Bussloo... het definitieve einde van een bewogen tijdperk!

Martin Pantera1
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

02-07-2010 16:02

Na de grote sterfte in 2006 heeft er dit jaar weer een grote sterfte plaats gevonden.
Eigenlijk was ik niet van plan om er iets over te schrijven aangezien ik er goed ziek van ben.
Maar dat lijkt me logisch bij het definitieve einde van je thuiswater waar je bijna 30 jaar van je leven, bijna wekelijks meer of minder uren, hebt door gebracht!
Ik doe het toch maar omdat ik weet dat er vele karpervissers zijn die voor kortere of langere duur hun geluk hebben beproeft op Bussloo. Sommigen hebben er de vis van hun leven gevangen, terwijl het voor anderen uit draaide op een deceptie.
Ook heb ik vele vismaten voor het eerst ontmoet aan de oevers van Bussloo. Hierbij zijn in sommige gevallen vriendschappen maar meer nog leuke contacten voor het leven ontstaan met altijd als rode draad karper! Hen wil ik dan ook op deze manier bedanken voor een onvergetelijk 30-jarig tijdperk! Een tijdperk waarin we stukje bij beetje, alleen of gezamelijk, de puzzlestukjes aangaande de visserij op Bussloo ontrafelden. Mede hierdoor ben ik in staat geweest om in mijn ogen een flink aantal van de mooiste vissen van Nederland, in het begin als 'kleintjes' maar later niet zelden als schitterende 35-plussers en soms 40-gers te vangen.

Werden er tot eergisteren al tal van dode 30 en 35-plussers geruimd, na gisteren, toen er foto's van de tot nu geruimde spiegels werden geplaatst, werd het me pijnlijk duidelijk... De 2, tot voor kort, markantste spiegels zaten er tussen!
Om een indicatie te geven: de 'bijna rijen' ving ik vorig jaar op 39,5 pond terwijl mijn vismaat 'de rode' vorig jaar op 35 pond ving.
2 van de mooiste nog overgebleven spiegels, valkenswaardspeigels welteverstaan, uit het oorspronkelijk bestand van slechts 12 spiegels die ooit per ongeluk mee zijn gekomen bij de uitzetting van 25% wildbloed hybrides midden jaren 70.
Voor mij en voor een beperkt aantal anderen, vissers van het eerste uur op Bussloo is dit het markeringspunt van het definitieve einde van een heel mooi en bewogen tijdperk!

Niet dat we er nooit meer zullen vissen maar de mystiek, het laatste restje wat er nog was, is er nu wel af! De band met de bewoners die we in de jaren 80, begin jaren 90 als 'ukkies' vingen en die we vervolgens uit zagen groeien tot magistrale vissen van in de 30 pond en sommigen tot 35 plussers en zelfs 40-gers is met de sterfte van dit jaar voor altijd verbroken...

Je maakt het waarschijnlijk maar eenmaal in je leven mee dat je de leeftijd hebt om op een zo mooi water als Bussloo te kunnen beginnen. Een water met dan nog maagdelijke vissen waar je vervolgens je hele karpervisserij loopbaan mee kan groeien met haar bewoners! In dit geval tot het trieste einde dus!

Over hoe het verder moet heb ik me uitgelaten op het forum van de Bussloosite. Het voert me iets te ver om hier nu over het hoe en waarom iets zinnigs te schrijven (gewoon geen zin in eigenlijk).
Duidelijk is wel dat de oorspronkelijke populatie nagenoeg gedecimeerd is. Ook onder de afgelopen jaren uitgezette vissen waren veel slachtoffers. Wat er nog van over is moet in de toekomst blijken maar neem maar van me aan dat het voor een water als Bussloo bar weinig is!

Gr. M. Willemsen
Gebruikersavatar
John Mus
Berichten: 154
Lid geworden op: 21-09-2009 07:06
Locatie: Duiven/Venlo

02-07-2010 19:19

ik vind het erg spijtig om dit te horen maar wat is de oorzaak van deze sterfte?
Ik hou me stil, en probeer op die manier iets te leren. Uiteraard ventileer ik af en toe mijn gedachte!
Robert Lamboo

03-07-2010 02:21

Een mooi en toegewijd stukje aan een leuk water. Ik heb er 1 maal naast gestaan, maar nooit de behoefte gehad om er te gaan vissen. Inderdaad spijtig om te vernemen dat bijna alles overleden is.

Stomme vraag misschien..maar is er een SKP (spiegelkarperproject) op geweest?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

03-07-2010 08:26

Ik had er bijna een vaste pas gehad,maar heb de pas niet genomen vanwege de vele regeltjes die er dan gelden om er te mogen vissen.En van horen zeggen was er vriendjes politiek en waren sommigen niet echt sportief.

Maar het is en blijft een schitterend water en ik vind het doodzonde van het mooie bestand.
Suc6 heren.
Gebruikersavatar
henky bruinsma
Berichten: 30
Lid geworden op: 13-05-2010 12:07
Locatie: enschede

04-07-2010 08:35

donders jammer ik heb er 1 weekend gezeten 1 schup van 22 pond en een schub van 18 pond daarna hoorde ik dat je er niet meer mocht vissen :( maar wel ruk dat er zoveel sterfte is wat zou de oorzaak zijn? zuurstof gebrek? lijkt me niet dat zie je vaker in kleinere vijvers
Gebruikersavatar
Maarten Kokhuis
Berichten: 133
Lid geworden op: 20-09-2009 16:43
Locatie: Twente

04-07-2010 10:50

De uitzetting van 2010.


We gaan uitzetten op zaterdag 15 mei a.s.:

Om 9.00 uur op Bussloo (bij de botenhelling ingang Withagenweg), besteld is 200 kg spiegeltjes.



Er wordt K3 geleverd d.w.z. tussen de 1300 en 1800 gram per spiegeltje
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

04-07-2010 11:06

gvd jonge das zonde!!!
zit nog steeds te wachten op mijn pas :-?
succes verder
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-07-2010 18:44

Kortom, pas een uitzetting, nu dode karpers. Sommigen leren nooit van het verleden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-07-2010 19:38

Kees,.

Jij pleurt ze toch ook in de Lek ? Die paar dooien die daar bij vallen stromen mee en zie jij toch niet. :oops:

Bestand van Bussloo is van begin jaren zeventig. In een bejaardentehuis vallen nu eenmaal meer dooien dan op een kleuterschool :o

Maar waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is het volgende :

4 najaars uitzettingen zijn vrijwel probleemloos verlopen. Waarom dan juist op een afgesloten water experimenteren met een wel erg late voorjaarsuitzetting ?

Zo laat in het voorjaar dat de watertemperatuur inmiddels zo hoog is opgelopen (+ 12 graden ) dat parasieten en eventuele ziektekiemen het wel erg prettig hebben en zich snel kunnen vermenigvuldigen op de door de zeer strenge en langdurige winter extra verzwakte vissen.

Ik zou wel eens willen weten of het COS over deze uitzetting bij hogere voorjaarswatertemperaturen een advies heeft gegeven of zelfs maar een advies hierover is gevraagd ?
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

04-07-2010 20:06

Blij dat ik er in een tijd gevist heb toen alles nog oke was.
Moby was de koninging van het water,ik ving haar op een ochtent in mei,een uur na de rijen
de op twee na grootste spiegel van het water.
Moby is nog steeds mijn zwaarste spiegel in Nederland,toen ze stief het jaar erop was het voor mij al niet
het zelfde meer. Niet dat ik haar nog eens wou vangen,maar het was een schitterende vis gewoon,en en gaf het water zijn magie,en bovedien 15 pond zwaarder dan de nummer twee spiegel van dat moment, de rijen.
Ik heb al de oude bekenden toen der tijd dat jaar toen wel gevangen,de roode spiegel,de pukkel(mooiste schub naar mijn mening toen daar) de lange schub om maar eens wat namen de noemen.
Er leeft er nu dus geen één meer van,zonde.

Het is niet de eerste karpersterfte op Bussloo,of het al dan niet door uitzetting komt wil ik hier niet
beweren,maar het is wel frapant dat ik er nooit van gehoort heb in die tijd toen ik er nog viste (2003).
Spiegels werden er in latere jaren uitgezet,omdat 95% van het bestand uit schubs bestond.
De eerste massa sterfte kwam ook in die tijd,met de pukkel als één van de prominente slachtoffers.
Zoals ik al zei,blij dat ik zat toen der tijd.
Voor mij zal het nooit meer het zelfde zijn na dat jaar.
rob willemse
Berichten: 125
Lid geworden op: 14-02-2003 01:00

04-07-2010 23:12

Ruben vd Worp schreef:En van horen zeggen was er vriendjes politiek en waren sommigen niet echt sportief.
.

Valt toch wel mee...... :D :D Het zal wel makkelijker worden om er te mogen vissen nu het niet meer hoeft! :evil:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-07-2010 23:26

Michel Hollaar schreef:Kees,.

Jij pleurt ze toch ook in de Lek ? Die paar dooien die daar bij vallen stromen mee en zie jij toch niet. :oops:


Ik zou wel eens willen weten of het COS over deze uitzetting bij hogere voorjaarswatertemperaturen een advies heeft gegeven of zelfs maar een advies hierover is gevraagd ?


Michel, het staat inmiddels al weer even vast dat er op stromend water kennelijk andere krachten een rol spelen. Als in afgesloten water kort na een uitzetting 70 tot 90 procent van de vissen het loodje legt, dan zou dit ook op de Lek opvallen bij de vissers als het daar hetzelfde zou zijn. Maar nee, de gekende vissen komen er weer uit. Dit moet jou als KSN-er toch al ter ore zijn gekomen?

Ik zou geen spiegel in een afgesloten water met oud bestand durven en willen uitzetten!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-07-2010 09:46

Kees,

ik zou de wetenschappelijke onderbouwing wel eens willen zien voor de aanname van wat jij kennelijk als vaststaand feit wenst te zien. Zal wel met de kapstok om het eigen uitzetbeleid aan op te hangen te maken hebben. Zal mij een worst zijn hoor, zolang die karpers er maar in gaan.

Persoonlijk ben ik voor karperuitzettingen, waar dan ook. Als bestuurder van een HSV heb ik te zorgen dat de belangen van mijn leden gediend worden. Die leden willen vissen en wat vangen. Als een paar bejaarden niet tegen de stress van een inpandige kinderopvang kunnen jammer dan. De stress van nog 5 keer vangen overleven ze dan waarschijnlijk ook niet. ( Ik neem voor het gemak ook maar wat aan :wink: )

Wat ik zelf nooit zou toestaan als bestuurder van mijn HSV is het zo laat in het voorjaar bij die watertemperaturen een uitzetting doen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-07-2010 10:22

Een korte reactie dan maar. Uitzettingen, met toestemming van de RGV en de federatie Oost-Nederland waren gepland vanaf 2005 t/m 2009. Vrijwel unaniem zijn deze uitzettingen goedgekeurd door de eerste 100 pasjeshouders en natuurlijk ook alleen maar tot stand gekomen op vraag van de pasjeshouders, met name nadat het grootste Bussloo 'monument' Moby via natuurlijke weg was overleden. Het oorspronkelijke Bussloo bestand stamt uit de midden 70-er jaren, dus nu ca. 35 jaar geleden. Zonder of met uitzettingen sterft de oorspronkelijke bezetting dus gewoon uit van ouderdom, de een iets eerder (Moby), anderen iets later.
Daar er van natuurlijke aanwas niet veel te ontdekken viel in die tijd, zijn destijds de uitzettingen 5 jaar achtereen gepland. Helaas is er een jaar of 3 geleden ook al een redelijke sterfte onder de karpers geweest (en toen was er in het najaar uitgezet...) en nu dus weer. Maar het zijn niet alleen maar een aantal karpers die doodgegaan zijn, maar ook brasem en voorn, dit even voor degenen die iets meer van visziekten afweten.
Daar eind 2009 geen pootspiegeltjes te leveren waren heeft de laatste uitzetting op 15-5 plaatsgevonden. De Duitse kweker, waar deze visjes vandaan komen wordt 4 x per jaar op visziekten gecontroleerd door een Duitse overheidsinstantie. Deze kwekerij levert per jaar 110 - 120 ton pootkarpertjes, zowel in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. Na het koude voorjaar was de watertemperatuur nog dusdanig laag dat deze kweker geen enkel probleem voorzag qua uitzettingen, indien wel dan was de uitzetting naar najaar 2010 verschoven. Het lijkt er ook sterk op dat de eerste vissen reeds voor de uitzetting op 15-5 gestorven zijn, maar dat valt niet zomaar te bewijzen. Voor een goed begrip wil ik er nog op wijzen dat spiegeltjes en edelschubjes van dezelfde kwekerij op 15-5 ook door de HSV in Kampen op 7 van hun wateren zijn uitgezet en dat daar nergens sprake is geweest van vissterfte. Ook zijn spiegeltjes van dezelfde kwekerij op 15-5 in het kanaal Almelo de Haandrik uitgezet en ook daar is geen enkele sprake van vissterfte geweest.
Frappant is dat de HSV uit Zwolle ook op 15-5 in een aantal wateren dezelfde soort spiegeltjes heeft uitgezet en daar ook op 2 kleine watertjes fors vissterfte is geweest.
Gezien de 90 ha water van Bussloo is het absoluut niet zo dat daar geen karper meer te vangen zou zijn na deze vissterfte, integendeel zelfs. Dit gezien de totale biomassa aan karper op Bussloo Maar helaas zijn wel weer een aantal vissen van het oorspronkelijke bestand doodgegaan en dat blijft altijd erg zonde.
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

05-07-2010 14:51

Eeuwig zonde Maarten!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-07-2010 16:10

Michel Hollaar schreef:Kees,

ik zou de wetenschappelijke onderbouwing wel eens willen zien voor de aanname van wat jij kennelijk als vaststaand feit wenst te zien. Zal wel met de kapstok om het eigen uitzetbeleid aan op te hangen te maken hebben. Zal mij een worst zijn hoor, zolang die karpers er maar in gaan.



Wetenschappelijk heb je nix aan, dit is praktijkervaring op een groot aantal "openbare vaarwateren". Heeft iets te maken met stromend water en verspreiding. Vraag maar aan Joris of Aart. Niets te maken met dat de wens de vader van de gedachte is. Kromme tenen heb ik nog steeds, na iedere uitzetting.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-07-2010 20:23

Kees Verheij schreef:[


Dacht iedereen er nou maar eens zo over. Maar er blijven mensen die menen dat je die dingen ook in afgesloten wateren moet uitzetten. Pff..

Reden nummer zoveel om te kappen met die bende en er eerst eens voor te zorgen dat de beroepsvisserij op de openbare wateren de rotzooi niet wegvangt en verkoopt aan betaalputten zoals die klootzak van een Van Egmond in de Haarlemmermeer. Je zou hem godver afschieten, de lul....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2010 06:12

Mijn hart gaat - net als dat van Kees - uit naar vissen die de ruimte hebben. Het uitzetten op afgesloten water gaat vaak fout. Net als het kweken van karpers. Sommige hebben niet eens schubben. Hihi... :oops: Sorry.

We zitten - hoe dan ook met een onnatuurlijke sitatie. We zetten -zelfgemaakte vissen (spiegelkarpers bestaan in de natuur natuurlijk niet) in zelfgemaakte wateren (willekeurige gaten in de grond, gevuld met water) en bevissen ze dan met zelfgemaakte balletjes. Ik weet niet of zoiets wel goed kán gaan, indien er geen grondig onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van die sterftes als maar weer.

HOE KOMEN TOCH -ALLEEN MAAR STEEDS DIE KARPERS- ZO MASSAAL TE STERVEN?

Da's er één die mij wel degelijk bezig houdt.

