Verloren bestanden....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-08-2010 17:31

De laatste tijd ben ik op wateren uit mijn jeugd aan het vissen.
Oude foto's van karpers aan het bekijken en echt dat gevoel van toen weer aan het herleven. Ik heb het er fantasties mee naar mijn zin.
Ik heb zelfs het vermoeden dat ik mijn graskarperrecord gedubbeld heb, nu 17 jaar verder...

Vroegá.. was er een putje waar niet veel karpers op zaten, maar wat er zwom was van een mooi categorie.
Het water heb ik toen ook "het" genaamd, samen met mijn maat toen wij 15 jaar oud waren.
Na het herontdekken was ik in vuur en vlam, niet te stoppen... Oude logboeken werden omhoog gehaald waarbij ik kon lezen welke vissen op welke plekken en waarmee gevangen werden. Kevin Nash was de vader die ik nooit had :lol: ja, ja, nu kan ik er om lachen...

Het is jullie denk ik nog niet bekend dat ik laatst de functie op me genomen heb om Pukka Baits te verspreiden.
Hiermee wil ik geen reklame maken, maar puur aangeven dat ik goed en veel aas tot mijn beschikking heb.

Bij mijn eerste bezoek aan "Het" herkende ik ontzettend veel uit het verleden. De stekken waar gevist werden. Omgevallen bomen. Het bos waar ik altijd zo lekker uit de weg zat. Ik zag het helemaal zitten! Er waren welgeteld 3 stekken vroeger en op 1 na waren ze allemaal volgroeid. Niet een klein beetje, maar echt brandnetels die tot boven je hoofd uit steken. Hier was in jaren niet meer gevist door karpervissers. Wel kwam ik een 10kilo zak van, je raad het. Kevin Nash boilies tegen... :lol: Waren overigens niet van mij... :lol: Die dag heb ik 2 kilo boilies, heel gespreid gevoerd op een gedeelte die ik wilde bevissen.
Denk erom mannen, het betreft hier een putje van maat anderhalve hec.
Dag daarop kom ik terug en voer weer heel gespreid 2 kilo over hetzelfde gedeelte. Dag 3 ben ik er weer, maar dan om te vissen.
De bodem is anders dan vroeger. Het stinkt en ligt vol oude rottende bladeren van de bomen die het putje werkelijk lijken te knuffelen. Af en toe te veel liefde denk ik waarbij er een te water gaat...
Ik kies er daarom voor om heel compact te vissen en voeren tijdens de sessie.
Nacht gaat voorbij op een enkele rukken van brasems na. S'morgens ververs ik mijn aas zo snel mogelijk omdat de geur van de bodem een grote rol ging spelen na verloop van tijd. Ik besluit om gespreid te voeren, maar wel binnen een straal van 10M2. Binnen 5 minuten krijg ik een straklopen waar ik direct op aan sla. Bang! een graskarper van 33 pond!... Maar daar komt die... 17 jaar geleden had ik mijn hengel, op exact dezelfde stek liggen en heb ik op exact dezelfde tijd een graskarper van 29pond gevangen. Denk daar maar eens over na... Tering, het heeft mij ook bezig gehouden!

De opvolgende nacht en dag is een blank.
Ondertussen vragen jullie je af waar we naartoe gaan met dit verhaal. Dat snap ik.. even geduld.
Ik ben net terug van 5 dagen/nachten vissen op deze put. Ik heb een slokkie op. En wil dit zo graag kwijt...

Zoals gezegd ben ik gaan zitten.
Over de dagen is me een aantal dingen opgevallen...
De enige overgebleven stek word bezocht door een oudere man met zijn kleinzoon die af en toe tegen de omgevallen boom aan vist. Duidelijk een van de oude garde. Hij gebruikte v gevormde stokjes als hengelsteunen. Mijn hond trok er een uit, maar ik heb hem teruggeplaatst. Mij vader leerde me vroeger zulke hengelsteunen maken...
Ook heb ik een naaktzwemmer de stek zien bezoeken die zich een hoedje schrok toen die mij zag zitten toen die richting het midden zwom. Je had zijn gezicht moeten zien :lol:

Tegenover deze plas ligt een prachtig landschap met een put waar vroeger ook al dikke karpers zwommen.
Toen ik 16 was ben ik met mijn vismaat, op onze puch.. met al onze visspullen bepakt en bezakt... zijn land op gereden om te vragen of we een keer mochten vissen. Antwoord was nee.
We wisten dat de vissen er zaten omdat we door het bos op zijn landgoed konden komen waarbij we naar het water slopen hopende niet gezien te worden. Werkelijk zal ik nooit vergeten wat we toen zagen. Precies in het kommetje waar we keken zagen we ongelooflijk veel karper liggen die zich lagen vol te vreten aan wat toen leek op groente. Als ik het me nog goed herinner.. Lagen daar allemaal. Nou ja, blad sla leek het wel.

Op de tweede dag blanken komen er 3 auto's aanrijden, precies tegenover me nemen ze plaats.
Ja hoor.. karpervissers.
Gasten heb ik de hele nacht vis horen trekken :lol: Volle fluiters.. Ja hebbes!! Hoor ik in de vertte :lol:
Op de derde nacht heb ik het ook aan moeten horen, terwijl ik kei hard zat te blanken op een klein water die al jaren niet belaagd is... Neem deze jaargetijden ook mee in je mening...

Komt er op neer dat ik kei hard heb zitten blanken al die dagen. Ik kan best wel wat blanks hebben hoor.... maar zet me te denken wat daar nou is gebeurd over de jaren.
In de wandelgangen heb ik gehoord dat een dikke spiegel van toen dood is. Maar je kent karpervissers...
Zit ik er nou helemaal naast in mijn gedachtengang als ik zou denken dat de vissen zijn overgezet naar de overkant?
Zou de landgoedeigenaar over de jaren last hebben gehad van onze piepers en heeft het heft maar in eigen handen genomen...
Als ze een opvissing doen. Zei het netten of hengel. Op een water als deze, met welgeteld 3 omgevallen bomen en een ondoordringbaar takkenbos langs de zijkanten...
Kunnen we een percentage noemen wat niet weggevangen wordt? Ik bedoel, grassie heeft ook jaren lang de dans ontsprongen. Heeft het rijk alleen gehad en heeft daarvan kunnen profiteren. Tenminste als ik deze gedachtengang er op na hou....
En als dat zo is hé... Wat zou zo'n verdwaalde schub van vroeger wel niet wegen... :o

Eerlijk gezegd twijfel ik niet aan mijn kunnen op het moment... Daarom vraag ik me af of ik nog een week kei hard moet blanken om er achter te komen dat ik er voor Jan lul zit, of dat er juist een reele kans is op nog een paar verdwaalde binkies.

Ik heb nog een aantal wateren in dezelfde omgeving waarbij mijn handen jeuken om ze aan te pakken...
Maar wat denken jullie. Doorgaan of nokken?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Remco Kooi.
Berichten: 118
Lid geworden op: 17-02-2010 17:27
Locatie: Gaanderen

09-08-2010 18:04

Leuk verteld (geschreven) maar gewoon doorgaan! Als het op 0 blijft weet je genoeg toch!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-08-2010 18:16

Remco,

Er is inderdaad nog een stek die ik weliswaar zelf moet maken, maar zeker weet dat ze er zouden moeten liggen.

Ik heb ook wat foto's genomen.
Als iemand me wil helpen plaatsen wordt die misschien herkend...

Volgens mij kent Frank A... de put als ik het me goed herinner...
Inhaken mag altijd..

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-08-2010 19:39

Ik zou er toch nog een poging wagen ondangs dat je er een dubbel gevoel over hebt.
Vaak wordt het door zetten beloond door iets mooi,s.
Ook is het zo dat als je niet door zet , dan zul je het gevoel altijd blijven houden of je er goed aan heb gedaan door er verder geen tijd meer in te steken.
Na die week extra kun je bijna wel zeker achter komen of er nog een oude vis rond zwemt.
Wel zou ik minder gaan voeren, en het bij 2 of 3 handje,s houden per dag.
Succes ben benieuwd.

groeten :wink:
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

10-08-2010 09:35

Robert,
Sorry dat ik vroeger (2002-2003) zo fel op je reageerde.

Je verhaal doet bij mij ook weer herinneringen opkomen. Je weet vast wel dat mijn artikeltje "herinneringen aan een pispotputje" over dit water ging.

Ze zijn inderdaad allemaal dood, op de grassies na. Mijn vismaat heeft er ook nog veel gevist en niets gevangen. Toch zou het me niet verbazen als een enkele schub het heeft overleefd. Ik vraag me soms ook af wat die nu zou kunnen wegen. Ik heb net de foto's van de dode karpers die er dreven bekeken. Diep triest. Alle spiegels zaten er in ieder geval tussen, inclusief het kleine volschubje.

Bedankt voor je verhalen. Hopelijk vang je toch nog een verdwaalde schub. Succes!

Arjen
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

10-08-2010 10:15

Robert,

Mooi geschreven man. Ook ik heb ik het verleden hier mijn lijnen natgemaakt. Was net begonnen met karpervissen en hier zwommen 'de echte kanjers'. De jongens uit de buurt die al langer op karper viste, viste daar ook. Vandaar dat ik er toen ook wilde vissen.

Helaas, zoals Arjen aangeeft, zijn (bijna) alle vissen dood. Ook mij is wel eens verteld dat er nog een beer van een spiegel op moet zitten. Of het waar is? Only one way to find out? Wat ik wel weet is dat een aantal personen met vissen heeft lopen slepen en dat hier de oorzaak kan liggen van de sterfte. Is nooit bewezen, alleen een aanname van mijn kant.

Soms kom ik er nog wel eens met een spinhengeltje... herinneringen en verhalen van toen komen dan weer naar boven. Juffrouw Toos, Lipje... en de andere 'kanjers'. Vergane glorie zullen we maar zeggen.

Succes, en hopelijk vang je die spiegel!

Groet,
Jos
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-08-2010 13:57

Zo... wat ben ik blij met deze info mannen. Ik zat maar een beetje in het donker te tasten.

No hard feelings Arjan van vroeger. Ik snap tegenwoordig als geen ander waarom er toen zo fel gereageerd werd. Jij ook bedankt voor je verhalen!
Trouwens is het me ontgaan dat je artikel over dit putje gaat. Ik ga hem er nog eens op na lezen.

Ik krijg ineens een heel ander gevoel bij het vissen van dit water. Ongelooflijk triest dat het bestand het niet gered heeft. Alleen de gedachten dat ze allemaal op kantje liggen...

Hoe nu verder.
Ook bij ziektes blijft vaak een klein deel van het bestand vrijwaard van sterfte. Op een dunne bezetting kunnen dat er wel 1 of 2 zijn. Maar het hoeft natuurlijk niet... Lastig.
Zoals gezegd is er maar een manier om er achter te komen. Ik ga nog een week inplannen hopende op een binkie van een schub of die fantastiese spiegel.
Als ik weer een week blank hou ik het denk ik op vergane glorie en neem een afslag links de volgende keer dat ik er ben....

Bedankt voor deze info mannen!

Vriendelijke groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

10-08-2010 15:35

Succes Robert,
Mocht het toch lukken, wil je me dan een pb sturen?

Zie hier mijn verhaal over het putje: http://www.karperwereld.nl/artikel/alans.php
Arjen
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-08-2010 17:22

Ook ik ben erg benieuwd ook al ken ik het putje niet.
niets is mooier dan verloren wateren te bevissen.

Maaruhhh waarom zet je er zelf niet wat enkele valkens waard karpers uit van b.v de beurs !!!
Is tenslotte iets uit je jeugd !!!

Het bestand is er toch niet meer dus ruimte zat.

Een klein verhaaltje uit mijn jeugd dan.
Ik zelf ben begonnen met vissen met en door mijn opa, ik was toen 6 jaar oud, en mog zo en dan wel eens met deze oude maar goede heer mee naar de water kant.
Ik ving af en toe een wit visje maar o wat vond ik dat leuk.
na maten werd ik natuurlijk ouder tot ik een jaartje of 10 was en viste ik samen met een vriendje met een zeer lichte hengel met een super grote dobber, een haakje met daar aan een brood korst.
Na een tijdje toen we meer bezig waren met spelen zag ik dat mijn hengel richting het water ging pakte gellukig op tijd me hengel en wist deze karper te vangen.
Deze foto hangt natuurlijk aan me muur !!!
deze vis van 16 a 18 pond was mijn eerste karper en o wat was dat een gigantische reus in mijn ogen
Na jaren lang gevist te hebben daar op dat stukkie (zeer grote sloot) zoals ik dat watertje noem en waar ik de basis van karper vissen heb geleerd, het watertje is zo,n 1,20 cm diep zo,n 15 meter breed en zo,n 1 km lang , had ik er enkelt maar schub karper gevangen van 10 tm 24 pond.
Het was natuurlijk in mijn ogen onmogelijk om daar een spiegel karper te vangen dus toen ik een jaartje of 13 was mog ik al buiten deze gebied van me ouders vissen indien er iemand van boven de 18 jaar oud met me mee ging.
Dat gebeurde niet vaak dat die mogelijk heid zich voordeed.
Natuurlijk werd ik ouder en ouder en heb dat water jaren lang links laten liggen tot ik zo,n 25 jaar oud was toen kwam het pas in me op om er eens een poging te wagen.
Na 3x op me jeugd stek geweest te zijn mocht ik daar een spiegel vangen waarvan ik dacht dat die er helemaal niet zaten en kun je ook vertellen dat dat een zeer byzonder gevoel gaf, ook al was deze vis 20 pond dat gevoel is niet te beschrijven of te vergelijken met mijn eerste 30er.
Zo byzonder kan het zijn als je iets vangt waarvan je dacht dat het er helemaal niet zat en dan hoeven het echt geen 40ers te zijn.
M.V.G sander
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-08-2010 17:29

Dat doet me echt wat...

Ik weet niet welk gevoel me bekruipt als ik weer plaats neem. Misschien ben ik gauw weer weg. Misschien is de wil dat er nog een zwemt genoeg drijfsveer. Het zou wel mooi zijn zeg... Eentje die heerlijk heeft kunnen profiteren van het rijk alleen... Het zou wel een beter einde zijn aan dit trieste verhaal.

PBtje kun je verwachten Arjan.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-08-2010 17:30

En ik RC :cry:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-08-2010 20:12

Hoi Sander,

Ook jij krijgt een PB :lol:
Eerlijk gezegd hou ik me niet zo bezig met nieuwe bestanden. Geschiedenis is wat mij intereseert. Grote oude vissen is waar ik het warm van krijg...
Ik heb nog zo veel uitdaging daar in de buurt. Amsterdam rijnkanaal is er een van. Daar heb ik ook heerlijk geblankt als kleine jongen. Wel een paar dikke verspeelt. Ik was er toen gewoon nog niet klaar voor. Misschien nu wel...
Eerst nog even dat putje en twee andere wateren die al in de planning staan dit jaar. Nu ik er over na denk. Misschien leuk om in de winter te doen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

10-08-2010 21:22

De kleiput waar ik het allemaal geleerd heb en waar de stekken ook dicht gegroeid zijn is helemaal naar de kloten gevist.Elk weekend zie ik scootertjes met wagentjes erachter en 5 tenten op een rij.

De vissen zien er ook niet meer uit.
Als ik er een stuk wandel omdat ik behoefte heb aan de goede herinneringen van toen krijg ik heimwee.
Maar mij zien ze er niet meer.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

11-08-2010 11:38

Typisch, door een verhuizing dwars door het land was ik gedwongen helemaal overnieuw te beginnen, veel minder water ook hier, mensen laten niet veel los en na een tijdje van dressuur naar dressuurput hoppen heb ik mijn rust in het kanaal hier gevonden, ik vang mijn visjes, niks bijzonders, niemand zal er opgewonden van raken maar ik voel mezelf op m'n plaats, op de plek waar Rini ook ooit begon.
's Nachts mijmer ik ook vaak over vroeger, lang voordat de merkenhype en commercie toesloeg, niemand nog wist wat dat zwarte kassie onder je hengel toch was.
In Pernis en Hoogvliet ving ik mijn eerste karpers, een donkere 21 ponder net geen rijen en gebouwd als een torpedo met een staart als een roer denk ik nog veel aan, toen ik hem ving in 1983 was het volgens mij onmogelijk dat er een grotere rondzwom, en zo mooi was hij, net zo mooi als die Engelse karpers uit al die boeken van toen, een diep stalen glans onder eindeloze lagen lak, zo zag hij eruit, vloeibaar metaal.
2 jaar later stond ik onder de brug bij Cassien, en ving met mijn Hardy's de eerste 30 plussers, meer kennis en beter aas betekende in NL ook grotere vissen, een 40 plusser op de Amer, ineens kon je overal ponden trekken.

Maar niks heeft mij nooit meer het gevoel van toen gegeven, zelfs mijn Franse PB niet, vissen toen was geen hobby, maar passie en echt nodig om in het gewone leven te kunnen overleven, ik had een missie, groter mooier en dat gevoel van het eerste contact na een wezenloze run, daar ging het allemaal om, en ik ben blij dat ik in ieder geval dat gevoel ooit had.

Ik ben blij dat in deze tijd waarin karperen volkssport is geworden (helaas) er nog mensen zijn met een melancholisch verlangen naar hoe het begon, niet alleen het vissen zelf maar ook het vinden van een beetje info over al die Engelse helden was toen al heel wat in de pre-internet dagen, dat waren toch mannen toen, sessies van een week was helemaal niks en ik wou ook zo zijn.

Gek hoe dat allemaal terugkomt......

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-08-2010 14:38

Het is wat je er van maakt...

Je loopt met de kermis mee of je doet je eigen ding....
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

14-08-2010 19:01

Erg leuk om je verhaal te lezen.Ook ik ben weer een paar keer wezen vissen waar het vroeger allemaal mee begonnen is.Als je dan aan de waterkant zit komen er weer veel vergeten momenten boven drijven.

Ik zou zeggen gewoon volhouden en geniet van het moment.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-08-2010 18:49

Even deze toppic weer omhoog plaatsen.
ben benieiwd of RC er nog heeft gevist en of het hem gelukt is er nog een stok oude vis heb kunnen vangen.
mvg sander
Plaats reactie