Wat zal er gebeuren met het Hollandsch Diep en randwateren

Plaats reactie
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

05-03-2002 19:45

Ik ben bang voor het jaar 2005. Waarom?

In 2005 gaat Rijkswaterstaat namelijk een, voor een hele groep mensen, belangrijk besluitnemen!!!!

Wat gaan ze doen? Ze zijn dus van plan om de Haring Vliet sluizen op een kier te zetten, en dat betekend voor wateren zoals het Hollandsch Diep, Biesbos en het Haringvliet dat er weer EB en VLOED klimaat komt. DIT WATER ZAL DUS (WAARSCHIJNLIJK) ZOUT WORDEN.

Is er dan niets, helemaal niets wat WIJ kunnen doen tegen dit besluit??

Laat jullie eens horen!!!!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-03-2002 22:11

Edwin,

Waarom moet daar iets aan gedaan worden?

Hoever komt het zoute water?

Welke invloed wordt verwacht?

Wat zijn de nadelen en welke de voordelen?


MVG

Klaas
Erik van Duijvendijk
Berichten: 35
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: vlaardingen

06-03-2002 14:00

in de laatste karper staat een stuk van leon hoogendijk waar in hij karpers vangt in een riviertje wat ook aan eb en vloed onderheven is en de karpers zich dus hebben aangepastaan het zouten water dat zal hier dus ook op de duur gebeuren denk ik
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

06-03-2002 19:09

Klaas,

Waarom moet er iets aan gedaan worden vraag
jij. Lijkt mij vrij logisch, niet? Ik weet niet of jij op desbetreffende wateren vist, maar als ze dus werkelijk belsuiten de sluizen op een kier te zetten zullen deze waterendenk ik zout worden zoals ik al zei, en dat zullen de zoetwater vissen zoals de karper, voorn, brasem, snoek en baars niet zo leuk vinden. Kortom dan is het karpervissen hier dus gebeurd en kun je je zo geliefde riviervisserij gedag zeggen........... En dat is nu juist waarom er wat aan moet worden gedaan.

Hoever het zoute water komt? Ik heb gehoordt tot Willemstad.

Welke invloed? Staat hierboven beschreven.

Voor- en nadelen?

Voordeel: Je krijgt een zoutwater klimaat en daar kunnen de plantjes en vogels beter bij leven. Kortom een beter milieu.

Nadeel: Lijkt mij ook duidelijk.

Erik,

Denk niet dat een zoetwatervis in zout water kan leven. Wat ik wel denk is dat de vis zich verder zal gaan terug trekken, de grote rivieren op, zoals de Maas, Rijn en Waal.

Weet er iemand meer over dit besluit??????????


Groeten edwin
Ruud Wouters
Berichten: 54
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: rotterdam

06-03-2002 21:51

Edwin,

Kijk eens op deze site http://www.haringvlietsluizen.nl/Haringvliet_nl/ hier kun je misschien wat meer info vinden.

Trouwens er onstaat natuurlijk ook een stuk brak-water kunnen karpers hierin leven? Ik heb wel eens gehoord dat op het Volkerak ook brak water wel eens brasems gevangen werden.Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?

Tight lines,
Ruud
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-03-2002 18:07

Hoi Ruud, het Volkerak is zeker niet brak, er zit wel een klein percentage zout in.

Zal indd eens op die site kijken.

Groeten edwin
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-03-2002 18:32

Dus Edwin, is het wel degelijk brak water als er een klein percentage chloride in het water voorkomt.

Walter.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-03-2002 19:13

hoi, Heb net ff die site bezocht en ze zeggen dat de biesboschzoet blijft. Het zoute water komt tot aan de monding van het spui. Bedankt voor de link naar de site. Ik weet weer wat meer. Namelijk:

Dat zoet water met een klein percentage chloride ook brak is.......

En dat "de kier" weinig effect zal hebben op de visstand in het hollandsdiep en Biesbosch.

Groeten edwin otte
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

07-03-2002 22:20

Edwin Ruud,

Ik kan jullie de zekerheid geven dat karpers en andere zoetwatervissen zeer goed in brakwater gedijen.
De hele Finse golf n.m. is een brakwaterzone waarin alle zoetwatervissen voorkomen, echte zeevissen schitteren door afwezigheid. Ook is het een feit dat die vissen daar sneller groeien en gemiddelt groter worden als op de meren die zoet water bevatten.
30 jaar geleden heb ik veel in de biesbosch gevist. Het was toen ook onderhevig aan eb en vloed. Ik heb er nooit op karper gevist maar wel vloermatten van brasems gevangen en de hoeveelheid voorn was onvoorstelbaar.
Ik denk dus dat die vissen er op den duur wel bij varen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

08-03-2002 18:26

Otte,

Op Drilland gaat het toch ook goed?!?!?! Dat water is ook zo braak als de sterf...

Moet wel kunnen lijkt mij.

Mzzl,

Michiel

p.s. ga zo m'n spullen klaarzetten... van zat-zon naar......... juist Drilland!
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

08-03-2002 19:31

hoi, misschien heb je wel gelijk ja, maar echt geloven de ik het nog niet.

Weet wel dat er bij ons in de buurt harders op een water zwemmen, tussen de karpers en brasems, dus zal dat andersom ook wel kunnen denk ik.

Groeten edwin
Plaats reactie