Uitzetting Kruiskarper

Zijn kruiskarpers de oplossing voor het aalscholverprobleem?

Ja, dit is een goede oplossing.
4
17%
Nee, dit is geen goede oplossing.
15
63%
Dit is biologisch verantwoord.
0
Geen stemmen
Dit is biologisch niet verantwoord.
5
21%
 
Totaal aantal stemmen: 24
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

08-12-2010 22:29

woensdag, 08 december 2010
Dit winterseizoen worden in maar liefst 25 nieuwe wateren kruiskarpers uitgezet, als onderdeel van het Aalscholverproject van Sportvisserij Nederland. Een logisch gevolg van het succes dat deze kruising tussen een giebel en een schubkarper teweeg bracht op de tien locaties waar ze eerder al zijn uitgezet.
De kosten van de 25 nieuwe uitzettingen – waarvan de eerste al hebben plaatsgevonden – worden voor bijna de helft gesubsidieerd door Sportvisserij Nederland. De overgebleven kosten komen voor rekening van de visrechthebbende hengelsportverenigingen en federaties.

Projectleider Jan Kamman van Sportvisserij Nederland: “In totaal wordt dit winterseizoen een kleine 5000 kg aan kruiskarpers uitgezet, verspreid over pakweg 25 nieuwe locaties – hoofdzakelijk visvijvers – in het oosten en zuiden van het land.” Het succes van deze kweekvis is namelijk niet onopgemerkt gebleven. Alle verenigingen waar de kruiskarpers eerder dit jaar zijn uitgezet, zijn positief over deze kweekvis, die – mits minimaal 30 cm groot bij uitzetting – goed bestand is tegen aalscholverpredatie.

Kweekvis is beter
Naast het feit dat de kruiskarpers ‘aalscholverproof’ zijn en bovendien een geweldige impuls geven aan de sportvisserij op de uitzetlocaties, kleven er nog meer voordelen aan de vis. “Kruiskarper is een kweekvis. Die is veel geschikter om in vijvers uit te zetten dan vis die afkomstig is uit rivieren en bij beroepsvissers wordt opgekocht. Kruiskarper is minder gevoelig voor sterfte en past zich snel aan aan de leefomgeving in visvijvers.

Het is daarmee echt een lange termijn oplossing voor een verslechterde visstand, daar waar het uitzetten van ‘riviervis’ door het hoge sterftepercentage puur korte termijn werk is”, aldus Kamman. “We hebben als proef zelfs een zomeruitzetting gedaan in Nieuwegein afgelopen juni, en ook dat pakte goed uit zonder sterfte en met goede terugvangsten. Terwijl het risico van sterfte bij zomeruitzettingen normaal gesproken best hoog is.”

Lees meer over dit onderwerp in Hèt Visblad - januari (verschijnt eind december).
Afbeelding

Bron: Sportvisserij Nederland.

Mvg Teunis.
Ego Piscis, Ego Viva
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

08-12-2010 23:38

Is alleen een oplossing voor de witvissers, dan blijft er nog iets te vangen. Ik zie niet hoe dit het aalscholverprobleem tegen gaat? Ja, het beest vreet ze niet. maar dat is ook niet het probleem toch, de kruiskarper was er in eerste instantie niet om opgevreten te worden.
In mijn ogen is het een oplossing in de trant van: Patient: "Dokter, ik heb last van mijn knie als in loop" dokter: "dan moet je niet meer lopen, dan heb je er geen last meer van" Gaat toch nergens over............

Heb van de zomer gevist op zo'n putje waar ze kruiskarper hebben uitgezet. 30 cm lang zijn ze en er gewoon vol gas vandoor gaan met 25mm bollen. om leip van te worden. Onbegrijpelijk hoe ze zich haken, die bekkies zijn amper zo groot. Vraag me af waarmee er, als die dingen nog wat doorgroeien, op karper moet worden gevist zonder deze ellendige beesten als bijvangst te moeten hebben. 50mm?
Laatst gewijzigd door Ruben Lubbers op 09-12-2010 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

08-12-2010 23:56

Hier even mijn eigen mening over het onderwerp.
Was vergeten het te posten. Sorry. :oops:

Volgens mij is het een schijn-oplossing.

Vang je geen brasem meer, maar van die Kruiskarpers.
Je moet de bestanden om de zoveel tijd weer aanvullen, want zelf kunnen ze dat niet.
De vis plant zich niet voort.

Gevolg?
De aalscholvers zullen zich toch op de al bestaande visbestanden blijven concentreren, waardoor je een biotoop krijgt die totaal uit balans is.

Ja.....daar zaten we op te wachten.
Dat die aalscholver een beetje brasem en voorn wegvreet, da's pas erg.

Dit is volgens mij duidelijk een oplossing die is aangedragen door de witvissers.

Maar heeft volgens mij, met biologisch verantwoord beheer van de visstand helemaal niets te maken.

Mvg Teunis.
Ego Piscis, Ego Viva
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-12-2010 10:15

Teunis, het ligt er maar aan hoe je dit bekijkt. Voor witvissers is dit namelijk wel een goede oplossing en als alternatief voor het blijven uitzetten van blankvoorn, kolblei en brasem (die toch weer worden opgevreten door de aalscholvers) is dit ook goed en spaart dus ook vis.
Vanwege het schoner geworden water (dus minder voedsel voor vissen erin) en de wegvraat door aalscholvers, waardoor op nogal wat vijvers aanzienlijk minder vangsten door witvissers is het ook logisch dat HSV-en / Federaties op deze wijze hun leden-witvissers tegemoet komen. Want als er nauwelijks iets of vrijwel niks meer te vangen is verliezen HSV-en leden en dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat je op dit soort vijvertjes als karpervisser daar niet blij mee bent kan ik me voorstellen, maar er zijn nu eenmaal veel meer recreatievissers / witvissers dan karpervissers, dus op zich heel normaal dat op deze manier iets voor hen wordt gedaan, zodat ze toch vis kunnen blijven vangen.
En...als karpervisser kun je op zoveel wateren terecht dat dit m.i. geen enkel probleem is.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

09-12-2010 12:08

hoe groot kunnen deze vissen eigenlijk worden? kon dit niet zo snel ergens vinden.

goed initiatief trouwens, kan de jeugd ook 'leren' vissen in de vijvers alvorens ze meteen gaan karperen. (die hele welbekende leerschool doorlopen he....)

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

09-12-2010 13:37

Begin dit jaar ook een uitzetting geweest op een water waar ik vis. Hier werd geen voorn gevangen door de daar aanwezige aalscholvers. Nu zijn deze vissen uitgezet en is het toch een hele leuke extra vangst voor de witvissers. Heb het idee dat het steeds beroerder wordt voor vriend voorn op de vijvers. Ken al een paar putten waar je eerder een 30tiger vangt dan een voorn. En dan zitten er maar een paar op. Denk dat dit een leuk en goed initiatief is voor onze collega-witvissers. Zie zelf liever de aalscholvers afgeschoten worden maar zolang deze beschermd alles mogen leegvreten zal dit toch niet gebeuren. Zeelt en brasem pakken ze ook goed die gevleugelde plunderaards.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 17:01

Als witvisvereniging had ik het wel geweten, ik zou gewoon schuilmogelijkheden maken voor de witvis.
In sommige van onze stadsvijvers liggen bijvoorveeld roosters van de riooloverstort.
Witvis zwemt erin, aalschover zwemt erin.
Witvis zwemt eruit, de aalscholver niet.

met bibberende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

09-12-2010 17:59

(HPE Schreef)Als witvisvereniging had ik het wel geweten, ik zou gewoon sch!!uilmogelijkheden maken voor de witvis.
In sommige van onze stadsvijvers liggen bijvoorveeld roosters van de riooloverstort.
Witvis zwemt erin, aalschover zwemt erin.
Witvis zwemt eruit, de aalscholver niet.[/quote]

Dus als ik goed begrijp maakt onze dierenliefhebber zich (in mijn ogen)onevenredig druk om een karper die gezakt wordt maar vind het wel een goede zaak dat een levend wezen op deze gruwelijk wijzen door verstikking om het leven komt?
Correct me if i am wrong,maar mocht ik jou reactie bedoeld zijn zoals ik het begrijp neem ik jou reactie,s nu helemaal niet meer serieus!!

Gr,
Mark
Laatst gewijzigd door mark bres op 09-12-2010 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

09-12-2010 18:14

Hoi Mark,

Schreef niet wat daar staat maar was iemand anders.

Maar schuilmogelijkheden hebben we ook gemaakt over een groot gebied. Gaas, takken etc (geen verzuipbakken). Er zit gewoon geen voorn meer. Als iets het normale systeem helemaal overhoop haalt dan mogen hier ook maatregelen tegen genomen worden. In de vorm van aalscholvers afknallen in dit geval op landelijk niveau. Helaas is dit in mijn ogen nodig omdat gehele plassen witvisvrij worden gemaakt door de aalscholver.

Ps. Zie in het zakken van vissen geen meerwaarde en ervaring is alleen maar negatief. Maar dat is een ander forum.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

09-12-2010 18:18

Sorry Steintje,was een foute Quote,ging uiteraard om HPE en heb het net gecorrigeerd :P
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

09-12-2010 18:25

Hoewel het ogenschijnlijk een redelijke oplossing lijkt en de vis geen directe bedreiging voor de huidige populatie lijkt te zijn. Worden de huidige bestanden toch wel met een ernstig probleem geconfronteerd.

De nieuw uitgezette soort zal een plaats in de voedselketen in gaan nemen. Gezien het feit dat er in de biotoop maar een beperkt voedselaanbod aanwezig is, zullen de bestaande soorten (lees brasem, voorn, etc..) moeten concureren met de nieuwe soort (kruiskarper). Hierdoor zal de groei van de individuele vis gehinderd worden, waardoor die weer een gemakkelijker prooi is voor de aalscholver. En dus roei je langzaam maar zeker de bestaande bestanden uit. Doordat je steeds maar weer kruiskarpers blijft introduceren. Uiteindelijk zullen er op dit soort waters voornamelijk steriele kruiskarpers rond zwemmen.

Dat is dan misschien wel mooi voor diegene die af en toe een visje wil vangen, maar met verantwoord biologisch vistandbeheer heeft dat natuurlijk helemaal niets meer te maken.

Ikzelf zou veel meer zijn voor goede NATUURLIJKE schuil mogelijkheden voor de jonge vis.
Denk aan allerlei vormen van oevergewas, bodembegroeiing en lelievelden. Om maar een paar mogelijkheden te noemen.

En het shudden van een deel van de eieren van aalscholvers in de broedperiode. Je hoeft geen dieren te doden en je richt geen schade aan in de biotoop waar je de verantwoordelijkheid voor hebt.

Nee,.... dan gooien sommige verenigingen gaaskorven in het water, onder het motto, "dan kan de jonge vis daar mooi schuilen".

Hij heeft er voor het gemak dan toch maar even niet bij stil gestaan, dat een aalscholver in deze constructie vast kan komen te zitten en vervolgens verdrinkt.

Misschien heeft diegene, die dit onsmakelijke plan bedacht heeft, wel vrienden bij de Welkoop of de Gamma. Maar al dat ijzer in het water helpt ook niet echt de waterkwaliteit te verbeteren. Als een boer een rol gaas in het water gooit, omdat hij er vanaf wil, krijgt hij een dikke bekeuring van een ijverige beambte.

Hoe een ieder over aalscholvers denkt is heel persoonlijk.
De een kan hem wel schieten en de ander wil hem knuffelen.

Ik wil geen van beide. Ik ben bepaald geen vriend van deze rover, maar wel een vriend van de natuur en omgeving waarin ik vis. En ik denk dat op de lange termijn de oplossingen voor visstandverbetering toch niet op deze manier te bereiken zijn. De aalscholver is een beschermde vogel en de sport/beroepsvisser wil wat vangen. We willen allemaal tot in lengte van jaren genieten van het gegeven dat we een mooie verrassing in ons mooie water kunnen vangen. Dan moet je volgens mij zeker geen kruiskarpers en ijzeren gaaskorven te water laten.

Mvg Teunis.
Ego Piscis, Ego Viva
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

09-12-2010 19:41

Aart, ik snap dat die putjes (nu nog) te mijden zijn als je die beesten niet vangen wil. Echter je zult met mij eens zijn dat het aalscholver-probleem zich niet beperkt tot deze putjes. Als de kruiskarper dan als "de oplossing" wordt gebracht dan kun je er van uit gaan dat de toekomstige uitzettingen zich niet gaan beperken tot deze putjes. In ieder geval worden ze dan doorgevoerd op elk water beheerd door een hsv met de "ledenteller" als leidraad voor waterbeheer.
En dat dit voor ons karpervissers niet wenselijk is vind ik eigenlijk nog van ondergeschikt belang, ik val er meer over dat er niet naar een biologisch evenwicht gestreefd word. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 23:16

Mark,

Ik vind schuilmogelijkheden een betere optie dan het bijzetten van kruiskarper.
Wij bemoeien ons al teveel met de natuur.

Dat aalscholvers zichzelf verdrinken onder een rioolrooster is niet mijn schuld.
Het is slechts iets wat ik heb mogen constateren.
Als de aalscholverpopulatie te groot wordt dan verliezen ze hun beschermde status.
Afknallen zal dan het devies zijn.

Zoals in 2001, een overpopulatie aan vossen.
14.000 zijn er dat jaar afgeschoten.
En net als bij de aalscholver is hier één maar de veroorzaker.
De mens, de kroon op de schepping, een moordende aap.

BTW:Nergens heb ik ooit geschreven dat jij mijn reactie's serieus moet nemen.
Laat staan dat ik iemand's dierenliefhebber ben.

met sneeuwschuivende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

10-12-2010 07:22

HPE,

KK 8-9. De alikruiken halen de vis van onder de jachten vandaan. De vis wordt met 15 a 20 beesten collectief naar de midden gejaagd en op gevreten. Heb bremmen van 2 kilo zien verdwijnen.

Er lopen nu proeven aan de rivier met andere bakens op de krib. De beesten kunnen hier niet op zitten.
Afbeelding
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

10-12-2010 16:29

Kan deze kruiskarper zich hier in nederland voortplanten? is daar iets over bekend?
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

10-12-2010 18:02

Ruben Lubbers schreef:Kan deze kruiskarper zich hier in nederland voortplanten? is daar iets over bekend?

Hallo Ruben,

volgens Sportvisserij Nederland niet.

Mvg Teunis.
Ego Piscis, Ego Viva
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-12-2010 21:07

kruiskarper = steenkarper = kroeskarper

komt gewoon in het wild voor in Nederland, doordat ze gekweekt worden voor uitzetting is er minder sterfte dan bij vis gekocht van het beroep
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

10-12-2010 22:33

bert kamp schreef:kruiskarper = steenkarper = kroeskarper

komt gewoon in het wild voor in Nederland, doordat ze gekweekt worden voor uitzetting is er minder sterfte dan bij vis gekocht van het beroep

Afbeelding
Dit is een kroeskarper.

Afbeelding
En dit is een kruiskarper.

Sorry jong, even je huiswerk overdoen. :oops:
Ego Piscis, Ego Viva
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-12-2010 23:36

Prof.H.Schlegel (1862) over DE STEENKARPER. CYPRINUS CARASSIUS.:
De Steenkarper, die ook Kruiskarper of K r o e s k a r p e r genoemd wordt, is onder alle inheemsche soorten van karper-visschen dadelijk te herkennen aan zijn buitengewoon kort ligchaam

Dr.H.Nijssen en Dr.S.J.De Groot (1987) over de Kroeskarper:
Carassius carassius (Linnaeus, 1758)
E. Crucian Carp - F. Carassin - D. Karausche.
Volksnamen: hamburger, karuts, kroes, kruiskarper, maankarper, meerkarper, steenkarper.


mischien moeten ze er een betere naam voor verzinnen, kagie of giekar of zo
Gebruikersavatar
Teunis Ouwehand
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-11-2010 00:00
Locatie: Hengelo in mooi Twente

11-12-2010 00:02

Ja Bert, zo zie je maar weer.

Zijn we allebij op het verkeerde been gezet.

Sorry voor de schoolse opmerking. :oops:

Maar de discussie gaat dus over de vis die op de tweede foto staat en door Sportvisserij Nederland als Kruiskarper wordt aangeduid.

Mvg Teunis.
Ego Piscis, Ego Viva
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

12-12-2010 09:06

Vind dat ze het probleem niet bij de basis aanpakken.... het belangrijkste is hier om de aalscholvers terug te dringen.
Afknallen is toch niet zo moeilijk? ze hebben verder (in grote getalen) ook geen noodzakelijke ecologische functie dus ik zie geen probleem....
Ja afknallen klinkt misschien hard, is het ook, maar het is wel de oplossing en bovendien stukken goedkoper.
Hier in de buurt worden honderde ganzen per jaar afgeschoten en hun eieren lek geprikt, hoor je ook niemand over, het is gewoon te zien als een plaag namelijk. Laatst fietste ik hier ook langs een watertje met 10 paaltjes in het water, raad maar eens hoeveel aalscholvers er op zaten.....

Anyway, vanmij mogen ze wel wat harder worden ipv veel geld uit te geven voor een tijdelijke/tijdrekkende oplossing.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2010 10:05

Wouter, de aalscholver is beschermd en mag dus niet afgeschoten worden of, als populatie, op een andere wijze worden uitgedund.
En je kunt hoog of laag springen, maar politiek is dat gewoon niet haalbaar, dus zal het aantal aalscholvers groeien of afnemen, dit naar gelang er voor hen prooivis aanwezig is, als we het over natuur hebben is dit een voorbeeld van een natuurlijke selectie.
Trouwens, wel hypocriet, dat als je bedenkt dat alle karpers waar wij op vissen ooit zijn uitgezet in Nederland of nakomelingen zijn van uitgezette vissen, maar een aantal karpervissers wel vinden dat dit klaarbijkelijk niet voor witvissers kan gelden...
Maar ongeacht de meningen op dit board, de beslissing hierover is aan de visrechthebbenden en niet aan de karpervissers op dit board.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

12-12-2010 16:39

Aart, is het niet hypocriet dat jij een ander een mening toedicht en vervolgens van hypocrisie beticht? Of is dat gewoon wat je graag uit de commentaren wilt opmaken? Er geeft hier nergens iemand aan dat die de witvisser zijn vangst niet gunt.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

12-12-2010 18:47

ik ben toch van mening dat de meeste 'karpervissers' toch echt wel wat minder te spreken zijn over zowel de witvissers als de vis die deze vangen. Brasems? jemig, uitroeien hoor ik vaak aan de waterkant (en op dit forum) sterker nog, sommige mensen (ook op dit forum!) trappen zo een beest gewoon dood, of rukken de haak uit de bek! wel een beetje stoer doen over die mooie karper die je hebt gevangen (onder de 20 pond...oh nee, 30 pond tegenwoordig telt niet mee he, das bijvangst...) lekker op een matje leggen enzo, maar het overige...tja, die brasems kunnen er wat aan doen zeker. ik leg deze ook op mijn matje, waarom niet? ruikt de auto ook s naar vis...haha, beetje off topic dit maargoed.

we zijn allemaal VISSERS, toch? (karper, snoek, zee, wit, achterhetnet enz..)

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

12-12-2010 19:59

Aart,

Er wordt om onze mening over de kruiskarper gevraagd.
Die mag toch worden gegeven?

Ik ben er tegen.
Dat heeft echter niets te maken met het feit dat witvissers geen kruiskarper zouden mogen uitzetten.
In feite zegt men nu: 'Laat die Aalscholver maar zijn gang gaan met het opruimen van brasem en voorn'.
Hiermee haalt men wel een schakel weg uit een ecologisch systeem.
Want wat gaat straks als voedsel dienen voor meerval, baars, snoekbaars, snoek en paling ?
Of moeten die elkaar vervolgens uitroeien, door elkanders nakomelingen op te vreten...

met vragende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE