Ijsselmeer

Plaats reactie
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

14-04-2012 12:16

3dagen achter elkaar op het Ijsselmeer gevist,slechts 1 karper gevangen van een 23 pond :cry: ,het was wel een leuk gevecht.Ijsselmeer is echt een moeilijk water om te vissen.Iemand meer ervaring hier op het ijsselmeer?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-04-2012 12:18

Je mag in je handjes klappen met die vis.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

14-04-2012 12:22

@Leen,

Idd,maar ik had toch wel hoop dat ik er meer zou vangen.
Toch vind ik het jammer dat er niet veel mensen(naar mijn insziens)op het ijsselmeer vissen.
Ik zat zelf dichtbij de Ketelbrug,stek kon beter maar goed,ik heb wel genoten van de mooie zonsop en ondergang
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-04-2012 12:32

Gewoon volhouden daar.
Op de zelfde stek blijven vissen en naar mate de tijd vordert meer bij gaan voeren.

Ikzelf vis niet op het Ijsselmeer ieder geval maar zie wel vergelijkbare situaties.
Aanhouder wint.

En hoe minder er vissen hoe beter,er zullen er ongetwijfeld zat vissen,alleen die merk je niet op en laten niks los (Gelijk ook)


Leuke uitdaging voor een heel seizoen en wellicht meer. En 1 karper op de kant betekend ieder geval dat ze op dat stuk komen. Dus het eerste teken heb je al.

Wat bedoel je met ''stek kon beter''? Stek waar de tent staat? Of wat er onder water is? Als het onder water er interessant uit ziet en je kan er zelf net zitten. Prima toch.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2012 12:56

Doorgaan op een stek die in 3 dagen slechts 1 vis oplevert is niet echt een productieve manier van vissen. Je zal zeker op een moment gaan vangen, maar wil je daar op wachten? Als ik 3 dagen had op een nieuw water, viste ik iedere dag op een andere stek, tenzij je goed vangt natuurlijk. Op deze wijze loop je sneller tegen de vus aan, met een andere stek bedoel ik dus niet het verkeggen van mijn rigs
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-04-2012 13:05

Overal op dat soort wateren loopt het niet hard momenteel.
Komen vanzelf wel. Veel hoef je nog niet te verwachten.

Dusjah andere stek zoeken of nu gewoon doorgaan op die stek die toch vis opleverde? Deed ik toch het 2e,want om nu elke keer te gaan verkassen omdat de aantallen shit zijn tja. beter vis dan niks,en waar er 1 zit volgen er wel meer. groot water is volhouden en je stek onderhouden anders kan je blijven verkassen.

3 dagen 1 vis is echt geen uitzondering,maar meer regel. Ongeacht plek en zeker Ijsselmeer.

Dus wees blij dat je iets gevangen hebt,kans dat je een blank gepakt zou hebben was er ook.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2012 14:34

Ik vis al jaren op grote wateren hier in friesland.,en de ervaring leert dat als er meer vis zou zitten je ook neer vangt. Jij stelt dat je liever 1 vangt dan niks, echter wie zegt dat je op 3 stekken niks gaat vangen? Je spreid je kansen in ieder geval. Lage aantallen beteken gewoon 1 ding, en dat is dat de vis grotendeels ergens anders zit
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-04-2012 14:42

Ik vis ook al wat jaren op groot water zeg een 6000 ha

Vorig seizoen bijvoorbeeld begon ik met 1 vis liep op naar 4 in 2 nachtjes en kwam uit op 22 op 1 nacht.
Ieder zijn ding en ieder zijn mening uiteraard wat te doen bij een magere vangst.

kan positief uitvallen ga je gewoon door. Kan ook zo blijven uiteraard.

Ik leer liever de stek kennen en het hele stuk,dan dat ik weer verkas. Bevalt me tot nu toe prima hoe ik bezig ben.
Opbouwen van een stek.

Voeren voeren voeren helpt ook veel!

En op groot water kan je nooit te veel voeren,ook niet rond deze tijd.

beteken gewoon 1 ding, en dat is dat de vis grotendeels ergens anders zit


Betekent helemaal niks,heb je gezien hoe groot stuk het is waar hij vist??

Enige wat dan nog de oplossing is,is met een boot vissen. of gewoon nog even volhouden en blijven voeren want dan trek je de vis vanzelf wel naar je toe mochten ze er zitten,maar die stek opgeven omdat je MAAR 1 vis gevangen hebt tja....Na 3 dagen heb je dat stuk nog niet leren kennen kom op zeg. kan ook zomaar zijn dat de vis op je voerstek komt na een flinke ronde gezwommen te hebben,vissen liggen niet stil op groot water.

Beetje snel opgeven noem ik dat,en de stek totaal de kans niet geven.

Romeo,

Hoe heb je het aangepakt als ik vragen mag?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2012 14:59

Leen

Je kan beter 3 potentiele stekken een voor een afvissen en dat telkens herhalen. Dan domweg op een plek doorbeuken. Je kan voeren wat je wil, als ze er niet zijn vang je niks. Je geeft aan dat je vangsten opliepen en geeft als reden het opbouwen. Grote kans dat je die 4 of meer vissen per sessie had gepakt als je daar op het juiste moment was geweest
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 14-04-2012 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-04-2012 15:36

Eens, blijven hangen op een stek kan heel nadelig uitpakken en zorgen voor een desastreus verloop van je seizoen. Alle goede stekken op Neerlands grote rivieren, en dan bedoel ik stekken die herhaaldelijk en zeer regelmatig vis opleveren, ving ik of de eerste of de tweede nacht al vis. Lang zitten en voeren werd meestal niet wat, op groot water moet je de vis opzoeken en niet andersom. Ik zeg niet dat het niet werkt hoor Leen, maar dit werkt beter en kost je minder voer en dus geld.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-04-2012 15:43

Stom toeval dat ik dan toevallig op de vis zat,of dat de vis gewoon heel graag in de hoek komt waar ik vis.
En ook moet ik eerlijk wezen dat ik op die zelfde plek ook vaak genoeg flink heb zitten blanken

Eerlijk is eerlijk,het ene water is het andere water natuurlijk niet.
En ook is zegmaar op een stuk op een water veel verschil per seizoen,zo zitten ze er en zo heb je moeite om vis te vangen/vinden.

1 stuk is al snel 4/500 hectare.

En ik geef toe,dat ik te snel ergens blijf hangen,en blijf werken tot ik vang. Kost dus inderdaad meer dan het opleverd Kees wat je zegt. Zeker als je het bekijkt aan het einde van het seizoen dan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

14-04-2012 19:49

Ik lag in de vaargeul te vissen,eentje net op de rand van de vaargeul en eentje 4 meter voor de vaargeul en ook nog eentje verderop in de geul totaal 4 hengels dus.
Zal volgende week 2 dagen zitten en ga dan gewoon dichterbij vissen.
Ik weet zeker dat hier grote jongens moeten zitten op het ijsselmeer.
Zelf was deze run wel geweldig en het drillen was echt geweldig.Het was een mooi gevecht en een prachtige karper
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-04-2012 21:31

En zo is dat, daar doen we het voor, een mooie dril en een prachtige karper. 1000 maal beter dan een papegaaiebek uit een trutput!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-04-2012 23:49

ben er van overtuigt dat wanneer je op een water als het IJsselmeer in de gelegenheid bent een voerstek te onderhouden, dat elke vis die je vangt een enorm stuk voldoening geeft, net wat Kees al zegt, daar kun je het voor doen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-04-2012 10:57

Romeo, het is natuurlijk wel zo dat het beroep volledige visrechten heeft op het IJsselmeer en in de omgeving van de Ketelbrug is 1 vis op 3 nachten gewoon goed...Sinds het beroep niet meer op aal mag vissen in de dioxine gebieden (o.a. ook de IJssel en het Ketelmeer) hebben enkele beroepsvissers die vanaf pakweg april tot en met oktober niet meer op aal mogen vissen visrechten gehuurd op het IJsselmeer. En vergis je niet er zijn 32 visserijbedrijven actief op het IJsselmeer en die moeten dus heel wat vangen om lonend te kunnen vissen (en daarbij zit ook (legaal) karper al is het gevangen aantal kg niet erg groot t.o.v. de oppervlakte van het IJsselmeer).
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

15-04-2012 21:50

probeer het in de warmere maanden nog een keer .lekker mais dumpen dan kom je er wel .mvg ijsselmeer verslaafde
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
maarten Oosting
Berichten: 23
Lid geworden op: 08-11-2006 22:29
Locatie: zwijndrecht

15-04-2012 22:03

Aart,
Heeft de beroepsvisserij, jou inziens, grote effecten op de karperbestanden op de grote wateren zoals de benedenrivieren en het ijsselmeer?
Duurzame visserij op (grote) karper is toch helemaal niet mogelijk?! Hoe kan het beroep hier dan rechten voor hebben.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

15-04-2012 22:18

ik ga trouwens mee met het verhaal van kees en martijn .

voor echt grote karpers 20kg+ kun je beter niet op het ijsselmeer gaan vissen .tuurlijk zwemmen er een paar uitschieters maar het grootste deel van de vissen is tussen de 8 en 12 kilo .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2012 10:44

Maarten Oosting, juridisch ligt het zo dat indien het beroep volledige visrechten heeft (zoals o.a. op het IJsselmeer) zij alle maatse schubvis mogen oogsten. Heeft niks met groot of klein te maken, mits het maar aan de maat is qua vissoorten waar nog maten voor gelden.
Gezien de ongewisse voortplanting van karper heeft het wegvangen van karper door het beroep absoluut invloed op de karperbestanden in de beneden rivieren, maar ook op de Rijn, Waal, Maas en IJssel.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-04-2012 13:24

Aart even wat anders.

Hoe zit het dan met de uitzet van de steur in de Waal in Mei? Is dat niet gewoon geld weggooien? Met de gedachte dat de beroeps ook gewoon een visje willen vangen om hun brood te verdienen? Ik las dat er ''goede afspraken'' gemaakt zijn met de beroepsvisserij. Zijn die afspraken wel te vertrouwen?

''Op 9 mei zal Prinses Laurentien, vergezeld van de kinderen van haar Stichting Missing Chapters drie steuren vrijlaten in de Nieuwe Maas, midden in Rotterdam. De overige 47 steuren worden op 10 mei uitgezet in de Waal bij Nijmegen.''


Ook omdat het maar om een klein bestand gaat. En ook omdat de steur zich maar moeilijk voortplant zoals de karper
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2012 14:00

Leen, ik denk persoonlijk dat de afspraken over die paar steuren wel te vertrouwen zullen zijn.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-04-2012 00:53

Steur mag niet meegenomen worden, net als bijv. meerval. Da's het verschil dus met karper.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie