Dezelfde groep vissen vangen.

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-11-2012 14:38

Beste Bart, het is natuurlijk niet waar dat bijna alles wat ze op ze bodem tegenkomen smaakloos, geurloos en kleurloos is. Geldt wellicht voor jou (en mensen in het algemeen) maar zeker niet voor een karper...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 15:02

Hey Aart, natuurlijk klopt t wat jij zegt maar in tegenstelling tot ons aas is natuurlijk alles smaakloos ;-)
Snap dat natuurlijk aas als bv. mossels en andere beestjes ook hun smaken en geuren bezitten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-11-2012 20:36

Bart, wat is zoet en wat is zout voor een karper. Uit Franse laboratorium proeven bleek dat karper bijna 300 x eerder zoet en 194 x eerder zout detecteert dan een mens...
Overdrijven in toevoegingen aan de boilie is dus in principe helemaal nergens voor nodig, zou zelfs wel eens everechts kunnen werken, maar helaas zijn daarover geen wetenschappelijke proeven die dit bevestigen. Maar wel iets om rekening mee te houden wat mij betreft.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-11-2012 21:05

Aart

Dat een karper het eerder detecteerd wil niet zeggen dat je ook eerder overdoseerd. Een hond zou dan in onse maatschappij geen leven hebben met alle harde geluiden en sterke geuren. Neemt niet weg dat je beter te weinig dan teveel kan doseren
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

21-11-2012 21:13

Bart beentjes schreef:Je gaat toch geen mensen met vissen vergelijken toch?? :lol:
even voor de duidelijkheid een karper is geen mens, een karper is een dier, een vis.
Vissen worden voortgestuwd door hun instinct en niet door de gedachtegang van: ooh vandaag heb ik trek in broodje shoarma, nee... een karper is alleen maar bezig met overleven.
Dat verschillende smaken, geuren en kleuren attractief werken is logisch want bijna alles wat ze op de bodem tegenkomen is smaakloos, geurloos en kleurloos dus ja dat wekt hun nieuwsgierigheid naar voedsel.
Vang mijn karpers (zowel schub, spiegel, rijen als leder) op verschillende smaken (zoet, gekruid en totaal flavourloos).
Heb ooit eens geexperimenteerd met een mix op basis van alleen maismeel, polenta en griesmeel en verder niets, alleen eieren voor de binding. En raad eens, deze zetmeelrijke bal ving als de tierelier... beter als mijn maatje naast met zijn Nash knikkers.
En dan hoor ik jou denken: een maisboilie is toch ook zoet(ig)? Klopt! Wou alleen even laten zien dat het ook allemaal veeeeeel goedkoper kan en evengoed net zo succesvol ;-)

Maar uuuh onderbouw jij maar eens waarom een instinctief dier als een schubkarper of spiegelkarper onderlinge smaakvoorkeuren hebben....
Wat lees ik binnenkort? Dat rijen van bitter houden? :lol:


Waar het om ging is dat jij met de grootste stelligheid zei dat het onzin was, en zoals je inmiddels al meer mensen hebt zien schrijven, spiegels komen er vaak meer uit op zoet dan op vismeel...

Het voorbeeld van de chinees en ons was puur ter illustratie en niet meer dan dat. Onze beide honden thuis hebben ook verschillende voorkeuren qua eten, dit gaat voor veel dieren op en ook voor de karper.

De ene eet wel mosseltjes, de andere niet...

Fijn dat je het inmiddels, gezien de reacties na deze, ook een beetje inziet...

Vang ze!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 21:41

Waar het om ging is dat jij met de grootste stelligheid zei dat het onzin was, en zoals je inmiddels al meer mensen hebt zien schrijven, spiegels komen er vaak meer uit op zoet dan op vismeel...

Nogmaals ik vind het geen onzin.... Het is onzin.
Maar goed, ik laat je lekker in de waan dat een spiegel een andere smaakvoorkeur heeft dan een schub want andere mensen schrijven het en dat het in de karpertijdschriften staat


Fijn dat je het inmiddels, gezien de reacties na deze, ook een beetje inziet...

waarin lees je in mijn reacties dat ik het inzie?????
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

21-11-2012 21:44

Aart Lokhorst schreef:Bart, wat is zoet en wat is zout voor een karper. Uit Franse laboratorium proeven bleek dat karper bijna 300 x eerder zoet en 194 x eerder zout detecteert dan een mens...
Overdrijven in toevoegingen aan de boilie is dus in principe helemaal nergens voor nodig, zou zelfs wel eens everechts kunnen werken, maar helaas zijn daarover geen wetenschappelijke proeven die dit bevestigen. Maar wel iets om rekening mee te houden wat mij betreft.


Kijk dat zijn nou eens interessante weetjes, grappig Aart :wink:
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

21-11-2012 23:20

Bart, JIJ VIND het onzin. Andere mensen hebben het in de praktijk ervaren.
Jouw stelling dat een spiegel karper op schubbenpatroon na hetzelfde is klopt ook niet, want waarom zijn we begonnen met uitzetten van spiegels? (naast het mooie schubben patroon), juist de strijdlustigheid van de vis. Maar dit zal volgens jou ook totale onzin zijn. En een graskarper vecht ook niet typerend anders dan een schubkarper waarschijnlijk.... Oh en smaakvoorkeur van de graskarper? ohnee laat maar...

Dat meerdere mensen iets zeggen hoeft het echt geen waarheid te maken.
Maar iets wat zoveel mensen in de praktijk ervaren hebben afdoen als onzin slaat gewoon nergens op.

Hoevaak heb jij al van smaak gewisselt en bleef je exact hetzelfde vangen??
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-11-2012 07:31

Edwin van Gemeren schreef: want waarom zijn we begonnen met uitzetten van spiegels? (naast het mooie schubben patroon), juist de strijdlustigheid van de vis.

Geef mij dan toch maar een polderschub van 93 cm ipv zo'n Duitse pannenkoek van 30 pond.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

22-11-2012 07:32

Want waarom zijn we begonnen met uitzetten van spiegels? (naast het mooie schubben patroon), juist de strijdlustigheid van de vis.

Weet niet wat wateren jij vist, waarschijnlijk dressuurwateren. Ik vis alleen op het ijsselmeer en op kanalen. Mijn ervaring is toch echt dat een lange slanke schub doorgaans toch wat sterker en explosiever dan zo'n hooggebouwde spiegelkarper. Dus ik zie een spiegel echt als een mooooie vis

En een graskarper vecht ook niet typerend anders dan een schubkarper waarschijnlijk.... Oh en smaakvoorkeur van de graskarper? ohnee laat maar...

Een graskarper kan je niet vergelijken met een gewone karper, een graskarper is een karperachtige en geen huis, tuin en keuken karper

Hoevaak heb jij al van smaak gewisselt en bleef je exact hetzelfde vangen??

Vaak genoeg door de jaren heen, genoeg om bepaalde conclussies te kunnen trekken maar heb nu mijn bol gevonden waar ik door het hele jaar mee sycces heb dus waarom wisselen?
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

22-11-2012 09:37

Kijk dat is meer een onderbouwd antwoord 8)

Van die strijdlustigheid van spiegels dacht ik vaker gelezen te hebben, echter als ik het nu opzoek vind ik alleen dit terug in het kennisdocument karper van sportvisserij nederland:
"Om beter te voldoen aan de
vraag van de sportvisserij, komt het accent te liggen op de kweek van de
zogeheten 25% wildbloedhybride. Dit karpertype verenigt de vechtlust
van de wilde of boerenkarper met de groeisnelheid van de kweekkarper"

Spiegels werden eigenlijk voornamelijk uitgezet vanwege schubbenpatroon en omdat het snelgroeiers zijn.

Verder is het wel mijn ervaring. Ik heb een tijdje een voerstek aangehouden in een weinig beviste polder. Na +/- 40 schubkarpers gevangen te hebben van 15 tot 30 pond, ving ik een spiegel van 18 pond die me alle hoeken van het water liet zien. Dit is natuurlijk maar 1 geval en maakt het nog geen algemeenheid.

