water woerdense verlaat piet groeneveld.

Plaats reactie
jelle terberg
Berichten: 41
Lid geworden op: 31-07-2010 22:30
Locatie: ijsselstein

04-10-2010 12:07

hallo

heetf iemand ervaring met het water van piet groeneveld in woerdense verlaat.?
hij heeft ook een advertentie op marktplaats staan nu.

als je meer weet van de deze plas of plassen of er ervaring op hebt PB me dan even aub.

alvast bedankt.

mvg jelle
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

04-10-2010 12:24

pff is voor mijn zo 12 13 jaar geleden je moest toen 5 gulden geven, En je mog er vissen tot 12 uur in de avond.Het was wel altijd leuk mijn vader zat met een karper hengel en een vaste hengel op beide hengels ving hij karper :D
jelle terberg
Berichten: 41
Lid geworden op: 31-07-2010 22:30
Locatie: ijsselstein

04-10-2010 14:41

ben er van het weekend voor het eerst 1 nachtje geweest naast 7 brasems geen karper.
en ga over 2 weken nog 2 nachten. dus was ff benieuwd kwa onderlijn en voer wat op dat water goed werkt. het is een mooi water waar mooie vissen op zitten.
jelle terberg
Berichten: 41
Lid geworden op: 31-07-2010 22:30
Locatie: ijsselstein

04-10-2010 14:44

of wat goed werkt en vangt op veen afgravingen.

aan de zijkanten is een een beetje drassig en ongeveer 1-2 meter en in het midden wat harder en ongeveer 4 meter.

mvg jelle
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-10-2010 11:43

Ik heb er heeeeeeeel lang geleden eens een week op een eiland vertoeft.
Wel wat vissen gevangen, maar niets boeiends.
De eigenaar deed voorkomen dat er heel veel, en vrij grote vissen zwommen, wat later zo goed als zeker onzin bleek te zijn.

Toevallig kwam ik onderstaand stuk tegen op internet, en verklaard wel wat aangezien ik er volgens mij in 1989 ben geweest... :-?

"De wedstrijden werden altijd gehouden op de plassen bij Piet Groeneveld in de Woerdense Verlaat te Noorden. We waren daar echt kind aan huis.
We hebben in die loods wat afgelachen, koffie en versnaperingen genuttigd en familie Groeneveld was altijd zeer gastvrij en behulpzaam.

De klad kwam er in, toen de prachtige plassen en de boswetering door een baggerbedrijf werden uitgebaggerd. Dat zal rond 1988 geweest zijn.
Piet Groeneveld besloot om het baggerbedrijf een halve tot een hele meter extra te laten uitbaggeren, dit ten behoeve van eigen gewin.
Hij heeft met deze opdracht het vissen op deze unieke plassen onbedoeld de nek omgedraaid.

Geen plompenblad wilde meer groeien, ondanks zijn verwoede pogingen de wortelstokken in het relatief te diep uitgebaggerde water wortel te laten schieten. Volgens zijn zeggen kwam er te weinig licht bij om ze te laten wortelen.
De plassen lagen er troosteloos bij en de plompenbladvelden waren voor het grootste deel verdwenen.
Ook de vangsten werden er door beïnvloedt, want de grote aantallen ( grote) ruisvoorns waren verdwenen, maar ook de snoek was er bijna niet meer te vinden en die er waren, waren uitgehongerd.

Het zou waarschijnlijk ook vele jaren duren, voordat de plassen zich zouden herstellen en na een reeks vissessies op de snoek, ruisvoorn en karper, was de schade na het baggeren voor velen duidelijk.
Het unieke water was er niet meer, dat was misschien wel voorgoed verdwenen en het zal heel wat jaren duren voor het weer acceptabel is voor de vele vissers.
Helaas, ook dat bleek te hoog gegrepen.
Vlak voor Piet Groeneveld overleed, hij had verregaande long-emfyseem, heeft hij een groot gedeelte verkocht aan Natuurmonumenten.

De graskarperplassen werden opgeheven, de balken en het gaas verwijderd en de graskarpers zwemmen nu vrij rond in de wetering aan de Bosweg en de overige plassen, waar je van Natuurmonumenten echter niet meer in mag vissen.

Alleen de Boswetering aan de Bosweg mag je nog bevissen vanaf de kant en niet meer vanuit een bootje. De vergunningen van 2.50 euro worden o.a.door de brugwachter voor de Hollandsekade verstrekt vanaf 9.00 uur ’s morgens.

De zoon van Piet ( Peter) heeft alleen nog maar de eerste plas, waar het eiland in het midden aanwezig is en natuurlijk het water langs de Hollandse Kade overgehouden.


In de eerste plas liggen nog een klein aantal bootjes en die worden slecht onderhouden.
Ze staan elke keer vol met water, zodat er maar weinig nodig is om ze te laten zinken.
De steekstokken zijn zoek of verdwenen.
Dit staat schril tegenover de service die je als visser van zijn vader heb gekregen, want Piet stond op voor dag en dauw en verzorgde de bootjes. De bootjes lagen er altijd schoon en droog bij en je hoefde nooit te zoeken naar steekstokken.

Bij het huren van een bootje ( 9.- euro ) en het kopen van een vergunning bij Peter Groeneveld, ( 3.- euro) werd een tijdje niet gepraat over de beperking om te vissen waar je wilde.

Dus de visser die het niet wist, roeide rustig naar de plassen van Natuurmonumenten en werd daar door de patrouillerende boswachters van Natuurmonumenten op aangesproken en worden bij herhaling bekeurd.

Dat de graskarpers daar nog zitten en in de jaren flink zijn gegroeid, is een waar feit, want in twee uur tijd hadden mijn vismaat en ik er drie op de kant van 20, 21 en 22 ½ pond.

Ook wij hadden een bootje gehuurd bij Peter Groeneveld en zijn naar de plassen en de Boswetering geroeid en kwamen er daar een week later achter dat we er helemaal niet mochten vissen. Er staat nu een bord van Natuurmonumenten in het water van de Boswetering. Na even zoeken op vergunning van Peter Groeneveld, stond het inderdaad aangegeven. U bent dus gewaarschuwd.

Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat je op de eerste plas, het overgebleven water van Peter Groeneveld, wel met drie (3) hengels mag vissen en dat mag uniek worden genoemd.
Dit komt zeker de karpervisser ten goede.

Al met al, is het een ellendig einde van een prachtig stuk viswater met zijn prachtige plassen en waar we ruim 35 jaar van hebben genoten."
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Leo Olierook
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-10-2007 12:01
Locatie: Mijdrecht

20-12-2010 14:14

Dennis,
Ik vind het helemaal niet erg als je mij zo uitgebreid citeert.
Wil je voortaan wel de bronvermelding er bij zetten.
Mvg,
Leo
http://www.kneitebijters.nl
Zwaarste Spiegelkarper tot nu toe 65 pond!
Zwaarste Schubkarper 50 pond, 115 cm
Zwaarste graskarper 32 pond, 110 cm
Zwaarste Meerval 110 pond 2.10 mtr
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

21-12-2010 16:42

pffff...
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-12-2010 10:29

Waar rook is, is vuur.. En olie :lol:

Ouwe kneitebijter!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

24-12-2010 20:34

Zoveel mooi water in de buurt en dan je knip leegschudden op een BTW :(

'K ga m'n broek verschonen, heb erg gelachen om je "indrukwekkende" lijst.
Patrick Wielenga
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-04-2010 10:28
Locatie: Joure

25-12-2010 13:11

niet zeuren leo
Plaats reactie