Bussloo... het definitieve einde van een bewogen tijdperk!

Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

19-07-2010 09:37

Okay zou ook vreemd zijn als dat zo was, dank voor de info.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

19-07-2010 20:59

En de rgv is gek op inkomsten,stelletje boeven. :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-07-2010 20:07

Inmiddels zijn we erachter gekomen dat Thermen Bussloo (het kuuroord zogezegd) ook enkele vijvers heeft aangelegd waarin Koi's en schubkarpertjes zitten. Maar...het water in deze vijvers wordt uit Bussloo opgepompt en ook weer in het Bussloo water afgevoerd.
Kortom, een potentiële bron m.b.t. visziekten.
Nog niet bekend is of dit met of zonder toestemming van de RGV heeft plaatsgevonden, hierover hebben we inmiddels contact met de RGV opgenomen.
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

20-07-2010 20:25

Aart Lokhorst schreef:Inmiddels zijn we erachter gekomen dat Thermen Bussloo (het kuuroord zogezegd) ook enkele vijvers heeft aangelegd waarin Koi's en schubkarpertjes zitten. Maar...het water in deze vijvers wordt uit Bussloo opgepompt en ook weer in het Bussloo water afgevoerd.
Kortom, een potentiële bron m.b.t. visziekten.
Nog niet bekend is of dit met of zonder toestemming van de RGV heeft plaatsgevonden, hierover hebben we inmiddels contact met de RGV opgenomen.


Dus mijn redernatie was helemaal nog zo gek nog niet, maar dat mag toch helemaal niet? men mag niks lozen op de plas ongeacht wat men loost.
Zo,n koi vijver kan zeker ziektes bevatten.
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

20-07-2010 21:27

Aart,je hebt PB ,groeten henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-07-2010 09:01

Henk, mijn PB box hier zit al jarenlang vol. Graag een mailtje sturen daar ik geen PB's lees.
Gebruikersavatar
Bertus Holtman
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Apeldoorn

23-07-2010 14:04

Ben het in zijn geheel eens met Maarten, zeker het einde van een veel bewogen periode. En met veel bewogen bedoel ik zeker de laatste periode. De periode dat de oude Bussloo garde zich de wet moet laten voorschrijven door een groep vissers die door sommige "de meest betrokkenen" of ook wel "de oprichters" worden genoemd. Dit heeft betrekking op het passen systeem. Er wordt de pashouders wel een illusie van meedenken en beslissen geboden maar als het er op aan komt maakt deze groep mensen de dienst uit. Daarnaast lijkt het voor sommige mensen een sport om zoveel mogelijk mede pashouders op “overtredingen” te betrappen zodat zij hun pas weer moeten inleveren. Een soort van “God van Bussloo”gevoel. Overigens heeft dit voor mij geen enkele zin omdat er altijd weer een ander voor in de plaats komt. Maar goed, dit alles ter zijde.

Ik lees hier allerlei reacties van mensen die perse hun gelijk willen halen en hun mening verkondigen als enig geldend. Zal mij worst wezen wie er gelijk heeft feit blijft dat een mooi en oud bestand aan het uitsterven is door wat dan ook. Ook als de oorzaak kan worden vast gesteld krijgen we daar de vissen niet mee terug. Uitzetten wel of niet? De karper is geen inheemse soort, dus is op de meeste wateren uitgezet. Als een bestand niet zal worden aangevuld betekend het dat er op een gegeven ogenblik geen karper meer te vangen is. Dus ook de beslissing om karper uit te zetten op Bussloo is wel overwogen genomen door ons de pashouders. Zeker gezien het oude bestand uit eind jaren ’70 stamt. Ziektes! Naar mijn idee is dit alleen maar toegenomen nadat het houden van Koi’s populairder werd. Als dan na een tijd blijkt dat deze hobby toch niet je van het was is er door mensen al snel gekozen om vissen ergens te dumpen. Dit is jaren geleden ook al gebeurd op Bussloo, iemand heeft de inhoud van zijn complete vijver in Bussloo gedumpt, Koi’s en steuren. Dit zal heus niet de enige keer zijn geweest en ook niet het enige water. Ook als steuren te groot worden voor de vijver worden ze nog wel eens gedumpt met alle gevaren die dit mee brengt voor het adoptie water. Laat de vingertjes een keer thuis en probeer niet naar elkaar te wijzen maar laten we proberen wateren “visbaar” te houden. En vooral doordacht blijven uitzetten zodat we nog lang van onze hobby kunnen genieten en er vissen van formaat blijven rond zwemmen

Bertus Holtman
Zij die achter mijn rug om praten, staan op de juiste plaats om mijn kont te kussen
K. van den Herik

24-07-2010 09:01

zalig zijn de onwetenden. Gevaarlijk zijn degene met een beetje wikipediakennis...


Eigenlijk was dus de originele uitzetter van karper in nederland de dierenbeul. Alles na hem wist niet beter...
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

24-07-2010 10:05

Lees onderstaand stukje eens, en metname de reacties onderaan omtrent de uitzettingen in Zwolle.
Dezelfde kweker als die van Bussloo als ik het verhaal mag geloven, lees tevens dat de controle van de vissen door
de kweker zelf uitgevoerd worden. Hoe bedoel je naief.

http://www.hengelsportoost.nl/start/index.php?option=com_content&view=article&id=301:karper-uitzettingen-in-zwolle&catid=37:categorie-karpervissen&Itemid=114

Toeval??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2010 10:25

Aardige verdraaiing Klaas. Sinds 1900 zijn er zeer veel karperuitzettingen geweest die nu het huidige bestand maken. Tegenover een aantal uitzettingen, waarbij een deel van het bestand door onduidelijke oorzaak sterft staat dus een bestand aan karpers die overleven. Vergeet niet dat ook die sterfgevallen eens uitgezet zijn en ouder groeiden om het monument te worden wat ze nu zijn. Zou mooi zijn als er een manier gevonden wordt om sterfte uit te sluiten. Daar wordt best wel aandacht aan geschonken. Maar daar is geen beter antwoord op dan dat je in sommige gevallen niet moet willen uitzetten. Maar welke gevallen zijn dat precies? Uiteindelijk is helemaal niet uitzetten geen oplossing als je in de toekomst nog op karper wilt vissen. De oplossing van dit dilemma is doorgaans een persoonlijke keuze, waarbij je een bepaald risico accepteert. Een schuldige aanwijzen doe je op basis van feiten en niet op vermoedens.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

24-07-2010 10:37

Als ik het zo lees was het in Zwolle niet alleen karper wat dood ging. Hoe verklaar je dat dan Erwin?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2010 14:22

Erwin, de betreffende Duitse kwekerij wordt 4x per jaar door de daartoe bevoegde overheidsinstantie op visziekten e.d. gecontroleerd. Van naïviteit is dan ook geen enkele sprake.
Feit is dat op enkele wateren in Zwolle ook vissterfte is geweest, maar visjes van dezelfde kwekerij zijn dezelfde dag ook uitgezet in het kanaal Almelo de Haandrik en door HSV Ons Vermaak uit Kampen in 7 van haar wateren. En in al deze 8 wateren is geen vissterfte geconstateerd.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-07-2010 16:18

+++
Kees Ouwehand schreef: Uiteindelijk is helemaal niet uitzetten geen oplossing als je in de toekomst nog op karper wilt vissen.
Groet, Kees



En als je het hier nu eens totaal mee oneens bent? Dan ben je in de ogen van gasten als Michel en Klaas een mongool.

Uhm... er zijn echt mensen die gewoon tegen zulke dingen zijn, hobbie of geen hobbie.

Overigens bestrijd ik dat de karper uitsterft in Nederland op open water. Er zal altijd karper zijn, daar waar hij kan komen door migratie, of door voortplanting. Dat er helemaal niet voortgeplant wordt, dat is natuurlijk lariekoek. Ja, de overlevingskans is niet groot, maar die is er wel. (waarom zou dat toch zijn? misschien iets met zoals het hoort te zijn of zo?)