Verder hoop ik dat de topic starter na wisseling een hoop mooie spiegels gaat vangen op zoete boilies en het ons laat weten :lol:
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-11-2012 13:02

Hm, wilbloedhybrides die ooit met veel enthousiasme door de OVB werden gekweekt en uitgezet zijn toch echt schubkarpers. De traditionele kweek van Valkenswaardse spiegelkarpers viel daarmee stil. Omdat daardoor de karakteristieke spiegelkarper geheel dreigde te verdwijnen zijn een aantal enthousiastelingen begonnen met herintroductie van de spiegelkarper door uitzettingen in boezemwater. Zie de website van het COS. Dit is de reden dat we nu een mooie variatie aan karpertypes kunnen vangen.

Vechtlust is subjectief. Is maar wat je waardeert. Een snelle schub die alle kanten van het water opzoekt, of een zwaar trekkende spiegel die niet omhoog te krijgen is. En alles wat daartussen zit, want niet alle schubs zijn slank en klein. En niet alle spiegels zijn dik, hoog en log. Zowel Bart als Marco generaliseren mij wat teveel ( :D ), en ik vraag mij met Bart af in hoeverre het verhaal dat spiegels een voorkeur hebben voor zoet aas een werkelijk kloppende algemeenheid is. Maar dat er bepaalde voorkeuren zijn sluit ik daarmee helemaal niet uit. Slechts een deel van de smaakvoorkeur is echter genetsich bepaald, voor het overgrote deel is het ervaring.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

22-11-2012 19:53

Zowel Bart als Marco generaliseren mij wat teveel

Klopt wel een beetje wat betreft de strijdlust Kees :P
Zegt ook niet dat iedere spiegel hooggebouwt is en iedere schub slank en explosief, ik hou gewoon van de torpedo gevormde karpers .... Die vissen geven mij gewoon de meest spectaculaire gevechten.
Van de zomer had ik een langgerekte spiegel van een pond of 18 op het kanaal en die liet mij ook alle hoeken van het kanaal zien.
Dat is voor mij ook de reden dat ik op wateren vis als kanalen en het ijsselmeer/ markermeer, van weg hun strijdlustige karpers :wink:
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

22-11-2012 20:38

Meende uit je reactie op Aart te halen dat je inderdaad vond dat karpers verschillende smaken kunnen hebben...

Waarom komen sommige karpers er eigenlijk alleen maar uit op een tijgernootje (die over het algemeen zoet is overigens) en niet op een boilie?

Daar zit dan toch voorkeur? Dus waarom zou het dan niet zo kunnen zijn bij spiegelkarpers?

Jij knalt er in met dat het onzin is dat een spiegelkarper een voorkeur heeft, ja dan kan je een knaller terug verwachten...

Ik heb ook spiegels gevangen op Luncheon Meat (Smack), maar goed het maakt mij verder niet uit als er maar karper uitkomt...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2012 08:22

Even iets in het algemeen. Als verenigingsputjes afgevist worden komen er ALTIJD enige karpers te voorschijn die nog nooit aan een hengel zijn gevangen door de plaatselijke vissers en dat zijn vaak ook nog eens de wat grotere vissen. Té grote waarde aan je aas hechten is m.i. dan ook niet terecht, is vaak meer een kwestie van vertrouwen dan realiteit.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

23-11-2012 09:07

True. In mijn ogen is vertrouwen nog steeds het belangrijkste ingredient.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

23-11-2012 09:29

Aart Lokhorst schreef:Even iets in het algemeen. Als verenigingsputjes afgevist worden komen er ALTIJD enige karpers te voorschijn die nog nooit aan een hengel zijn gevangen door de plaatselijke vissers en dat zijn vaak ook nog eens de wat grotere vissen. Té grote waarde aan je aas hechten is m.i. dan ook niet terecht, is vaak meer een kwestie van vertrouwen dan realiteit.


Volgens mij gebeurd dat niet alleen op verenigingswater, Aart...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-11-2012 10:08

Luc de Baets gaat in zijn boek ‘De Dunne Lijn’ uitgebreid in over dit onderwerp. Koop en lees dit meesterwerk, elke zichzelf respecterende karpervisser moet het op zijn minst (figuurlijk) kapot gelezen hebben.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2012 11:40

Is ook maar een voorbeeld Marco.
Peter, 'toevallig' is Luc een van mijn beste vrienden...
Peter Wauben
Berichten: 27
Lid geworden op: 07-06-2011 00:17

06-02-2013 01:01

Tja Bart , de een geloofd, de ander denkt en ook ik spreek uit ervaring.
Ik moet idd ook toegeven, met zoet vang je toch meer spiegels.
Dat heb ook ik meerdere malen ondervonden.
Of heb je en verklaring dat ik hoofdzakelijk spiegels vang op zoete boilie terwijl mijn vriend op pinda´s en visbollen hoofdzakelijk schubs vangt en dat meerdere keren achter elkaar. En dan heb ik het niet over een putje maar over een NL rivier. Waarbij wij onderling toch wel 300 m van elkaar verwijdert zaten, de vissen hadden dus ook hun eigen keuze.
Idem op andere wateren. Zelfs het gemiddeld gewicht van de gevangen vis lag op de zoete bollen hoger.
En dat waren dus geen SKP vissen maar natuurbroed. Praktijk is trouwens ook wetenschappelijk onderbouwt als zijnde test.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2013 10:35

Ook meegemaakt. De verklaring was eenvoudiger dan je denkt. Ik zat bij een holding area waar meest schubkarpers van dezelfde leeftijdsklasse zaten en het had uiteindelijk niks te maken met het direct opkomende idee dat het aan mijn visvmeel boilies lag. Meer met het schoolgedrag van karper dus.

Het zegt waarschijnlijk meer als je van stek wisselt direct op het moment dat blijkt dat je een ander type karpers vangt dan je maat een eind verderop. En dan maar hopen dat er niet een aantal andere variabelen mee veranderen.

Overigens hebben de meeste karpers wel kweekkarper genen en kan dat voor schubkarper langer geleden zijn dan voor spiegels. Maar vergeet wildbroed hybrides niet die massaal werden uitgezet. Weinig "natuurbroed" spiegels vrees ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

10-02-2013 21:30

Ik denk ook dat een karper iets niet lekker kan vinden net als ons.
Voor een karper is iets eetbaar of niet eetbaar.
Maar het is wel degelijk zo dat hij een bepaalde voorkeur voor een aassoort kan hebben.
Als je een boilie hebt met de voedingswaarde erin, die de karper op dat moment nodig hebt.
Dan is dat zeker in je voordeel.(denk aan de jaargetijden vetten,eiwitten,koolh)
Denk maar eens na als je zelf honger hebt!dan ga je niet naar de mc donalds want dan heb je na een half uur weer honger.Als je honger hebt wil je juist een bord met aardappels ,groente,vlees.Daar heeft je lichaam ten minste wat aan.En dat is volgens mij een van de redenen dat het ene aas beter vangt dan de ander.En wat volgens mij ook mee telt is de hoeveelheid van het aanwezige voedsel.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als er een overvloed (teveel)van een bepaald aas is.
De karper er dan al minder gretig van zal snoepen.Er ligt toch genoeg voor iedere vis,en van iets waar genoeg van is is al snel minder aantrekkelijk.Als je het omdraait, er ligt niet genoeg voer voor de aantal vissen die er zwemmen dan beginnen ze als gekken te vreten.En als je van zoette boilies of particles houdt haal dan is natrena.Het glazuur springt van je tanden maar de vissen zijn er verzot op.zoet=goed
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

13-03-2013 23:35

Ik vind het allemaal wel beetje ver gaan. Maar zal wel aan mij liggen. vissen is voor 90% geluk, de andere 10% is inzicht en vaardigheid. bijv stekken en aas.
grtjs
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

13-03-2013 23:53

Ik denk dat de vissers die echt werk van "stekken en aas" maken, die verhouding misschien wel omdraaien.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-03-2013 10:35

Geluk kun je afdwingen, door stekken en aas bijvoorbeeld.


Laten we het anders stellen Aron,

voor 90% van de hedendaagse vissers is het geluk. Dan kom je meer in de richting.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm