karpervissen in de polder

Plaats reactie
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

12-02-2013 16:29

beste,

ik wilt dit jaar gaan karpervissen bij mij in de polder
dat licht in lopik. ook wel het groene hart.
maar nu weet ik niet zeker of er karper zit
hoe kan ik daar achter komen ?
en als er karper zit hoe kan ik dan het beste aanpakken want zie er nooit karpervissers zitten zover ik weet
zit er wel veel voorn en brasem.
het is een water van 10/15 meter breed het is een verbreed stukje dus klein water.

alvast bedankt

GR hans
Brent Nauta
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-12-2012 22:08

12-02-2013 17:20

Beste Hans ,
Zelf vis ik nooit in de polder maar naar mijn weten zitten er in de polders wel vaak karper. Maar de beste manier is natuurlijk om er gewoon te gaan vissen en te kijken of je karper kan ontdekken .
Misschien Kan je er eerst het beste met het pennetje vissen . Zo kan je ook het beste de karpers ontdekken ! En ik denk dat je in de polder sowieso het beste met de pen kan vissen , maar zoals ik al zei vis ik zelf niet vaak in de polders maar zo zou ik het aanpakken ! Succes .
Mvg Brent
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-02-2013 19:44

Het mooist is om dat al observerend en vissend zelf te ontdekken, maar ik kan je verzekeren dat er karper zit, wel eens iemand gesproken die ze daar ving. Gewoon gaan en genieten zou ik zeggen! In deze tijd liggen ze trouwens vaak verzameld in een duiker of onder een lage brug en zijn ze ook nog vangbaar.

Ik neem tenminste aan dat je het slotenstelsel bedoelt, en niet een afgesloten stukje water.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

12-02-2013 22:19

beste kees,

jij bent dus bekent in lopik??
ik vis elf niet met pen. maar bollie vissen is dus mogelijk in de polder

gr hans
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

12-02-2013 22:24

beste,

al er nog meer mensen op dit forum ijn
en vaak in polder vissen en mischien het gebied in lopik kent
ben blij met alle hulp
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-02-2013 22:35

Je kan zeker goed karperen in de polder in die omgeving!

Zelf ben ik in Woerden opgegroeid dus ken die omgeving aardig.

Ik weet wel een plek waar ze tot dik in de 30 pond zitten en dat is ook echt zo'n pis slootje :)
Ga ik je niet verklappen waar maar ik denk niet dat het uitzonderlijk is een dikke bak in een vergeten
poldersloot te vangen.

Er zijn altijd wel leuke plekjes te vinden zoals bruggetjes,duikers, gemalen noem maar op.
Wel wat kleiner water natuurlijk dus je moet wel stil en voorzichtig vissen, maar dat is sowieso altijd goed.

Observeren is een kwestie van op een mooie dag de sloten aflopen en je kan ze niet missen, dat is dan weer
het voordeel dat het wat kleiner water is, je ziet ze snel genoeg azen / zwemmen en als je ze niet gezien hebt
zien je jou wel met als gevolg een grote boeggolf :)

Gewoon proberen joh
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-02-2013 22:50

Een ideale gelegenheid om het penvissen onder de knie te krijgen, of wil je alleen vanaf je stretchert vissen?

En nee, ik ken die polder niet van het vissen, hoef niet zo ver van huis. Hier in de polder kun je ook mooie vissen vangen, zelfs 30 plus.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

13-02-2013 07:21

beste remco

ja woerden is vrij dichtbij ja het is aangesloten aan een gemaal langs de rivier dus de eerste 200/300 meter is een kanaal van zo,n 10/15 meter breed
ik vis dan op een kruising waar het knaal zich op splitst in 2 sloteen die steeds smalller worden.
penvissen lijkt me zeker een keer leuk.
alleen heb ik geen hoog budget. ik vis namelijk ook met vrij gewone karper hengels :spro taifoon TX ze doen uitstekend:)
jullie al bedankt voor de hulp:D

gr hans

PS: alle hulp is welkom
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-02-2013 13:03

Beste Hans,

Hier mijn tips.
Je kunt in een poldersloot eigenlijk op alle manieren vissen op karper. Met de pen, freeline, drijvend, met de vlieg, met (semi)systeem, enzovoorts. Het maakt niet uit zolang het bij de rest van je aanpak past. Denk hier niet te moeilijk over en zorg dat je er vertrouwen in krijgt. Je kunt er ook prima vissen met allerlei verschillende (niet karper) hengels. Ook hier weer geldt dat het past bij de rest van je aanpak.

Ik houd voor mijzelf 2 ongeschreven regel aan
Regel 1: 1 tot 2 lbs hengels op wateren waar weinig tot geen obstakels zijn, de vis niet groter dan 25 pond en ik niet ver hoef te werpen met maximaal 70 gram lood. Hier vis ik zelfs wel eens met een spinhengeltje van 2,2 meter en een licht maximaal werpgewicht.
Regel 2: 2 lbs en meer is nodig als mijn methode of de vis niet voldoet aan regel 1

Om er achter te komen of er vis zwemt is vaak geduld nodig. Hier een paar standaard methoden naast het gewoon kijken (met polaroid bril). De rest kun je zelf verzinnen en of elders op het forum lezen.
- Op helder water: Op meerdere plekken voeren met iets wat de meerkoeten niet pakken maar wat wel vanaf de kant te zien is. 24 uur later kijken of het er nog ligt.
- Op niet helder water: meerdere secties van ca 4x4 meter overbevoeren. Lekker veel voer neerleggen en een paar uur later regelmatig kijken of er actie is op de stek. Waterbeweging, aasbellen, stofwolken, schimmen in het water enzovoorts.
- Tijdens de paaitijd gluren naar karpers op doorgaans ondiepere stekken.
- Drijvend aas wild verspreiden en kijken of er vis aan de oppervlakte komt happen/slurpen.
- Veel praten met overige vissers. Foto's zeggen daarbij vaak het meeste.
- langs de kant stampen (oeps) en kijken of er beweging is in het water door een schrikeffect.
- Van voor naar achter de sloot om de 20 meter bevoeren, ongeacht de schoonheid van de stek en overal 10 minuten maximaal vissen. Zo kan je in 2 uur al 240 meter sloot uitkammen en dus in 4 uur een hele kilometer!