Maar goed, je moet eigenlijk gewoon met de stroom hier mee lullen, op mensen met een andere mening wordt geen prijs gesteld. Dat is jammer voor dit topic, dat is jammer voor de sfeer op het forum, en dat is jammer voor de vele vissen die nog gaan sterven door menselijk ingrijpen en falen.


De meerval komt er aan. Er zijn zelfs al mensen die zich speciaal richten op die vis. Dus we zullen straks in Nederland echte meervalvissers gaan krijgen.

Ook maar overal meerval uitzetten dan? Die gasten moeten tenslotte ook een hobbie hebben, ist niet? Ik zou graag op barramundi vissen, zullen we die ook maar gaan uit zetten dan?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

24-07-2010 17:44

Josef,

kap er eens mee mij woorden in de mond te leggen die ik niet gebezigd heb.

De enige die in dit topic de sfeer vervuilt ben jijzelf door je mede forumgebruikers voor van alles en nog wat uit te maken, door jou gebruikte teksten als dom, dwaas onnozel, geen verstand, weinig intelligent, dyslexie zijn nu niet bepaald sfeerverhogend te noemen

nog immer vriendelijk groetend,
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 24-07-2010 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

24-07-2010 17:46

Kees,

niks verdraaiing...

geen karper uitgezet toen... geen karpervissers nu... Zalig zijn de onwetenden dus

En Josef: een mongool is een heel dapere strijder, lid van een heel dapper volk, stonden samen ooit tot aan Wenen...

En als ik iets vind van jou meld ik je dat wel, ga je niet zelf dingen toedichten. Simpel, jij was nu geen karpervisser mocht er nooit vissen zijn uitgezet in mate zoals begin 70.

Snap best dat je tegen utzetten bent, stop dan ook met vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2010 18:58

Goed Klaas, verkeerd begrepen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-07-2010 19:18

Michel Hollaar schreef:
De enige die in dit topic de sfeer vervuilt ben jijzelf door je mede forumgebruikers voor van alles en nog wat uit te maken,,



Je kan beter een topic vervuilen dan de natuur. En welke qualificatie zou jij jezelf geven als je objectief jouw eigen berichten terug leest?

Jij bent toch diegene die onnodige risisco's neemt voor het milieu puur uit eigen belang? Jij was toch die gast die zij dat als je tegen uit zetten van vis bent je hier niks te zoeken hebt? Jij was toch diegene die overal karpers wil uit zetten?

Flapdrol.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2010 20:05

Nu terug naar de discussie mode!
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-07-2010 20:16

Josef kan vast moeiteloos 3 gevallen noemen waar het, door het uitzetten van vis, gigantisch mis is gegaan.



ok, 2 dan




1 ?
K. van den Herik

25-07-2010 07:51

zal aan de naam liggen Michel, ken er 1 die kon ook niet meer uit zijn woorden komen en had ook gebrek aan argumenten, aan fantasie niet. Ben toevallig nog wat naweeën tegen gekomen.

Helaas heeft het kind geen of weinig argumenten, een punt heeft het wel. Ik bespeur hier en daar dat er skp en uit de grond gestampt worden om te kunnen skp en. Nergens vind ik iets over het hoe en waarom meer, terwijl dat bij Joris een sterk punt was, wat ook wij dapper hebben over genomen. Daarnaast denk ik dat sommige wateren al overbezet zijn aan karper, sterker ik denk dat wij er naast zitten qua bezettingsgraad. Vanuit een nul situatie denk ik dat 1 karper per ha over 5 jaar al een redelijke bezetting is. Over 10 jaar en geen sterfte spreek je over minimaal 50 kilo ha.

Gelukkig vind ik het niet erg om karper te vangen en ben ik blij met een beetje meer. Maar ik zou best de bezettingsgraad van een Sloterplas willen weten bijvoorbeeld. Dit dan vergelijken met een Spiegelplas.

Aan de kleine dictator: denk dat we meer karper vermoorden door door vissers toegebrachte stress. Dus als jij nu op kickdammen gaat, scheelt dat allicht...
Erwin Poelman
Berichten: 81
Lid geworden op: 23-05-2010 13:12

25-07-2010 10:41

Aart Lokhorst schreef:Erwin, de betreffende Duitse kwekerij wordt 4x per jaar door de daartoe bevoegde overheidsinstantie op visziekten e.d. gecontroleerd. Van naïviteit is dan ook geen enkele sprake.
Feit is dat op enkele wateren in Zwolle ook vissterfte is geweest, maar visjes van dezelfde kwekerij zijn dezelfde dag ook uitgezet in het kanaal Almelo de Haandrik en door HSV Ons Vermaak uit Kampen in 7 van haar wateren. En in al deze 8 wateren is geen vissterfte geconstateerd.


Ja daar heb ik geen verklaring voor, maar dat is info die ik ook niet heb, ik ga puur af op wat ik lees en wat ik voor waarheid aan mag nemen.
Ik neem verder geen standpunt in geef alleen aan wat er nog meer speelt en dat er wellicht ee verband bestaat.

Verder moet ik wederom zeggen dat ik de reacties naar elkaar bijna beschamend vind en dat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat we hier een paar
hebben zitten met een boel frustratie en die deze graag op het forum knallen en niet nadenken voordat ze iets zeggen.

Blijf erbij dat ik dit niet had verwacht van zo'n volwassen forum met enige naam, kan me ook niet voorstellen dat sponsoren hier graag aan mee werken en zich willen indentieficeren met een paar kleuters met ondermaats taalgebruik.

Zijn er hier geen moderators die hier een sturing aan kunnen geven ipv alleen als stofzuiger op het forum actief zijn.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-07-2010 11:27

Josef,

Ik ? betrokken.

Nee, in het belang van alle karpervissers, zelfs jij dus.

Nee, dat was iemand anders.

Nee, niet overal, waar nodig met mate.


Dat laatste woordje van je schrijf ik maar toe aan een vermeend gebrek aan communitatieve vaardigheden.

Verder reageer ik niet meer op jou, gezien bovenstaande reden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2010 11:36

Nogmaals:

Kees Ouwehand schreef:Nu terug naar de discussie mode!


Ik kan begrijpen dat dit nog wat naloopt, maar vanaf nu graag weer on-topic op een normale manier. Verdere denigrerende reacties op medeforumleden worden verwijderd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2010 16:58

Ik wil er toch nogmaals op wijzen dat op Bussloo niet alleen maar karpers zijn gestorven maar ook brasems, voorns en zeelten. Is m.i. een beetje ondergesneeuwd in de hele discussie.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-07-2010 17:06

Ja, maar Aart, dat is dus wat ik bedoel.

Je brengt het gehele leefmilieu in gevaar. Dus zet je zieke karpers uit (voorbeeld) dan kunnen andere dieren daar ook ziek van worden.

Dat zou in dit geval ook zo kunnen zijn gegaan.


Hier een verslagje van een onderdoek van de OVB (nu sportvisserij Nederland). Hierin staat oa dat er een verband bestaat tussen wateren waar veel karper is uitgezet en de kans op karpersterfte.

http://www.visserslatijn.nl/ecologie/in ... persterfte

Zou het niet verstandig zijn om alle geplande karperuitzettingen op te schorten totdat er nu eens echt een oorzaak gevonden wordt middels gedegen onderzoek?


Ik denk zelf, voor wat het waard is hier (niet veul denk), dat het komt door overbezetting van een water door vis die daar natuurlijk niet thuis hoort. Gevolgen kunnen zijn dat de kwaliteit van het water hard achteruit gaat. Bv te weinig zuurstof, te veel gifstoffen, te weinig voedsel, te weinig ruimte. Dit kan dan lang goed gaan (alsnog), maar krijg je extreme weersomstandigheden dan is de kans dat het op een dergelijk water mis gaat vele malen groter dan op de kans waar een natuurlijk bestand zit en het water geen oplawaai heeft gehad door een plotselinge grote wijziging van dat bestand.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 25-07-2010 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?