Gelukkig kunnen we steeds nieuwe bijmaken. Nog ff en ik ga alleen nog maar op boerenkarper. :o
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-07-2010 10:21

Mitsz, jouw HOE KOMEN TOCH -ALLEEN MAAR STEEDS DIE KARPERS- ZO MASSAAL TE STERVEN? klopt in het geval van Bussloo niet, daar er ook brasem en voorn dood is gegaan. En massaal (in de echte zin van het woord) is de sterfte op Bussloo ook niet te noemen.
Wat iedereen zich wel moet realiseren is dat de karpervisserij in de huidige omvang alleen maar mogelijk is geworden door uitzettingen. Ik zie trouwens de criticasters ook niet alleen op verwilderde schubjes vissen en dat zou de enige verschijningsvorm van de karper zijn, EN DAT OP EEN ZEER BEPERKT AANTAL PLAATSEN IN ONS LAND, zonder uitzettingen in het verleden en het heden. En de meeste criticasters vissen wel op meren en plassen in Frankrijk op karpers die daar ook zijn uitgezet en waar soms ook vissterftes hebben plaatsgevonden en plaatsvinden, en dan wil ik het nog niet eens over de privé wateren hebben waar de helft van de Nederlandse karpervissers ook naartoe gaan om te vissen.
Het vervelende is dat er geen alternatief voorhanden is om bestanden op peil te kunnen houden en zelfs de grootste deskundige, Dr.Ir. Olga Haenen, daar ook geen antwoord op kan geven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-07-2010 11:13

Het is nog steeds rustig in "boerenkarperland". Lopen naar je stekkie, net ruimte voor een stoeltje en pluutje tussen de rieten en bij het ondergaan van de zon inpakken en wegwezen. Maar de romantiek druipt ervanaf. Kennelijk is dat waar iedereen beweert naar terug te verlangen maar heel betrekkelijk. Houden zo.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-07-2010 14:18

Jammer om dit te vernemen, maar toch ben ik geneigd me bij Aart aan te sluiten. Karpers hebben niet het eeuwige leven.

En zoals alles komt en gaat zullen er ook nu jonge vissers zijn die meegroeien met het bestand. Martin en de andere Bussloo-vissers: Succes met het zoeken naar nieuwe uitdagingen. En top dat je het zo op papier hebt gezet zonder met vingers te wijzen.

Groeten Christian (vroeger fervent Bussloo zwemmer/schaatser, helaas nooit op karper gevist daar 8) )
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
hans de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-07-2006 08:51
Locatie: apeldoorn

06-07-2010 14:19

vind het erg voor de mooie vissen,maar alles word nu eenmaal ouder. maar na een lange kl....tewinter toch uit durven zetten is een kwestie van de zgnm beleidsbepalers.
ik twijfel absoluut niet aan hun kennis,en zullen doordacht en met verstand te werk gegaan zijn.
om een school met vreemde vissen los te gooien met in je achterhoofd de afgelopen winter en de watertemperatuur, is een redelijk verstandig idee geweest :cry:
maarten je schrijft nog een stukje hier,vind ik mooi trouwens.
zijn er maar erg weinig die dit lef hebben,hoop op wat overlevenden zoals die 36er afgl weekeind.
hoop dat de club is gaat praten onderling,en wat info geeft aan hun zgn leden,worden we misschien ook iets wijzer.
welke club trouwens
bestaat ie ook echt?
vind het na 28 jaar bussloo ook wel goed trouwens als je door derden geregeert moet worden,laat knappen die zooi
met vrd groet hans
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-07-2010 14:20

@ Aart: wat betreft alternatieven, weet jij hoe het is verlopen met het project op Nieuwkoop? Ik meen mij te herinneren dat daar gekweekt werd met vissen uit het bestaande bestand. Wellicht gaat dat met minder risico gepaard?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-07-2010 17:46

Christian, op Nieuwkoop zijn zowel aangekochte spiegeltjes als zelfgekweekte spiegeltjes uitgezet...
Maar daar zijn door de versnelde defosfatering i.o.v. Natuurmonumenten ook een heleboel vissen gestorven in het verleden simpelweg omdat er niet voldoende te vreten overbleef voor die vissen.
Helaas zijn er geen risicovrije pasklare oplossingen.
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

10-07-2010 08:19

Spijtig om dit te moeten horen. Zijn er concrete aanwijzingen naar de oorzaak?

Nou maar hopen dat er nieuwe legendes rondzwemmen als ik dan over +5 jaar mn pas krijg :roll: