Ervaringen Gevraagd ZuigerplasBos Lelystad

Plaats reactie
Edwin Roethof
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-11-2012 12:11
Locatie: LelyDorp
Contacteer:

07-12-2012 11:31

Graag deel ik mijn ervaring omtrent leuk viswater in en om Lelystad.
En hoop op enige Feedback met jullie ervaringen of meningen over de wateren.

Naam Water: ZuigerPlasBos
Waar: Lelystad
Water type: Plas(je)
Diepte: 0,50 tot ??

Mijn persoonlijk ervaringen op deze water zijn:

Leuk en mooi viswater , met redelijk veel ruime vis plekken.
Aanbod vissen is ruim alle soorten wel aanwezig, maar Niet erg groot.
Eigen grootste gevangen vis in deze water : SchubKarper 24pond , SNoek 1,03 meter , Brasem 53cm.

Betreft Aas , gebruik(te) ikzelf hier veelal standaard voer , zoals Mais, aardapels, brood, Made en Pellets (heel soms een zoete boilie en of tijgenoot).
Voor voeren Deed ik hier NIET! , mijn reden is dat daar de bodem vol ligt met knikkers(boilies).
Gewoon 1 handje voer precies bij de haak deponeren meer niet.(werkte voor mij goed)

De door mij gekozen plekjes : (bezig met een google map ding )

Nadeel wat ik op dit water ERG storend vind/vond Loslopende honden die proberen je aas uit emmers of zakken te stelen.
Wat niet echt storend is maar wel als dat herhaaldelijk gebuerde (meerdere keren in een kwartier) , was als iemand langs liep letterlijk je tent in keek en vroeg of je wat gevangen had.



Kort: makelijk water , veel dresuur en weinig Grote varkens.
2. Veroorzaak geen overlast.
3. Toon respect voor de natuur.
5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.
7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.
10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

11-12-2012 15:39

Het edwin,

Het zuigerplas, tja wat zullen we er van zeggen.

Veel karper zit er en kwa dresuur valt het er best mee.
Grote karper zit er wel degelijk, al komt er de laatste jaren nog maar erg weinig van bovenwater.
Stekken zijn er altijd wat lastiger, te veel vissers die er een stuk claimen of je moet naar de overkant lopen/fietsen.
De mooiste stek die er was hebben ze geruimt en is nu een soort van hondenstrandje geworden(overkant plas vanaf parkeerplaats)
Iedereen vist eigenlijk wel standaard tegen de eilandjes aan, dus die zou ik bijvoorbaad al overslaan.

In mijn ogen het meest verprutste water van lelystad.
Te veel mensen en veel te veel voer.

Volgens mij was het jaren geleden ook nog een keer getroffen door khv en is er best wel wat dood gegaan.

Gr camiel
Edwin Roethof
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-11-2012 12:11
Locatie: LelyDorp
Contacteer:

12-12-2012 17:10

over de KHV had ik nog niks vernomen.
En er zijn zat leuke stekjes om de grote plas heen , Neem eens wat zijtakjes/slootjes
1 van die loopt na een 700m weer in een kleine poel.

Na de "ruiming" zoals sommige dit noemen vind ik zelf , dat op deze viswater lastiger leuke "Lege" visplekken te vinden zijn.
Maar goed water zat om en in lelystad , zal even kijken of ik wat andere topicjes omtrent lelystad en de polder kan maken.
2. Veroorzaak geen overlast.
3. Toon respect voor de natuur.
5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.
7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.
10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

16-02-2013 14:07

Zuigerplas....

Ik heb daar van halverwege jaren negentig tot 2005 gevist, altijd de weekenden en altijd s'nachts (ik weet het het is verboden maar na enkele jaren vorm je een soort 'band 'met de bosbeheerders en werd het oogluikend toegestaan). In die tijd veel vissen gevangen ook grote vissen tot 33 pond aan toe, heel veel groter waren ze er toentertijd niet. Hoe de stand van zaken nu is weet ik niet, de bedoeling is om dit jaar weer eens wat vaker daar te gaan vissen.
De stekken dichtbij de parkeerplaats kun je heel best vissen en ook gewoon tegen de eilanden aan vang je heus wel vis (afgelopen jaar September heb ik de hengels weer opgepakt en ving daar alle 3 de sessies ook alle 3 keer vis zonder voorvoeren). Het water is op sommige plaatsen toch wel dieper dan je zou verwachten, zo is het meer bijv. aan de kant waar vroeger het strandje was toch al gauw een goede 3 meter diep. Daar zijn ook diverse plateaus te vinden waar de diepte heel snel oploopt naar 1,5 meter en ondieper. Als je dan de plekken weet waar geen blubber maar zand en kleine kiezeltjes ligt, ben je helemaal 'baas'(zo heet dat tegenwoordig toch?) . Aan de andere kant van de plas , waar s'zomers de schildpadden liggen te zonnen, is de waterdiepte in het midden mij niet exact bekend. Wel is het zo dat daar bij het eiland de grote vissen vaak te vinden zijn. Let alleen heel goed op, de paaltjes die er staan zijn zeer verradelijk en je zou zomaar eens een grote gezonken stalen boot kunnen vangen :wink:. Het 'hondenstrandje' vroeger noemden we dat centre parcs (god mag weten waarom) is altijd een hele goede stek geweest. Je kunt vanaf daar een heel groot gebied met een grote oever diversiteit bevissen.
Voor wat betreft aas, kan ik heel kort zijn. De Scopex en Strawberry van Nash deden hier altijd goede zaken. Ook een birdfood met cream flavour deed het altijd goed. Met mais ben ik gestopt omdat je dan de ene brasem na de andere vangt (en nog hele grote ook :o ) Overigens is het ook aan te raden om een flinke boillie te gebruiken, je zult niet de eerste zijn de de hele godvergeten dag brasems en windes vangt.
Goed ik heb nu wel het een en ander uit de doeken gedaan, en geloof me dit water kan je nog best eens verrassen :wink:
Let wel, het meeste van dit verhaal is gebaseerd op mijn ervaring in het verleden, als er inderdaad veel vissen zijn doodgegaan zal het nu wss ietsje anders zijn.
Laatste tip: investeer in een fiets met een fietskar (oja en een grote hond dat helpt tegen andere loslopende keffers) heel handig en je komt bij de mooiste visstekken... Succes!

ps. die kleine poel waar jij het over hebt is jarenlang een no go ( of eigenlijk gay) area geweest......... :lol:
Edwin Roethof
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-11-2012 12:11
Locatie: LelyDorp
Contacteer:

09-04-2013 17:54

Dat er voldoende brasem zit en GROOT is mij reeds bekend.

Van de week poging gedaan om in het zuigerplas bos even te vissen.
Een paar uurtjes en met resultaten die er zeker mogen zijn.

Dat het water je kan verrassen is een feit geworden , in iedergeval voor mij.

Afgelopen Zondag even met wat zelfgedraaide mais bollen wezen vissen.
Snel overgestapt naar een grotere Formaat want de 22mm werden gewoon gepakt door een drie tal LAPPEN van brasems.
Dus de hand gedraaide +/- 28mm erop gedaan , 3 x een mooie run gehad in pakweg 2uur tijd.

2 mooie schubkarpertjes van circa 16 en 20 pond.
3de run was een los schieter maar ongeveer 7 meter voor de kant , BAM SJIIIIIIIIEEEEEEp en jah hoor 46cm Snoek.
*Verrassing.....

Dit allemaal op het stekkie dat vanaf de parkeerplek zegge schrijven 100meter(meschien meer) lopen is .
2. Veroorzaak geen overlast.
3. Toon respect voor de natuur.
5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.
7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.
10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

09-04-2013 20:57

Dus jij zat in dat sheltertje op het hoekje van de (tsja vroeger noemden we het echt zo :roll: ) Kalverstraat? Of zat je met 2 anderen aan de linkerkant bij het picknicktafeltje (vroeger stond daar een ouwe dooie boom de apenboom) . 't was er sowiezo afgelopen Zondag vrij druk buiten die 3 bij de picknickbank zaten er aan de andere kant ook nog 3 man te vissen. Ik was eigenlijk van plan om aankomend weekend eens een dagje te gaan zitten, maar eens kijken of het dan wat rustiger is anders ga ik wel naar wat groter water toe 8) .
Edwin Roethof
Berichten: 28
Lid geworden op: 30-11-2012 12:11
Locatie: LelyDorp
Contacteer:

09-04-2013 22:02

zat op 20 a 30 m naast de shelter.
ga voor een kleine sessie geen schelter en meuk mee nemen op de fiets.

denk dat het nog wat aan de koude kant was , maar de weers verwachtingen zien er goed uit.
2. Veroorzaak geen overlast.
3. Toon respect voor de natuur.
5. Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen.
7. Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat.
10. Zet de karper terug in het water waarin je hem hebt gevangen
martin wilzing
Berichten: 1
Lid geworden op: 29-07-2013 16:00

29-07-2013 16:40

mijn ervaring met de zuigerplas:
veel karper,heel veel karper maar idd veel kleine vissen rond de 15 pond maar toch veel uitschieters naar de 20 plus.
mijn zwaarste daar is 28 pond (schub) al heb ik ze ook wel eens een 35er zien vangen.
ik vis er nu zon 9 jaar en 9 van de 10 vissen is schubkarper en afentoe een spiegel of graskarper.
het verhaal over de vissterfte is bullshit maar dat zou ik ook zeggen als ik het water voor mezelf wilde hebben !
voorvoeren heeft echt geen zin op zon klein watertje,gewoon n handje vol boilies bij je aas is meer dan genoeg.
vorig jaar ben ik met n dieptemeter het water op geweest:
helemaal rechts (de grote kom) is een vlakke bodem van 1.5 meter diep.
van het hondenstrandje naar het eiland is het zon 80cm diep.
de "kalverstraat"is zon 1.5 tot 2 meter diep.
bij het picknickbankje is het in het midden van de kom zon 3 meterdiep en loopt langzaam op naar n meter.
de rest van het water is zon 1.5 tot 2 meter diep.
ik ben er vorig jaar achter gekomen (na veelvuldig lijnbreuk) dat de eilandjes opgebouwd zijn uit stenen(grof puin) en daar waar de beschoeiing weg is,dat is bijna overal zo, het bezaaid ligt met stenen.1 a 2 meter uit de kant vissen is een aanrader.
zuigerplas een dressuurwater ????? pffff echt niet,met de goede weersomstandigheden moet je makkelijk 3a4 vissen op n avond kunnen vangen,al moet ik wel zeggen dat er nog maar weinig op karper gevist word.
dat de visstand er achteruit loopt klopt maar dat heeft meer met die oostblokpipo's (POLEN) te maken,die nemen alles wat ze vangen mee :cry: :cry: K karper!!!!!
nachtvissen is er niet toegestaan,net als vissen met 3 hengels.
Het is echt een prachtwater en dat moet zo blijven dus ruim je troep op!!!!!!
barry van haaster
Berichten: 13
Lid geworden op: 26-10-2010 15:35
Locatie: kraggenburg

27-10-2013 19:49

Laatste keer dat ik er was een enorme groep jonge luidruchtige Urkers daar mij zul je er niet meer zien,pfff wat een ergernis!
Plaats reactie