informatie biesbosch

Plaats reactie
Mark Hiwat
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-02-2011 20:01

01-02-2011 21:35

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en moet dan ook mijn weg nog even vinden.

Na een kleine 10 jaar totaal niet gevist te hebben en ook het vissen niet gevolgd te hebben is het deze maand toch gaan kriebelen en heb ik zonder te lang na te denken een penhengel en een complete statische uitrusting aangeschaft.

de reden van het niet meer geinteresseerd zijn in mijn toenmalige hobby had te maken met de vele grote vissen die ik toen had gevangen 35 t/m 42 pond en het jezelf steeds weer een soort concurentie druk opleggen om weer groter te vangen etc. ook de echte uitdaging(ontwikkeling op aas en techniek gebied) was er niet langer en het plezier zoals ik in mijn jeugd beleefde was niet meer hetzelfde.

Nu dan toch!! ik heb voor mezelf toch weer een gevoel om wellicht uitdaging te kunnen vinden in en rond de Biesbosch. na de laatste dagen hier een paar keer te zijn wezen kijken en meten wil ik vanaf April tot Oktober intens op dit water gaan vissen. Wat mij vooral aanspreekt is de rust en de ruimte en het onverwachte.

Na onderzoek wil ik graag in contact komen met een of meerdere karpervissers welke ervaring hebben op dit terrein en mij wat bruikbare tips kunnen geven.

wat betreft de ontwikkeling op visgebied ben ik nog niet echtonder de indruk geraakt van aardverschuivende veranderingen dus ik denk dat ik hier wel mee door kan, maar ben vooral geinteresseerd in weersomstandigheden en bijzondere kenmerkingen mbt vangsten ook tips met betrekking tot bodem structuur op bepaalde plekken zijn voor mij van belang.

iemand die wat wil/kan/durf te vertellen??

Mark
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-02-2011 21:56

Nou Mark je hebt niet veel gemist hoor. Tegenwoordig hebben we een target, hele lijpe onderlijnen, een radiografisch bootje en er zijn een paar aasfirma's bijgekomen. Gewichten van vissen in de bladen zijn hetzelfde gebleven alleen nu in kilo's. Het aantal aanbeten is op de meeste wateren drastisch afgenomen en we doen ons best met onthaakmatten en visveilige systemen. Ben vast nog wat vegeten. :lol:
Let op slagboom !
Mark Hiwat
Berichten: 4
Lid geworden op: 01-02-2011 20:01

02-02-2011 01:23

van guldens naar euro en van ponden naar kilo denk dat dat laatste me wel aanspreekt hahahaha.....
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

03-02-2011 10:18

Het karperbestand in en rondom de Biesbosch Mark is de laatste 5 -10 jaar sterk afgenomen, zeker wat betreft de oudere jaargangen. Ongeveer 90 % van de karpers die ik de afgelopen jaren op de rivier en in de Biesbosch heb gevangen zijn karpers ( vnl. schub ) met een lengte tot 80 cm en gewichten tot 20 pond max. met af en toe uitschieters, veelal een '' chinees ". De voornaamste oorzaken zijn mijns inziens de waterkwaliteit en de beroepsvisserij en wellicht ook de steeds toenemende drukte van jachten, motorboten, speedboten, waterscooters etc. in de zomermaanden, dwz medio juni t/m medio september. Voor specifieke informatie kun je me een pb-sturen.
Plaats reactie