De Droomvijver in Hoensbroek,Veel kapotte bekken.

sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

06-05-2011 20:33

Goedendag,


Net terug van een weekje limburg,4 dagen gevist op de droomvijver.


ik heb zelf leuk gevangen jammer genoeg van de vele vele brasems,toch 2 karpertjes gevangen,Maar even zonder dollen die bekken van die vissen zien er niet uit!!! veelal kappot gescheurt of een flinke wond, ook de brasems zagen er vaak niet erg fris uit veel wonden aan de bek maar ook op het lichaam,Maar ik wilde dit even aan de aandacht brengen,

Mischien dat Sv haal op er wat aan kan doen


Maar even een losse vraag als een karper een kapotte bek heeft valt dat niet te hechten als het echt heel erg is?


Maar ik wilde dit even aan de orde en ik schrok er echt erg van,Aangezien ik hier in houten alleen maar karpers vang met mooie bekken.En ik dit niet vind kunnen,Misschien is het wat om weerhaakloos er in te brengen ondanks ik daar zelf geen fan van ben maar voor het behoud van deze toch vaak sterke karpertjes(tot 20 pond) vind ik dat er wat aan gedaan moet worden.


Bedankt voor het lezen en eventueele reactie's mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-05-2011 00:09

Misschien moeten mensen eens leren vissen.
En minder aso zwaar spul gebruiken!

Weerhaak of weerhaakloos. Als je een beetje goed inelkaar zit en goed bezig bent leverd het allebei vrij weinig schade op.
Maarjah dat kan je veel debielen niet wijs maken. Als het maar sleuren kan en op de mat kan krijgen ongeacht op welke manier dan ook.

Piet : 'Kut lijnbreuk!!!''

Bas : ''Joh??? Ow bek hangt er wel aan,najah toch nog iets''
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
mario van leeuwen
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-03-2008 17:57
Locatie: me bivvy

07-05-2011 08:37

wat dacht je van gevlochtenlijn....hier zit totaal geen rek in. 9 van de 10 personen weten niet hoe ze om moet te gaan met gevlochtelijn.en zodoende de bekken kapot trekken.(of erger).
allemans vriend.......
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

07-05-2011 11:37

Is ook een niet al te groot water,End e vissen worden te vaak gevangen,Kan ook een oorzaak zijn
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

08-05-2011 17:47

Sander ken het probleem, oorzaak heel simpel,

3lbs+ stokken in combinatie met dynema, slip dicht en sleuren maar.(lees onkunde)
veel voorkomend probleem in de huidige karpervisserij.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-05-2011 12:02

Nou, kunnen we weer gaan discussieren over hoe we allemaal moeten vissen, gevlochten lijn of niet, weerhaken wel of niet en noem maar op, zit ook allemaal een deel van waarheid in. Je moet eens denken aan hoe oud die vijvers al zijn en het bestand, dit is geen uitreden dat een vis een kapotte bek moet hebben, maar deze vissen worden zo vaak gevangen dat ze bijna geen baarddraad meer overhouden. Inderdaad zijn er veel foute vistechnieken gebruikt en dit alles opgeteld krijg je dit op vijvers.
Ik heb denk ik op bijna alle vijvers hier in Zuid-Limburg wel gevist ook op de droomvijver en mijn ervaring is gewoon veel dezelfde problemen op deze vijvers, veel onkunde en een vrij oud bestand wat al heel veel leed hebben gehad.
Trouwens magere vangst heb je gehad dan 2 vissen op vier dagen.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-05-2011 13:52

Probleem is de karpervisserij zelf aan het worden...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-05-2011 18:35

Ron,

Ik vrees dat het gros van het huidige bestand op de Droomvijver nog niet zo oud is en behoort tot de uitzet die na de sterfte enkele jaren geleden is gedaan.
Daarnaast valt het aantal mensen dat daar dyneema gebruikt nog wel mee en zal je het eerder moeten zoeken in de volgende zaken: gebrek aan kennis en daardoor te zwaar materiaal, niet goed kunnen drillen, onverantwoord vissen bij obstakels en slechte rigs die te veel in de mondhoeken haken.
Ik heb overigens vrijwel heel mijn leven in die regio gewoond en dus ook gevist en weet helaas ook echt vrijwel geen enkel water waar het merendeel van de vissen geen papegaaien zijn. Ik heb er zelfs zeelten gevangen die een mondhoek misten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-05-2011 20:26

In princiepe zeg ik hetzelfde en tja, wat is een oud bestand, een paar jaar, 10 jaar of 20 jaar.
Hoevaak worden die vissen niet gevangen op een jaar, zal niet bij 1 keer blijven want er is zo'n voedselconcurrentie dat ze wel vaker worden gevangen.
Wat ik ook aandroeg hierboven kunnen we allemaal optellen en dan krijg je deze problemen.
Ik ben het op zich ook met Sven eens, overal wordt het maar drukker en drukker.... met de gevolgern.
Groet Ron
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

09-05-2011 21:21

Ben er zelf een tijdje geleden langs gereden. Mijn eerste indruk: "bivvy city".
Als er van die groeperingen rondhangen bestaande uit: stuk of 3 ovals/tenten (overdag), paar stretchers, paar afweergeschutjes, dan kun je lang lullen over systemen etc etc, maar die vissen zien er gewoon zo uit omdat de 'sport" op een bepaalde manier met een bepaalde druk jaarlijks word uitgeoefend....

tent op, stoel op, rodpod op, hengels erop, bollen erop, en "vissen" maar. Ik begrijp er de lol niet van, maar goed ieder zijn ding! Enjoy, groet William.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-05-2011 22:11

Ze weten niet beter...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

09-05-2011 22:49

ron crumbach schreef:Nou, kunnen we weer gaan discussieren over hoe we allemaal moeten vissen, gevlochten lijn of niet, weerhaken wel of niet en noem maar op, zit ook allemaal een deel van waarheid in. Je moet eens denken aan hoe oud die vijvers al zijn en het bestand, dit is geen uitreden dat een vis een kapotte bek moet hebben, maar deze vissen worden zo vaak gevangen dat ze bijna geen baarddraad meer overhouden. Inderdaad zijn er veel foute vistechnieken gebruikt en dit alles opgeteld krijg je dit op vijvers.
Ik heb denk ik op bijna alle vijvers hier in Zuid-Limburg wel gevist ook op de droomvijver en mijn ervaring is gewoon veel dezelfde problemen op deze vijvers, veel onkunde en een vrij oud bestand wat al heel veel leed hebben gehad.
Trouwens magere vangst heb je gehad dan 2 vissen op vier dagen.
Groet Ron






ik had geen beste boilies,Ik had btw wel 21 brasems en ook een zeelt.en de beste stekken waren altij bezet,Zelfs al was ike r voor 7 uur :lol:
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Justin Berger
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-12-2011 18:43

20-12-2011 18:55

Sander heeft gelijk ik was erbij van de 4 karpers die we in totaal hebben gevangen hadden er 3 een kapotte bek maar de mensen die er vissen, vissen met nylon en gewone standaard hengels ik denk dat de bekken zo komen doordat de vissen veel gevangen worden als je kijkt naar de koumen vijver die van dezelfde vereniging is zien de vissen daar hetzelfde uit. Ga je dan naar Brunssum of naar de Weggebekker dan zijn de bekken wel mooi uit.
maar sander als je de volgende keer komt dan gaan we vissen in Brunssum of op de weggebekker :D
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

20-12-2011 19:48

Weer een tijdje geleden dit topic, maar goed, dan mag jij mij eens vertellen op welke vijvers in brunssum nog zo'n gave vissen rondzwemmen. Ik gok dan op de gemeentevijver, is ook een heel klein bestand nog.
De rest van de putten heb ik al bevist, maar hetzelfde als alle putten, al zitten er uitzonderingen tussen.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2011 19:55

Zou beginnen om de naam van de vijver in de volksmond aan te passen.
Wie heeft er een tip?

Als verantwoordelijke visstandbeheerder lijkt me een beperkte viszone hier zeer op zijn plaats.


Peter
tom de groot
Berichten: 144
Lid geworden op: 22-11-2009 15:11

21-12-2011 12:28

Is gewoon een super druk bevist water wat verwacht je dan. Snap ook niet dat iemand naar Limburg rijdt en dan 4 dagen daar gaat zitten haha.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2011 13:11

Ik ga alleen naar Limburg voor de Maas, de rest is dwaas.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-12-2011 13:59

Voor liefhebbers van vijvers is dit wel een erg mooie vijver, met daarnaast het kasteel echt super, wordt inderdaad erg druk bevist.
Buiten de maas zijn er nog wel meer mooie wateren hier in Limburg en dan bedoel ik geen vijvers maar echte mooie wateren.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-12-2011 14:02

Natuurlijk Ron, maar die heb je in iedere provincie, net zoals dikke vissen.
In Houten zitten ook dikke vissen, en in de nabije omgeving is heel veel water, vandaar dat ik het niet helemaal begreep.
Zelf ga ik nooit ver weg, en als ik het dan toch een keer doe dan maar 5500 km meteen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

24-12-2011 22:50

Kees , Sander was bij familie een weekje op bezoek , vandaar dat hij daar viste.
Hier in de omgeving is genoeg water inderdaad. Nieuwe naam voor de vijver daar ?? de drama vijver
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

25-12-2011 00:04

Justin Berger schreef:Sander heeft gelijk ik was erbij van de 4 karpers die we in totaal hebben gevangen hadden er 3 een kapotte bek maar de mensen die er vissen, vissen met nylon en gewone standaard hengels


Daar ga je al.. :cry: Standaard hengel is tegenwoordig toch al 3 lbs...?
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
marco berkemeier
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-09-2009 20:25

25-12-2011 22:48

daar sta ik dus mee te zeevissen
Justin Berger
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-12-2011 18:43

08-02-2012 15:28

nou nog even voor de duidelijkheid de standaard hengels zijn 2,75 lb geloof me nou maar ik vis daar niet voor de eerste keer en over de wateren in Brunssum die zijn moeilijker te bevissen daardoor worden ze minder vaak gevangen hierdoor scheuren de bekken minder en raken ze minder beschadigd enigste nadeel is de meerval die er zit maar dat doet er niet toe
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

08-02-2012 18:56

Wat mij opvalt is dat het in deze (dit soort) discussies altijd gaat over hoe er gevist of hoe er niet gevist moet worden, en dan voornamelijk over hoe andere het niet moeten doen. Maar waarom stellen we niet gewoon onszelf de vraag of we op dit soort wateren wel willen/kunnen vissen?

Als je op dit soort (peppen)wateren gaat vissen draag je zelf ook niet bij aan herstel en de gene die na jou aankomt geeft jou weer de schuld van de kapotte bekken.... Vissen op zulke wateren is mijns inziens een bijdrage leveren aan het sluitend houden van de visueuze cirkel waarin onze vriend karper met een verrotte bek rondjes moet blijven zwemmen....maarja wie ben ik? mij zie je er in elk geval niet!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

08-02-2012 22:35

@ Kees,
Na die 5500km heb je wel statisch karpervissen in de meest pure vorm! Meer dan 100000 hectare helder blauw of mokka bruin water van een schoonheid zoals wij dit in europa niet tegenkomen, puntgave vissen, geen kapotte bekken en kei maar dan ook kei harde runs en drils en nog veel meer... maar goed ik dwaal af!

Algemeen,
Wil even kwijt dat een groot deel van de karpervissers eens na moet denken over het spreekwoord "leven en laten leven".
Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen zijn hobby beleefd op zijn eigen manier en als het goed is ook naar eer en geweten probeert uit te oefenen.
Krijg steeds meer het iedee dat dit forum gebruikt wordt om modder te gooien ipv nuttige informatie en zinnige discussies met elkaar te voeren.

mvg Rob