De Limburgse maas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

18-03-2012 15:21

Het zal een kleine 20 jaar geleden zijn dat we op de maas aan de slag gingen.
We hadden alle kanalen in de buurt bevist en langzaam maar zeker werd het daar steeds drukker,
en aan drukte hadden wij een broertje dood,dus op naar de gigantische maas.
Met het brommertje afgeladen vol zowat 50 km knarren,toevallig was het net december,dus beren koud en"een lekke" was je grootste nachtmerrie. Omdat het winter was kozen we het (verboden) uitwateringskanaal van de clauscentrale als beginstek.Eenmaal aangekomen vlug de brommertjes in de bosjes,spullen over het prikkeldraad en de dijk en daar zaten we dan midden in wat ons toen het (weliswaar ijskoude ) paradijs leek.Die dijk was van levensbelang,daar moest je onder blijven want achter ons kwam met de regelmaat van de klok de veldpolitie met grote lampen op hun dak op zoek naar illegale stroop- en vispraktijken,dus niks tentje ,hoogstens een parapluutje waar je met je neus zowat tegenaan lag,gelukkig voor ons waren ze meestal te moe om uit hun warme auto's te komen.Laag blijven dus,en kou lijden.
Dat het een paradijs was bleek echter al snel,de ene na de andere zware plons verraadde een enorm bestand en bij ons viel de mond open,ik weet nog dat ik tegen mijn vismaat stamelde "en het zijn bijna allemaal dikke".
We zijn ze gaan vangen ook ,het record was 17 op een nacht.Na een paar bekeuringen en de drukte daar enige tijd nadat we onze slag daar hadden geslagen lieten we de centrale maar voor wat hij was.Met veel plezier hebben we daarna nog jaren op de maas gevist,want we wisten dat er karper genoeg zat overal,en ook niet onbelangrijk,weinig vissers(af en toe zagen we een brommertje met wat we later hoorden "de professor "er op ,een lokale visser die goed ving ook) ,we leerden de trekroutes kennen en vingen regelmatig mooie vissen.We kochten een roeibootje bij den Bèr ,we hadden inmiddels een auto en alles ging goed tot een jaar of 10 geleden wat de Fransen zo mooi noemen "het bordèl" arriveerde, Aquaterra was er inmiddels al met hun hekken en slagbomen.En het werd alsmaar erger, Polen ,Russen,belgen,Duitsers en last but not least Nederlanders,alles en iedereen dook op moeder maas.Helaas moesten wij afscheid nemen,want aan drukte hebben we een broertje dood,dus wij zochten ons heil elders (Frankrijk),hoewel ook daar kwam uiteindelijk weer het schijnbaar onvermijdelijke bordèl,maar gelukkig is Frankrijk groot.
Toch heb ik de laatste 3 jaar weer een paar voorzichtige pogingen gewaagd op de maas,echter zonder resultaat ,ben net terug van een driedaagse trip,maar vangen of zelfs karper zien zit er blijkbaar niet meer in,de super-stekken van weleer lijken karperloos.
Nu had ik een vraagje of er iemand weet hoe erg de slachting is geweest die de afgelopen jaren ongetwijfeld heeft plaats gevonden en of het nog de moeite waard is om de maas te bevissen,of er nog uitzettingen zijn gedaan en dat soort dingen,of is het gewoon over en uit wat karper betreft op de Limburgse maas ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties,
en vriendelijke (enigszins melancholieke) groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-03-2012 17:11

Beste Peer

Een erg mooi nostalgisch verhaal van je. In de VBK magazines van november 2011 en februari 2012 staat een uitgebreid artikel van Patrick Stultiens ('Monumentenzorg') over de karperbestanden op de Limburgse Maas, door zijn ogen en vanuit ervaringen. Ook hij heeft de laatste jaren dezelfde ervaringen opgedaan als die jij beschrijft.

