GROTE vis sterfte in Houten.

Plaats reactie
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

29-05-2012 22:14

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/806475/ ... outen.html


Tot mijn grote spijt is er een grote vis sterfte geweest in mijn vaste karper water. 10 tallen grote en mooie spiegels hebben het loodje gelegd.De rest word in het filmpje verteld.Ook andere wateren in mijn gemeente zijn getroffen door vis sterftes.Vooral de biezenvelden zijn keihard getroffen.

Echt verschrikkelijk.En het aanbod was al zo beperkt nu er ook een aantal wateren met een heel groot waterplant probleem kampen.Echt heel zonde er moet echt HEEL hard aan een aantal wateren gewerkt worden.O,a het waterplanten probleem. Visuitzetingen lijken mij voorlopig geen optie.


Voor zover weet ik dat 5 wateren getroffen zijn door visterftes, Ook was er van de week een sterfte in een lange polder sloot.Ook daar lagen karpers dood en ook veel andere vis.

Ik moet voorlopig ergens anders mijn hobby uit oefenen.

Mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

29-05-2012 22:32

Hoor steeds meer geruchten dat ook de rietplas is getroffen door vis sterfte.


Weet iemand hier wat meer van af=
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
ives browne
Berichten: 20
Lid geworden op: 21-10-2009 18:01
Locatie: Hilversum

29-05-2012 22:52

Ja dat is zeker jammer Sander heb daar leuke tijden beleeft..!
Hetzelfde verhaal op the good old kooikers n paar jaar geleden bij de bouw op het rond..
Mischien dat de auhv weer wat gaat uitzetten..

Er waren destijds ook veel mensen daar aan het vissen die nog nooit van kook en week tijden hadden gehoord van met name tijgers.
Maja de tijd zal het leren is wel weer zonde van die mooie spiegels..

Groeten

Ives
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

29-05-2012 23:00

Kooikers plas is de vistand ook heel slecht. Enigste wat er voldoende zit is Brasem :-?
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

30-05-2012 09:12

Bizar dat zo'n waterschap met droge ogen durft te verkondigen dat dit door de heftige regenval komt...

Dat die vrouw nog over straat durft na zo'n broodje aap verhaal...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

30-05-2012 09:46

Doodzonde dit weer!
Heb mijn hele jeugd op de kooikersplas gevist (de rietplas bestond toen nog niet) en het breekt mijn hart om te zien hoe dat water er nu bij ligt, is niet meer normaal te vissen.
Zonde dat de rest van Houten nu ook last heeft van vissterfte, er waren al zo weinig wateren waar normaal gevist kon worden.
De gemeente Houten en waterschap is echt slecht bezig in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-05-2012 11:14

Marco Boer schreef:Bizar dat zo'n waterschap met droge ogen durft te verkondigen dat dit door de heftige regenval komt...

Dat die vrouw nog over straat durft na zo'n broodje aap verhaal...


En waar baseer JIJ dit op dan Marco? Blijkbaar weet je waar je over praat dus brand maar los ;) Ik kan me wel meer waters herinneren waar de overstorten vol aan de bak moesten en dus alles vol gas de singels en sloten ingetapt werd.

Einde visstand. Er zijn een paar pittige buien gevallen hoor ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

30-05-2012 13:16

Sven van Anrooy schreef:En waar baseer JIJ dit op dan Marco? Blijkbaar weet je waar je over praat dus brand maar los ;) Ik kan me wel meer waters herinneren waar de overstorten vol aan de bak moesten en dus alles vol gas de singels en sloten ingetapt werd.

Einde visstand. Er zijn een paar pittige buien gevallen hoor ;)


Dus dan moet ze toch verkondigen dat dit komt door overstorting naar aanleiding van de hevige regenval van de afgelopen periode? Ik ken meer plekken in Nederland waar het heel hard en veel heeft geregend de afgelopen periode, maar waar de vis niet massaal is gestorven.

Nu doet ze net voorkomen of de hevige regenval op zich zorgt voor minder zuurstof in het water en dat is niet zo...

Dus een broodje aap verhaal zoals zij het verkondigd. Had misschien iets duidelijker omschreven kunnen worden, maar goed...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 13:42

Marco je kunt het alleen zo stellen als je met zekerheid weet dat de riolering aangepast is met een opvangbassin.

Als niet het geval is is er wel degelijk een giftige overstort mogelijk op het betreffende water.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

30-05-2012 15:55

Snap ik Douwe, maar dat is niet zoals zij het heeft gezegd. Zij geeft aan dat de regenval zelf verantwoordelijk is voor het zuurstoftekort in het water en dat is pertinent niet waar...

Dat het overstorten van rioolwater daar debet aan is dat lijkt me duidelijk. Vandaar dat ik zeg dat zij een broodje aap verhaal verkoopt...

Ik heb inmiddels gehoord dat er in die wateren sprake is van overstorten van afvalwater, dus vandaar..
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

30-05-2012 16:08

Vlak Voordat er iets van vis sterfte bekend was.Viste ik er nog een keer mijn boilies roken helemaal naar bagger echt smerig.

Dus dat afvalwater lijkt me helemaal niet zo een gekke optie.Echt heel erg balen dit :(
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-05-2012 19:17

Tsja een dergelijk antwoord is inderdaad discutabel, heel simpele vraag aan dat soort personen is, waarom denkt u dat de brandweer met de brandspuiten over het water spuiten bij zuurstofproblemen.

Juist het opspatten van water zorgt voor opname van zuurstof dus ook bij regen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

31-05-2012 00:46

Dat is ook het eerste wat ik dacht, Douwe..maar extreme regenval kan ook voor een hoop ellende zorgen. Zo ben ik dit op het spoor gekomen:

"Dat vissterfte tot stand komt na een regenbui kan verklaard worden door een fenomeen dat in de stadshydrologie ‘first flush’ wordt genoemd. Tijdens lange droogteperiodes met kleine debieten in de rioleringen gaat zich op diverse plaatsen sterk verontreinigd slib afzetten. Ook in allerlei goten en afvoerkanalen buiten de rioleringen gaat de verontreiniging zich door een gebrek aan ‘doorspoeling’ ophopen. Bij de eerste sterke regenval wordt dit dan losgeweekt en doorgespoeld. Dat zorgt voor een piekdebiet met troebel, verontreinigd water met een zeer laag zuurstofgehalte. Het probleem is vooral daar acuut waar nog veel regenwater samen met afvalwater afgevoerd wordt. Wanneer de waterzuiveringsinstallaties op die plaatsen een te beperkte capaciteit hebben om piekdebieten op te vangen, is er een aanzienlijk overstort van vuil water dat rechtstreeks naar de rivieren gaat. Vooral waterlopen met een grote aanvoer vanuit rioleringen en een relatief beperkte capaciteit aan waterzuiveringsinstallaties, zijn gevoelig aan dit fenomeen. Deze doorspoeling is een probleem dat je in de zomer kan verwachten, bij een hevige bui na een lange droge periode.."

Bron: http://www.natuurbericht.nl/?id=7332

Zeer waarschijnlijk gewoon een samenloop van omstandigheden. Extreem weer kan in gebufferde watersystemen dus altijd voor problemen zorgen.

P.S. Laat ik er nog bij zeggen dat ik mij wel kan vinden bij het vermoeden van Marco. Overstort gebeurd vaak genoeg, en ja ook steeds vaker. Waterschappen hebben echter soms de verplichting om "Jip-en-Janneke-taal" aan de burger te verkondigen om de boel begrijpelijk te maken voor de leek. Mensen met meer kennis van zaken begrijpen ook wel dat dit een reguliere overstort betreft. Triest, maar wen er maar aan..zal nog wel vaker gebeuren.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-05-2012 06:32

Robert ik heb het bericht hierover na mijn reactie gelezen en het eerste wat bij mij opkwam was inderdaad ze kunnen best wel eens gelijk hebben.
Ik had niet door dat de hoeveelheid water toch wel extreem was.

Dus ik denk dat je groot gelijk hebt.
Vissen is een hobby, geen religie!
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

31-05-2012 21:02

rietplas heb ik 3 a 4 weken geleden 2 dode vissen zien drijven.. en bij het vogeleiland een skelet van een karper gespot.
Een goede bekende van dit board :wink: wist me te vertellen dat ie er in de afgelopen tijd al 8 geteld had.
Dit was overigens al enkele weken voor de hevige regenval.

Toedels
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-05-2012 21:42

Maandverband en de meest uiteenlopende rotzooi wordt door ons in de plee gegooid. Pompen van persleidingen kunnen daar echt niet tegen juist bij hevige regenval loopt het systeem dan hopeloos vast waardoor wij weer op overheidsinstanties kunnen kankeren.


Groetjes vanaf de poolcirkel,
Peter
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

03-06-2012 19:52

Het bestuur van de AUHV dacht eerst ook aan een riooloverstort. Dit is gelukkig niet mogelijk in Houten. Het systeem is zo aangelegd dat van het hemelwater de first flush gescheiden wordt van het riool. Wanneer de opvangcapaciteit niet groot genoeg is kan het hemelwater wel overlopen, maar het riool niet! Er is in 3 kwartier 60mm water gevallen. Ik zat zelf te vissen, en heb zoiets nog nooit meegemaakt, 3 kwartier hagelstenen zo groot als boilies en overal stromende beekjes. Er hadden een aantal boeren net hun weilanden bemest, en dit water is in het oppervlaktewater terecht gekomen. Hierdoor zijn er veel vissen gestorven. Helaas besloot het waterschap om het water rond te pompen om meer zuurstof in het water te krijgen. Dit werkte averechts met gevolg 3000kg dode vis...

Over de plantengroei kan ik nog zeggen dat dit nou eenmaal hoort in ondiepe singels. Als je geen plantengroei wilt hebben moeten deze wateren uitgegraven worden, dat zouden wij wel willen, maar het waterschap en de gemeente niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 20:39

Simon daar is het al, met de beste bedoeling om het water snel te verdunnen het water overal zuurstofloos maken.

Kennelijk een foute beslissing maar vast niet met verkeerde bedoelingen.

Het onder de mat vegen is ook een normale maar inderdaad niet echt gewenste reactie.
Natuurlijk bang voor eisen voor vergoedingen, alhoewel het in de overkomst kan staan dat er geen beroep op kan worden gedaan, toch is gezichtsverlies politiek / burgerlijk ook niet aangenaam.

Een dergelijke situatie heeft hier al eens de Kleine Wielen nagenoeg visloos gemaakt.
Boeren landerijen mesten snelle dooi slecht riool die afwaterde in een sloot en het giftige water liep zo van de polder de plas in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-06-2012 12:01

Lijkt mij meer een N02 vergiftiging,deze kan zich binnen een week ontwikkelen bij hoge stikstof/ amoniak waarden.
Het is dan niet een gebrek aan zuurstof, maar de rode bloedplaatjes die niet meer in staat zijn om zuurstof op te nemen..

grtz..
Plaats reactie