Hierboven staat hoe ik het soms doe. Anderen doen het weer anders of zijn het niet met mijn methode eens...ach, voor mij werkt het goed.

Zo ben ik laatst bij mij om de hoek begonnen met een sloot te verkennen. Zelf nog nooit daar karper zien zwemmen. Wel begonnen met systematisch uitkammen. Op dit forum vertelde iemand dat 's zomers deze sloot vaak heel ondiep is en dat het vrij kansloos is. Vorige week sprak ik iemand in de buurt wie er al vele karpertjes had gevangen in het verleden. Elke tip is goed. Zo zie je maar als je echt wilt weten of er wat zit dan moet je gewoon tijd investeren en zelf op onderzoek gaan. De een vindt dat leuk en de ander juist niet. Aan jou wat je ermee doet.

Tot slot nog en leuk filmpje met een licht-systeem visserij op een poldersloot:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

13-02-2013 13:46

beste,

ik vis zelf wat minder actief
vaak snachts sessies dus tentje strechter 5 a6 voer plekken maken
maar ga zeker die manier keer proberen.

gr hans
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-02-2013 15:08

Wat een klotefilmpje blijft het ook :lol:

Je krijgt meteen zin in zon, fluitende vogeltjes en mobiele visserij :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

13-02-2013 18:39

Polder is mijn lievelings gebied. Maar dat komt ook door de andere soort vis waar ik heel graag op vis. Enige nadeel van de polder, als er in je woonwijk een zuchtje wind staat, is het in de polder een flinke windkracht.

Ik ben wel benieuwd bij welke HSV je zit, want volgens mij kan je in lopik namelijk nergens legaal vissen :) Alleen HSV lopikerwaard (hsv benschop) heeft visrecht op de keulevaart. Als het daar bij die "watertoren" is, kan je namelijk snel een 90 euro prent verwachten namelijk.

Polder herbergt over het algemeen vrijwel altijd karper :)

Neem hier maar is een kijkje in!
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1806,d.d2k
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

13-02-2013 19:10

beste wouter,

dat klopt. weet jij waar ik me het beste in kan schrijven in mijn buurt
want ik mag echt nergens vissen.
al heb ik er lak aan verstop me goed
want ik betaal 35 euro per jaar en dan ken ik nog nergens terecht
hoe pak jij dat aan dan?

gr hans
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

14-02-2013 09:03

Ik vis voornamelijk een stuk noordelijker in het groene hart (boven de A12 zegmaar) waar wel veel HSV's gepacht polder water hebben. Ben daarom lid van 3 HSV's zodat ik bijna overal in het groene hart kan vissen.

Lopik/schoonhoven/boven-haastrecht.. ja als je daar wilt vissen moet je je inderdaad goed verstoppen ;)
Tegen schemer komt er op dat hele hele lange fietspad geen hond en zeker geen boa's. Dus als je dan verdwenen bent rond zonsopgang zul je niet snel beboet worden. Maar ik moedig je niet aan dit te doen natuurlijk :)

Hsv lopikerwaard is de enige in jou buurt die visrecht op de keulevaart heeft. Dat is wel goed te doen vanuit lopik (5 min rijden?).
hans ruitenbeek
Berichten: 14
Lid geworden op: 21-05-2012 23:04

15-02-2013 19:07

ja opzich.
je kan wel dag vergunning aanvragen voor bepaalde watertjes.
voor de watertoren kan ik geen boete krijgen.
dat is van niemand heb ik uitgezocht.
en sochtends kan ik zeggen dat ik uurtje eerder was ;)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-02-2013 22:14

Wouter Scherrenberg schreef:Polder is mijn lievelings gebied. Maar dat komt ook door de andere soort vis waar ik heel graag op vis. Enige nadeel van de polder, als er in je woonwijk een zuchtje wind staat, is het in de polder een flinke windkracht.


Hier nog een polderliefhebber, volgens mij heb je meer dan voldoende water in de buurt. Penvissend kun je grote delen afstruinen en krijg je snel een beeld van hoeveel en wat voor karper er eventueel zwemt, kun je altijd nog statisch gaan zitten.
Zou me vooral richten op water waar je wel mag vissen, zie nu veel langskomen waar je blijkbaar niet de mogelijkheden heeft.
Polder Keulevaart had een mooi bestand en is onlangs uitgebaggert, helaas zijn in de winter van 2010/2011 hier veel karpers doodgegaan (zie één van de oude nieuwsflitsen van de GHV) ik weet niet wat er van het bestand over is en of er alweer vis uitgezet is?.

Succes
Andries
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

17-03-2013 09:06

ook ff een mooie welke polder nederland heeft er zo veel :D
Plaats reactie