Groeten
Mark
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

18-03-2012 17:42

Bete Peer,
de dingen zijn veranderd, niet verbeterd maar wel veranderd, de Maas heeft nog steeds zijn schatten, maar geeft ze op een andere manier prijs.
Het zal weer ouderwets pionieren worden om te weten hoe, maar er zijn mogelijkheden.
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

18-03-2012 21:01

Hallo Mark en Herman,

Bedankt voor jullie (snelle) reacties.
Die artikelen ga ik zeker nog lezen.
Mooi te horen ook dat niet alles om zeep is en er nog mogelijkheden zijn om een mooie vis te vangen.
Ben inmiddels 52 dus dat ouderwetse pionieren moet lukken.Was even vergeten dat België ook een Limburg heeft ,hopelijk hebben we het hier over hetzelfde stuk maas ,in Nederland,het stuk waar ook de maasplassen liggen tussen Stevensweert en Roermond ,dat had ik er beter even bij vermeld :-?

groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-03-2012 22:16

Dag Peer

De artikels van Patrick gaan wel degelijk over het stuk wat jij bedoelt. Dus wat dat betreft zaten we al op dezelfde golflengte.

Groeten
Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-03-2012 12:05

Beste Peer, vanwege o.a. het steeds schoner geworden water is ook op de grote wateren, zoals rivieren en de grote meren, de biomassa aan karper behoorlijk afgenomen. Wat dit betreft is de Maas helaas geen uitzondering. Dezelfde aantallen vangen als pakweg 20 jaar geleden kun je gewoon vergeten.
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

19-03-2012 13:08

Hallo Mark en Aart

Ok ,Mark ,ik dacht even aan verwarring in verband met de twee limburgen :),nogmaals bedankt voor je verwijzing naar de artikelen,ik neem aan dat die niet op internet te lezen zijn en die 2 edities van het vkb-magazine moet bestellen als ik die wil lezen.
Aart, dat je nergens meer de aantallen kunt vangen van 20 jaar geleden realiseer ik me helaas maar al te goed ,het ging er mij meer om dat ik niet op spoken vis als ik naar de maas ga.Omdat door zware bevissing karpers zich toch al bijna overal nog nauwelijks laten zien,de maas een enorme slok water is en dan nog al die verhalen over de stroop-praktijken al dan niet door onze oosterburen ,sloop de paranoia er bij mij een beetje in en ik dacht "zit er eigenlijk nog wel wat",ook mede door het feit dat ik niks kan vinden over enige uitzettingen zoals in de rest van het land(spiegelkarperprojecten),vandaar mijn vraag over de stand van zaken op de maas,omdat ik er al een tijd niet meer had gevist en dus niet meer op de hoogte was.Voor de aantallen en de kilo's ga ik al lang niet meer :)

Vriendelijke groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

20-03-2012 12:26

Bedankt Kees
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

20-03-2012 17:55

Ze zitten er nog wel peer, maar het is meer op het goede moment op de goede plek zijn. Er zitten er verdomd weinig, een flinke uitzetting op de rivieren zou toch wel gewenst zijn.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-03-2012 19:22

Een uitzetting op de Grensmaas zou zeker gewenst zijn. Sterker nog, een weldoordachte langetermijnvisie w.b. duurzaam uitzetbeleid zou er minimaal moeten komen.

Ik heb echter uit Belgisch Limburgse zijde weinig goed nieuws te vertellen. Vanuit de door de overheid bevoegde PVC Limburg inzake uitzettingen van zoetwatervissen zegt men letterlijk dat het uitzetten van vis op de Grensmaas geld weg gooien is. De handen in elkaar slaan met Nederland om kosten 50/50 te verdelen zou misschien de enige haalbare piste zijn maar dat lijkt me een huzarenstukje...

Groeten
Mark
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-03-2012 19:40

Mark,

Mogelijk dat er in de toekomst geld voor vrijkomt met het uitgeven van een landelijke derde hengelvergunning. Hoewel Sportvisserij Limburg als partij op dit punt niet erg vooruitstrevend bekend staat in den landen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

20-03-2012 21:12

Mijn belang zit hem niet in Limburg maar meer in het traject den Bosch Cuijk, moet je hier maar eens een karper proberen te vangen, zucht...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-03-2012 11:07

Tja Wim, dat geldt dan kennelijk voor de hele Maas, vanaf de Belgische grens. Maar niemand let jullie om voor de Maas een SKP op te starten, Rijkswaterstaat zal daar, als waterbeheerder geen problemen mee hebben m.i.
Blijft alleen altijd hetzelfde probleem namelijk wie gaan dit doen en daarnaast ook nog actief sponsors werven om de kosten te kunnen dekken. Kan elders ook, moet dus m.b.t. de Maas ook kunnen, mits de handen maar ineen worden geslagen en een aantal mensen hier tijd in willen steken. Verwijs ook maar even naar www.spiegelkarperprojecten.nl voor meer informatie.
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

21-03-2012 11:19

Laat het nu zo zijn dat er een SKP Maas-Waalkanaal is. Zoals de naam je vast al doet vermoeden staat dit kanaal in (open) verbinding met de Maas. De vissen worden uitgezet op het kanaal maar kunnen ook nog de maas opzwemmen. De vissen blijven ook op het kanaal, maar er zijn al terugvangsten van ons project op de Maas. Het gaat hierbij om vissen die tientallen kilometers gezwommen hebben. Er is dus zeker hoop!
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

21-03-2012 19:41

Hallo karperaars

Tsja ,die stippellijn bij skp limburg op de site die Aart vermeldt spreekt voor zich zou ik zeggen,
ik heb niet zoveel verstand van uitzettingen maar vermoedt dat als er niets gebeurt het karperbestand op de maas in de zeer nabije toekomst tot (bijna)0 gereduceerd zal zijn,behalve dan misschien die enkeling uit het noorden die afzakt (maas- waal kanaal),maar ja om daar op te gaan zitten wachten ,dat schiet niet op natuurlijk.Het zou wel jammer zijn voor dit prachtige uitgestrekte water, terwijl men in de rest van Nederland wel goed bezig lijkt te zijn .Zo kostbaar kan dat toch niet zijn,wat karper uitzetten?

Groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-03-2012 20:18

Een telefoontje of mailtje om mee te beginnen.

http://www.visstandbeheercommissie.nl/v ... matie.html
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

30-03-2012 20:50

Hallo.

Wim heeft gelijk er zit zeker nog karper op de maas maar op de juiste plek op het juiste moment is waar het om gaat.
Het is niet zo slecht al sommige denken door het vele wier en de grindgaten lijkt er ook weer meer paai vis door tekomen heb er zelf genoeg zien zwemmen.
Een grote uitzetting is zeker welkom maar we praten dan wel over hele grote aantallen want met een paar duizend kilo komen we niet ver.
Tevens hebben we ook nog beroepsvisserij en broodvissers en stropers op de maas en een steets hogere meervaldruk.
Mischien is het een goed idee van PJ otte om het geld van de 3 hengel vergunning tegebruiken in de toekomst omdat bijna alle 3 de hengel verguningen door karper vissers gekocht gaan worden.
Mark het zou toch mogenlijk moeten zijn om met belgie de handen in mekaar teslaan?
Gr Ruud
er is meer water dan vis!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-03-2012 21:31

Ruud,

Zou goed zijn al er in binnen Sportvisserij Limburg ook karpervissers actief worden ala o.a. Sportvisserij Zuidwest Nederland. Zeker als je kijk naar de mogelijkheden die er in het Limburgse liggen om extra inkomsten te genereren voor een dergelijk project.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

31-03-2012 00:22

Hallo

Goed om te horen van Wim en Ruud dat er toch nog wel karpers aanwezig zijn, vooral het verhaal van Ruud over een zekere mate van natuurlijke aanwas klinkt mij als muziek in de oren.Hopelijk gaat het er nog een keer van komen die uitzettingen,als er handen ineen geslagen worden hoor ik het graag en doe ik mee, alhoewel als de eerste uitgezette karpers uit de kluiten gaan wassen ik mag hopen dat ik nog in staat ben mijn visspullen naar de waterkant te zeulen dus we moeten er niet te lang mee wachten :)
Nog even kom ik terug op het helder geworden water wat Aart terecht aangaf als reden voor afname van de biomassa, ook hier kunnen we de handen ineenslaan en ik roep hierbij iedere (karper)visser op de grote boodschap niet langs, maar in de maas te deponeren ,alle beetjes helpen denk ik maar.
Dat er nog beroepsvissers op de maas zijn is minder fraai,vooral omdat die hoogstwaarschijnlijk alles verpatsen wat in hun netten komt, waar brasem vroeger niet interessant was hoor ik dat die nu ook al massaal door het beroep aan het water worden onttrokken, ik dacht trouwens dat beroepsvissers alleen rechten hadden op paling maar dat schijnt iedereen te zijn vergeten,of vergis ik mij ?
Ook maar een oproep aan de beroepsvissers dan ; 2 pakjes sigaretten en een liter sterke drank .........per dag.

Groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-03-2012 01:02

Ruud,
Onderschat zeker niet de invloed van kleinschalige, weldoordachte uitzettingen. Neem nou de veluwe randmeren. Geen rivier natuurlijk en qua karakter niet te vergelijken, maar hier is door de regio Zwolle totaal zo even uit mijn hoofd 0,35kg karper per hectare uitgezet. Dus grofweg één visje per 5 hectare water, dan heb je ook nog uitval door diverse oorzaken en alsnog is het gehalte aan spiegelkarpers daar duidelijk toegenomen. En groeien doen ze. Het is zinloos om bestanden van 10 jaar of langer geleden als uitgangspunt te nemen, zo is het bijna nergens meer en zal het ook nooit meer worden. Staat tegenover dat we tegenwoordig (veel) grotere vissen hebben. Zomaar duizenden kilo's karper uitzetten gaat niet meer gebeuren, maar moeten we ook niet willen met zijn allen. Kwaliteit boven kwantiteit. Ook in de kosten zijn vele duizenden kilo's waarschijnlijk bij lange na niet haalbaar, een kilo karper kost afhankelijk van onder andere de leverancier al snel 4-6 euro.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

31-03-2012 17:44

Hallo Peer.

Was het maar waar dat de beroepsvissers alleen maar palingrecht hadden.
Er zijn er ook genoeg met schubrechten en het nieuwe probleem is dat van wegen dioxine er op somige plaatsen geen paling uit de maas gevangen mag worden waardoor de beroepsvissers andere vis ineens intresant vinden.
Ene Peer natuurlijke aanwas is er al jaren hoor anders zouden de piepers akelig stil blijven.

Daan

Natuurlijk hebben kleine uitzettingen effect maar vrees dat we het nu over zulk enorm groot gebied hebben dat er toch erg veel vis nodig is.
Mischien is er een slimmerik die uit kan rekenen over hoeveel hectare water we het hebben de grensmaas maas en alle grindgaten die in directe verbinding staan een ding weet ik wel het is heel heel veel.
Gr Ruud
er is meer water dan vis!!
Gebruikersavatar
peer verrijt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-02-2006 14:17

31-03-2012 20:03

Hallo

Ruud ,dat van die schubrechten wist ik niet ,dacht dat er in het verleden ergens een afspraak was gemaakt ,paling voor het beroep en de rest voor de sportvisser.Verder vind ik dat beroepsvisserij op het binnenwater toch niet meer van deze tijd is en een doodlopende weg, als je ziet dat zelfs de zee compleet leeg getrokken wordt, dan is het binnenwater van alle vis ontdoen een fluitje van een cent, maar ja, helaas maakt de mens meer kapot dan drank ooit heeft kunnen doen, dioxine in vis is slechts één voorbeeld van de nagenoeg eindeloze lijst miskleunen van ons mensen. Misschien gaan we nog ooit ons gezonde verstand leren gebruiken in plaats van ons te laten leiden door hebberigheid en euro's, maar ik ben er bang voor.......
En dan te bedenken dat die levensaders (de rivieren) ooit zonder gif waren en je er gewoon uit kon drinken,en het kostte nog niks ook.


Groet
Peer
Ik ben ook vissen als ze me niet missen
Plaats reactie