kanaal vissen?!?!

Plaats reactie
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

26-04-2014 00:43

Hallo,

ik ben deze week aan een kanaal aan het vissen. Er is vrij veel scheepvaart en en daaar niet aan gewend. Heeft iemand nog tips? Alvast bedankt boudewijn
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-04-2014 01:03

Hoe heb je daar tot nog toe gevist? OP welke wijze,welke rig, aan de kant ofoverkant ofin het midden.
Is er scheepvaart, of alleen soms, en wat doe je dan?

Zelf ook even wat meer info geven, helpt.
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

26-04-2014 01:20

Dat is waar. Ik heb tot nu toe aan de overkant gevist met 2 helikopter rigs en top lood gebruikt ivbm scheepvaart dus als er boten langs komen hoef ik niks te doen allee het lood word zekr per keer dat een boot langs komt verplaats.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

26-04-2014 06:56

Niet alleen je lood word verplaatst als er een boot voorbij komt, maar je gevoerde aasjes verplaatsen ook en vaak niet naar dezelfde plek als waar je haakaas ligt.
Als je op een kanaal vist waar scheepvaart is, dien je iedere keer als er een boot voorbij is, weer bij te voeren zodat je je stek actief houdt, je hebt er namelijk niks aan als je voer een 10tal meters verwijderd ligt van je haakaas want dan aast de vis niet bij je haakaas maar bij het wegspoelde aas.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

26-04-2014 08:35

Hey boudewijn,

Tips voor vissen in een kanaal met scheepvaart....

Peilen is naar mijn mening het aller belangrijkst op kanalen. Omdat kanalen vaak recht toe recht aan zijn is het soms lastig om een mooi plekje te zien van bovenaf. Daarom langs de kant lopen met hengel met daaraan een peil lood en zoek de diepere plekken op.

Vaak loont het om aan de kant waar je zit, ook te vissen. Je heb geen toplood nodig. Peilen van diepte is makkelijker. Vissen zwemmen vaak langs de kanten(beide kanten...niet alleen aan de overkant:) ) op kanalen i.v.m. de scheepvaart. Het zal je ook veel onnodige piepjes schelen als je aan je eigen kant vist. Ook voeren is aan je eigen kant makkelijker.

Door sterke stroming in kanalen door boten is de bodem vaak vrij hard. Een chodrig zou ik persoonlijk dan ook niet zo snel mee vissen. Ik zou eerder met een semi run rig of run rig vissen. (maar das persoonlijk)

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-04-2014 09:45

Antoinette den Os schreef:Niet alleen je lood word verplaatst als er een boot voorbij komt, maar je gevoerde aasjes verplaatsen ook en vaak niet naar dezelfde plek als waar je haakaas ligt.
Als je op een kanaal vist waar scheepvaart is, dien je iedere keer als er een boot voorbij is, weer bij te voeren zodat je je stek actief houdt, je hebt er namelijk niks aan als je voer een 10tal meters verwijderd ligt van je haakaas want dan aast de vis niet bij je haakaas maar bij het wegspoelde aas.


Onzin, het lood verplaatst door de druk op de lijn van de zuiging, het voer heeft die druk niet. Er zal best eens een bol een paar cm rollen, maar zolang de bodem geen biljartlaken is blijven ze vrij snel liggen. Regelmatig bijvoeren is vaak niks mis mee, maar niet alleen omdat er een boot langs komt.
Voer je ook nog eens verspreid, wat vaak aan te raden is, dan maakt het ook nog eens geen zak uit als het voer iets heen en weer zou rollen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

26-04-2014 10:38

Onzin, het lood verplaatst door de druk op de lijn van de zuiging, het voer heeft die druk niet. Er zal best eens een bol een paar cm rollen, maar zolang de bodem geen biljartlaken is blijven ze vrij snel liggen. Regelmatig bijvoeren is vaak niks mis mee, maar niet alleen omdat er een boot langs komt.
Voer je ook nog eens verspreid, wat vaak aan te raden is, dan maakt het ook nog eens geen zak uit als het voer iets heen en weer zou rollen.


