Is onze belangenbehartiger nog wel onafhankelijk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-02-2014 10:47

Kijk ik naar hengelsport TV dan valt het op dat de naam van de Brabantse firma niet alleen als sponsor genoemd wordt, wat nog te behappen is? Maar als enige aan bod komt als Carp 2014 in Zwolle besproken wordt is een teken aan de wand die je niet moet willen. Kijk ik naar een KSN dan zie ik daar dezelfde tendens. Sponsoring wie het meeste te bieden heeft en belangenbehartiging geeft al snel een spanningsveld. Die weg zou je niet in moeten slaan wil je zaken zuiver houden zeker als je politiek aanspreekt.

Groet,
Peter
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-02-2014 11:40

Het risico als je via een commercieel bedrijf als RTL een programma wilt aanbieden, dat ook nog eens voldoende geld moet hebben om het te kunnen produceren. Wat krijg je dan: sponsoring. Wat vraagt zo'n sponsor dan?
Extra aandacht voor zijn producten, zijn naam prominent in beeld, zijn naam exclusief bij presentatie van een stukje Carp Zwolle.

De vercommercialisering is nodig om VIS TV te kunnen maken, er is geen geld. Den Haag gooit de geldkraan dicht, hele orkesten, musea, stichtingen, verenigingen krijgen minder of helemaal geen geld meer. Er waordt wat verwacht van gelden via commerciele bedrijven die daar dan weer wat voor vragen.
Extra aandacht. Viswedstrijden in het dorp voor kinderen icm een viscursus worden gegeven door de vereniging (de vrijwilligers) maar met sponsoring van de plaatselijke dierenspeciaalzaak.Goed of fout?

Ik weet het niet. Zonder die sponsoring was het weliswaar mogelijk, maar in mindere mate, met minder middelen. Ik vind het soms wel wat hebben. Ik heb bij een Amerikaans bedrijf gewerkt, en nauw samengewerkt met de productmanager die contact had met de bedrijven die de reclames maakten. Ik weet hoe het werkt, en voor non-profit organisaties, je ontkomt er niet aan. Reclame betekent aandacht, aadacht betekent dat mensen in de winkel naar dat product gaan zoeken, en dat levert weer geld op voor de sponsor. Voor Vis TV betekent het aandacht voor het programmma. We mogen aan de ene kant blij zijn dat er een sponsor is, anders was er geen (Studio) Vis TV (meer). Aan de andere kant... Waar is de grens.
Het andere uiterste is het voorbeeld: Robs Grote Tuinverbouwing. Elke minuut komt een van de ontelbare sponsirs vol in beeld (minimaal 3 seconden) en ze worden ook nog eens bij naam genoemd, vaak meermalen komt een logo voorbij.

Zonder commercie geen wedstrijden, commerciele TV, bijna niets meer.

Alleen: waar moet je de grens stellen. Een gouden middenweg, ach, en voor iedereen is dat anders. Sponsoring, het moet effe opvallen, maar daarna: gewoon verdergaan met je programma, vind ik.

In vergelijking met Robs Grote... vind ik Studio Vis TV dan nog redelijk subtiel :). Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2014 15:49

Commercie, ondergang van onze beschaving We worden er allemaal mee dood gegooid, de eindeloze reclames op tv, radio en internet die ons proberen te verleiden om maar alsjeblieft de meest uiteenlopende produkten te kopen, van inlegkruisjes tot verre reizen naar onbekende bestemmingen. Bedrijven doen er alles aan om de neiging tot kopen maar in ons brein te printen met de meest onwaarschijnlijke beloftes, mooie kleuren, verleidelijke vrouwen en keiharde geluiden. En veel mensen zwichten hiervoor. Ze kopen produkten waarvan ze later beseffen dat ze ze helemaal niet nodig hebben.

Een overdosis reclame is slechts één teken dat onze maatschappij steeds commerciëler wordt. In de afgelopen 200 jaar heeft de commercie een vaart genomen die tegenwoordig in lichtsnelheid berekend moet worden.
Voor de industriële revolutie zijn intreden deed was er vooral sprake van ambachten. Mensen specialiseerden zich in een bepaald vak, bijvoorbeeld schoenmaker, timmerman, smid. Men produceerde zijn produkten op kleine schaal en bracht het aan de man in hun winkels of op de markt. Iedereen kocht wat men nodig had, niet meer, niet minder.
Met de introduktie van uitvindingen zoals de stoommachine kwam daar abrupt een einde aan. Men ging over tot het bouwen van gigantische fabrieken waar produkten werden geproduceerd met tientallen en hondertallen tegelijk per dag. Al deze produkten moesten natuurlijk aan de man gebracht worden. Concepten als marketing en reclame werden ontwikkeld om zoveel mogelijk produkten te verkopen aan zoveel mogelijk mensen. En met elke winst & verliesrekening werden bedrijven inhaliger en wou men grotere omzetten behalen. Daarnaast werd het publiek steeds inhaliger. De meest recente spullen moesten worden aangeschaft, voor aanzien en genot.

Je kunt gerust zeggen dat commercie op zichzelf een religie is geworden voor de mens. We kunnen niet meer zonder en hebben ongeschreven wetten gecreëerd met betrekking tot de aanschaf en het bezit van bepaalde ( luxe ) artikelen. Vanaf jonge leeftijd wordt je, bijvoorbeeld op school, heel duidelijk gemaakt dat als je niet de meest moderne telefoon hebt en niet in de laatste mode loopt, je er eigenlijk niet meer bij hoort. Toen ik op de lagere school zat was het absoluut not done om in broeken te lopen waar geen Levi's op stond. En als je liep in schoenen die niet van Nike waren, dan was je eigenlijk maar een sukkel en waren je ouders maar arme sloebers. Op dit moment worden banken door de overheid in leven gehouden, omdat ze als de dood zijn dat deze banken failliet zullen gaan. En niemand weet wat er dan precies zal gebeuren, maar ze hebben wel een vermoeden. Pure chaos zou er uitbreken. Tenminste, volgens de economen en de overheid. Wat er precies zou gebeuren als de banken zouden vallen wereldwijd weet niemand, maar net zoals bij elke andere religie is men bang voor het onbekende. En daarom moet dat onbekende bestreden worden met alle middelen die de beoefenaars van een bepaalde religie tot hun beschikking hebben.

We laten ons voor liegen door mooie mensen in dure pakken die het evangelie van de commercie aan de man brengen. In plaats van ons te overtuigen dat we zonder tot God te bidden niet toegelaten worden tot het paradijs, proberen ze ons ervan te overtuigen dat we zonder hun produkt onszelf zeer benadelen ten opzichte van andere mensen. Daarnaast is een zeer sinistere tactiek van bangmakerij in het leven geroepen. Vooral verzekeringsmaatschappijen maken hier veelvuldig gebruik van.
Al deze dingen worden door ons geaccepteerd alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Net zoals bij religie is het ons volkomen afgeleerd om helder na te denken over de gang van zaken en beslissingen te nemen die buiten het bereik van de commercie vallen. Men houdt zich veel meer bezig met wat de omgeving mooi, leuk en belangrijk vindt dan wat wijzelf vinden. Daar wordt dan ook ons koop patroon op afgesteld. Men koopt een bepaalde telefoon niet omdat men hem zelf mooi en handig vindt, maar omdat heel Nederland met die telefoon loopt. Het is bijna ondenkbaar dat je een andere telefoon gebruikt.

Ook in de politiek is de commerciële geest wijd en zijd door gedrongen, van links tot rechts, van socialist tot conservatief christen. Vandaag de dag is dat duidelijk te zien in ons land. Tegenwoordig heeft de VVD het voor het zeggen, dé profeet van de religie die Commercie heet. Sinds de VVD aan is getreden is in rap tempo allerlei wetten en regelingen in het leven geroepen om het leven zoveel mogelijk uit te baten alsof het een bedrijf is. Het toppunt is nog wel het vercommercialiseren van de natuur. Hele natuurgebieden worden door de staat afgestoten en verkocht aan private ondernemingen ter uitbating. En het CDA, dat beweert dat haar politieke visie is gestoeld op het christelijke geloof, gaat hier gewillig in mee. Het is dan ook een CDA staatssecretaris, de heer Bleker, die nu bezig is onze natuurgebieden te verkopen. Dat hij bezig is de creatie van zijn Schepper, zijn God, te verkwisten ontgaat hem volkomen.
Bij commercie op zich en de manier waarop politieke partijen die de commercie vertegenwoordigen gaat het om de wet van de sterksten. Wetten en regels zijn totaal niet gericht op een gelijke verdeling van lusten en lasten en je mist elk spoor van sociaal besef.

Op dit moment zitten we in een financiële crisis die zijn weerga niet kent. De oorzaak van deze crisis is te vinden bij de grote financiële instellingen in de hele wereld. Maar wordt de rekening van deze crisis bij de boosdoeners gelegd? In tegendeel, de banken en verzekeringsmaatschappijen die verantwoordelijk zijn voor de crisis liggen aan het financiële infuus bij de regeringen en de rekening ervan wordt gestuurd naar de gewone burger die het slachtoffer is geworden van het speculeren met malafide hypotheken door deze financiële instellingen. Je kunt dus gerust zeggen dat wij tweemaal de rekening betalen.

Inmiddels is er een beweging in het leven geroepen die protesteert tegen de graai cultuur van financiele instellingen en grote bedrijven. Vanuit Amerika is de Occupy beweging verspreid over de hele wereld. Mensen van Occupy protesteren vooral in parken en beurspleinen en eisen dat het afgelopen moet zijn met de op hol geslagen commercie. Het is dan ook veelzeggend dat die bedrijven er alles aan doen om de Occupy beweging het zwijgen op te leggen, veelal door het te spelen via de gemeentes waar een Occupy groep actief is. De gemeente stuurt vervolgens de politie af op de beweging en ontruimt de pleinen en parken, zogenaamd op grond van hygiene en veiligheid. Persoonlijk hoop ik dat deze beweging zal groeien en zal volhouden, totdat de mensen zo bewust zijn geworden van de onrechtmatigheid en de gevaren van de commercie.

Ik begon het artikel met de titel Commercie, ondergang van onze beschaving. Maar waarom zou commercie de ondergang zijn van onze beschaving? Allereerst is er de planeet Aarde zelf. Wat mensen niet beseffen is dat de planeet waar wij op wonen een levend organisme is, zols wijzelf. En net zoals wij een lichaam hebben dat bestaat uit cellen en bloed, vlees en beenderen, zo is dat ook met de planeet. Wij zijn het bloed en de cellen van de planeet. En net zoals er in een mensenlichaam een wildgroei kan ontstaan aan lichaams en bloedcellen, die uiteindelijk er voor zorgen dat het lichaam sterft, zo is dat ook met de planeet. Dat noemen we Kanker. De doorgedraaide commercie zorgt in grote mate voor het langzaam afsterven van onze planeet. Oerbossen die hard nodig zijn voor de produktie van zuurstof worden gekapt om het hout te kunnen verkopen en het land te kunnen ontginnen en bewerken. De planeet wordt verstikt door giftige gassen die uit fabrieksschoorstenen en auto-uitlaten komen. Het onderzoek naar de negatieve effecten van nucleaire energie staat nog in de kinderschoenen, en natuurlijk maken regeringen en bedrijven er ook niet veel haast mee om dat uit te zoeken, om logische redenen, maar de aanwijzingen zijn niet bemoedigend. En natuurlijk zijn er de nooit aflopende oorlogen, die op zichzelf ook een grote bron van inkomsten zijn voor de wapen industrie en banken en verzekeringsmaatschappijen. Al deze factoren zullen er vroeg of laat voor zorgen dat onze aarde sterft. En hoewel we graag onze koppen in het zand steken en ervan uitgaan dat dit een ver-van-mn-bed-show is, is de waarheid dat dit al over een jaar of 20 kan gebeuren. Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben dit aangetoond, maar natuurlijk heeft de industrie zijn eigen "wetenschappers" in dienst die er alles aan doen om dit te weerleggen. De directe toekomst zal uitwijzen wie er gelijk heeft.

We leven in een maatschappij waar het motto vooral is: Ieder voor zich en God voor ons allen. Het is een maatschappij die geregeerd wordt door het Ego. Iedereen, niemand uitgezonderd, heeft een zekere mate van Ego in zich. Bij de ene is dit veel sterker ontwikkeld dan bij de ander. Het belangrijkste kenmerk van Ego is angst. Angst om minder te zijn dan een ander, om minder te hebben dan een ander. De commercie speelt hier maar al te graag op in. Meestal wordt er gebruik gemaakt van bekende personen, zoals acteurs en zangers, om produkten aan te prijzen en de mensen ervan te overtuigen dat je met deze produkten een ster status krijgt, of van een tactiek die angst inboezemt bij de mensen. Als je dit produkt niet koopt, dan kan er wel eens dit of dat gebeuren!
Dit Ego is niet alleen bij individuen te zien maar ook bij bedrijven. Er wordt als maar naar grotere winsten gestreeft, zelfs in zware tijden zoals deze. En in plaats van de winstuitkeringen dan te beperken, wordt er vooral in de kosten gesneden die op deze winsten drukken. Meestal komt dat neer op het snijden in de personeelskosten, wat natuurlijk tot gevolg heeft dat mensen ontslagen worden.

We hebben allemaal gezien waar de commercie, in zijn huidige doorgedraaide vorm, toe leidt. We hebben een banken crisis, een schulden crisis, en een euro crisis. Iedereen voelt de gevolgen ervan, maar natuurlijk voelen de armsten onder ons dit het hardst. Waar de rijksten een paar miljoenen verliezen en de beschikking hebben over nog meer miljoenen, verliezen wij onze banen, ons inkomen en uiteindelijk onze huizen. Dit proces zal zich blijven doorzetten tot zelfs de rijkeren onder ons in de problemen komen. Steeds meer mensen zullen in armoede gaan leven. Prijzen van brandstof en voedsel zullen als maar stijgen. Al dit maar lang genoeg doorzet zal hieruit onrust en zelfs oorlog uit voortkomen. Men hoeft maar naar Afrika, Zuid Amerika en Azie te kijken om een beeld te krijgen wat ons te wachten staat als dit proces zo doorgaat.

Het ironische is dat zelfs de banken en verzekeringsmaatschappijen, die de veroorzakers zijn van al deze crises, hier ook aan ten onder zullen gaan. Steeds meer mensen zijn niet meer in staat hun hypotheek en verzekeringen te betalen. Steeds meer mensen worden hun huis uitgezet. Banken moeten de huizen verkopen met grote verliezen en steeds minder mensen zijn in staat om een huis te kopen. Als dit maar lang genoeg door gaat, wordt dit een serieus probleem voor de banken, die nu al voor een groot deel afhankelijk zijn van steun van de overheid. Op een gegeven moment wordt deze kostenpost voor de overheid ook te groot. Dit kabinet wil de kosten vooral verhalen op de laagste inkomens en sociaal zwakkeren, maar je hoeft natuurlijk geen professor in de economie te zijn om in te zien dat dat niet eindeloos door kan gaan. Van een kale kip kun je niet plukken en op een gegeven moment valt er gewoon niets meer te halen bij de gewone man en vrouw. Het enige dat dan is bereikt is dat het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft met een veelvoud is toegenomen en dat de ontevredenheid onder de bevolking zeer groot is. Je kunt dan ook zeggen dat in de asociale acties van dit kabinet het zaad zit van haar ondergang. Uiteindelijk zullen zelfs de mensen het gaan voelen die nu min of meer ontzien worden en als het aantal ontevreden mensen maar lang genoeg groeit, zal dit kabinet afgezet worden. Hopelijk is dit vroeger dan later.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-02-2014 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bron lijkt http://freedom-4-life.blogspot.nl/2012_01_01_archive.html
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
dave staal

17-02-2014 18:32

@PJ,
Je begint eerst over een TV programma heel 'subtiel' breng je het naar de KSN( waar ik overgens geen lid van ben).
Heb bij jouw het gevoel dat jij aan de KSN niks meer goed vind ( gezien eerdere reacties als de KSN ter sprake komt.)Heeft dit te maken met oud zeer?
Al ben ik het wel.eens dat een belangenbehartiger geheel onafhankelijk moet kunnen zijn,.
Reclame in een tv programma ,commerciele zender wat verwacht je nu.....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2014 19:41

Dave,

Wat de KSN aangaat ben ik snel klaar. Heb het al eerder gesteld is helaas zeg nogmaals helaas in mijn ogen een boekjes vereniging geworden. De trots van het nachtgebeuren en de derde hengel is wat overdreven om het aan het hedendaagse bestuur te verbinden. Mensen als Aart Lokhorst en andere hebben hier in het verleden jaren voor gestreden. Is te danken aan de nieuwe voorzitter van Sportvisserij Nederland die hier heel anders tegen over stond dan Nol Zweep dat het roer omging. Zie nog de uitbarstingen van de ex SVN voorzitter voor me als dit onderwerp weer ter tafel kwam in het verleden.

De binding met haar leden als KSN heeft nog nooit op zo een laag pijl gestaan. Zeker als ik de verhalen verneem over de opkomst op de laatste landelijke meeting. Wat de jeugd aangaat is mijn mening wel bekend. Blijf het betreuren en hoop echt dan het verenigingsleven wat de KSN aangaat een andere wending neemt. Bij de verschillende regio’s hoor ik daar in tegen veel positieve geluiden. Als echte verenigingsman doet me dat weer goed.

Reclame uitingen zoals ze zondagmorgen tot me kwamen deed men wenkbrauwen fronzen. Reclame maken prima maar borg wel je onafhankelijkheid. Breng die tot uiting door meer firma’s of juist andere firma’s aan het woord te laten in je film. Moeten we zetten onder de noemer amateuristisch? Zo ken ik Sportvisserij Nederland persoonlijk echter niet.

Groet,
Peter
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

17-02-2014 21:27

Ach volgend jaar ProLine TV in plaats van VisTV en als ProLine grotere ballen gaat maken wellicht 's avonds met "Gijpie" ProLine International.
Nadruk ligt te veel op het karper gebeuren ik vindt het prima dat het programma gesponsord word, echter is het nu te nadrukkelijk. De wekelijkse vis top 3 met 99,9% enkel karperfoto's de nummer 1 van afgelopen zondag was een plaatje maar ondanks een gave foto toch weer een karperfoto.
Wat dat betreft was VisTV zoals ik het ken leuker, tenminste geen promotors in te strakke shirtjes in beeld. Wat dat betreft zou het beter passen als Pro"Line" ook daadwerkelijk met een ProLine zou komen gericht op een groter publiek ( witvis, roofvis enz., enz., )
Zit er niet op te wachten tot we Humberto Tan zien met zijn talkshow ProLate ( proleet mag ook )
Ik vraag mij eigenlijk af of het niet mogelijk is om zoals VisTV enkele seizoenen draaide met deelsponsoring, ging het over roofvis dan kwam Bertus Rozemeijer langs met zijn hengels, reels, molens en kunstaas of die andere "Bertus" van Spro ging het over witvis dan zagen we Jan van Schendel en zijn merk JVS. Er is zoveel te koop en ik houd mijn hart vast met de Visma in aantocht weer een praatje met ProLine en dat op de grootste hengelsportbeurs van Nederland.
Als ik zeer kritisch mag zijn dan zie ik het format met de zgn talkshow gigantisch floppen, de chemie ontbreekt tussen Marco en Robert en zoals ik eerder al eens zei te veel onderwerpen in te weinig tijd.
Plaats reactie