, wat zo'n mooi propje maakt, zou ik de vootslag lekker vergeten.
Gr

Ps blijf je verspelen dan verkassen.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Plaats reactie