Jij mag dat dan onzin vinden, ik spreek uit eigen ervaring en die ervaring is gebaseerd op het vissen in het spui met de feeder en op diverse filmpjes op youtube is ook te zien wat er met lokvoer (dus hele lichte deeltjes) gebeurd als er een boot voorbij komt.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-04-2014 11:10

Boilies reageren toch anders dan lichte deeltjes denk je niet?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

26-04-2014 15:47

Rene Zoeter schreef:Boilies reageren toch anders dan lichte deeltjes denk je niet?


Klopt, maar jij suggereert dat lichte deeltjes (boilies) blijven liggen en zware deeltjes (lood) niet, en ik beweer enkel dat lichte deeltjes (waar dus ook boilies volgens jouw redenatie onder vallen) dat dat niet blijft liggen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-04-2014 16:01

Ik suggereer helemaal niets. Ik vraag alleen of jij denkt dat boilies, geen lichte deeltjes, anders reageren dan lichte deeltjes. Boilies vallen volgens mijn redenatie niet onder lichte deeltjes. Jij hebt het in jouw bericht over lichte deeltjes in lokvoer. Dat lijken mij geen boilies aangezien jij met een method feeder vist.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-04-2014 16:19

Daaf heeft het bij het juiste eind. We hebben het hier in eerste instantie net over de methodfeederdingen. Boilies en andere dingen verplaatsen veel minder dan je denkt.

Wil je dat voorkomen, dan kun je altijd nog met halfjes aan de gang.

En schepen die heen gaan moeten ook weer terug, dus het is net een wiegje ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-04-2014 17:35

Antoinette,
het spui heet idd het spui kanaal. Hier houd ook de vergelijking met een regulier kanaal op.
Enig idee wat spuien betekend? Boillies /partikels en feedervoer is er nog zo 1
Appels en peren :wink:

Edit*
spuicapiciteit 100m3 per seconde / 8.5 MILJOEN m3 per dag!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

26-04-2014 18:35

Dus methodvoer is te licht dus word verplaatst door de zuiging van het schip, lood word ook verplaatst maar boilies niet? ja helemaal logica van a tot a, mijn ervaring is dat alles verplaatst word door de zuiging van een schip.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-04-2014 19:08

Lood wordt verplaatst door de druk van het water op de lijn, haal de lijn weg en het blijft eeuwig liggen.
Een 20mm boilie weegt 3 of 4 gram, niet te vergelijken met methodfeeder voer.
Overigens stroomt het vlak bij de bodem niet of nauwelijks, vraag maar eens een duiker van de brandweer, of vraag Patje Veldhuis, die duikt ook.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-04-2014 20:01

Antoinette den Os schreef:Dus methodvoer is te licht dus word verplaatst door de zuiging van het schip, lood word ook verplaatst maar boilies niet? ja helemaal logica van a tot a, mijn ervaring is dat alles verplaatst word door de zuiging van een schip.



Is nu al 2x goed uitgelegd , maar nog 1 x dan
Als jij een stok op de oppervlakte snel voorbij ziet drijven/stromen, zegt dat niet dat
zo,n tak dit op de bodem ook zou doen
Methodvoer zijn KLEINE deeltjes wat gaat ZWEVEN :wink:
Mocht het wat ondieper zijn en enigszins wel wat stromen, dan gewoon ff de boillies
3-4 uur van te voren weken. Ze zijn hierdoor nog zwaarder.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-04-2014 10:36

Antoinette den Os schreef:Dus methodvoer is te licht dus word verplaatst door de zuiging van het schip, lood word ook verplaatst maar boilies niet? ja helemaal logica van a tot a, mijn ervaring is dat alles verplaatst word door de zuiging van een schip.


Jouw ervaring strookt niet met die van mij. Zonder lijn aan je lood verplaatst het niet. Door een vrachtschip niet door een Maersk containerschip denk niet eens.

Kijk ook eens naar de stroming langs de kant en ten opzicht van verder uit de kant. Door de weerstand van de schoeiing, stenen o.i.d. zal dit minder zijn dan verder uit de kant. Civieltechnische achtergrond, dus hoef je niet aan te twijfelen.

Boilies rollen niet zomaar tientallen meters weg, particles blijven ook aardig achter oneffenheden liggen en zeg nou zelf, een beetje spreiding kan toch geen kwaad? Nogmaals, schepen moeten ook terug dus tsja.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie